Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
Vandaag om 23:40:26
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 23:40:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:27:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
  

Auteur Topic: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd  (gelezen 8312 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #60 Gepost op: 08 June 2025, 15:58:30 »
Och als diverse websites praktisch hetzelfde melden zullen ze dat niet onafhankelijk van elkaar uit hun duim gezogen hebben is het niet?
Voor de rest woon ik bij de Maaslijn en weet het nodige over de exhaust van stoomlokomotieven!
Zoals ik het lees heeft Prorail de opdracht voor de ontwikkeling van de STM ATB-NG aan Alstom gegund, aangezien alleen Stadler aan de GTW's mag werken is voor deze inbouw Stadler ingeschakeld. Vervoerders zijn later vrij om de apparatuur wel of niet in te bouwen in hun materieel.

Dat is niet meer dan een logisch stukje afstemming,
Was er maar afstemming, er ligt NG en dat blijft er liggen.

Dus zolang niemand hier vertelt welke superieure out of the box oplossing voor de Maaslijn wordt bedoeld, zou het zomaar kunnen dat de waslijn boven het spoor nog steeds een goede oplossing is.
Inderdaad, de hier voorgestelde oplossingen zijn waterstof, succesvol getest maar te duur en er wordt in Duitsland ook weer vanaf gestapt, en accutreinen zoals de WINK in het Noorden die echter nog geen gebruik van de accu maakt (en of een accu zo goed voor het milieu is, is ook maar de vraag).
Sowieso vind ik dat de Maaslijn geëlektrificeerd moet worden zodat deze voor 'normaal' spoorverkeer bruikbaar wordt. De andere oplossingen zijn mooi voor regionale diesellijnen waar bovenleiding te duur is. 't is ook niet zo dat met de elektrificatie van de Maaslijn de mogelijkheid tot het doen van proeven onmogelijk wordt gemaakt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 558
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #61 Gepost op: 08 June 2025, 17:53:26 »
Mbt het atb-ng verhaal, in essentie is NL verplicht om op een lijn die substantieel wordt opgewaardeerd (denk dat hier toch wel sprake van is) etcs te installeren. Atb, pzb, lzb, tbl1+ blijven dan wel gewoon als back-up dienen, maar aan etcs ontkom je niet. Ik schrijf bewust "in essentie", omdat ook bv DBNetz zich meer en meer afkeert tegen het etcs-gebeuren, gezien de figantische kostprijs die dat allemaal met zich meebrengt.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #62 Gepost op: 08 June 2025, 21:07:10 »
Dat Duitsland is afgestapt van de ontwikkeling van waterstof (en ook accu) als main power source zegt natuurlijk niets over Nederland. Duitsland is niet echt een voorbeeld voor de ontwikkelingen van tractie voor een spoorwegnet zoals in Nederland. Dat is net zo iets als de diesels overnemen van de Amerikanen om in Duitsland het goederen vervoer te gaan doen (ou wel een mooi gezicht zijn langs de Rijn). De dichtheid van de infrastructuur en de dichtheid van het gebruik is veel meer dicterend en die is hier hogere dan in Duitsland (behalve de S-Bahn die heel sterk regionaal werkt en meer op een metro lijkt).

Het type beveiliging als excuus of aanvulling aanvoeren is ook een beetje larie koek in mijn optiek. Als je zo'n systeem goed ontwikkeld hebt zal dat op elke lok/wagenstel ingebouwd moeten kunnen worden. Wat voor type tractie het ook heeft. Daarom gaat de Zeeuwse lijn toch 4 maanden dicht???

Rest dus.....  is de waslijn ouderwets denken en moet je dat overboord gooien. Zou dan ombouw naar nieuwe, schone diesels een oplossing zijn, of wordt het experimenteel accu of waterstof. De laatste 2 zouden ook hele goede alternatieven kunnen zijn voor de noordelijke lijnen die ook niet onder de draad liggen en waarschijnlijk die nooit zullen krijgen.

