Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: Een modelspoorclub discussie  (gelezen 11656 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Een modelspoorclub discussie
« Reactie #120 Gepost op: 25 March 2025, 22:29:37 »
Maar doen ze dat in België dan wel ongeveer zoals je wilt Marty?
Henk, Het komt een heel end inderdaad qua invulling van de  banen , verschillende thema's, leggen van latten en minder vast stramien qua tijd en "moeten" en heel wat vlottere besturen,.
Maar ik weet dat mijn hersenspinsels wat 2.0 achtig zijn  ;D
Mvg Marty,

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #121 Gepost op: 25 March 2025, 22:34:33 »
Ik wou het net vragen.....
Kan niet wachten om lid te worden hier ;D

PS geen zorgen Marty, jarenlang BS Leiden lid geweest

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 25 March 2025, 22:48:14 »
Henk, Het komt een heel end inderdaad qua invulling van de  banen , verschillende thema's, leggen van latten en minder vast stramien qua tijd en "moeten" en heel wat vlottere besturen,.
Maar ik weet dat mijn hersenspinsels wat 2.0 achtig zijn  ;D

Bijzonder dat die verschillen zo groot zijn. We hebben toch maar een aparte verenigingscultuur in Nederland
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Ronzol

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 25 March 2025, 23:30:57 »
Ik zou me best willen aansluiten bij een msv: voor de gezelligheid, om van elkaar te leren, om toch eens te kunnen rijden met modeltreinen (thuis geen ruimte voor) en om een gezamenlijk doel na te streven.

Maar de paar msv's in de buurt rijden niet in mijn schaal en/of drierail en/of Duits/Zwitsers met de eeuwige stoomlocomotieven en de nodige Faller-huisjes en/of vertonen bouwkunsten waar ik niet zo van onder de indruk ben. Niet dat mijn bouwkunsten geweldig zijn, maar ik wil wel graag beter worden.

Zo'n club als Marty voorstelt lijkt me dan ook wel wat: voor ieder wat wils en door de beperkte grootte van de banen, wordt het geen tienjarenplan om eens iets af te krijgen. En ik vind het dan niet zo erg om een jaar, of twee jaar mij bezig te houden met een land/thema waar mijn interesse wat minder bij ligt.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: 25 March 2025, 23:49:50 »
Ik zat zelf ook een bij een MSV maar ik had moeite met mijn draai daar te vinden. Ik was er ook nog secretaris geworden, dat was ook mijn ding niet. Uiteindelijk was ik gestopt omdat ik net op die ene clubavond gewoon niet meer heen kon. Ik was ook niet rauwig er om. Ik vond de ervaring tevenvallen

2 van de 4 banen liepen opzich wel goed. Dat waren de 1950 alkmaar baan en een N-spoor baan. Die andere waren rommelig, dat waren beide marklin banen en als je gewoon keek naar het sporenplan.. het waren kinderspeelbanen. Een station met 5 sporen en niet meer dan 3 wissels.. omdat wissels problemen gaven. Concepten als dienstregeling, treinenloop, treinsamenstellingen, iets van realisme... het was er gewoon niet te vinden. Ik had een van die banen in anyrail gezet en een tweetal baanplanconcepten gemaakt. Weer lang bezig geweest een e-mail samen te stellen met hoe en wat en dat ging dan goed. Er was een plan en dat plan kwam er gewoon en het was goed. Ik was blij, ik had wat bereikt.

Ik miste alleen iets van rangeren er in. Dus toen ik dat wilde gaan bespreken, had het lokale haantje al een plan getrokken en dat was al in uitvoer. Ik was er volgens mij net weer een of twee weken niet dat het besproken zou zijn.

Er waren eigenlijk nooit  concrete opgeschreven plannen voor die banen. Dan sta je naast die baan en je weet gewoon niet wat je kan doen. Ja een beetje helpen met iTrain. Ik denk dat drie kwart van de leden, geen van de vaste banen aanraakten. Men weet gewoon niet wat men kan uitvoeren, omdat men niet weet de plannen zijn. Die waren er immers niet.

