Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:54:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
Vandaag om 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 22:28:01
Klein baantje 1200x1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 22:18:03
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 21:50:52
Een NS 5500 knutselen door janw
Vandaag om 21:49:12
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 21:46:44
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
Vandaag om 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
Vandaag om 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30

Auteur Topic: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto  (gelezen 703 keer)

Scratchbuilt

• Online Online
afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Gepost op: 20 April 2025, 10:16:40 »
De Nedersaksenlijn gaat dan ook Ter Apel aandoen. Misschien kom ik dan ook nog eens in een trein. Tot dan is OV op het platteland in alle gevallen geen optie en een doodlopende weg.

We waren met de club naar Dortmund Intermodellbau. 36 euro heen en weer inclusief entree beurs!

Ik kan met de trein naar Leeuwarden. Moet ik eerst met de auto naar Veendam. Daar stap ik op de trein en ben dan voor een retour ook 36 euro kwijt.

(bijna) Iedereen in Nederland die wel eens met de trein gaat heeft tevens een auto. De vaste kosten van de auto tellen dus niet mee want die betaalt iedereen sowieso. Dan is de auto in alle gevallen goedkoper dan de trein. Wat het duur maakt is het parkeren. Parkeerstress is de enige reden om OV te kiezen.

Voordat de Nedersaksenlijn er ligt heb ik een geitenkop. (9 jaar zal ook hier weer een utopie blijken, omdat bouwkosten en bouwtijd in NL nou eenmaal altijd met een factor 3 overschreden worden) Tot die tijd blijf ik gewoon benzine opstoken.

Albert

ps: ik kan met de bus naar Groningen: net zo duur als met de auto en duurt twee keer zo lang.......

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: afgesplitste zoveelste discussie over trein vs auto
« Reactie #1 Gepost op: 20 April 2025, 13:51:37 »
(bijna) Iedereen in Nederland die wel eens met de trein gaat heeft tevens een auto. De vaste kosten van de auto tellen dus niet mee want die betaalt iedereen sowieso. Dan is de auto in alle gevallen goedkoper dan de trein.
Voor mij is de auto veel goedkoper dan de trein, want ik heb geen auto (meer). Die kost me dus niks. Daardoor houd ik geld over om de trein te betalen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 April 2025, 14:08:50 »
Daardoor houd ik geld over om de trein te betalen. ;D

En waar je komt waar je niet moet zijn 🙈

Mvg Johan

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #3 Gepost op: 20 April 2025, 14:16:34 »
(…) (bijna) Iedereen in Nederland die wel eens met de trein gaat heeft tevens een auto. De vaste kosten van de auto tellen dus niet mee want die betaalt iedereen sowieso.

Dat lijkt me een gevalletje “je rijk rekenen”: de vaste kosten van wat dan ook niet meerekenen. In dit geval kun je ook andersom redeneren: heb je een auto en reis je met de trein, dan moet je de vaste kosten van de op dat moment niet gebruikte auto meerekenen. Je treinreis wordt daardoor duurder, alle keren dat je wél met de auto reist goedkoper ;).
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 April 2025, 15:05:03 »
Volgens mij hebben we die discussie al een keer of 12 gevoerd zonder dat we eruit komen. Ik begrijp ook nooit waar mensen die als Albert redeneren de vaste kosten van een auto dan wel boeken, maar dat hoef ik ook niet voor een ander te begrijpen.  :)

Is volgens mij ook off topic.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #5 Gepost op: 20 April 2025, 16:41:10 »
Ja Henk... Alles heeft een prijskaartje. Alleen de zon gaat voor niks op. Zal het ook niet te hard zeggen. Anders moeten we daar straks ook nog over betalen. Nederland kennende...  :-X

Gr. Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Scratchbuilt

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: 20 April 2025, 17:16:26 »
Ik reken me niet rijk.
De rekensom is als volgt: vaste kosten van de auto + treinkaartje = reiskosten
Daar staat tegenover: vaste kosten van de auto+ benzine is = reiskosten

Makkelijker kan ik het niet maken. Natuurlijk kan je daar voor jezelf allerlei variabelen bij verzinnen waardoor de balans in jouw unieke geval omslaat. Maar voor mij is dit in wezen de rekensom. Dus in Duitsland komt de rekensom in het voordeel van de trein uit, los van de meer dan dubbele reistijd. Wil ik van Ter Apel naar een willekeurige plaats met een treinstation is het in 90% van de gevallen in het voordeel van de auto. Ook los van de meer dan dubbele reistijd.

