Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:16:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:43:51
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 10:34:36
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
  

Auteur Topic: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren  (gelezen 5907 keer)

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Gepost op: 03 June 2025, 15:55:40 »
Collega modelspoorliefhebbers,

Voor de modelspoorclub in Zwolle (VVMRZ) ben ik momenteel bezig om diverse H0 loks te onderhouden en waarnodig te repareren en te verbeteren. Inmiddels al wat modellen onderhanden gehad, waaronder NS1000 en een blokkendoos. De modellen hebben veel kilometers gemaakt, omdat ze de nodige rondjes hebben gereden op onze trots: de maquette van station Zwolle rond 1950.

Ook de Philotrain 3737 is onderhanden genomen: wat schoongemaakt (was hard nodig), koolborstels gecheckt (nog prima in orde). Helaas heb ik nergens een handleiding kunnen vinden voor het loshalen van deze mooie machine, dus hieronder deel ik wat foto's met toelichting als soort van archief. Uiteraard zijn aanvullingen en correcties welkom.




































Na herstel en schoonmaakbeurt een testritje gemaakt, so far so good:

<a href="https://www.youtube.com/v/sQUksh0gRiY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sQUksh0gRiY</a>

Helaas doet de 3737 het op de grote baan een stuk minder. Met name op de wissels gaat het mis, zelfs rechtuit. De bogie loop te gemakkelijk uit de rails.
 
In deze draadjes dit draadje van Karst Drenth staat wel het een en ander over het min of meer fixeren van de 3 loopassen, zeker nog wat mee aan te vangen is, maar de beschreven oplossing voor de bogie is in de Philotrain uitvoering minder voor de hand liggend.

Zelf al geprobeerd om een veertje met een diameter van circa 8mm tussen de bogie en het chassis te plaatsen. Dat kan/past, maar de veer die ik heb geeft teveel druk, waardoor de bogie het chassis te ver omhoog duwt.

Ik hoop dat er forumgenoten zijn, die hier eens hun licht over willen laten schijnen.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 16:23:49 door Rico [momfer] »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2025, 19:24:09 »
Ik denk dat een veer wel de beste oplossing is, maar misschien kan je een lichtere veer proberen. Of hem inkorten zodat er iets minder druk op de bogie staat. Daarnaast even de afstand tussen de wielen meten of deze goed is. De bogie moet wel soepel zijwaarts kunnen bewegen. Als de veer dit belemmert dan zou je nog een ring tussen bovenkant bogie en veer kunnen plaatsen.

Philotrain modellen rijden door hun slanke wielen niet op elk railsysteem even goed. De wielen zijn dunner en de flensen kleiner. Welk systeem hebben jullie liggen? Soms ligt de oorzaak helaas daar.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2025, 19:46:59 »
Hallo Mathyn,

Dank voor je reactie!

De veer inkorten en de wielafstanden opmeten ga ik doen, kan even duren.

De baan is grotendeels voorzien van Roco / Code 100 rails (aangevuld door clubleden: ook nog wat Peco code 100).
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 20:17:43 door Rico [momfer]. Reden: aanvulling Peco »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2025, 21:23:36 »
Ik heb inmiddels de wielafstanden gemeten met schuifmaat:

Bogie voor:14,35 mm
Bogie achter:14,29 mm
Drijfas voor:14,29 mm
Drijfas midden:14,32 mm
Drijfas achter:14,33 mm

Volgens de NEM norm moet het 14,3 mm zijn. De resultaten lijken me voldoende binnen de marge te vallen.

Dan de veren:

Ik heb de verschillende die ik heb tussen een schuifmaat geklemd en volledig ingedrukt. Daarna gekeken hoever de samengeklemde veer de verschuifbare meetbek wegdrukte. Op basis daarvan bepaald welke veer ik zou verknippen. De veren hebben een diameter van 7,2 mm en vallen precies om de messing bevestiging waar de bevestigingsschroef van de bogie in wordt vastgedraaid.

Ik heb de gekozen veer ongeveer op 1/3 resp 2/3 geknipt.

De foto's:



^ De veren die ik tot mijn beschikking heb. De twee veren links vallen af: te veel veerspanning.



