Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lichtsluis een bezetmelding laten geven door Peter Spruit
Vandaag om 23:05:34
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 23:00:13
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 22:53:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door T.Spat
Vandaag om 22:45:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door T.Spat
Vandaag om 22:42:42
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:40:29
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door ruben derks
Vandaag om 22:34:25
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:33:15
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 22:23:19
Camp 3 door Noordernet
Vandaag om 22:22:04
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 22:20:28
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 22:17:19
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 22:09:18
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 22:06:17
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 21:43:51
Ontraxs 2026 door Ronaldk
Vandaag om 21:19:43
Modelwensen 2026 door spoorzeven
Vandaag om 20:52:53
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 20:49:51
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 19:31:49
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:55:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:42:25
Yamorc 7001 dood door Mar-Cas
Vandaag om 17:58:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
  

Auteur Topic: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren  (gelezen 6040 keer)

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 239
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Gepost op: 03 June 2025, 15:55:40 »
Collega modelspoorliefhebbers,

Voor de modelspoorclub in Zwolle (VVMRZ) ben ik momenteel bezig om diverse H0 loks te onderhouden en waarnodig te repareren en te verbeteren. Inmiddels al wat modellen onderhanden gehad, waaronder NS1000 en een blokkendoos. De modellen hebben veel kilometers gemaakt, omdat ze de nodige rondjes hebben gereden op onze trots: de maquette van station Zwolle rond 1950.

Ook de Philotrain 3737 is onderhanden genomen: wat schoongemaakt (was hard nodig), koolborstels gecheckt (nog prima in orde). Helaas heb ik nergens een handleiding kunnen vinden voor het loshalen van deze mooie machine, dus hieronder deel ik wat foto's met toelichting als soort van archief. Uiteraard zijn aanvullingen en correcties welkom.




































Na herstel en schoonmaakbeurt een testritje gemaakt, so far so good:

<a href="https://www.youtube.com/v/sQUksh0gRiY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/sQUksh0gRiY</a>

Helaas doet de 3737 het op de grote baan een stuk minder. Met name op de wissels gaat het mis, zelfs rechtuit. De bogie loop te gemakkelijk uit de rails.
 
In deze draadjes dit draadje van Karst Drenth staat wel het een en ander over het min of meer fixeren van de 3 loopassen, zeker nog wat mee aan te vangen is, maar de beschreven oplossing voor de bogie is in de Philotrain uitvoering minder voor de hand liggend.

Zelf al geprobeerd om een veertje met een diameter van circa 8mm tussen de bogie en het chassis te plaatsen. Dat kan/past, maar de veer die ik heb geeft teveel druk, waardoor de bogie het chassis te ver omhoog duwt.

Ik hoop dat er forumgenoten zijn, die hier eens hun licht over willen laten schijnen.
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 16:23:49 door Rico [momfer] »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3921
    • MCKmodelbouw
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 03 June 2025, 19:24:09 »
Ik denk dat een veer wel de beste oplossing is, maar misschien kan je een lichtere veer proberen. Of hem inkorten zodat er iets minder druk op de bogie staat. Daarnaast even de afstand tussen de wielen meten of deze goed is. De bogie moet wel soepel zijwaarts kunnen bewegen. Als de veer dit belemmert dan zou je nog een ring tussen bovenkant bogie en veer kunnen plaatsen.

Philotrain modellen rijden door hun slanke wielen niet op elk railsysteem even goed. De wielen zijn dunner en de flensen kleiner. Welk systeem hebben jullie liggen? Soms ligt de oorzaak helaas daar.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 239
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 03 June 2025, 19:46:59 »
Hallo Mathyn,

Dank voor je reactie!

De veer inkorten en de wielafstanden opmeten ga ik doen, kan even duren.

De baan is grotendeels voorzien van Roco / Code 100 rails (aangevuld door clubleden: ook nog wat Peco code 100).
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 20:17:43 door Rico [momfer]. Reden: aanvulling Peco »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 239
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 03 June 2025, 21:23:36 »
Ik heb inmiddels de wielafstanden gemeten met schuifmaat:

Bogie voor:14,35 mm
Bogie achter:14,29 mm
Drijfas voor:14,29 mm
Drijfas midden:14,32 mm
Drijfas achter:14,33 mm

Volgens de NEM norm moet het 14,3 mm zijn. De resultaten lijken me voldoende binnen de marge te vallen.

Dan de veren:

Ik heb de verschillende die ik heb tussen een schuifmaat geklemd en volledig ingedrukt. Daarna gekeken hoever de samengeklemde veer de verschuifbare meetbek wegdrukte. Op basis daarvan bepaald welke veer ik zou verknippen. De veren hebben een diameter van 7,2 mm en vallen precies om de messing bevestiging waar de bevestigingsschroef van de bogie in wordt vastgedraaid.

