Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door RetroJack
Vandaag om 20:22:29
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Zermitz  (gelezen 6662 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Zermitz
« Reactie #15 Gepost op: 05 May 2025, 21:49:44 »
Overigens hoor(de) ik regelmatig enig geklaag over de Tillig wisselmotoren.  Voorheen had ik als importeur van Tillig natuurlijk wel enig belang om tegen de klachten in te gaan, maar nu is dat al lang niet meer zo.
En dan durf ik met een gerust hart te zeggen:  wat vreemd, die klachten.  Want ik heb nog nooit zo'n betrouwbare motoren gezien als die van Tillig.  Ja, sinds MP is dat mogelijk wel anders.

Waar klagers wel gelijk in hadden/hebben is de moeilijke afstelbaarheid van de slag, dat is inderdaad een heel gepriegel.  Maar daar heb ik wat op gevonden, misschien ook door anderen toepasbaar ?
Tillig levert bij de motor een bedieningsstangetje. Dat is zo onbuigzaam, dat je wel heel precies moet afstellen. Slag te groot, wordt de wissel weggeduwd (naar 1 kant of allebei de kanten).  Is de slag te klein, dan sluit de wisseltong niet goed genoeg aan, wat weer tot slecht elektrisch contact leidt.
 Ik zou bijna zeggen:  dus !  Als dat stangetje vervangen kan worden door een stukje verenstaal komen we al een heel eind.  Maar dan moet dat verenstaal weer precies goed zijn.

Wat doe ik ?  Ik plaats de motor NIET recht onder de wissel, maar een stukje opzij daarvan.  Dan laat ik het stangetje dus niet naar boven steken, maar naar opzij met onder de wissel een knik van 90 graden omhoog.  Als je dan in het horizontale stukje ook nog een rondje maakt of een Omega-vorm, dan hoef je de motor helemaal niet meer af te stellen.  Komt de wisseltong tegen de rail, dan duwt de motor nog even door, terwijl de kracht opgevangen wordt in het lusje.  De veerkracht blijft behouden en de tong sluit altijd goed aan.

(PS  dit is natuurlijk ook toepasbaar bij andere motoren.  Verenstaal is zo'n prachtig spul  :D )
« Laatst bewerkt op: 05 May 2025, 21:53:48 door maartenvdb. Reden: aanvulling »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 06 May 2025, 11:16:37 »
Wat doe ik ?  Ik plaats de motor NIET recht onder de wissel, maar een stukje opzij daarvan.  Dan laat ik het stangetje dus niet naar boven steken, maar naar opzij met onder de wissel een knik van 90 graden omhoog.  Als je dan in het horizontale stukje ook nog een rondje maakt of een Omega-vorm, dan hoef je de motor helemaal niet meer af te stellen.  Komt de wisseltong tegen de rail, dan duwt de motor nog even door, terwijl de kracht opgevangen wordt in het lusje.  De veerkracht blijft behouden en de tong sluit altijd goed aan.

(PS  dit is natuurlijk ook toepasbaar bij andere motoren.  Verenstaal is zo'n prachtig spul  :D )

Goeie tip! Die had ik in 2000 moeten weten bij mijn toenmalige Metusa Junction baan. Daar had ik onder de een jaar later gebouwde 2e module de Tillig aandrijvingen liggen en als een soort Gremlin hebben die altijd voor problemen gezorgd tot het einde van die baan. Inmiddels heb ik naast Tortoise ook de MP'tjes ontdekt en daar ben ik wel heel enthousiast over. Lopen mooi, makkelijk af te stellen en volgens zeggen erg betrouwbaar. De digitale variant nog niet geprobeerd maar daar is "men" ook erg enthousiast over.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 May 2025, 15:15:46 »
Bedankt voor de tip. Welke dikte kan ik het beste nemen?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 11 May 2025, 09:04:31 »
Goeie vraag, maar niet eenduidig te beantwoorden.
Stel bijvoorbeeld je hebt een Peco wissel en het veertje is niet verwijderd. Dan zou ik juist geen verenstaal nemen, of een heel dikke uitvoering dus nagenoeg het (bijgeleverde) stangetje.
Stel je hebt een wissel met scharnierende wisseltongen, dan heb je maar een dunne uitvoering nodig, zeker als je permanent spanning op de wisseltongen hebt staan.

