Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 16:31:07
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:23:31
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 16:11:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 15:43:49
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 15:26:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:14:33
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 14:39:17
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Plan E - 2023 oplage door Petertje
Vandaag om 13:32:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25

Auteur Topic: Integreren smalspoor.  (gelezen 6889 keer)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
Integreren smalspoor.
« Gepost op: 27 March 2025, 05:27:18 »
Van de week kreeg ik het idee om een gedeelte van de baan, waar de houtkap is gesitueerd, uit te breiden met een smalspoorlijntje. Hiervoor heb ik het onderstaande principeplan uitgewerkt. Het te gebruiken railmateriaal is Tillig H0/H0e of H0/H0m met railprofiel code 83, bij voorkeur H0e. Echter loop tegen het volgende probleem aan. Tillig heeft geen wissels waar beide spoorbreedtes aftakken. Shinohara heeft die wel maar die zijn uitgerust met railprofiel code 70. En dat betekent dat ik een groot deel van mijn H0 materieel moet gaan ombouwen met RP25 wielen. Daar zit ik niet op te wachten, heb ik dus totaal geen zin in. Dat afgezien van de verkrijgbaarheid en prijs van Shinohara.

Bij de tekening: blauw = H0 spoor; rood = H0e spoor en groen is gemengd spoor.

Wie heeft er de gouden tip om dit probleem op te lossen?
« Laatst bewerkt op: 27 March 2025, 05:33:22 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Integreren smalspoor.
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2025, 05:38:11 »
Zelfbouw. Is best te doen  :)

Nullem

• Offline Offline
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2025, 07:26:55 »
Je zou ook eens op de website van Weichen-Walter kunnen kijken: hij bouwt wissels naar jouw specificaties op bestelling. Niet echt goedkoop en langere levertijden, maar puike wissels. Ik ben er na 10 jaar nog steeds tevreden over.
Groet!  Frans

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2025, 08:11:10 »
Waarom maak je het inhaalspoor smalspoor niet naar beneden?

Geeft wat extra ongelijkheden, en je kunt standaard spullen gebruiken.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2025, 10:06:17 »
Zelfbouw. Is best te doen  :)
Tot op heden heb ik al heel veel zelfgebouws, ook gewone rails van houten latjes , spoorstaven en railspijkertjes. Dat ging nog prima. Maar wissels ben ik nooit een begonnen. Waarom? Drempelvrees waarschijnlijk. Nu is men nooit te oud om nog iets te leren of aan te beginnen. Maar ik vrees toch dat door de toenemende ouderdom en enkele extra drempels zijn ontstaan. Ten eerste afnemend zicht. Ten tweede motorische problemen en zo kan ik nog even doorgaan. Desalniettemin een goed advies en misschien ga ik het toch proberen. Niet geschoten is altijd mis en het kan me hoogstens een paar railstaven met toebehoren kosten.

Je zou ook eens op de website van Weichen-Walter kunnen kijken: hij bouwt wissels naar jouw specificaties op bestelling. Niet echt goedkoop en langere levertijden, maar puike wissels. Ik ben er na 10 jaar nog steeds tevreden over.
Goed advies? Niet echt. Ik zit al te hikken over de prijs van Shinohara wissels en die van WW zijn nog enkele factoren duurder. Dat gaat het dus niet worden, de hobby moet wel betaalbaar blijven.

Groet,
Tjalling
Ruimte m'n beste, ruimte. Iets waar iedere modelspoorder mee moet woekeren. En dan moeten er ook nog twee perrons gemaakt worden. Nog meer ruimte nodig. Ik kan ook de wisselstraten dubbel uitvoeren, 1 maal voor H0 en 1 maal voor H0e achter elkaar. Maar dan worden ze twee keer zolang en zit je met hetzelfde probleem, RUIMTE.
En die is er niet onbeperkt.
Voor dit projektje heb ik 350 bij 80 cm ter beschikking. Daar moet het hele stationnetje plus houtverwerkings industrie opkomen. Met op de achterste rand een klein opstelgebeuren voor smalspoortreintjes. Zodat niet iedere keer hetzelfde treintje tevoorschijn komt. Dit wordt gecamoufleerd met bomen, een houtzagerij, loodsen en andere gebouwtjes.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2025, 10:33:19 »
Afgezien van zelfbouwmogelijkheden ga je uit van een verkeerd opgebouwd plan, als je tenminste zoveel mogelijk basismateriaal wil gebruiken. Dus ook de volgende opmerking

Groet,
Tjalling
klopt niet helemaal.
Kijk even naar de rechterkant: daar komt de smalspoorlijn van boven en voegt in de H0 rail aan de BOVENkant.
Maar de daaropvolgende wissel geegt het smalspoor aan de ONDERkant.
Dat klopt dus al niet en er zou een overgangsrail boven - onder tussen moeten, zoals Tillig heeft.