Zolang ze niet de spoorbreedte en het omgeving profiel aanpassen kan eigenlijk elke trein op dat spoor rijden. Zelfs een bovenleiding stel met een generator als bijwagen (De RTM was zo innovatief jaren geleden). En die bijwagen zou best wel een waterstof generator kunnen zijn. Dan hoef je niets om te bouwen, nou ja kleine aanpassing aan bekabeling ..... Kun je elektrisch rijden en de stellen zijn buiten de maaslijn ook te gebruiken en heb je waterstof als energie leverancier (out of the box).

Plus als bijkomend voordeel voor ons als hobbyist, dan hebben we weer een special om na te bouwen!

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #63 Gepost op: 08 June 2025, 21:31:13 »
De keuze voor de bovenleiding is gelukkig al gemaakt.
Zouden we de schaarse waterstof nou echt niet beter kunnen gebruiken bij toepassingen waar geen alternatief voor is: chemische industrie, ruwstaal, vliegtuigen?
Mvrgr

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22438
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #64 Gepost op: 08 June 2025, 21:41:57 »
Sorry hoor Bart, maar waterstof, accu of een nieuwe dieselmotor heeft niets met omdenken te maken. Het zijn beproefde concepten die het in veel gevallen nog altijd afleggen tegen de waslijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #65 Gepost op: 08 June 2025, 22:38:27 »
Wat ik eerder zei, centraal elektriciteit opwekken en via een waslijn transporteren is efficiënter dan elke trein zijn eigen stroom laten produceren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #66 Gepost op: 09 June 2025, 14:20:35 »
Duitsland is niet echt een voorbeeld voor de ontwikkelingen van tractie voor een spoorwegnet zoals in Nederland. ... De dichtheid van de infrastructuur en de dichtheid van het gebruik is veel meer
dicterend en die is hier hogere dan in Duitsland.
De waterstoftreinen in Duitsland zijn van het type iLint en worden op het traject Buxhaven -  Buxtehude ingezet. De lengte daarvan is 100 km, vergelijkbaar met de Maaslijn van 85 km. De dieselversie van de Lint heeft in Nederland gereden, zelfs op de Maaslijn en lijkt me dus behoorlijk vergelijkbaar,

Citaat
Het type beveiliging als excuus of aanvulling aanvoeren is ook een beetje larie koek in mijn optiek.
Dit zegt niemand, dat verzin je zelf

Citaat
Als je zo'n systeem goed ontwikkeld hebt zal dat op elke lok/wagenstel ingebouwd moeten kunnen worden. Wat voor type tractie het ook heeft.
Dat klopt, op de Maaslijn ligt ATB-NG en materieel met ATB-EG mag daar niet rijden (omgekeerd kan wel). Verreweg het meeste materieel in Nederland is voorzien van ATB-EG. Voor materieel met ERTMS dat ingezet wordt op ATB-baanvakken is een vertaalmodule nodig (STM, specific transmission module), alleen is een STM ATB-NG nog in ontwikkeling. Stadler heeft deze wel maar alleen voor hun materieel. Er zijn wel diesellocs uitgerust met ATB-NG maar dat is geen verschil met de huidige situatie.

Citaat
Daarom gaat de Zeeuwse lijn toch 4 maanden dicht???
Nee, dat doet hier ook niet ter zake.

Citaat
Rest dus.....  is de waslijn ouderwets denken en moet je dat overboord gooien
Tot nu toe mist een uitleg van het waarom.

Citaat
Zou dan ombouw naar nieuwe, schone diesels een oplossing zijn, of wordt het experimenteel accu of waterstof. De laatste 2 zouden ook hele goede alternatieven kunnen zijn voor de noordelijke lijnen die ook niet onder de draad liggen en waarschijnlijk die nooit zullen krijgen.
Waterstoftreinen rijden al, waarom zou daar weer een test voor nodig zijn? Treinen met een accu rijden al in Groningen en Friesland, ook dat hoeft niet weer getest te worden.

Citaat
Zelfs een bovenleiding stel met een generator als bijwagen (De RTM was zo innovatief jaren geleden). En die bijwagen zou best wel een waterstof generator kunnen zijn. Dan hoef je niets om te bouwen, nou ja kleine aanpassing aan bekabeling ..... Kun je elektrisch rijden en de stellen zijn buiten de maaslijn ook te gebruiken en heb je waterstof als energie leverancier (out of the box).
Ten eerste gaat het niet om het gebruiken van het materieel buiten de Maaslijn maar om materieel van buiten op de Maaslijn in te kunnen zetten. Ten tweede is dit een behoorlijke verspilling, energie gebruiken om waterstof te produceren en daarmee een trein aan te drijven. Met die energie kan ook een accu worden opgeladen die de trein aandrijft en onder de draad kan worden opgeladen.