Die andere marklin baan daar heb ik wat bezetmelders onder gehangen en ik wat schakelpaneel dingen geregeld. Die baan werd bediend door 2 man. Ze deden alleen maar aan rails en scenery knutselen.. zonder een plan.  Ze reden nooit, dat deed ik wel eens. Alleen 1x per jaar met een opendag, reden ze. Toen kwamen ze er achter dat het sporenplan helemaal ruk is, wissels niet werkten, dan verbouwden ze weer wat.. zonder plan.. en deze cyclus herhaalde zich 3x in de tijd dat ik bij de club zat. Ik heb wanhopig geprobeerd om me er mee te bemoeien, maar ik kwam helemaal nergens. Het is een hoogovenbaan van 16m x 1,20m en wat ligt er op? 2 ovalen, want "de trein moet rond kunnen rijden" en een beetje willekeurig spoor met wissels in het midden.  Elke ledenvergadering deden ze weer de club om hulp vragen, want ze waren maar met zijn tweeen.. zonder een plan..    Die ovalen hadden rails tegen de achterwand waar je niet bij kon komen. Ik zei tegen ze dat ze elke week een paar rondjes moeten rijden, dat deed ik altijd, ik bleef er voor zorgen dat die baan reed. Toen liep ik zes weken ofzo met een mitella rond. Waren precies 0 rondjes gereden. En de eerste plek waar die trein uitvalt, is achter een fabriek. En dan kwam de PVC stok met uitstekende schroef boven water die richting mijn pantografen gingen. Want het enige wat daar daadwerkelijk kon rijden, was van mij prive.

En het ergste is.. dan zeggen op de ledenvergadering dat de baan zo goed reed. Ik deed het daadwerkelijk, als ik met de WLAN muis wilde rangeren, moest ik met die maus de lok vooruit duwen.

En echt iedereen zegt dat ze vet super graag met de computer willen rijden, maar op het einde zijn het er maar 5 ofzo die het daadwerkelijk oppakken en doen. En dan heb je een club waarin minstens 15 man zitten die niet hun eigen treinbanen kunnen bedienen. Of er aan kunnen bouwen, want geen plan + haantjes. En een gesprek voeren met haantje was exact hetzelfde als monoloog aanhoren van haantje. Je kreeg niet het woord en als je het had, werd je na 3 woorden afgekapt. En als je dat een keer terug deed, waren de rapen gaar hoor :-X.

We hadden ook 2x per jaar ledenvergadering. Was ook een beetje puntloos m.i. Bestuur had een keer gevraagd aan de leden of ze de elektronica, treinen en dingen van waarde wilden inventariseren ivm verzekering. Ik heb dat natuurlijk gedaan, ik was daarmee ook de enige. En dan stip je het weer op de volgende vergadering.. no change. En dit was waar voor bijna alle punten, er wordt een bucketlijst besproken en achteraf doet precies niemand er iets mee. Was in het bestuur ook niet echt anders.

Mensen reageerden ook nooit op e-mails. Behalve net die ene die nooit kon, die moest dat altijd laten weten met reply all.

Dus ik was niet rauwig dat ik weg ging en ik denk dat ik ook niet de enige was die daarom rauwig was. ::)

Mvg,

Bas

« Laatst bewerkt op: 25 March 2025, 23:53:03 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #125 Gepost op: 26 March 2025, 03:03:01 »
@Marty, dank voor de idd gewenste uitleg  ;D ;)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #126 Gepost op: 26 March 2025, 08:52:23 »
Hoi Marty,

Fijn dat je iets meer inzicht geeft in je gedachtes, dat maakt inhoudelijk reageren ook iets makkelijker. Ik haal een paar punten uit je verhaal:

1. Meerdere smaken, liever meerdere kleine banen met verschillende thema's dan 1 grote baan.
2. Geen vaste avonden maar open inloop/zelf regelen etc
3. Hoge kwaliteit, niet de standaard modelbouw (en ook andere takken van sport).

Naar mijn ervaring is de 1e niet zo heel lastig. Bij de MVA (Arnhem) waren er destijds 5 verschillende banen, 1 Märklin H0, 1 grote gelijkstroom H0, 1 N spoor baan, een N spoor demo baantje en een jeugdbaan (HO gelijkstroom modulebaan). Er was een tijdje ook LGB, totdat degenen die daarmee werkten stopten. Zo waren er ook liefhebbers van (trolley)bussen, die hielden zich daar mee bezig etc. Dus, wel zeker voor elk wat wils!

Het 2e is organisatorisch denk ik lastiger. Er zijn vaak een paar sleutelbeheerders, kantinebeheerders etc. Dat is een bottleneck want wie moet welke dag aanwezig zijn? In een (kleine) club is dat denk ik een flinke belasting voor een klein groepje. Dan ontkom je toch niet aan een soort trechtering tot wanneer wel en wanneer niet.

