Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 09:53:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:44:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:39:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 09:36:58
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door Karben
Vandaag om 09:35:39
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 09:13:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 08:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
14 June 2025, 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
14 June 2025, 10:31:27

Auteur Topic: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd  (gelezen 8336 keer)

jjg koopmans

• Offline Offline
Re: Stinkende dieseltreinen op Maaslijn zijn straks verleden tijd
« Reactie #45 Gepost op: 06 June 2025, 11:50:39 »
Wat zegt dit bericht dan?
https://www.treinenweb.nl/nieuws/11147/prorail-kiest-stadler-voor-inbouw-van-etcs-in-arriva-trein.html
Overdag passen er nauwelijks goederentreinen op de Maaslijn, maar 's-nachts kan juist Prorail er 1 blok van maken en dus 1 trein toelaten.
Dat is idd een gedachtenexperiment mijnerzijds, ik schaam me niet voor een gebrek aan kennis buiten mijn comfort zone.
Waar het mij om gaat is dat er door de Brabantse burgemeester wordt geklaagd over het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein door dichtbevolkte steden.
Omleiding over het Betuwe traject wordt met electrificatie van de Maaslijn een mogelijkheid.
Mvrgr

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 06 June 2025, 13:17:51 »
Dit gaat specifiek over Arriva-treinen in Friesland: Leeuwarden - Harlingen en Leeuwarden - Stavoren. Heeft niets met de Maaslijn van doen.
Groet, Frank

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 06 June 2025, 14:53:59 »
ProRail heeft alleen wat te zeggen over de infrastructuur, en niet over de apparatuur aan boord van treinen van vervoerders en lease maatschappijen, dus die hebben daar niets over te zeggen en gaan al helemaal geen geld steken in dat op te lossen aan de materieel kant.....
Of het over Friesland ging of over de Maaslijn doet er niet toe. De bewering hierboven klopt niet!
Mvrgr

henk

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 06 June 2025, 15:05:51 »
Begint dit nu een rondje verpissen te worden?
Het een sluit het ander toch niet uit?

Prorail bepaalt wat de beveiliging is op een baanvak en dus wat aan boord van treinen moet zijn die over dat baanvak rijden. Vervoerders bepalen zelf welke apparatuur ze inbouwen en dus waar ze wel en niet kunnen rijden.

Dus als Arriva treinen in Friesland wil rijden, zal de apparatuur in overeenstemming moeten zijn met de beveiliging op die lijnen.
Als een vervoerder goederentreinen over de Maaslijn wil rijden, zal de apparatuur geschikt moeten zijn. Maar een vervoerder kan ook beslissen de Maaslijn maar te laten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 06 June 2025, 17:39:59 »

Waar het mij om gaat is dat er door de Brabantse burgemeester wordt geklaagd over het vervoer van gevaarlijke stoffen per trein door dichtbevolkte steden.
Omleiding over het Betuwe traject wordt met electrificatie van de Maaslijn een mogelijkheid.
Mvrgr

Hoe vol denk je dat Nijmegen en de geassimileerde dorpen boven de Waal zijn?
Helemaal volgebouwd, dus dat gaat ‘m niet worden.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #50 Gepost op: 06 June 2025, 20:10:31 »
Omdenken. Dat is heel moeilijk. In dit draadje zie je heel veel redenen waarom iets niet kan. Best wel valide, maar heel vaak overgenomen dogma's van het verleden.

Maar geef één reden waarom iets wel kan en dan zie je dat al die blokkades door oud denken opgelost gaan worden. De absolute betweterigheid en ook weerstand die je ziet in de commentaren geeft aan dat men veel liever denkt in oud denken. Populair gezegd: Conservatief!

Door het omdenken zijn de dingen ontstaan die we nu dagelijks gebruiken, normaal vinden en niet willen missen. Ik ken de discussie nog herinneren in o.a. auto tijdschriften over het nut van een navigatie systeem in de auto. Zelfs de airco in de auto werd 40 jaar geleden nog afgekraakt.

