Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 01:00:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
27 August 2025, 23:39:58
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
27 August 2025, 23:36:29
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door hervé
27 August 2025, 23:11:59
Fleischmann 4902 K set met KPEV 7316 door maartenvdb
27 August 2025, 23:01:02
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
27 August 2025, 22:41:43
Opstelbaan door HenkN
27 August 2025, 22:20:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 August 2025, 22:08:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
27 August 2025, 22:04:43
Dönsdorfer Bauberichte door Reinout van Rees
27 August 2025, 22:01:19
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Reinout van Rees
27 August 2025, 21:55:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
27 August 2025, 21:44:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
27 August 2025, 21:40:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
27 August 2025, 21:12:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
27 August 2025, 21:07:31
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 August 2025, 21:05:46
Veevervoer ss/ ns door prutser
27 August 2025, 20:56:01
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
27 August 2025, 20:49:05
Database software door AlbertG
27 August 2025, 20:28:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paulus1201
27 August 2025, 20:27:58
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
27 August 2025, 19:45:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 August 2025, 19:30:23
Witmoosdorf door Bert55
27 August 2025, 19:29:10
Rheinburg, TP V/VI door Joz
27 August 2025, 18:06:05
Kato K10816 (class 66) drijfstangen vervangen door Wesley J
27 August 2025, 17:32:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
27 August 2025, 16:37:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Falkenberg
27 August 2025, 15:53:26
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
27 August 2025, 15:50:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
27 August 2025, 15:48:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
27 August 2025, 15:29:09
  

Auteur Topic: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.  (gelezen 2572 keer)

Rob H0m

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Gepost op: 27 April 2025, 13:13:37 »
Hallo!

Mijn eerste berichtje op dit forum, waar ik afgelopen jaar al vaak heb gelezen om problemen te tackelen of gewoon inspiratie op te doen. Het is nu mijn beurt om te laten zien hoe ik mijn baan opzet

Ik ben vorig jaar aan mijn derde H0 baan begonnen. Nadat ik in de 90er jaren een Märklin baantje had gebouwd, met bergen..., heb ik me in 2005 tot 2015 flink verslikt in het bouwen van een grotere baan met een combinatie van Märklin 3 rail en H0m smalspoor, met bergen ... De bedoeling was dat er vanalles zou rijden, BLS, SBB en FO. Maar ik liep vast in het te veel bezig zijn met details. Uiteindelijk heeft er maar weinig gereden.

Na een paar verhuizingen begon het weer te kriebelen. Een nieuw baanplan uitgepuzzeld, een houten raamwerk gebouwd. Het werd toch weer een megaprojekt  ::) . Dus een stukje kleiner gemaakt en het baanontwerp vereenvoudigd. Maar natuurlijk met bergen, bergen zijn me als kind met de paplepel ingegoten. Elke vakantie was een bergenbestemming!  ;D ;D ;D

Het motief van mijn baan in aanbouw ligt in Zwitserland waar Rhätische Bahn en Furka Oberalp Bahn rijden, zo omstreeks 1990. Van beide spoorbedrijven heb ik modellen en ik wil er een stuk functioneel tandrad in de baan hebben. Centraal op de baan ligt het station met een sporenplan gebaseerd op dat van Filisur (Rhb). In "het echt" ligt het station Filisur aan een doorgaand traject (Chur - St. Moritz), maar is er ook een aantakkende/afsplitsende lijn (Davos - Filisur). In mijn baanplan ligt het station ook aan een doorgaand Rhb traject; maar op het aantakkende/afsplitsende traject laat ik FO materieel rijden. Er kan er bijvoorbeeld Glacier Express materiaal gerangeerd worden voor overgave van FO naar Rhb, kunnen er tandrad pendeltreinen rijden en allerlei Rhb garnituur.
Ik bereid e.e.a. voor, zodat er digitaal gereden kan worden.

Mijn plannetje in Anyrail.
4,5 bij 2,5 meter.
Rood en geel Rhb, blauw en groen FO.
Het schaduwstation met keerlus wordt bereden door Rhb en FO.
In de rechterbovenhoek zit een behoorlijke helix die de FO naar beneden danwel naar boven brengt.






