Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 23:14:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:00:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
Vandaag om 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 22:19:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 22:18:52
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 22:16:25
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 22:13:45
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
Vandaag om 22:12:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
Vandaag om 21:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 21:30:30
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 21:22:50
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Silvolde
Vandaag om 19:43:08
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
Vandaag om 19:41:48
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 19:30:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
Vandaag om 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
Vandaag om 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
Vandaag om 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 15:13:54
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door grossraumwagen
Vandaag om 15:03:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 14:31:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:17
  

Auteur Topic: telegraafpalen plaatsen  (gelezen 10873 keer)

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
telegraafpalen plaatsen
« Gepost op: 03 April 2025, 22:15:58 »
Hallo,  Ik ben bezig met het plaatsen van de ouderwetse houten telegraafpalen langs de spoorlijn. Langs de vrije baan kom ik er wel uit . Maar hoe ging dat bv bij een station? Verdwenen de draden in een transformatorhuisje of gingen ze naar beneden in de grond?
Wie weet dit of heeft hier nog plaatjes van.
Alvast mijn dank.  groeten jandcargo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2025, 22:38:58 »
Op de voorkant van het boek "De Zeeuwse lijn", uitgegeven door Uquilair, staat een foto waarop rechts het seinhuis in Middelburg is te zien. Links in beeld een rij bokpalen die minstens 30 draden dragen.
Het seinhuis zal waarschijnlijk een aansluiting op het telegraafnet hebben gehad, maar op de foto zijn geen bovengrondse draden naar het seinhuis te zien. Ik denk dat er bij een paal een aftakking is geweest van de bovengrondse lijnen, die ondergronds naar het seinhuis liep.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7915
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2025, 08:15:12 »
Op klassiekebeveiliging.com staan wat foto's van station Obdam, waarop te zien is dat de telegraaflijn gewoon noordelijk van het station doorloopt.

Post T bevond zich in het stationsgebouw en de isolatoren op de plek waar de draden door de gevel naar binnen gingen, zijn op deze:



uitsnede van een op 10 aug 1963 door Roef Ankersmit gemaakte foto duidelijk te zien.
Draden gingen dus van een paal, door de lucht naar het gebouw.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5114
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2025, 11:44:17 »
Was ook wel geïntrigeerd door de situatie in Middelburg; overigens erg mooie foto en benieuwd naar het boek. Maar: ik denk dat ze ‘vroeger’ niet snel geneigd waren ondergronds te gaan. Kabelmantels waren denk ik nog niet zo (vocht)bestendig, en graven is duurder. Plus om voor iedere aansluiting onder het spoor door te gaan is nog duurder. Als je onder spoor door gaat, moet je treinverkeer ook lang plat leggen om kabel uit te graven bij storing. Of vaste kabelgoot maken; ook duur.

Enig google’n gaf een versie van de foto waarbj rechts nog een paar telegraafpalen te zien zijn. Dus ik vermoed dat de telegraaflijn links op een centraal punt over stak; wellicht naar een centrale in het stationsgebouw? En vanaf daar parallel aan het spoor naar de diverse aansluitingen.

Aangezien deze ook al op X staat en auteursrechten vermoedelijk al lang verlopen, de foto:

« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 11:46:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 726
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2025, 12:02:03 »
Ik ben niet helemaal zeker van de toegevoegde waarde van deze opmerking maar toch hierbij.

In station Baarn (opening 1874) was een "telegrafie en plaatskaarten loket". Ik begrijp hieruit dat naast het gebruik voor de spoorlijn zelf mensen tegen betaling een bericht konden (laten) verzenden naar elders.
Dus naast de seinhuizen hadden de stations ook een telegraafaansluiting. Uiteraard is de verzending van dergelijke berichten later overgenomen door de PTT (Posterijen, Telegrafie en Telefonie).
Station Baarn HIJSM

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26970
    • Pagina van klaas
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2025, 12:12:53 »
Toch wil ik niet helemaal uitsluiten dat er een ondergrondse kabel naar het seinhuis liep.
Links naast de trein, aan de voet van het dijkje, zijn op de foto op het boek duidelijk draagjukken met rollen te zien waarover de trekdraden voor de wissels en seinen liepen. Die trekdraden kwamen ongetwijfeld uit het seinhuis, maar van die oversteek is op de foto niets te zien. Ze liepen daar dus ondergronds. Dus die kabel kan ook ondergronds hebben gelopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22684
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #6 Gepost op: 04 April 2025, 12:23:38 »
Op die laatste foto staat toch pal naast het seinhuis een paal met isolatoren?

Mara, dat was niet later. Al in 1852 nam de staat het bestaande telegraafnetwerk over. Het spoor mocht dan een paar draden gebruiken.
https://www.klassiekebeveiliging.com/Uitleg_communicatie.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12544
    • sleutelspoor
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2025, 12:43:41 »
Hoi Jan,
 Als je de boekwerken "Handboek voor Spoorweg Techniek" in je bezit heb, Kijk dan eens in boek 2 Hoofdstuk XXXVI III AFDELING blz 531 en verder. Misschien kan je daar wat weizer worden!
« Laatst bewerkt op: 04 April 2025, 13:32:05 door Reinout van Rees. Reden: Opmerking over moderatie weggehaald »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5114
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #8 Gepost op: 04 April 2025, 13:30:39 »
Toch wil ik niet helemaal uitsluiten dat er een ondergrondse kabel naar het seinhuis liep.
Links naast de trein, aan de voet van het dijkje, zijn op de foto op het boek duidelijk draagjukken met rollen te zien waarover de trekdraden voor de wissels en seinen liepen.

Uitsluiten kan ik ook niet :) overigens is het volgens mij dezelfde foto, maar dan ingekleurd; de trekdraden zie ik echter niet...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Stootjuk

  • Offline Offline
  • Berichten: 190
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2025, 20:41:23 »
Bij het seinhuis in het Spoorwegmuseum ziet het er zo uit.






jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1291
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2025, 22:26:23 »
Hallo,

Dank voor alle tips en opmerkingen en aanvullingen blijven welkom.

groeten jandcargo

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5114
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2025, 23:13:57 »
Leuke foto op de site van Marius Broos; als je wat beter kijkt, heul veul tekegraafmasten... :)

https://mariusbroos.nl/Afbeeldingen/Seinhuis%20C%20157415%20Wisse.jpg
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #12 Gepost op: 05 April 2025, 01:35:31 »
Blijkbaar is mijn bijdrage zomaar verwijderd ? :-[

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9006
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #13 Gepost op: 05 April 2025, 08:38:17 »
Plaats m opnieuw. Het onderwerp is leuk genoeg  :angel:

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: telegraafpalen plaatsen
« Reactie #14 Gepost op: 05 April 2025, 11:59:12 »
Op het dak van het station van Lier ( B ) stond vroeger een grote houten mastconstructie, waaraan de telegraafleidingen toekwamen.
Er is op het web nog ergens een foto van te bekijken.
Foto is eigendom van Lier-Kempisch erfgoed, bestand in .tif, dat ik niet kan copiëren.