Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren  (gelezen 5895 keer)

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Gepost op: 03 June 2025, 15:55:40 »
Collega modelspoorliefhebbers,

Voor de modelspoorclub in Zwolle (VVMRZ) ben ik momenteel bezig om diverse H0 loks te onderhouden en waarnodig te repareren en te verbeteren. Inmiddels al wat modellen onderhanden gehad, waaronder NS1000 en een blokkendoos. De modellen hebben veel kilometers gemaakt, omdat ze de nodige rondjes hebben gereden op onze trots: de maquette van station Zwolle rond 1950.

Ook de Philotrain 3737 is onderhanden genomen: wat schoongemaakt (was hard nodig), koolborstels gecheckt (nog prima in orde). Helaas heb ik nergens een handleiding kunnen vinden voor het loshalen van deze mooie machine, dus hieronder deel ik wat foto's met toelichting als soort van archief. Uiteraard zijn aanvullingen en correcties welkom.




































Na herstel en schoonmaakbeurt een testritje gemaakt, so far so good:

<a href="https://www.youtube.com/v/sQUksh0gRiY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sQUksh0gRiY</a>

Helaas doet de 3737 het op de grote baan een stuk minder. Met name op de wissels gaat het mis, zelfs rechtuit. De bogie loop te gemakkelijk uit de rails.
 
In deze draadjes dit draadje van Karst Drenth staat wel het een en ander over het min of meer fixeren van de 3 loopassen, zeker nog wat mee aan te vangen is, maar de beschreven oplossing voor de bogie is in de Philotrain uitvoering minder voor de hand liggend.

Zelf al geprobeerd om een veertje met een diameter van circa 8mm tussen de bogie en het chassis te plaatsen. Dat kan/past, maar de veer die ik heb geeft teveel druk, waardoor de bogie het chassis te ver omhoog duwt.

Ik hoop dat er forumgenoten zijn, die hier eens hun licht over willen laten schijnen.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 16:23:49 door Rico [momfer] »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2025, 19:24:09 »
Ik denk dat een veer wel de beste oplossing is, maar misschien kan je een lichtere veer proberen. Of hem inkorten zodat er iets minder druk op de bogie staat. Daarnaast even de afstand tussen de wielen meten of deze goed is. De bogie moet wel soepel zijwaarts kunnen bewegen. Als de veer dit belemmert dan zou je nog een ring tussen bovenkant bogie en veer kunnen plaatsen.

Philotrain modellen rijden door hun slanke wielen niet op elk railsysteem even goed. De wielen zijn dunner en de flensen kleiner. Welk systeem hebben jullie liggen? Soms ligt de oorzaak helaas daar.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2025, 19:46:59 »
Hallo Mathyn,

Dank voor je reactie!

De veer inkorten en de wielafstanden opmeten ga ik doen, kan even duren.

De baan is grotendeels voorzien van Roco / Code 100 rails (aangevuld door clubleden: ook nog wat Peco code 100).
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 20:17:43 door Rico [momfer]. Reden: aanvulling Peco »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2025, 21:23:36 »
Ik heb inmiddels de wielafstanden gemeten met schuifmaat:

Bogie voor:14,35 mm
Bogie achter:14,29 mm
Drijfas voor:14,29 mm
Drijfas midden:14,32 mm
Drijfas achter:14,33 mm

Volgens de NEM norm moet het 14,3 mm zijn. De resultaten lijken me voldoende binnen de marge te vallen.

Dan de veren:

Ik heb de verschillende die ik heb tussen een schuifmaat geklemd en volledig ingedrukt. Daarna gekeken hoever de samengeklemde veer de verschuifbare meetbek wegdrukte. Op basis daarvan bepaald welke veer ik zou verknippen. De veren hebben een diameter van 7,2 mm en vallen precies om de messing bevestiging waar de bevestigingsschroef van de bogie in wordt vastgedraaid.

Ik heb de gekozen veer ongeveer op 1/3 resp 2/3 geknipt.

De foto's:



^ De veren die ik tot mijn beschikking heb. De twee veren links vallen af: te veel veerspanning.