Albert
« Laatst bewerkt op: 20 April 2025, 19:13:16 door Scratchbuilt. Reden: »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #7 Gepost op: 20 April 2025, 19:28:54 »
(...) Tot dan is OV op het platteland in alle gevallen geen optie en een doodlopende weg.

Dat snap ik hoor, en wat je hierboven schrijft maakt dat duidelijk.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #8 Gepost op: 20 April 2025, 19:30:07 »
Om dit draadje nog even verder te vervuilen:
Ik heb wel een rijbewijs maar geen auto.

Enkele keren per jaar huur ik zo'n ding, bv als ik stukken moet vervoeren voor Modulebaan.nl.
Verder reis ik meestal per OV.

Voor mij is dat goedkoper dan autobezit. Volgens Nibud kost een gemiddelde auto gauw tussen de 340 en 675 euri PER MAAND.

Ik heb de mazzel dat ik lopend naar mijn werk kan.
Mijn vrouw forenst per vouwfiets en trein (ca 15km)
Boodschappen doen we op de fiets. En voor vervoer vanuit andeee stations pak ik regelmatig de OV-fiets.
Zo pak ik meteen mijn cardiofitness aan, tot vreugde van mijn huisarts en cardioloog.

Internationaal reizen we meestal per (slaap)trein en ja, dat gaat ook prima met kinderen. In elk geval wel met de mijne (die zijn dan ook heel leuk). We kwamen op die manier tot boven de Poolcirkel, tot de Schotse Hooglanden en de Côte d'Azur.

Iedere vervoersmodus is onderdeel van een levensstijl en dus altijd een keuze. Daarbij spelen heel veel afwegingen een rol. Veiligheid, tijd, budget, milieu, klimaat, ruimtebeslag, rendement, toekomstverwachting, demografische ontwikkelinge, economie enzovoort. Die keuzes maak je niet enkel als individu, maar ook als dorp, stad, land of zelfs unie van staten.

En daar kan ik nog uren over doorgaan, maar misschien moesten we het nu weer eens over de Lelylijn en Nedersaksenlijn hebben.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #9 Gepost op: 23 April 2025, 09:07:57 »
Volgens Nibud kost een gemiddelde auto gauw tussen de 340 en 675 euri PER MAAND.

Da's niet duur  :P De mijne kost alleen aan wegenbelasting al 245 per maand.

Alle gekheid, voor mijn werk kan ik al niet zonder (wekelijks naar Delfzijl, Emmen, Arnhem en Wuppertal). Zou niet weten hoe dat in te vullen met OV.

Vanmorgen weer een noodkreet in het DvhN, Nederland laat miljarden liggen aan subsidies van Europa.
Allemaal een beetje stemmingsmakerij. Beetje in de trant van; Ik heb 20.000, iets kost 120.000 en ik krijg 50.000 subsidie. Dan kan ik het nog steeds niet kopen. Dan kan ik beter iets met die 20.000 doen waar ik op korte termijn wel wat aan heb dan miesmuzen over het gat van 50.000 en maar roepen; afblijven, anders komen we er nooit.

Dat is wat hier aan de hand is, niets anders.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2025, 12:46:48 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #10 Gepost op: 23 April 2025, 12:50:35 »
Als ik naar Amsterdam ga voor bv een concert ben ik al meer kwijt aan parkeren dan met 2 personen met de trein (daluren)