Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Teun
Vandaag om 09:34:35
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Een modelspoorclub discussie  (gelezen 11728 keer)

treinenronald

• Offline Offline
Re: Een modelspoorclub discussie
« Reactie #105 Gepost op: 25 March 2025, 16:48:41 »
Ik wil graag laten weten hoe wij in Nijkerk een ModelSpoorVereniging beleven.
Elke woensdagavond komen we in Nijkerk in onze  "eigen clubruimte bijeen"
Wat doen we op zo'n avond:
* Met de grote clubbaan rijden ( digitaal volledig automatisch)
* Verbeteringen aanbrengen aan de clubbaan.
* Bouwen aan de N-spoor baan ook digitaal
* Koffie drinken, de wereld politiek bespreken, modelbouw problemen van anderen bespreken, grootspoor bespreken, enz.

Wat is nu het belangrijkste; Dat maakt helemaal niets uit, wil je bouwen kun je bouwen, wil je kletsen en koffie drinken ook helemaal prima.
Niets moet en alles is leuk.

Kortom een club is helemaal nog niet zo gek als je met soortgenoten een hobby wil beleven.
Er is vaak voor iedereen wat wils en je kunt altijd vragen stellen aan anderen, die in een bepaald deel van de hobby meer ervaring hebben.

Een club stimuleert ook vaak om weer verder te gaan met waar je thuis mee bezig bent.
Dus kom mede hobbyisten wordt lid van een vereniging bij je in de buurt en je zult zien dat het je ook verder brengt met de hobby

De Modelspoor Vereniging Nijkerk (MVN) kan nog steeds leden gebruiken, dus kom gerust eens langs

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 25 March 2025, 17:11:06 »
Als ideetje, wij beginnen met een rondvraag om eventuele manco's in de agenda te voorkomen, aan het einde nog een tweede rondvraag. Werkt prima bij onze vereniging.
Als men zich beter voorbereid en op tijd agendapunten aanlevert, kan dat enorm schelen in de tijdsduur van de rondvraag.
Groeten,
Richard

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 25 March 2025, 17:24:48 »

Door die andere uit de hand gelopen hobby

1 wat is de reden waarom je GEEN  lid wordt van een MSV?

Eerst een tegenvraag

Je neemt wellicht aan dat iedereen weet om welke andere hobby het gaat. Ik niet, ook niet na het lezen van deze draad, tot nu toe. Vertel eens, om welke andere hobby het gaat? domme vraag zeker, ik heb geen idee :)

Dan het antwoord op vraag 1

Het draadje doorlezende, beantwoordt een deel van de deelnemers de vraag met waarom het wél lid wordt.

De rest van het draadje is de reden dat ik GEEN lid word.

Ik heb al een trein

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 25 March 2025, 19:00:46 »
Lijken mij goede punten Eric, en zeker als je dat kan combineren op een avond dat je vrouw ook buiten de deur is, dan lijkt mij dat een mooie combinatie.

Groeten,
Rogier
Ik zou juist gaan wanneer ze thuis is
 ;D
Scheelt weer klussen die ze dan bedenkt

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #109 Gepost op: 25 March 2025, 19:10:07 »
 ;D

Valt erg mee hier Stefan, huisman zijnde bedenk ik m'n eigen klussen  8)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: 25 March 2025, 19:15:18 »
Hier niet
Vandaag weer 55 latten douglas en hardhouten planken gehaald.
Buren hebben een uitbouw met nogal een bijzondere steenkleur dus de vrouw zei meteen al maak er ff zo een lattenwand van zoals je tegenwoordig veelal ziet in de woonwinkels voor binnen .
Ja tuurlijk gaan we doen haha.
Blijft gelukkig tijd over voor wat hobbywerk.

Een club kan leuk zijn maar de 'verlichting' is voor mij niks

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 25 March 2025, 19:27:32 »
Als men zich beter voorbereid en op tijd agendapunten aanlevert, kan dat enorm schelen in de tijdsduur van de rondvraag.