Ik heb de gekozen veer ongeveer op 1/3 resp 2/3 geknipt.

De foto's:



^ De veren die ik tot mijn beschikking heb. De twee veren links vallen af: te veel veerspanning.



^ De gekozen veren passen precies om het messing deel heen, waarin de bogie met de bout wordt bevestigd.
 


^ Nog even vanuit een andere hoek gefotografeerd.



^ 1/3 deel van de veer: deze bleek te kort.



^ 2/3 deel van de veer: deze bleek uiteindelijk de juiste



^ De veer die niet was geknipt: deze bleek uiteindelijk teveel veerspanning te hebben.



^ Met een papiertje kun je testen of de wielen vrij van het oppervlak zijn. Met de niet geknipte veer is er duidelijk teveel veerspanning: het papiertje komt tot de derde aandrijfas.



^ Met de 2/3 veer komt het papiertje niet voorbij de eerste as. Missie geslaagd.

Nu nog kijken of het op de baan daadwerkelijk tot betere rijresutaten komt
« Laatst bewerkt op: 03 June 2025, 21:52:58 door Rico [momfer] »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22769
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 03 June 2025, 21:35:56 »
Denk dat inderdaad de wissels van het oude Roco railsysteem niet goed met de Philotrainwielen overweg kunnen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 239
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 03 June 2025, 21:49:14 »
We gaan het zien Henk. Ik kan het niet eerder dan vrijdag op de club testen.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 03 June 2025, 22:06:55 »
Hi,

Ik meen in een Iain Rice locomotiefbouwboek een methode te hebben gezien waar een keukenweegschaal oid gebruikt word om te kijken naar de druk van de bogie die nodig is.

Zal eens even kijken  of ik het kan vinden.

Mvg,

Adriaan

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 239
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 03 June 2025, 22:46:08 »
Dat klinkt interessant, Adriaan!

Ik hoop dat je het gaat vinden  :D
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 878
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2025, 06:59:00 »
Hi,

Zoals beloofd:


Iain Rice: locomotive kit chassis construction in 4mm

Mvg,

Adriaan

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2025, 10:05:01 »
Grappig dat de hierboven staande tekst, over de instellen van een passende veerdruk bij het voorloopdraaistel van
de Philotrain 3700, een parallel kent bij de Artitec 3700:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/3700_instructie_ophanging.pdf
François

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7794
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 04 June 2025, 10:09:34 »
Zie ik daar nu een Jouef motor in een Philotrain zitten? Wel de vijfpolige, maar ik dacht dat het allemaal Canon was wat daar de klok sloeg.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rico [momfer]

  • Online Online
  • Berichten: 239
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 04 June 2025, 10:19:37 »
@Adriaan: bedankt voor de genomen moeite, fijn dat je het hebt gevonden. Afhankelijk van de a.s. rijtest, kan ik hiermee nog verder testen. Ik heb nog 1 complete veer :-)

@François: Dat ziet er behoorlijk gelijkwaardig uit. Die had ik nog niet gezien, maar leuk om de oplossing bevestigd te krijgen  ;D

@Paul: Het merk van de motor heb ik (nog) niet kunnen ontdekken. Deze 3737 is wel een oudje. Volgens het productieoverzicht van Philotrain is deze van 1980.
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 2026
    • Mijn website
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 04 June 2025, 12:45:15 »
Zie ik daar nu een Jouef motor in een Philotrain zitten? Wel de vijfpolige, maar ik dacht dat het allemaal Canon was wat daar de klok sloeg.
Dit soort "open-frame" motoren zit in alle messing locomotieven uit die periode (1960-1980). Ik zie geen relatie met Jouef.

De hele constructie van de 3737, inclusief de manier waarop frame en ketel/cabine met schroeven aan elkaar zit is typisch voor (Japanse etc...) messing stoomlocomotief modellen uit die tijd.

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 04 June 2025, 13:30:37 door sncf231e »
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7794
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 04 June 2025, 12:55:41 »
Ah zo. Ik ken de open frame motoren uit Jouef, Triang en oudere Hornby modellen, maar er zullen er inderdaad wel meer mee zijn uitgerust.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 04 June 2025, 14:22:29 »
Grappig dat de hierboven staande tekst, over de instellen van een passende veerdruk bij het voorloopdraaistel van
de Philotrain 3700, een parallel kent bij de Artitec 3700:
https://artitec.nl/wp-content/uploads/2020/12/3700_instructie_ophanging.pdf
François

Niet heel verbazend; het gaat over dezelfde situatie; dezelfde asindeling en aandrijving op dezelfde drijfwielen. Dan is de veerdruk op het ene (onaangedreven) draaistel maatgevend voor de wieldruk en dus deels de trekkracht van de loc. Gewoon natuurkunde.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.