Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 16:02:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 16:01:34
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:05
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:57:39
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Br 38 Piko Superen. door Frits C
Vandaag om 15:27:46
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 15:02:13
Plan E - 2023 oplage door sneek
Vandaag om 14:49:47
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Ronald69
Vandaag om 14:47:16
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Ronald69
Vandaag om 14:08:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:29:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Hulp bij update Mobile Station 2 door Bahn-AG
Vandaag om 11:44:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45

Auteur Topic: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.  (gelezen 5431 keer)

ruudns

• Offline Offline
Re: YD7010 en YD7403 met Koploper sluiting op booster overgangen.
« Reactie #45 Gepost op: 27 May 2025, 22:42:49 »
Vanavond gemeten, Fluk, AC stand zonder diodebrug over beide isolatie stukken. Op alle drie de circuits gelijk (y).

Dan de centrale Track out, Expert, Rails:

Beide boosters: Negatief

Dan toch nog eens naar de centrale kijken............. ???

Geef mijn portie maar aan fikkie. Op automatisch en Positief aangeven. Is die inderdaad positief, dan zou dat verklaren waarom ik de Track uitgang kabels heb moeten wisselen.
Ik zou denken wissel de kabels om zoals Yamorc aangeeft, zet hem van automatisch af en op Negatief.
Denk dat alleen Karst het zou kunnen verklaren ;).
« Laatst bewerkt op: 27 May 2025, 22:44:21 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

spock

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 28 May 2025, 18:41:30 »
Als je 51 volt meet over deze punten, dan weet je zeker dat er een foutmeting is.
Voordat je een meting gaat doen, bepaal je vooraf wat je verwacht te gaan meten.
In dit geval, OF minder dan 1 Volt, OF (15 a 20) Volt.

Ik vermoed dat je nu tussen 2 punten meet zonder een gemeenschappelijke grond.

Kortom: Niet vooraf te berekenen, dus de meeting is altijd discutabel en heeft geen enkele waarde.

Verbind de grond van de voedingen, voor de centrale en de boosters, aan elkaar en dan kan je wel een correcte meting doen.

mvg spock

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #47 Gepost op: 28 May 2025, 19:22:22 »
Citaat van: spock
Verbind de grond van de voedingen, voor de centrale en de boosters, aan elkaar en dan kan je wel een correcte meting doen.

En je centrale, boosters en voedingen in de kliko gooien !!!!!   >:( >:( >:(

Grmbl,
Karst

spock

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 28 May 2025, 23:19:43 »
Ik bedenk me net dat dit gebaseerd was op onze club baan met een ander merk boosters (met waarschijnlijk een andere kortsluitdetectie) als die van Karst.

mvg spock
« Laatst bewerkt op: 28 May 2025, 23:43:34 door spock. Reden: ander inzicht »

henk

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 29 May 2025, 08:39:15 »
Denk vooral een andere type boosters: common ground boosters, de naam zegt het al.
De versterkers in de centrale en boosters van Yamorc zijn van het H-brug type. Anders opgebouwd en niet in het bezit van een ground die je aan elkaar kan knopen. De H-brug versterker wint ook terrein. Zelfs Märklin is overgestapt van common ground naar H-brug.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #50 Gepost op: 29 May 2025, 08:59:41 »
Het voordeel van de H-brug is dat je maar een enkele gelijkspanningsvoeding nodig hebt. Die wordt geleverd door een schakelende voeding.
Bij het common ground systeem heb je twee voedingen nodig, de ene positief t.o.v. GND, de andere negatief.
Die dubbele voeding wordt gemaakt door de wisselspanning uit een trafo twee keer enkelzijdig gelijk te richten. Maar daar heb je dus een klassieke gewikkelde trafo voor nodig.
Met de opkomst van schakelende voedingen is het logisch dat er overgestapt wordt op de H-brug.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #51 Gepost op: 29 May 2025, 09:57:30 »
Eerst mijn bedrading nagelopen. Alles zat goed op de ringleidingen van de drie niveaus.
Nog ff een plaatje van Yamorc erbij.

Hierop is duidelijk te zien dat de J en K track uitgangen op de booster en de centrale op de zelfde zijde van de klemmen is aangesloten (y).

Alle track kabels los gemaakt van de booster en de centrale. Vervolgens twee boosters aangesloten op niveau 1 en 2 en meten over de isolatie lassen van de boosterscheiding. 0.79V en 0.79v.
Vervolgens booster 1 los en de centrale erop...........bingo. Vervolgens de centrale en booster 2........bingo. Het is dus de centrale die het probleem veroorzaakt ???.
Nu de track aansluitingen van de centrale gewisseld...........0.79v en 0.79V (y). ik moet zeggen dat het telkens ff duurt voor de meter tot rust komt. De weerstand overgangen in de klemmen geven ook niet altijd dezelfde waardes. Maar de spanning over beide lassen zijn wel nagenoeg gelijk.
Vervolgens alles weer aangesloten op de 3 niveaus en op de booster overgangen gemeten.

De 2240 laten lopen en géén sluiting meer (y) Probleem opgelost (y).

Blijf ik wel met de vraag zitten waarom de trackuitgangen op de centrale nu verkeerd om zitten ::).

en

De loconet kabels zijn zelf gemaakt Karst en uiteraard getest met een kabel tester voor gebruik.