« Laatst bewerkt op: 27 April 2025, 13:18:29 door Rob H0m »

Rob H0m

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #1 Gepost op: 27 April 2025, 13:43:25 »
Het emplacement heb ik gelegd en zover als mogelijk met wisselmotoren en -decoders voorzien. De spaarpot is aardig leeg  :-\ , dus komende herfst wordt het het afgemaakt. Na ingelezen te hebben op diverse forums, heb ik gekozen voor Peco rails en MTB wisselmotoren.

Ik heb proefgereden met een rangeerlocje en wat met wissels gespeeld. Gaat redelijk goed. Het omleggen van de wissels gaat niet altijd vlekkeloos, dwz het omleggen wel, maar het schakelen van het hartstuk (met de MTB wisselmotoren) gebeurt soms net te vroeg of te laat, waardoor kortsluiting ontstaat. Moet ik wat precieser afstellen, denk ik.

Voor het proefrijden heb ik wat provisorisch doorgelusd, de complete aansluiting naar ringleiding en terugmelddecoders is nog niet klaar.  :)









Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6255
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #2 Gepost op: 27 April 2025, 14:08:29 »
Mooi Plan Rob en de basis is zo te zien solide gebouwd. Ben benieuwd naar het vervolg. (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Rob H0m

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #3 Gepost op: 27 April 2025, 14:11:49 »
De gebouwen zijn van Sopa 'new line'. Eventjes voor het aanzicht opgesteld...  ;) Ik heb ze als bouwpakketten gekocht al zo'n 20 jaar geleden. Het zijn modellen van de Ustaria/kiosk, het station en goederenloods, zoals ze in Disentis staan/stonden. De Ustaria en loods hebben tijdens de verschillende verhuizingen wat schade opgelopen en moeten opgeknapt en verfraaid worden. Het station Disentis ben ik momenteel aan het bouwen.

De Sopa bouwpakketten bestaan uit onderdelen van gips, messing, koper, ijzer en hout. Wel een klus voor de wat meer ervarener bouwer. De houten onderdelen (latjes, profielen en plankjes) moeten meest op maat gemaakt en aangepast worden. En meestal nog gebeitst worden voor het mooie effect. Ook de gips gegoten delen zijn niet altijd even scherp en moeten dan bijgewerkt worden. Het gips is wel erg kwetsbaar, zelfs tijdens het bouwen moet er al gerepareerd worden. De details zijn wat minder scherp dan die van de modern gelaserde gebouwtjes. Persoonlijk vindt ik de Sopa gebouwen veel charmanter en zijn pronkstukjes op de baan.

Hieronder nog een paar foto's van het station in aanbouw. Er komt nog een houten luifel voor en o.a. dakkapellen en schoorstenen zijn nog niet af, regenpijpen, dakgoten, ..., ...









janvanbemmel

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2025, 15:02:24 »
Ziet er al goed uit Rob, succes met de bouw, dit belooft wat..

Rob H0m

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2025, 18:22:30 »
Bedankt Frank en Jan!
Het buitenseizoen is al begonnen, dus wat modelbouw betreft even pauze.  :)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4535
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #6 Gepost op: 28 April 2025, 06:47:49 »
Leuk project.

Over je wissels.

Het kan zijn dat door het veertje in het peco wissel de tong te snel overschiet. 