Dat betekent nagenoeg alle tussenliggende wissels zelf bouwen, of een plan maken op basis van de geboden mogelijkheden. Dat zou misschien deels kunnen door sporen die nu boven het doorgaande spoor liggen naar beneden te trekken.
Maar ik ken de rest van de plannen en ruimte indeling niet, dus dat kan ik niet beoordelen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2025, 10:39:56 »
Even rechtlijnig geredeneerd: de wissels die je wil hebben zijn er niet of zijn te duur. Zelfbouw is ook geen optie.
Dan blijft er een mogelijkheid over: het plan zo aanpassen/vereenvoudigen dat je gebruik kunt maken van de mogelijkheden die Tillig biedt.

Ik denk dat ze in het grootbedrijf niet zouden kiezen voor jouw sporenplan. Die zouden het ook eenvoudiger doen. In het groot zijn wissels met beide spoorwijdten in beide takken ook duur.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2025, 10:49:27 »
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan. Ik weet alleen niet of dat qua flenshoogte kan, maar misschien lukt het met oude N-spoor wissels wel? Dat scheelt je in elk geval 3 moeilijke/dure wissels.

Dat geintje lukt helaas niet voor de andere 3 wissels in het plan. De vraag is of je die wissels wel zelf kan bouwen of kan kopen. Of dat je je plan kan aanpassen?

Ik weet niet of er een merk is wat zelf 3-benige wissels kant en klaar levert.

Groeten,
Rogier

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2025, 12:00:57 »
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan.

Dat zijn nou net de wissels die Tillig wèl in het programma heeft.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #9 Gepost op: 27 March 2025, 12:08:43 »
En zoiets?

Groet,
michel

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #10 Gepost op: 27 March 2025, 12:30:24 »
Afgezien van zelfbouwmogelijkheden ga je uit van een verkeerd opgebouwd plan, als je tenminste zoveel mogelijk basismateriaal wil gebruiken. Dus ook de volgende opmerkingklopt niet helemaal.
Kijk even naar de rechterkant: daar komt de smalspoorlijn van boven en voegt in de H0 rail aan de BOVENkant.
Maar de daaropvolgende wissel geegt het smalspoor aan de ONDERkant.
Dat klopt dus al niet en er zou een overgangsrail boven - onder tussen moeten, zoals Tillig heeft.

Dat betekent nagenoeg alle tussenliggende wissels zelf bouwen, of een plan maken op basis van de geboden mogelijkheden. Dat zou misschien deels kunnen door sporen die nu boven het doorgaande spoor liggen naar beneden te trekken.
Maar ik ken de rest van de plannen en ruimte indeling niet, dus dat kan ik niet beoordelen.
Maarten je hebt gelijk. Mijn sporenplanner liet mij de wissels en rails probleemloos aan elkaar leggen. Maar nadere bestudering leert dat dat niet kan. Er moeten dus wel degelijk overgangsrails ingevoegd worden.

Even rechtlijnig geredeneerd: de wissels die je wil hebben zijn er niet of zijn te duur. Zelfbouw is ook geen optie.
Dan blijft er een mogelijkheid over: het plan zo aanpassen/vereenvoudigen dat je gebruik kunt maken van de mogelijkheden die Tillig biedt.

Ik denk dat ze in het grootbedrijf niet zouden kiezen voor jouw sporenplan. Die zouden het ook eenvoudiger doen. In het groot zijn wissels met beide spoorwijdten in beide takken ook duur.
Wat men in het grootbedrijf zou doen boeit mij niet zo. Ik bouw een modelbaan die aan mijn eisen van bedrijfsvoering moet voldoen. En dat zelfbouw geen optie is zeg ik ook nergens. Wel dat er drempels zijn maar die dienen dan overwonnen te worden. Een extra uitdaging ga ik niet snel uit de weg. Temeer omdat het standaard materiaal wat Tillig levert naar mijn smaak te weinig mogelijkheden biedt blijft zelfbouw de beste optie. Dan kan ik het geheel ook zo vorm geven zoals dat mij het beste uitkomt, inclusief overgangen van links naar rechts en vv.

