Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lok adres programmeren lukt niet met multimaus door henk
Vandaag om 21:46:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjen52
Vandaag om 21:45:35
Raadplaatje door Kronefan
Vandaag om 21:39:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:29
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 21:18:19
Zoek site ombouw lokomotieven door Scratchbuilt
Vandaag om 20:59:07
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door ruudns
Vandaag om 20:54:38
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door 741230
Vandaag om 20:43:08
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 20:34:55
Rocrail: Verder doorrijden in een blok door Waalspoor
Vandaag om 20:23:28
Rijnstraat door Sven
Vandaag om 20:10:34
Exact-train 2026 door VAM65
Vandaag om 20:09:59
Fotowedstrijd 2025 door Frank 123
Vandaag om 20:02:50
Mooi, maar hou je neus dicht… door Robert uut Salland
Vandaag om 19:53:25
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Joz
Vandaag om 19:37:34
Slijptrein door Gerco van Beelen
Vandaag om 19:28:42
Nieuw in de winkel! door ex-DR V100
Vandaag om 19:28:36
Spoor 0 dagen in Philippine Zeeland door Lucien
Vandaag om 19:12:23
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door ruudns
Vandaag om 18:47:07
Hout realistisch nabootsen door MOVisser
Vandaag om 18:33:38
Zermitz door maartenvdb
Vandaag om 18:30:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:18:48
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:09:15
Re: The Rail Lab (Hobby hok maken) door The Rail Lab
Vandaag om 18:04:47
Div. (mini) diorama's van Michiel/neudalhausenstadbahn door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:49:20
welke zimo decoder in roco SIK 72012 door Mug
Vandaag om 17:48:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door JoopSpoort
Vandaag om 17:41:53
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Menno
Vandaag om 17:04:50
Mijn LEGO modellen. door Montanbahn
Vandaag om 16:46:16
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door spoorijzer
Vandaag om 16:00:09

Auteur Topic: Zermitz  (gelezen 9200 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Zermitz
« Reactie #30 Gepost op: 02 June 2025, 18:10:00 »
Tussen wat andere bezigheden door (die te maken hebben met 6 planken) maar weer eens uitgevonden hoe je in Scarm een 1:1 afdruk kunt maken.  En na wat nergens op lijkende probeersels is het toch weer gelukt.
En dat is maar goed ook, want daaruit kwam weer een (ernstige  :D)  beginnersfout tevoorschijn.

Je kunt wel mooi ontwerpen maken, maar als je perrons met een bepaalde breedte ervoor zorgen, dat de treinen er niet meer langs kunnen, dan zul je toch wat extra ruimte moeten scheppen in het ontwerp.  Of de perrons smaller maken, maar dat was uitgesloten.

Zo dadelijk wat plaatjes.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 02 June 2025, 19:27:05 »
Zo, eerst maar eens even de wisselstraten aan de linker kant.  Met alvast de wissels neergelegd, dan geeft dat een betere indruk hoe het gaat worden dan alleen zwarte lijntjes.
Van de draaischijf is te zien, dat die te groot is, maar dat wisten we al.  Een aantal losse delen van de opstaande kanten, al dan niet met rail voor de toegang, kan weggelaten worden en zo nodig ook afgezaagd worden.

Speciale aandacht alvast voor de Baeseler wissel rechts boven.  Die heb ik blijkbaar al een keer onderhanden genomen om daar een halve Baeseler van te maken. Uit het eerder getoonde sporenplan is ook te herleiden, waarom dat zo is. En is bovendien weer eens wat anders, daar hou ik wel van.

Hier is de rechterkant van het station te zien met de perrons.  Aan het einde, dus helemaal bovenaan, is ook te zien, dat ik toch gekozen heb voor volledige dubbele verbindingen tussen de 2 sporen.  Dat geeft voor beide sporen de mogelijkheid tot omlopen van een locomotief.  Of dat ook werkelijk gaat gebeuren ?  Geen idee wat straks de routine wordt, maar leuk is het wel.  En later, indien toch gewenst, wel héél moeilijk in te bouwen. Dus dan toch maar meteen doen.

En dan de misrekening van de afstand tussen de sporen, waar er een perron tussen ligt. Ik had in het ontwerp de rail te dicht bij elkaar gelegd, waar ik met de zichtbare proef achter kwam.  Dus meer ruimte gemaakt, wat gelukkig ook kon.  Overigens, de perrons zijn Auhagen perrons van 6 cm. breed.
Wat je ook ziet is het gebruik van de Tillig railbedding.  Daar ga ik het hele station mee uitvoeren, vind ik wel zo makkelijk.  En het hoeft er voor mij niet gelikt perfect uit te zien, want dan komt er nooit iets van terecht (bij mij  ;D).

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: Vandaag om 14:06:06 »
Zo, dat is weer een tijd geleden.  En normaal zeg je dan:  maar niet stilgezeten.
Nou, wel dus.      Dat wil zeggen veel andere dingen gedaan.

Maar nu weer de kans en tijd om verder te gaan.  Zoals de aanpassingen in het baanplan voor wat betreft de keerlussen.  Eerst maar de keerlus aan de rechterkant.
Daar beviel het me niet, dat al het verkeer zich over 1 spoor moest bewegen.  Dus dat uit elkaar getrokken zodat nu de keerlus ingereden kan worden uit elk spoor, maar dat het uitrijden alleen naar de daarvoor bepaalde sporen kan.  Dat maakt de bediening van de wissels ook eenvoudiger en daar ben ik al een aardig eind in gevorderd, experimenteel dan.

De keerlus kan 2 treinen tegelijk bevatten en is beveiligd met het Lenz ABC systeem.  Dat zorgt er ook voor, dat er alleen een trein in kan rijden als er plaats is in de keerlus en de wissels correct staan.  Zo ook bij het uitrijden:  het spoor waar de wissels naar ingesteld staan moet vrij zijn, anders kan de trein niet vertrekken.
Zo hoef ik dus niks te weten over welke loc de keerlus in / uit wil.

Daar komt ook nog een snelheidsinstelling bij. Een uitrijdende trein die naar het perronspoor wil, over de wissel 4 in afbuigende stand, krijgt (automatisch)  een ingestelde lagere snelheid mee. Dat is de zogeheten "middensnelheid" in te stellen in CV6.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: Vandaag om 18:30:38 »
En hier dan het huistafelexperiment, of heet dat een experimenteerhuistafel ? Vlug opruimen voor het eten  :D

Naast de voeding zijn 5 wisselmotoren te zien, de nummers 4  5  6  en  301 van het plaatje,  en de bovenste is de 405 die een aftakking geeft naar de treinenlift.

Belangrijk element is de rechtsonder getoonde schakelaar, die dient om de keuze te maken voor het in- of uitrijden van de keerlus.
En natuurlijk een wirwar aan draden, maar daarvoor is het ook experimenteel.  En:  het werkt ook nog.  Ik kan dus eerst een keuze maken tussen inrijden of uitrijden, en dan kan ik een willekeurig spoor kiezen.
Staat de schakelaar op uitrijden kan ik tegelijkertijd nog van het meest rechtse spoor de keerlus inrijden vanuit het achterste tunnelspoor of via wissel 405 vanuit de treinenlift.

Ik ga proberen vanavond een wat gekuiste uitvoering te maken met tevens de led-aanduiding erin van de stand van de wissels, en dus de ingestelde rijweg(en). Dan komt er een nieuw plaatje.