Nog een reden om me niet bij een club aan te sluiten. Ongeveer mijn halve werkweek bestaat uit vergaderingen dus dan is het heerlijk om ‘s avonds nog even een uurtje ontspannen wat aan mijn baan te doen zonder rekening met anderen te hoeven houden

741230

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 25 March 2025, 19:49:14 »
Er zit een club hier in de omgeving die misschien leuk zou zijn. Zou daar best eens willen gaan kijken. Maar ik heb erg weinig vrije tijd; druk met de zaak en het gezin. Ik ben al blij met een paar uurtjes bouwtijd per week. Misschien later als ik mijn eigen baantje een beetje verder af heb. En de kleine wat groter is geworden.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 25 March 2025, 20:25:48 »
Nog een reden om me niet bij een club aan te sluiten. Ongeveer mijn halve werkweek bestaat uit vergaderingen dus dan is het heerlijk om ‘s avonds nog even een uurtje ontspannen wat aan mijn baan te doen zonder rekening met anderen te hoeven houden
Daar kan ik inkomen. De vergaderingen op mijn werkdag beperken zich tot dagelijks ADL overleg en regelmatig wat meer, maar verlies ik liever geen hobbytijd in het voorbereiden en bijwonen van een vergadering met ellenlange rondvragen van anderen. Reden waarom ik bij een ALV van de club meestal als afwezig genoteerd sta. ;D
Groeten,
Richard

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #114 Gepost op: 25 March 2025, 20:30:02 »
Demonstratief opstaan en naar de bar lopen helpt soms ook ...

En dan de vraag krijgen "Wat ga jij doen Eric?" "Koffie zetten, voor ik echt in slaap pleur"  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #115 Gepost op: 25 March 2025, 21:27:06 »
Eerst een tegenvraag

Je neemt wellicht aan dat iedereen weet om welke andere hobby het gaat. Ik niet, ook niet na het lezen van deze draad, tot nu toe. Vertel eens, om welke andere hobby het gaat? domme vraag zeker, ik heb geen idee :)

Nee hoor geen domme vraag, al bestaan die zeker wel, dit was er zeker geen  :)
Ik organiseer vanaf 2008 een in een afwisselende samenstelling een  modeltrein evenmentje, nu al een tijdje samen met Martin de struiken man.
In die hoedanigheid wordt ik op elke beurs diverse keren aan mijn mouw getrokken door mensen die mee willen doen.
Daar horen ook veel Nederlandse clubs bij, en als ik vertel wanneer ze mee mogen doen, krijg ik diverse reacties, bijna nooit positieve
Als ik dan vertel hoe ik dan denk over de grotere clubs hoe het anders kan, en dat ze dan zeker vaker op evenementen worden uitgenodigd, want dat willen ze graag, dan worden die reacties alleen maar negatiever, in 1 samenvatting: " ik weet niet waar ik over lul"
Daar kunnen ze natuurlijk heel goed gelijk in hebben, maar ons feestje,  onze regels, en aan ons de regels te breken als we daar zin in hebben :)
En daardoor dus, loop ik al een hele tijd rond met vragen, meer als die 2 die ik stelde, maar dat was meer om de discussie een beetje op gang te krijgen  :)

Buiten dat heb ik uiteraard nog meer hobbies, alleen uit leeftijdsoverweging, toenemend gewicht, afnemend spierkracht en snelheid, ZZP risico's die je wilt vermijden , en nog steeds denkend dat ik in een selectie als een blanke  Michael Jorden meekan, ben ik gestopt met actief sporten in teamverband  :)
Mvg Marty,

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #116 Gepost op: 25 March 2025, 21:51:04 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp nu nog minder wat jouw eigen motivatie is voor het stellen van deze 2 vragen.
Zelf wil je duidelijk helemaal geen lid worden en jouw club (terecht) wil niet veranderen.
Of was dit nou alleen maar om uitleg te geven wat Mitropa wel en niet is? (ik wist het niet dus dat heb je iig wel bereikt)

Grtz Gerard
PS Verder zou ik niet te snel stoppen met basketbal, ik ben pas gestopt op mijn zeventigste.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #117 Gepost op: 25 March 2025, 22:04:51 »
Om Roanld tevreden te houden , moet ik ook mijn wensen maar op tafel leggen  :)
Ik moet zeggen dat alles al wel gezegd is, en lijkt mijn mening meer op een samenvatting van alles wat voorafgaand is gezegd
Dus Wil je geen samenvatting, sla dit stukkie vooral over  ;D