Als ik het zo snel ff zie zijn pin 1 en 6 nergens gewisseld bij Huub:
Loconet Kabels: https://www.floodland.nl/aim/info_lol_met_loconet_1.htm
Loconet tester: https://www.floodland.nl/aim/info_locotest_1.htm
Locohub supply M: https://www.floodland.nl/aim/info_locohubsupply_1.htm
Loconethub 8: https://www.floodland.nl/aim/info_locohub_1.htm

Voor mij als leek, lijkt het me wel duidelijk. Handleiding volgen en het werkt! Aanpassingen door de gebruiker, foutjes liggen op de loer. Heb ik een vergelijkbaar probleem als modelbouwer, dan haak ik hier subiet af. Losse kreten als H-bruggen,ground common, ...... Geen idee waar jullie het over hebben. Soms ontbreekt ook bij jullie de juiste kennis of projecteren jullie je eigen situatie op de vraag van de TS met catastrofale gevolgen voor de apparatuur. Dan maar inleveren bij de leverancier .... "hij doet 't niet!"

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 29 May 2025, 10:18:39 »
 ;D Zelfs zonder alle extra "Huup Maaskant lol" er tussen had ik het zelfde probleem ;). Om dit uit te sluiten had ik alles er tussen uit gehaald en alleen de centrale met de twee boosters aangesloten. Ook zonder melders. Gewoon zoals in de Yamorc handleiding. Het is dus schijnbaar niet altijd de gebruiker die het probleem veroorzaakt. Toeval zal ook een rol spelen ;D.
In een poging het probleem op te lossen begin je met de meest eenvoudige opstelling en kijk je ov het probleem er ook dan nog is. Is het er niet, breid je uit en checked op nieuw, net zolang tot het probleem weer opduikt. De laatste wijziging is de veroorzaker dan. Daar na uitzoeken waarom die wijziging het veroorzaakt. Niet altijd even gemakkelijk ;)
« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 10:23:26 door ruudns. Reden: In een poging het probleem op te lossen ...... »
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ben

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 29 May 2025, 12:35:22 »
Ruud, wat was de reden de YD7001 en DR5033 boosters te vervangen, waren er toen ook problemen?

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 29 May 2025, 13:34:57 »
Hoi Ben,
De baan is nog steeds in opbouw (al bijna 12 jaar bij tijd en wijlen). Nadat de Digikeys er niet meer was, had ik nog een bezet melder nodig en de keuze viel op een dan logischerwijze Yamorc. Dan ook gelijk maar op loconet. Dus een YD6016LN-CS aangeschaft. Daarop een deel van de bestaande S88 aangesloten. De problemen begonnen met de S88 melders. Daar bleek er een bij te zitten die één van beide in/uitgang defect had waardoor een deel van de meldingen niet door kwam. Verder had de DR5000 een bekend usb probleem en was al eens opgestuurd geweest te reparatie. Later heb ik hem omgebouwd naar YD7001. Toch verloor hij regelmatig zijn usb verbinding met de pc. Ik dacht dat het aan de pc lag. Maar toen ook die vervangen was door een nieuwe zwaardere, bleef ik dit regel matig hebben.
De Digikeijs boosters hebben een ingebouwd probleem dat ze vaak niet beide zichtbaar zijn in de YD7001.
Alles bij elkaar was ik er helemaal klaar mee. De Digikeijs centrale en S88 melders eruit en vervangen. Ook daar weer wat pech bij gehad. Een van de nieuwe bezetmelders hield er mee op en werd vervangen. De boosters waren een tijdje niet leverbaar en ik wilde de nieuwe centrale er niet op zetten voor die weer verkrijgbaar waren. Al met al heeft het enkele maanden geduurd voor de boosters er waren.
Later weer dubbele meldingen, het bleek dat één van de nieuwe loconet melders nog een instelling had waarop de S88 nog stond. Logisch dus.
Verder heb ik nu ook een paar YD8008 er op zitten. Wat gaat de techniek vooruit vergeleken het Digikijs tijdperk. Karst heeft daar denk ik een flinke vooruitgang mee gemaakt (y). Er zitten nog een zooitje DR4018's op voor het schakelen van wissels. Zolang die het blijven doen blijven ze erop. Verder zullen er straks een aantal die ik nog heb liggen gebruikt worden voor het aansturen van de seinen. De DR4018's zijn ivm het verliezen van adressen zo dat dat niet meer gebeurd.

Wat ik nu nog merk als ik de baan aanzet en Koploper opstart is dat ik regelmatig géén bezetmeldingen heb. Ik ben nog aan het uitzoeken waarom dit gebeurd. Vaak doen ze het ineens wel weer na een herstart.
Ik heb al het volgende geprobeerd:
Computer opstarten, Koploper opstarten, dan de configuratie file YD7010 starten en YD7010 op groen, dan Koploper op groen.
Computer opstarten, dan de configuratie file YD7010 starten en op groen, Koploper opstarten, dan Koploper op groen.
Ik ben er nog niet achter wat de juiste volgorde zou moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2025, 13:37:02 door ruudns »

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 29 May 2025, 14:04:05 »
Hoi Ruud,

Het zou eigenlijk niets uit moeten maken welke je het eerst opstart.
Als je alleen Koploper opstart, en je drukt dan op het groene speigelei dan moet de YD ook aan gaan, en met het rode spiegelei zet je de centrale uit.

Jos

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 29 May 2025, 14:33:27 »
Dat doet die ook netjes....

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 29 May 2025, 14:44:09 »
Ik bedoel, je hoeft het configuratieprogramma niet eerst op te starten.

Jos

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 29 May 2025, 14:48:44 »
Dat klopt, maar als ik die open zet, kan ik ook daar monitoren of er bezetmelding is. Soms zie je dat die niet geïnitieerd worden.
Worden ze het wel, zie je ze ook in Koploper, daar waar een trein staat natuurlijk.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 29 May 2025, 14:53:27 »
Tip van Karst: de YD6016LN modules hebben instelbare vertragingen voor het opstarten en melden. Deze kun je het best allemaal verschillend instellen, met zo tussen de 200-800ms tussenpozen.

Gr, Ben.