Met betrekking tot het 3e punt, mijn ervaring is dat niet iedereen hetzelfde beeld van goede modelbouw heeft en ook niet hetzelfde niveau kan. De ene is mega trots dat hij een Faller huisje heeft gebouwd, de andere begint vanuit scratch. Het zal lastig zijn om daar tussen een goed gemiddelde te vinden waar iedereen blij mee is. En qua andere disciplines, mijn ervaring is toch dat dat groepsvorming oplevert, waardoor je snel wij/jullie gedrag krijgt. Dat was ook in Arnhem destijds, tussen de Marklin H0 en de gelijkstroom H0 baan. Dat werd minder toen beide banen werden verbonden en er een grenswisselstation kwam, waardoor treinen (na een locwissel) op beide banen konden rijden. Dat gaf meer interactie. Kortom, het vergt dan extra aandacht (en organisatie) om van meerdere groepjes wel 1 geheel te houden.

Groeten,
Rogier

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 26 March 2025, 09:35:37 »
Ik zie wel alle vooroordelen die ik al had over grote generieke verenigingen stuk voor stuk bevestigd worden. Eng eigenlijk. Mocht ik ooit in clubverband gaan werken dan wordt het absoluut een kleinschalige, met mensen die ongeveer hetzelfde er in staan en 1 thema delen. Werken aan een grote rommelige clubbaan die in de jaren '60 is blijven hangen zie ik echt niet zitten.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #128 Gepost op: 26 March 2025, 10:26:05 »
Ik vond de opmerking dat BNLS op een bepaalde manier natuurlijk ook een modelspoorclub is, wel een leuke. Al vind ik het persoonlijk meer een studentenverenging. Met disputen (Mitropa, BNLS modulebaan, Modulebaan.nl, de Britse modelspoorders), eigen mores, humor die niemand buiten de vereniging begrijpt en die hoofdschuddend wordt aangehoord. We hebben een præses en een fiscus. En je doet er vriendschappen voor het leven op.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #129 Gepost op: 26 March 2025, 10:33:32 »
De vergelijking met een studentenvereniging vind ik ook wel een leuke. Alleen.... dan denk ik toch aan clubkleding etc.

[offtopic modus aan]

Misschien kunnen we katoenentasjes met het BNLS logo laten drukken, dan kunnen we mooi wedijveren met de NVBS én zijn we af van de rugzakkendiscussie op beurzen?  ;D ;D

[/off topic modus]

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 26 March 2025, 10:34:28 »
Ik vond de opmerking dat BNLS op een bepaalde manier natuurlijk ook een modelspoorclub is, wel een leuke. Al vind ik het persoonlijk meer een studentenverenging. Met disputen (Mitropa, BNLS modulebaan, Modulebaan.nl, de Britse modelspoorders), eigen mores, humor die niemand buiten de vereniging begrijpt en die hoofdschuddend wordt aangehoord. We hebben een præses en een fiscus. En je doet er vriendschappen voor het leven op.

Dan is dit wel de club waar ik het het langst uithoud - en andersom (al ben ik weleens bijna verbannen...). :)
Voorganger BNLR had ook al een trouw lid aan mij.
Ik ben dan wel zo eentje die voor spek en bonen mee mag doen, ik word gedoogd...
Maar één dorpsgek is genoeg hè, de rest gaat gewoon bouwen.  :police:
Ik heb al een trein

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #131 Gepost op: 26 March 2025, 10:38:41 »
De vergelijking met een studentenvereniging vind ik wel een goede. Zelfde alcoholgebruik, 'diepzinnige' gesprekken, doen alsof je volwassen bent, het beter weten. Hetgeen eigenlijk niet zoveel verschilt van modelspoorclubs denk ik zo.

[offtopic modus aan]

Misschien kunnen we katoenentasjes met het BNLS logo laten drukken, dan kunnen we mooi wedijveren met de NVBS én zijn we af van de rugzakkendiscussie op beurzen?  ;D ;D

[/off topic modus]
Heel raar, in mijn dagelijks gebruik maak ik graag gebruik van katoenen tassen, maar nu ineens wil ik wel een rugzak met BNLS opdruk. :)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 26 March 2025, 10:42:45 door tothebeach »

Rsd1000

• Offline Offline
    • Fotostop
« Reactie #132 Gepost op: 26 March 2025, 12:00:15 »
Alles zo hier boven lezend denk ik dat er ook modelspoorverenigingen in Nederland zijn die wel in huis hebben wat hier gewenst wordt. Het blijft zaak om te vernieuwen en de vinger aan de pols te houden wat betreft trends. Een taak voor bestuur en leden.