Waarom ik geen lid wil worden van de clubs die ik ken:
1 grote vast baan of module baan van 50 + modules. Waarom niet 10 banen van 5 modules met elk verschillend thema en schaal ipv 1`baan met 50 modules
Met 10 verschillende Banen trek je veel meer mensen naar je club
Waarom maar 2 clubavonden als je een eigen clubhuis heb, gooi het elke avond en zaterdag open, en men komt wanneer men zin heeft. Bouw je specifiek aan 1 baan met thema, spreek af met je medebouwers, hoe, wat hoevaak en wanneer, kleine moeite.
Vaak bestuur van oude garde: "we doen het al 60 jaar zo, en dat gaat altijd goed....." ja misschien wel, maar wel met oogkleppen voor verandering
Altijd maar 1 tak van sport , modeltreinen. Waarom geen omni-vereniging ervan maken ? dus andere takken modelbouw en b.v. wargaming.
Meer leden om de lasten te dragen, meer diversiteit in je clubgebouw, en we kunnen veel van elkaar leren en er zullen subtakken ontstaan, zoals 3d print groepjes en lasermannen/vrouwen , en en als de vereniging groot genoeg is, kunnen er gezamelijk machines aangekocht worden, zijn ook weer geen wereld bedragen
De lat hoger leggen is een schande en is een arrogantie, dus vooral de lat laag houden zodat iedereen mee kan, alleen leren en beter worden doe je er ook niet door.
Profileren op gemeente dagen, hebben ze nog nooit van gehoord om nog maar eens wat te noemen. "we zitten in ons muffe hokje, en dat bevalt ons best", maar wel klagen dat het ledenaantal niet je van het is

Dus hoe ziet mijn ideale club eruit, als een omni-sport club dus  ;D
Eigen Honk, elke avond open, elke avond heeft 1 of 2  lid/leden bardienst en is verantwoordelijk voor die avond , idem voor de zaterdag
Het is een modelbouwclub, elk vorm van modelbouw is welkom
Er zijn geen vaste bouwdagen, anders dan dat je afspreekt met degene waar je op dat moment mee bouwt
Er is een entertainment commissie die regelmatig leuke dingen organiseert. Vindt je het niks, kom je niet, alle andere dagen kan je wel zonder herrie aan je kop andere die het wel leuk vinden komen wel. en niet elke dag Hollandse hits bedoel ik daarmee, maar gewoon 1 keer per maand op  zaterdag avond een pubquiz, 90 s disco of wat dan ook, een lezing over dinosaurussen , ook goed als daar vraag naar is
Kortom een keur aan dingen die mensen leuk vinden om te vinden in een club maar met hoofddoel modelbouw, maar eens een keer niet in de plaatselijk voetbal vereniging. gewoon het stof er een beetje vanaf blazen  ;D
Ik weet het, zal nooit gebeuren, en er zitten een hoop haken en ogen aan. Het zijn een hoop hersenscheten die morgen weer weg zijn maar theoretisch is het mogelijk, je hebt helaas alleen te maken met mensen  ;D
Maar je weet nooit, toen ik 17 jaar geleden met een concept kwam voor een modeltreinen beurs zei ook iedereen dat het nooit ging lukken, en het heeft zelfs een groep in tweeën gedeeld, maar het evenement bestaat nog steeds.....
En ja, je hebt een bestuur nodig en dus  een JV. Ik heb een tijd in het bestuur gezeten en de bar van de sporthal gerund   van de plaatselijke basketbal club, en ook bij ons was de JV  altijd net na het eindejaars toernooi, en net voor de BBQ en feest avond, werd in half uurtje afgetikt, met 150 man in de zaal  :angel:
Mvg Marty,

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #118 Gepost op: 25 March 2025, 22:09:42 »
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp nu nog minder wat jouw eigen motivatie is voor het stellen van deze 2 vragen.
Zelf wil je duidelijk helemaal geen lid worden en jouw club (terecht) wil niet veranderen.
Of was dit nou alleen maar om uitleg te geven wat Mitropa wel en niet is? (ik wist het niet dus dat heb je iig wel bereikt)

Grtz Gerard
PS Verder zou ik niet te snel stoppen met basketbal, ik ben pas gestopt op mijn zeventigste.

Nee Gerard, dit heeft niks met Mitropa te maken
Zoals al 4 keer eerder uitgelegd is, is dat geen club als zodanig als in fysieke club, maar een groep mensen die het zelfde over de hobby denken
Ik heb het over de clubs die voor mij in een acceptabel kring van afstand liggen om daar meerdere keren per week heen te rijden
Dat ze niet willen veranderen is inderdaad hun goed recht, maar dat is wel de reden dat ze niet uitgenodigd worden, wat ze wel willen, dat is dan weer ons goed recht als organisatie, en als persoon mijn goed recht om geen lid te willen worden
De clubs waar ik wel graag lid van zou willen worden liggen t ever weg, en bijna allemaal in België
En 2 a 3 keer per week 150 km heen en weer terug vind ik iets teveel va n het goed

Ps.... Je zat toch niet bij de Quick runners ?? zoja, bij deze mijn excuses voor 5 jaar geleden  :angel: :angel:
« Laatst bewerkt op: 25 March 2025, 22:11:26 door Marty »
Mvg Marty,

henk

• Online Online
« Reactie #119 Gepost op: 25 March 2025, 22:22:55 »
Maar doen ze dat in België dan wel ongeveer zoals je wilt Marty?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.