Waarschijnlijk voor de Maaslijn te laat maar ik hoop toch dat het spoorbedrijf (en ook de bewindvoerders, politiek en besluitvormers) gaan omdenken en gaan kijken naar morgen en niet continu de dingen van gisteren gaan herhalen...
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

henk

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 06 June 2025, 20:15:44 »
Dat heb je nou zes keer herhaald, maar meer dan een mantra is het nog niet.
Het komt voor dat door out of the box denken iets wordt opgelost of verder komt.
Het komt ook voor dat na lang out of the box denken men tot de conclusie komt dat een systeem dat 125 jaar oud is nog steeds de beste oplossing lijkt.

Dus zolang niemand hier vertelt welke superieure out of the box oplossing voor de Maaslijn wordt bedoeld, zou het zomaar kunnen dat de waslijn boven het spoor nog steeds een goede oplossing is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 June 2025, 10:56:50 »
Omdenken. Dat is heel moeilijk. In dit draadje zie je heel veel redenen waarom iets niet kan. Best wel valide, maar heel vaak overgenomen dogma's van het verleden.

Maar geef één reden waarom iets wel kan en dan zie je dat al die blokkades door oud denken opgelost gaan worden. De absolute betweterigheid en ook weerstand die je ziet in de commentaren geeft aan dat men veel liever denkt in oud denken. Populair gezegd: Conservatief!

Door het omdenken zijn de dingen ontstaan die we nu dagelijks gebruiken, normaal vinden en niet willen missen. Ik ken de discussie nog herinneren in o.a. auto tijdschriften over het nut van een navigatie systeem in de auto. Zelfs de airco in de auto werd 40 jaar geleden nog afgekraakt.

Waarschijnlijk voor de Maaslijn te laat maar ik hoop toch dat het spoorbedrijf (en ook de bewindvoerders, politiek en besluitvormers) gaan omdenken en gaan kijken naar morgen en niet continu de dingen van gisteren gaan herhalen...

Je hebt een sombere blik en helaas velen met jou. Nederland zit hoog in de ranking waar het gaat om kennis en innovatie maar niet alles kan of hoeft. Misschien moet je wat meer trots zijn op wat "we" met z'n alleen presteren in plaats van wenen dat het allemaal 3x niks is.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #53 Gepost op: 07 June 2025, 12:14:31 »
Dus zolang niemand hier vertelt welke superieure out of the box oplossing voor de Maaslijn wordt bedoeld, zou het zomaar kunnen dat de waslijn boven het spoor nog steeds een goede oplossing is.
Dat denk ik ook. Elektriciteit centraal opwekken is nog altijd efficiënter dan elke trein zijn eigen energiecentrale mee geven.
Niks mis met vernieuwing, maar het moet wel een verbetering zijn ten opzichte van de bestaande toestand.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07 June 2025, 14:56:54 »
"Omdenken"?? Er wordt geen enkele werkbare oplossing geboden anders dan dat de Maaslijn een eilandbedrijf blijft.
Ooit was de Maaslijn het traject voor kolenvervoer van Limburg naar het Noorden. Forse emplacementen, passeersporen e.d. waren aanwezig.
Ook passeerde de trein Amsterdam-Nijmegen-Maastricht in Vierlingsbeek de retourtrein.
Begin zestiger jaren reden Mat'34 dieseldrieeen een tweeuursdienst Roermond-Enschede.
Van dat alles is nu niets meer over, emplacementen weggehaald, passeersporen ingekort. Wel is er nu een kwartiersdienst op Venray, ook
al door de hoeveelheid studenten voor Nijmegen Dukenburg.
Waarom was de NS iets teveel geinteresseerd in het verwerven van de route bij de laatste aanbesteding?
Mvrgr