Ik heb het idee dat je niet geïnteresseerd bent in een discussie maar alleen in het afdraaien van het riedeltje over 'omdenken' en 'out of the box'. Je negeert dat dingen zoals waterstoftreinen en accu's al bestaan en roept dat dat maar getest moet worden.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #67 Gepost op: 09 June 2025, 15:41:31 »
Ik zie het nu: Rick heeft (altijd) gelijk...... Van mij mag hij het vanaf vandaag krijgen
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22438
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #68 Gepost op: 09 June 2025, 15:45:59 »
Volgens mij vragen Rick en nog wat mensen alleen maar of je dat geroep over ‘omdenken’ en ‘out of the box’ een keer wil onderbouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #69 Gepost op: 09 June 2025, 15:48:57 »
Precies. Je stelt wel dat een waslijn ouderwets is, maar dan stel je ouderwets synoniem met achterhaald. En dat is onterecht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #70 Gepost op: 09 June 2025, 21:45:59 »
Wat ik eerder zei, centraal elektriciteit opwekken en via een waslijn transporteren is efficiënter dan elke trein zijn eigen stroom laten produceren.

Zéér goed opgemerkt! Staan windmolens genoeg in de omgeving van Delfzijl , Eemshaven , Harlingen, Stavoren etc Opwekken, en direct verbruiken  ;)
Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 09 June 2025, 21:49:06 door Menno 1846. Reden: Tekst aanpassing en correctie »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4046
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #71 Gepost op: 10 June 2025, 01:48:51 »
Och als diverse websites praktisch hetzelfde melden zullen ze dat niet onafhankelijk van elkaar uit hun duim gezogen hebben is het niet?
Voor de rest woon ik bij de Maaslijn en weet het nodige over de exhaust van stoomlokomotieven!
Mvrgr
Nouja, ik vraag je gewoon of je even met een betrouwbaardere site wilt komen, maar als je daar de moeite niet voor neemt heeft discussie voeren weinig zin.

Verder snap ook niet helemaal wat het langs de Maaslijn wonen, of verstand hebben van een verouderde techniek mij nou moet overtuigen dat je ook wetenschap hebt van moderne technieken en de hedendaagse gang van zaken op het spoor.

Om dan toch zelf maar even gezocht te hebben,
https://www.tenderned.nl/aankondigingen/overzicht/377400

Daarbij blijkt dus dat het gaat om een proefproject vanuit de ETCS afdeling van ProRail die wil testen of er een STM ATB-NG (Als uitbreiding van een ETCS installatie) op veilige en betrouwbare wijze kan samenwerken met de ATB-NG infrastructuur van Prorail, en zij dat kunnen erkennen als toegestaan te gebruiken trein beveiligingssysteem.

Daarbij gaat het dus ook alleen om een aantal treinen voor het testen, en niet om een hele vloot en is het ook niet dat andere vervoerders kunnen aankloppen voor het inbouwen ervan bij ProRail of het financieren ervan.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2025, 02:04:03 door Thom »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8587
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #72 Gepost op: 10 June 2025, 12:12:49 »
Als je toch met electriciteit wil rijden maar bovenleiding te duur vindt, is een andere ouderwetse oplossing, rijden met 3de rail.
Jeroen

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #73 Gepost op: 10 June 2025, 12:26:03 »
zie S-Bahn Berlijn

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #74 Gepost op: 10 June 2025, 12:45:24 »
Zo ver hoef je niet te zoeken. De metro's in Amsterdam en Rotterdam hebben ook een derde rail.

aanvulling: ik denk dat derde rail geen optie is. Die werkt met een spanning van 800V. Dan zou je het materieel moeten aanpassen. 1800V op derde rail mag volgens mij niet, want alles boven 1000V is hoogspanning.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2025, 13:01:17 door Klaas Zondervan. Reden: aanvulling »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.