Je kan die voorzichtig verwijderen. Die is met MTB aandrijvingen niet nodig. Want de motor behoud zijn positie. Met de orginele peco aandrijving heb je het wel nodig omdat die niet hun positie behoud.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8350
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #7 Gepost op: 28 April 2025, 08:41:55 »
Da's een flink project. Succes ermee!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18004
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #8 Gepost op: 28 April 2025, 15:36:45 »
Als je motoraandrijvingen gebruikt moet je dat Peco veertje gewoon verwijderen. Anders kun je net zo goed een goedkope magneetspoel aandrijving nemen. Een motor neem je om het mooie omlopen van je tongen. Dat moeten ze dan wel kunnen en met dat veertje gaat dat nooit lukken ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Rob H0m

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #9 Gepost op: 28 April 2025, 16:06:38 »
Bedankt voor de tip, maar die veertjes heb ik voor de inbouw al verwijderd.👍

De motortjes staan nog op 6 mm slag, en ik heb 0.6 mm verenstaal gebruikt. De bij de motoren geleverde staalveren zijn 1 mm denk ik, wat dik en stug. Een kwestie van proberen, de 3 mm slag zal op zich genoeg zijn voor de wissels.

Om de tongen goed te laten aanliggen had ik dunner staal en de wijdere slag genomen. Iets preciezer centreren zal de oplossing zijn. 😊

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26745
    • Pagina van klaas
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #10 Gepost op: 28 April 2025, 16:21:57 »
Om de wisselmotoren goed in te stellen moet je eerst meten wat de werkelijke slag van de tongen is. Kun je eenvoudig doen door een boortje tussen de afliggende tong en de doorgaande spoorstaaf te steken. Als een boortje van 3 mm er net niet tussen past, dan kun je de slag op 3 mm instellen en de stugge verenstaal van 1 mm gebruiken.
Als het boortje van 3 mm er met ruimte tussen past, dan beter 6 mm slag instellen en het dunnere verenstaal gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2025, 17:40:56 »
Ziet er leuk uit, interessant thema RhB en FO . . .

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2025, 18:27:33 »
Hallo Rob,


Waar liggen bij jou station de perrons ? Er lijkt zo weinig ruimte tussen de sporen.
Jeroen

Rob H0m

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #13 Gepost op: 28 April 2025, 19:54:51 »
Dank Klaas, ik ga het uitproberen.  (y)

Jeronimos, klopt wel wat je schrijft. Het geheel is gebaseerd op de situatie vóór de ombouw van emplacement (eind jaren negentig?).
Aan de hand van foto's van het station Filisur heb ik uit de afstand tussen de railstaven van de sporen, de afstand tussen de verschillende sporen berekend. Het is niet helemaal exact, maar komt redelijk in de richting denk ik. Er was echt niet veel ruimte op het station.

En de perrons..., je stapte uit op een geasfalteerde strook tussen de sporen, min of meer op de hoogte van de bovenkant van de spoorstaven. De verharding liep in de breedte ook door tot aan de volgende spoorstaaf. ĶOok op het emplacement van Disentis was dat vóór de grote verbouwing het geval. Het was vanuit huidig gezichtspunt misschien wat provisorisch, maar had voor spoorliefhebbers veel charme. Op de stations moest je echt uitkijken waar je liep/stond tijdens rangeerwerkzaamheden. 'Achtung!'

"Mijn foto's" van de oude situatie heb ik allemaal op internet bij elkaar gesprokkeld; ik kan ze als voorbeeld hier niet zomaar plaatsen.
Op de eerste foto van deze (niet mijn) site kun je zien wat ik bedoel.
https://rhb1op87.blogspot.com/2016/07/na-21-jaar-weer-terug-in-filisur.html


Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Disentis of Filisur ..., maar dan anders.
« Reactie #14 Gepost op: 28 April 2025, 22:56:19 »
Leuk hybride stationsplan! Ik herkende Filisur pas toen ik je begeleidende tekst las. Waarschijnlijk vanwege de gebouwen van Disentis, die ook nog eens aan de overzijde van dat station staan.
Die gebouwen van Sopa waren/zijn inderdaad erg fraai. Als ik naar je sporenplan kijk, vermoed ik dat je ook de beschikking hebt over tenminste een van beide lokomotiefloodsen?
Heb je trouwens nog overwogen (in het kader van verdergaande hybridisering, zal ik maar zeggen) om de wagenremise, die rechts aan de uitgang van Disentis richting Chur stond, in te plannen, of werd dat teveel van het goede?
Ik ben heel benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
Groet!  Frans