Maar ook in mijn voorbeeld Tillig TT met doorlopende wisseltongen gebruik ik 2 verschillende diktes.  Want een gewone wissel heeft vrij lange wisseltongen, dus daar is niet zoveel kracht voor nodig, terwijl de Engelse wissel of de Baeseler kortere tongen heeft, dus daar is een dikkere uitvoering nodig. En er moet voor de stroomvoorziening voldoende aandrukkracht zijn.
En hoe groot wordt je Omega-vorm of cirkeltje ?

Kortom: nader te bepalen aan de hand van de gebruikte wissel.  Maar om een indruk te geven heb ik hier een stuk of 5 diktes voor me (en dikte alleen zegt ook niet alles, hangt ook van het fabrikaat / veerkracht af), maar alleen geen schuifmaat  :D

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #19 Gepost op: 11 May 2025, 10:00:14 »
Albert, bij mij werkt 0.8mm goed voor bijvoorbeeld de Tillig 85323 korte wissel en de Tillig 85390 engelse wissel.
Voor de Roco Line wissels gebruik ik 0.5mm. Daar kreeg ik de Tilligs niet goed mee om, maar dat hang natuurlijk ook af van de lengte van het verenstaal.

Groeten,
Jos

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 11 May 2025, 10:31:48 »
Ok. Dank voor de antwoorden. Ik zal er eens mee experimenteren.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 May 2025, 17:56:09 »
En zo komt het er uit te zien ;)
Vooralsnog werk ik met een tafel in de breedte van de zolder.  Op deze tafel maak ik dan de modules.

En dat komt er dan zo bij te liggen.

Op deze manier kun je rustig bouwen zonder moeilijk bij de onderkanten te komen.  Je kiepert ze gewoon achterover en je hebt de onderkant voor je.  Geen gedoe met poten of andere belemmeringen.
Uiteindelijk kan een deel van de platen weggenomen of uitgezaagd worden, zodat je dan als de baan aaneengeschakeld plat ligt je er juist nog wel van de onderkant bij kunt komen.
Ook het deel, waar mogelijk een treinenlift komt (links) kan dan op maat gemaakt worden om plaats hiervoor te maken.

Op de foto is met een beetje moeite de knik in het station te zien, zoals in het ontwerp aangegeven.

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 13 May 2025, 19:49:32 »
Het stukje over de wisselaandrijving heeft mij ook aan het denken gezet en ik zie nu er een goede oplossing in voor mijn eigen wissels.
Terug naar de tekentafel dus. Ik volg je verdere bouw.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 May 2025, 17:08:09 »
Wederom een indruk hoe het ongeveer gaat worden met de keerlus, in dit geval de linkse.

Dit is de bestaande keerlus, die veelvuldig gebruikt is in combinatie met modules van SwissTrak op tentoonstellingen.
In het midden is en extra spoortje gemonteerd om loc's en wagons op te zetten om een nieuwe trein te formeren.  Of om te gebruiken voor een pendeltrein.
En uiteraard bij opruimen om hier weer de treinen van de baan te halen.

Maar ook om te schakelen op "programmeerspoor", zodat zelfs nieuw aangeschafte loc's de juiste instellingen kunnen krijgen.  Dat houdt in het loc(decoder)nummer, optrekken en afremmen en de maximum snelheid.  Meer is niet nodig omdat met het ABC systeem gereden wordt.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 15 May 2025, 17:30:51 »
De wissels worden bediend met de Tillig wisselmotoren, hier nog van het oude type.

Omdat de keerlus normaal gesproken op de achtergrond ligt en daardoor niet zichtbaar is voor publiek, daarom kan het een lekker onafgewerkt boeltje zijn, met de diverse draden in een busseltje en met plakband op de plaat bevestigd.  Met de bedoeling dit ooit wat netter te maken, maar ja, niet van gekomen.

Overigens wordt hier gebruik gemaakt van een niet-verend stangetje, destijds ook door mij meestal gebruikt, maar dat hield dus wel in, dat de slag op de motor ingesteld moest worden.   Een heel gepruts, dat herinner ik me nog wel.  Maar altijd feilloos gewerkt,
ondanks de toch wat ruwe behandelingen ivm. transport voor tentoonstellingen.