Ik heb niet de illusie dat de vereniging waar ik lid van ben de ultieme oplossing heeft maar ik wil jullie wel meenemen wat we doen. De afgelopen jaren hebben we in Roosendaal de vereniging volledig omgedraaid qua projecten en opzet. Het ledenaantal is ook omhoog gegaan. Ik nodig jullie dan ook graag uit om een op onze site te kijken. www.msvpostb.nl.

- We hebben afscheid genomen van privé- projecten. 25 jaar geleden toen de vereniging ontstond bouwden we enkel keerlussen en kon iedereen met eigen modules aanhaken. Het gevolg was een grote verenigingsbaan met wisselende bouwkwaliteit.
- Onze grote tentoonstellingsbanen zijn omgezet naar kleine projecten met een korte bouwperiode van drie jaar. We willen steeds blijven vernieuwen en onze kennis en kunde verbeteren.
- De projecten zijn eindig. We gaan er niet oneindig mee naar tentoonstellingen. Max. vijf jaar maar eerder kan ook.
- Leden mogen zelf met voorstellen komen. Schaal, thema, et cetera. Het is vrij. Er wordt wel gevraagd om iets vernieuwends te doen.
- Door de vraag naar vernieuwing zien we nieuwe technieken zijn entree doen. De jonkies bij ons zijn de oudgediende zaken aan het leren. Arduino, 3d- printen, etc, etc. Andersom worden ervaringen gedeeld van eerdere projecten.
- Ook lokaal zijn we ons meer gaan profileren. We zijn betrokken bij het Roosendaals Spoorwegerfgoed. We doen dit door monumenten te openen, rondleidingen te geven en onze maquette van station Roosendaal tentoon te stellen. Deze maquette blijft in Roosendaal tenzij die voor lange termijn ergens kan staan.
- De vereniging richt zich meer naar buiten. Spoorwegbedrijven, verenigingen, erfgoedstichtingen, VVV, gemeente noem maar op. We proberen contact te krijgen en het contact onderhouden. We hebben elkaar nodig is onze gedachte.
- De verenigingsruimte is heel de week voor leden beschikbaar. Van oudsher is de vaste avond dinsdagavond. Dan zien we ook de meeste mensen. Wat we merken is dat wanneer de deadline van een project of een tentoonstelling nadert er ook meer op andere dagen wordt gewerkt. We hebben ook mensen die onregelmatig werken. Die komen dan op andere dagen. Ze gooien het in de clubapp en dan haken er meestal meer aan.
- We (bestuur/leden) organiseren op regelmatige basis excursies. Verkeersleidingen, speciale treinen, museumlijnen, werkplaatsen. Alles wat railgebonden is of met model(spoor)bouw te maken heeft komt in aanmerking en is de revue al gepasseerd.
- We vergaderen minimaal. Dat doen we al sinds het ontstaan van de vereniging. 1x per jaar een ALV en de rest regelen we als leden onderling. Als er speciale zaken zijn die besproken moeten worden of een akkoord moet hebben van de leden dan wordt er een extra vergadering belegd.

gr,

Arno

« Laatst bewerkt op: 27 March 2025, 09:07:31 door Rsd1000 »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 26 March 2025, 14:14:33 »
De vergelijking met een studentenvereniging vind ik ook wel een leuke. Alleen.... dan denk ik toch aan clubkleding etc.
[/off topic modus]

@Spoorijzer,

Ons dispuut “Britse ModuleBaan (BMB)” heeft al enkele jaren eigen clubkleding. Overigens die vergelijking met een studentenvereniging snijdt bij ons wel hout. Het gaat bij ons vaak over bier en whisky. Enne… dat drinken we graag. En (bijna) alles mag en kan. Je komt alleen als je zin hebt; geen enkele verplichting.

Gr, Hans

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #134 Gepost op: 26 March 2025, 14:43:06 »
En daar staat de BMB, m.i. gelukkig, niet alleen in.
Uniformiteit d.m.v. herkenbare kleding voegt op evenementen absoluut iets toe naar mijn mening.

Dit naast de uniformiteit van modules/bakken/zwarte dozen/friezen/rokken etc. etc. Er staat en/of loopt/zit dan gewoonweg een geheel wat herkenbaar bij elkaar hoort.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.