Zelfbouw. Is best te doen
Je zou ook eens op de website van Weichen-Walter kunnen kijken: hij bouwt wissels naar jouw specificaties op bestelling. Niet echt goedkoop en langere levertijden, maar puike wissels. Ik ben er na 10 jaar nog steeds tevreden over.
Waarom maak je het inhaalspoor smalspoor niet naar beneden?Geeft wat extra ongelijkheden, en je kunt standaard spullen gebruiken.Groet,Tjalling
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan.
Afgezien van zelfbouwmogelijkheden ga je uit van een verkeerd opgebouwd plan, als je tenminste zoveel mogelijk basismateriaal wil gebruiken. Dus ook de volgende opmerkingklopt niet helemaal.Kijk even naar de rechterkant: daar komt de smalspoorlijn van boven en voegt in de H0 rail aan de BOVENkant.Maar de daaropvolgende wissel geegt het smalspoor aan de ONDERkant.Dat klopt dus al niet en er zou een overgangsrail boven - onder tussen moeten, zoals Tillig heeft.Dat betekent nagenoeg alle tussenliggende wissels zelf bouwen, of een plan maken op basis van de geboden mogelijkheden. Dat zou misschien deels kunnen door sporen die nu boven het doorgaande spoor liggen naar beneden te trekken.Maar ik ken de rest van de plannen en ruimte indeling niet, dus dat kan ik niet beoordelen.
Even rechtlijnig geredeneerd: de wissels die je wil hebben zijn er niet of zijn te duur. Zelfbouw is ook geen optie.Dan blijft er een mogelijkheid over: het plan zo aanpassen/vereenvoudigen dat je gebruik kunt maken van de mogelijkheden die Tillig biedt.Ik denk dat ze in het grootbedrijf niet zouden kiezen voor jouw sporenplan. Die zouden het ook eenvoudiger doen. In het groot zijn wissels met beide spoorwijdten in beide takken ook duur.
In het getoonde plan kan je enkele wissels vereenvoudigen door gewoon standaard H0e (of N wissels) te gebruiken met een extra railstaaf ernaast voor het normaalspoor te gebruiken. Dit geldt in elk geval voor de buitenste wissels in het onderste spoor en het hoogste wissel in het plan. Ik weet alleen niet of dat qua flenshoogte kan, maar misschien lukt het met oude N-spoor wissels wel? Dat scheelt je in elk geval 3 moeilijke/dure wissels. Dat geintje lukt helaas niet voor de andere 3 wissels in het plan. De vraag is of je die wissels wel zelf kan bouwen of kan kopen. Of dat je je plan kan aanpassen? Ik weet niet of er een merk is wat zelf 3-benige wissels kant en klaar levert.Groeten,Rogier
N-spoor gebruikt railstaven met code 55.
[img width500]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/Smalspoor2-67e533e117a70.jpg[/img]