In de keerlus passen 2 treinen achter elkaar, automatisch gestuurd door ABC. Door de wissel te bedienen kon een trein opgeroepen worden. In een andere configuratie met uitgebreidere sturing was een compleet automatisch bedrijf mogelijk van deze keerlus in combinatie met een 2-sporig station.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 22 May 2025, 17:50:41 »
Om de 485 cm. breedte geheel te benutten, en daarmee te voorkomen dat ik bestaande module-bakken zou moeten inkorten, heb ik de geografische omstandigheden naar mijn hand gezet en één en ander aangepast.
En daarbij in eerste instantie een bekende beginnersfout gemaakt: wissels op de moduleovergangen.  Dat is inmiddels hersteld, zodat een aangepast ontwerp is ontstaan, zie hieronder.

En in semi 3-D:

En als we dan het linker deel bekijken, dus de wisselstraten bij binnenkomst op het station, dan gaat dat er ongeveer zo uitzien:

« Laatst bewerkt op: 22 May 2025, 18:51:25 door maartenvdb. Reden: correcties »

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #26 Gepost op: 23 May 2025, 08:47:59 »
Fraai ontwerp. Benieuwd naar het vervolg.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 23 May 2025, 22:25:50 »
Nou, een klein stukje vervolg bij deze.

Rechts was er lengte genoeg, maar links was het toch wel erg krap, zelfs met weglaten van wat leuke dingetjes.
Nu is rechts wat ingekort, en die ruimte van de totaal 485 cm. heb ik links gebruikt om wat meer ruimte te scheppen en wat kleine aanpassingen te kunnen doen.
Vanaf de draaischijf gaat nu links boven toch een aftakking naar het uithaalspoortje. (dat was eerst wel aanwezig maar weggevallen).
Een wissel ligt daar nu weliswaar op de overgang van 2 modules, maar op zo'n manier dat de uitgaande rails afgezaagd kunnen worden op de modulescheiding.
Het uithaalspoor steekt nu ook achter de locloods uit, wat het rangeren wat zichtbaarder maakt, dus wat minder kans om door het stootjuk heen te rausen.

« Laatst bewerkt op: 23 May 2025, 22:35:51 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 25 May 2025, 21:03:35 »

Een zooitje Tillig wisselmotoren van het oude type (rechts)  en van het nieuwe type (links).  Wat ik zo gauw kon vinden   ::)

Die ga ik nu op een testplank met elkaar verbinden om te kijken hoe ik ook al weer tot wisselstraten kon komen met  fysieke aanduiding op een bedieningspaneel.  Ben benieuwd of ik daar weer uit kom, zal wel weer wat moeite kosten.
Per wisselmotor ga ik, om de stand te laten zien, een rode led aansluiten voor R(ood) = Recht(door)   en een groene voor afbuiging.

Bij de Baeseler wissels dus 2  leds per kant, die dan in een bepaalde combinatie alleen de gewenste rijweg aangeven (hoe zat dat ook alweer  ???).  Spannend  :D

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 May 2025, 21:24:08 »

In de stationssporen staan 2 keer  een dubbele spoorverbinding.  Bedoeld om een afgekoppelde loc te laten omlopen.
Om aan de eis van 500 mm. minimum boogstraal te voldoen zouden deze zelf gebouwd moeten worden op basis van de slankere wissels.  Dat is dus een project op zichzelf.

Maar Tillig heeft zelf ook zo'n echte "kruiswissel", maar dan helaas uitgevoerd met de korte wissels.  En die hebben volgens opgave een boogstraal van 353 mm.
Dat wordt dus een afwijking van de norm, maar het gaat hier alleen om een kort stukje alleen voor loc's.  Ga ik testen.

Als derde mogelijkheid blijft over om maar met één verbinding te werken.  Dat zou ook genoeg moeten kunnen zijn, maar is iets minder leuk.  De nabije toekomst moet de keuze gaan uitwijzen, uiteraard voor ik met de bouw begin.
« Laatst bewerkt op: 25 May 2025, 21:27:30 door maartenvdb »