Thom

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 08 June 2025, 13:19:38 »
Wat zegt dit bericht dan?
https://www.treinenweb.nl/nieuws/11147/prorail-kiest-stadler-voor-inbouw-van-etcs-in-arriva-trein.html
Overdag passen er nauwelijks goederentreinen op de Maaslijn, maar 's-nachts kan juist Prorail er 1 blok van maken en dus 1 trein toelaten.
Dat is idd een gedachtenexperiment mijnerzijds, ik schaam me niet voor een gebrek aan kennis buiten mijn comfort zone.
Mvrgr
Met alle respect, maar die website heb ik wel vaker dingen zijn schrijven die niet kloppen dus die neem ik met een korreltje zout als je het niet erg vind ;) Dan liever een artikel hiervan vanuit Arriva of Prorail zelf.

Dat je je niet schaamt voor een gebrek aan kennis buiten je comfort zone is prima, maar je zou dan vervolgens wel wat aan kunnen nemen van mensen die er wel verstand van hebben of het gewoon hun dagelijkse werk is.

Prorail heeft echt niets van doen met de lokomotieven van vervoerders of lease maatschappijen, dat is het zelfde dat Rijkwaterstaat ook niets komt in bouwen in jou auto als dat nodig zou zijn.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #56 Gepost op: 08 June 2025, 13:31:47 »
Prorail heeft echt niets van doen met de lokomotieven van vervoerders of lease maatschappijen, ...
Nee, maar het hangt wel met elkaar samen. Als Prorail op een traject kiest voor een bepaald type beveiliging, dan dicteert dat wel wat een vervoerder moet inbouwen om op dat traject te mogen rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 08 June 2025, 13:39:13 »
Dat is niet meer dan een logisch stukje afstemming, maar dat was niet wat Koopmans hier stelde.

jjg koopmans

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 08 June 2025, 14:52:44 »
Met alle respect, maar die website heb ik wel vaker dingen zijn schrijven die niet kloppen dus die neem ik met een korreltje zout als je het niet erg vind ;) Dan liever een artikel hiervan vanuit Arriva of Prorail zelf........
Och als diverse websites praktisch hetzelfde melden zullen ze dat niet onafhankelijk van elkaar uit hun duim gezogen hebben is het niet?
Voor de rest woon ik bij de Maaslijn en weet het nodige over de exhaust van stoomlokomotieven!
Mvrgr

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #59 Gepost op: 08 June 2025, 15:30:50 »
Ook batterij-elektrische treinen lijken in het voordeel
Deskundigen op het gebied van spoorwegtechniek, zien ook zogenoemde batterij-elektrische treinen als een duidelijk voordeel voor het regionale vervoer. Deze kunnen rijden op geëlektrificeerde routes met bovenleiding en op niet-geëlektrificeerde routes met batterijvoeding. Het rendement van dergelijke systemen ligt aanzienlijk hoger dan dat van waterstoftreinen, omdat waterstof niet hoeft te worden omgezet in elektriciteit. Bovendien is de laadinfrastructuur voor batterijen vaak goedkoper en eenvoudiger te implementeren dan waterstoftankstations. Door het gewicht van het batterijenpakket is de trein zwaarder, wat energie kost, en sneller onderhoud aan het spoor.

De gouden standaard blijft elektrificatie via bovenleidingen
Elke keuze heeft zo zijn voor- en nadelen. Zowel de batterijen als waterstoftreinen zijn zwaar, wat kan betekenen dat de ondergrond van het spoor links en rechts moet worden verstevigd. Ook zal er voor de beide technieken op strategische plekken, laadpunten of waterstoftanks moeten worden aangelegd. Om ProRail te citeren mbt een Elektrificatie van de spoorlijnen in Overijssel: Elektrificatie is de enige juiste vorm van verduurzaming.

Gr. Menno
« Laatst bewerkt op: 08 June 2025, 15:33:53 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!