Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 19:44:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
  

Auteur Topic: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto  (gelezen 1199 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Gepost op: 20 April 2025, 10:16:40 »
De Nedersaksenlijn gaat dan ook Ter Apel aandoen. Misschien kom ik dan ook nog eens in een trein. Tot dan is OV op het platteland in alle gevallen geen optie en een doodlopende weg.

We waren met de club naar Dortmund Intermodellbau. 36 euro heen en weer inclusief entree beurs!

Ik kan met de trein naar Leeuwarden. Moet ik eerst met de auto naar Veendam. Daar stap ik op de trein en ben dan voor een retour ook 36 euro kwijt.

(bijna) Iedereen in Nederland die wel eens met de trein gaat heeft tevens een auto. De vaste kosten van de auto tellen dus niet mee want die betaalt iedereen sowieso. Dan is de auto in alle gevallen goedkoper dan de trein. Wat het duur maakt is het parkeren. Parkeerstress is de enige reden om OV te kiezen.

Voordat de Nedersaksenlijn er ligt heb ik een geitenkop. (9 jaar zal ook hier weer een utopie blijken, omdat bouwkosten en bouwtijd in NL nou eenmaal altijd met een factor 3 overschreden worden) Tot die tijd blijf ik gewoon benzine opstoken.

Albert

ps: ik kan met de bus naar Groningen: net zo duur als met de auto en duurt twee keer zo lang.......

Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #1 Gepost op: 20 April 2025, 13:51:37 »
(bijna) Iedereen in Nederland die wel eens met de trein gaat heeft tevens een auto. De vaste kosten van de auto tellen dus niet mee want die betaalt iedereen sowieso. Dan is de auto in alle gevallen goedkoper dan de trein.
Voor mij is de auto veel goedkoper dan de trein, want ik heb geen auto (meer). Die kost me dus niks. Daardoor houd ik geld over om de trein te betalen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2025, 14:08:50 »
Daardoor houd ik geld over om de trein te betalen. ;D

En waar je komt waar je niet moet zijn 🙈

Mvg Johan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
  • Klaar voor vertrek
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2025, 14:16:34 »
(…) (bijna) Iedereen in Nederland die wel eens met de trein gaat heeft tevens een auto. De vaste kosten van de auto tellen dus niet mee want die betaalt iedereen sowieso.

Dat lijkt me een gevalletje “je rijk rekenen”: de vaste kosten van wat dan ook niet meerekenen. In dit geval kun je ook andersom redeneren: heb je een auto en reis je met de trein, dan moet je de vaste kosten van de op dat moment niet gebruikte auto meerekenen. Je treinreis wordt daardoor duurder, alle keren dat je wél met de auto reist goedkoper ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22628
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2025, 15:05:03 »
Volgens mij hebben we die discussie al een keer of 12 gevoerd zonder dat we eruit komen. Ik begrijp ook nooit waar mensen die als Albert redeneren de vaste kosten van een auto dan wel boeken, maar dat hoef ik ook niet voor een ander te begrijpen.  :)

Is volgens mij ook off topic.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2025, 16:41:10 »
Ja Henk... Alles heeft een prijskaartje. Alleen de zon gaat voor niks op. Zal het ook niet te hard zeggen. Anders moeten we daar straks ook nog over betalen. Nederland kennende...  :-X

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2184
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #6 Gepost op: 20 April 2025, 17:16:26 »
Ik reken me niet rijk.
De rekensom is als volgt: vaste kosten van de auto + treinkaartje = reiskosten
Daar staat tegenover: vaste kosten van de auto+ benzine is = reiskosten

Makkelijker kan ik het niet maken. Natuurlijk kan je daar voor jezelf allerlei variabelen bij verzinnen waardoor de balans in jouw unieke geval omslaat. Maar voor mij is dit in wezen de rekensom. Dus in Duitsland komt de rekensom in het voordeel van de trein uit, los van de meer dan dubbele reistijd. Wil ik van Ter Apel naar een willekeurige plaats met een treinstation is het in 90% van de gevallen in het voordeel van de auto. Ook los van de meer dan dubbele reistijd.


Albert
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 19:13:16 door Scratchbuilt. Reden: »
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
  • Klaar voor vertrek
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2025, 19:28:54 »
(...) Tot dan is OV op het platteland in alle gevallen geen optie en een doodlopende weg.

Dat snap ik hoor, en wat je hierboven schrijft maakt dat duidelijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7172
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2025, 19:30:07 »
Om dit draadje nog even verder te vervuilen:
Ik heb wel een rijbewijs maar geen auto.

Enkele keren per jaar huur ik zo'n ding, bv als ik stukken moet vervoeren voor Modulebaan.nl.
Verder reis ik meestal per OV.

Voor mij is dat goedkoper dan autobezit. Volgens Nibud kost een gemiddelde auto gauw tussen de 340 en 675 euri PER MAAND.

Ik heb de mazzel dat ik lopend naar mijn werk kan.
Mijn vrouw forenst per vouwfiets en trein (ca 15km)
Boodschappen doen we op de fiets. En voor vervoer vanuit andeee stations pak ik regelmatig de OV-fiets.
Zo pak ik meteen mijn cardiofitness aan, tot vreugde van mijn huisarts en cardioloog.

Internationaal reizen we meestal per (slaap)trein en ja, dat gaat ook prima met kinderen. In elk geval wel met de mijne (die zijn dan ook heel leuk). We kwamen op die manier tot boven de Poolcirkel, tot de Schotse Hooglanden en de Côte d'Azur.
 
Iedere vervoersmodus is onderdeel van een levensstijl en dus altijd een keuze. Daarbij spelen heel veel afwegingen een rol. Veiligheid, tijd, budget, milieu, klimaat, ruimtebeslag, rendement, toekomstverwachting, demografische ontwikkelinge, economie enzovoort. Die keuzes maak je niet enkel als individu, maar ook als dorp, stad, land of zelfs unie van staten.

En daar kan ik nog uren over doorgaan, maar misschien moesten we het nu weer eens over de Lelylijn en Nedersaksenlijn hebben.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • Steel is king!
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2025, 09:07:57 »
Volgens Nibud kost een gemiddelde auto gauw tussen de 340 en 675 euri PER MAAND.

Da's niet duur  :P De mijne kost alleen aan wegenbelasting al 245 per maand.

Alle gekheid, voor mijn werk kan ik al niet zonder (wekelijks naar Delfzijl, Emmen, Arnhem en Wuppertal). Zou niet weten hoe dat in te vullen met OV.


Vanmorgen weer een noodkreet in het DvhN, Nederland laat miljarden liggen aan subsidies van Europa.
Allemaal een beetje stemmingsmakerij. Beetje in de trant van; Ik heb 20.000, iets kost 120.000 en ik krijg 50.000 subsidie. Dan kan ik het nog steeds niet kopen. Dan kan ik beter iets met die 20.000 doen waar ik op korte termijn wel wat aan heb dan miesmuzen over het gat van 50.000 en maar roepen; afblijven, anders komen we er nooit.

Dat is wat hier aan de hand is, niets anders.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2025, 12:46:48 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 420
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2025, 12:50:35 »
Als ik naar Amsterdam ga voor bv een concert ben ik al meer kwijt aan parkeren dan met 2 personen met de trein (daluren)