^ De gekozen veren passen precies om het messing deel heen, waarin de bogie met de bout wordt bevestigd.
 


^ Nog even vanuit een andere hoek gefotografeerd.



^ 1/3 deel van de veer: deze bleek te kort.



^ 2/3 deel van de veer: deze bleek uiteindelijk de juiste



^ De veer die niet was geknipt: deze bleek uiteindelijk teveel veerspanning te hebben.



^ Met een papiertje kun je testen of de wielen vrij van het oppervlak zijn. Met de niet geknipte veer is er duidelijk teveel veerspanning: het papiertje komt tot de derde aandrijfas.



^ Met de 2/3 veer komt het papiertje niet voorbij de eerste as. Missie geslaagd.

Nu nog kijken of het op de baan daadwerkelijk tot betere rijresutaten komt
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 21:52:58 door Rico [momfer] »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22641
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2025, 21:35:56 »
Denk dat inderdaad de wissels van het oude Roco railsysteem niet goed met de Philotrainwielen overweg kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 03 June 2025, 21:49:14 »
We gaan het zien Henk. Ik kan het niet eerder dan vrijdag op de club testen.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 03 June 2025, 22:06:55 »
Hi,

Ik meen in een Iain Rice locomotiefbouwboek een methode te hebben gezien waar een keukenweegschaal oid gebruikt word om te kijken naar de druk van de bogie die nodig is.

Zal eens even kijken  of ik het kan vinden.

Mvg,

Adriaan

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2025, 22:46:08 »
Dat klinkt interessant, Adriaan!

Ik hoop dat je het gaat vinden  :D
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2025, 06:59:00 »
Hi,

Zoals beloofd:


Iain Rice: locomotive kit chassis construction in 4mm

Mvg,

Adriaan

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 884
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2025, 10:05:01 »
Grappig dat de hierboven staande tekst, over de instellen van een passende veerdruk bij het voorloopdraaistel van
de Philotrain 3700, een parallel kent bij de Artitec 3700:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/3700_instructie_ophanging.pdf
François

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2025, 10:09:34 »
Zie ik daar nu een Jouef motor in een Philotrain zitten? Wel de vijfpolige, maar ik dacht dat het allemaal Canon was wat daar de klok sloeg.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rico [momfer]

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2025, 10:19:37 »
@Adriaan: bedankt voor de genomen moeite, fijn dat je het hebt gevonden. Afhankelijk van de a.s. rijtest, kan ik hiermee nog verder testen. Ik heb nog 1 complete veer :-)

@François: Dat ziet er behoorlijk gelijkwaardig uit. Die had ik nog niet gezien, maar leuk om de oplossing bevestigd te krijgen  ;D

@Paul: Het merk van de motor heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. Deze 3737 is wel een oudje. Volgens het productieoverzicht van Philotrain is deze van 1980.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1990
    • Mijn website
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2025, 12:45:15 »
Zie ik daar nu een Jouef motor in een Philotrain zitten? Wel de vijfpolige, maar ik dacht dat het allemaal Canon was wat daar de klok sloeg.
Dit soort "open-frame" motoren zit in alle messing locomotieven uit die periode (1960-1980). Ik zie geen relatie met Jouef.

De hele constructie van de 3737, inclusief de manier waarop frame en ketel/cabine met schroeven aan elkaar zit is typisch voor (Japanse etc...) messing stoomlocomotief modellen uit die tijd.

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 13:30:37 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7716
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2025, 12:55:41 »
Ah zo. Ik ken de open frame motoren uit Jouef, Triang en oudere Hornby modellen, maar er zullen er inderdaad wel meer mee zijn uitgerust.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2025, 14:22:29 »
Grappig dat de hierboven staande tekst, over de instellen van een passende veerdruk bij het voorloopdraaistel van
de Philotrain 3700, een parallel kent bij de Artitec 3700:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/3700_instructie_ophanging.pdf
François

Niet heel verbazend; het gaat over dezelfde situatie; dezelfde asindeling en aandrijving op dezelfde drijfwielen. Dan is de veerdruk op het ene (onaangedreven) draaistel maatgevend voor de wieldruk en dus deels de trekkracht van de loc. Gewoon natuurkunde.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.