^ De gekozen veren passen precies om het messing deel heen, waarin de bogie met de bout wordt bevestigd.
 


^ Nog even vanuit een andere hoek gefotografeerd.



^ 1/3 deel van de veer: deze bleek te kort.



^ 2/3 deel van de veer: deze bleek uiteindelijk de juiste



^ De veer die niet was geknipt: deze bleek uiteindelijk teveel veerspanning te hebben.



^ Met een papiertje kun je testen of de wielen vrij van het oppervlak zijn. Met de niet geknipte veer is er duidelijk teveel veerspanning: het papiertje komt tot de derde aandrijfas.



^ Met de 2/3 veer komt het papiertje niet voorbij de eerste as. Missie geslaagd.

Nu nog kijken of het op de baan daadwerkelijk tot betere rijresutaten komt
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 21:52:58 door Rico [momfer] »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22646
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2025, 21:35:56 »
Denk dat inderdaad de wissels van het oude Roco railsysteem niet goed met de Philotrainwielen overweg kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 03 June 2025, 21:49:14 »
We gaan het zien Henk. Ik kan het niet eerder dan vrijdag op de club testen.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 03 June 2025, 22:06:55 »
Hi,

Ik meen in een Iain Rice locomotiefbouwboek een methode te hebben gezien waar een keukenweegschaal oid gebruikt word om te kijken naar de druk van de bogie die nodig is.

Zal eens even kijken  of ik het kan vinden.

Mvg,

Adriaan

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2025, 22:46:08 »
Dat klinkt interessant, Adriaan!

Ik hoop dat je het gaat vinden  :D
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2025, 06:59:00 »
Hi,

Zoals beloofd:


Iain Rice: locomotive kit chassis construction in 4mm

Mvg,

Adriaan

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2025, 10:05:01 »
Grappig dat de hierboven staande tekst, over de instellen van een passende veerdruk bij het voorloopdraaistel van
de Philotrain 3700, een parallel kent bij de Artitec 3700:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/3700_instructie_ophanging.pdf
François

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2025, 10:09:34 »
Zie ik daar nu een Jouef motor in een Philotrain zitten? Wel de vijfpolige, maar ik dacht dat het allemaal Canon was wat daar de klok sloeg.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2025, 10:19:37 »
@Adriaan: bedankt voor de genomen moeite, fijn dat je het hebt gevonden. Afhankelijk van de a.s. rijtest, kan ik hiermee nog verder testen. Ik heb nog 1 complete veer :-)

@François: Dat ziet er behoorlijk gelijkwaardig uit. Die had ik nog niet gezien, maar leuk om de oplossing bevestigd te krijgen  ;D

@Paul: Het merk van de motor heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. Deze 3737 is wel een oudje. Volgens het productieoverzicht van Philotrain is deze van 1980.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1994
    • Mijn website
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2025, 12:45:15 »
Zie ik daar nu een Jouef motor in een Philotrain zitten? Wel de vijfpolige, maar ik dacht dat het allemaal Canon was wat daar de klok sloeg.
Dit soort "open-frame" motoren zit in alle messing locomotieven uit die periode (1960-1980). Ik zie geen relatie met Jouef.

De hele constructie van de 3737, inclusief de manier waarop frame en ketel/cabine met schroeven aan elkaar zit is typisch voor (Japanse etc...) messing stoomlocomotief modellen uit die tijd.

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 13:30:37 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2025, 12:55:41 »
Ah zo. Ik ken de open frame motoren uit Jouef, Triang en oudere Hornby modellen, maar er zullen er inderdaad wel meer mee zijn uitgerust.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2025, 14:22:29 »
Grappig dat de hierboven staande tekst, over de instellen van een passende veerdruk bij het voorloopdraaistel van
de Philotrain 3700, een parallel kent bij de Artitec 3700:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/3700_instructie_ophanging.pdf
François

Niet heel verbazend; het gaat over dezelfde situatie; dezelfde asindeling en aandrijving op dezelfde drijfwielen. Dan is de veerdruk op het ene (onaangedreven) draaistel maatgevend voor de wieldruk en dus deels de trekkracht van de loc. Gewoon natuurkunde.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.