In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan. Ik weet alleen niet of dat qua flenshoogte kan, maar misschien lukt het met oude N-spoor wissels wel? Dat scheelt je in elk geval 3 moeilijke/dure wissels.

Dat geintje lukt helaas niet voor de andere 3 wissels in het plan. De vraag is of je die wissels wel zelf kan bouwen of kan kopen. Of dat je je plan kan aanpassen?

Ik weet niet of er een merk is wat zelf 3-benige wissels kant en klaar levert.

Groeten,
Rogier
N-spoor gebruikt railstaven met code 55. Oude wissels zouden dan wat hoger kunnen zijn (code 70?). Maar dat is nog steeds te laag voor normale H0 wielen. en ben je weer gebonden aan RP25 wielen. Zie boven bij Shinohara. Buitn dst klopt de bielsmat dan niet in H0.
En even goed lezen, er is een merk wat driebenige wissels levert. Shinohara, zie boven.

@tothebeach Iets dergelijks had ik ook al overwogen maar weer verworpen vanwege de ruimte. die de extra sporen innemen. Ik wil het stationnetje volledig geïntegreerd hebben met H0 en H0e ann één perron.. Daarbij twee afzonderlijke los- en laadsporen cq overslagsporen.

Hieronder nog even een overzicht zoals het ongeveer zou moeten worden. De blauwe H0 sporen onderaan liggen 30cm lager dan het smalspoorlijntje. Daartussen moet dan een rotsachtige helling met bebossing komen. Niet zijnde een steile rotswand. Die zie je al teveel op modelbanen.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #11 Gepost op: 27 March 2025, 12:44:36 »
Als ik even snel google levert Peco N-spoor wissels in Code 80 (https://www.hobby-en-modelbouw.nl/Wissel-links)

En volgens onze onvolprezen Beneluxspoor is er ook code 83 N-spoor beschikbaar (onderaan de pagina):

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Rail_(spoorstaaf),_hoogte_en_materiaal

Roco werkt ook met code 83, dus dat zou qua hoogte en railprofiel (en wielprofiel) misschien wel moeten werken? Uiteraard is dat wel een kwestie van testen of H0 spul ook fatsoenlijk over het puntstuk etc wil lopen, maar qua railprofiel lijkt het (mij) haalbaar?

De bielsmat klopt dan inderdaad niet, dus het zal wel wat knutselwerk worden, maar je hebt wel een standaard uitgangspunt waarmee je (misschien) verder kan. In 1:1 is de bielsafstand van smalspoor en normaalspoor ook anders.

Groeten,
Rogier

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 27 March 2025, 12:54:01 »
N-spoor gebruikt railstaven met code 55.
Peco levert code 55 en 80, , Arnold, Minitrix, Roco en Fleischmann gebruiken code 80 in N.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 27 March 2025, 12:55:15 »
N-spoor gebruikt railstaven met code 55.
Die railstaven hebben een dubbele voet. De onderste zit helemaal begraven in de bielzenmat, die zie je niet. De bovenste voet zit op de bielzenmat en daar zitten geen bevestigingen meer boven. Je hebt dus die 55 mill helemaal beschikbaar voor de flenzen. Dat is bijna 1,4 mm.
Maar ik denk dat die spoorstaven niet geschikt zijn voor zelfbouw.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #14 Gepost op: 27 March 2025, 14:03:04 »
[img width500]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor2-67e533e117a70.jpg[/img]
En aan de linkerzijde is geen ruimte voor iets extra's? Wat komt daar dan/ staat daar dan in de weg?

Daarnaast lijk het mij, dat een smalspoorbedrijf (en ook het gewone) zal kijken naar de kosten kosten die het allemaal met zich meebrengt. En zo lijkt het mij, dat ze eerder naar standaard spullen zullen grijpen, dan naar driesporige wissels. En bij de houtkap  lijkt mij de marge nou niet zo groot.
Tevens is huidige plan qua rangeren een ramp. Als er gerangeerd moet worden met normaalspoor, kan/mag er geen smalspoor staan, want dat staat dan in de weg. En omgekeerd hetzelfde. Als het rangeren dus voorbij is, moet alles dat op de sporen met drie-rail staat weggehaald worden.

Maar goed, dat zijn slechts mijn gedachten hierover.

Groet,
Michel