Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13

Auteur Topic: Een modelspoorclub discussie  (gelezen 11613 keer)

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
Re: Een modelspoorclub discussie
« Reactie #15 Gepost op: 21 March 2025, 22:26:18 »
Teveel haantjes in NL. Ik denk dat, ook al zijn we buren, teveel mensen in NL meer op zichzelf zijn gericht. Ik ervaar Belgen anders. Ja, het zijn eigenheimers. Maar ook flegmatiek genoeg om iets samen te doen en zich ergens bij 'neer te leggen'.

Voor mij is het vooral, en daar ben ik eerlijk in, ik mij maar bij heel weinig mensen die de hobby delen 'thuis' voel. Voor mij is het geen way of life, dus kan het niet opbrengen om het alleen daarover te hebben.

Trouwens, de meeste mensen die bepaald gedrag niet kunnen velen hebben vaak zelf ook een gezonde dosis van dat gedrag  ;).
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Sikko

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 March 2025, 22:29:41 »
Ik vertel altijd aan de mensen om me heen dat ik met modelspoor ben begonnen omdat ik een "zinloze" hobby zocht. Daarmee bedoel ik niet dat modelspoor iets zinloos is, maar meer dan dat het als hobby geen ander doel dient dan om er zelf plezier aan te hebben.

Ik heb vroeger veel muziek gemaakt, maar als je dat aan niemand laat horen, dan heb je er eigen niks aan. Maar ja, als ik het dan weer aan mensen laat horen, hebben die er vervolgens een mening over, die ga ik mezelf dan aantrekken, dus ging ik langzaam maar zeker steeds meer m'n muziek zo maken dat anderen het konden waarderen. Op ten duur was ik daar eigenlijk alle lol in kwijt. Elke keer als ik ervoor ging zitten dan was ik al bezig met het doel dat een ander het leuk moest gaan vinden...

Het is fijn om dingen te leren van anderen over modelspoor, maar het is ook ingewikkeld met alle meningen die je om je oren krijgt. Ook wel jammer om er niet meer onbevangen in te staan. Is m'n baanplan nog wel goed als ik geen slanke wissels gebruik, kan ik nog blij zijn met m'n aanwinst als ik nu weet dat het 10 jaar te jong is voor m'n tijdperk, dat soort gedachtes. M'n hobby zinloos houden is voor mij in elk geval een actief proces, en een club staat daar toch wel haaks op.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #17 Gepost op: 21 March 2025, 22:52:53 »
Zelf ook eens de gewaagde stap ondernomen om een avondje bij een modelbouwclub bij te wonen. Het duurde even voordat iemand van de club mij opmerkte. Voordat ik mij kon voorstellen, ik weet zijn naam ook niet, kreeg ik toch meteen alle "eisen" te horen. Eigen initiatieven werden niet op prijs gesteld. Ik moest me maar confirmeren aan de projecten van de modelbouwclub. Deze houding beviel me totaal niet, ben daarom meteen met stille trom vertrokken. Kortom, voor mij is deze hobby puur individualistisch.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #18 Gepost op: 21 March 2025, 23:43:18 »
Ik zie al herkenbare antwoorden, maar ik besef me nu ook dat ik de vraag ietwat verkeerd gesteld heb
Mijn Nieuwsgierigheid gaat vooral naar mensen die wel lid willen worden van een MSV, maar het niet doen , en wat de achterliggende redenen zijn om het niet te doen, terwijl ze het wel willen
Ik zou het best graag willen, en toch doe ik het niet om diverse redenen
En Team Mitropa is geen club, dat is een groep mensen die met elkaar omgaan , communiceren via een besloten forum en groeps app, die toevallig allemaal dezelfde hobby hebben en er een beetje hetzelfde over denken. Maar waar 98 % van de gespreksstof NIET over treinen/treintjes gaat.
Dat is meer een Vandaag Inside dan een voetbal club , om even een sportclub vergelijking te maken   ;D
Mvg Marty,

hervé

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 March 2025, 23:50:11 »

Inderdaad zijn   -bijvoorbeeld-    de MSC Het Spoor (B-St.-Niklaas) en MSC MTD (B-Edegem) actieve en gezellige verenigingen (zie OntraXs...).
   Maar vanuit de grensstreek B/NL (ten N van Antwerpen) zijn ze op een weekavond niet echt vlot te bereiken.
   Hier toch ook de vraag of pakweg 70 à 110 km verplaatsing (heen/weer) op zich verantwoord en prettig is.
   Is zo'n clubavond de moeite van de verplaatsing waard?  Soms wel, niet altijd. Dat is de kwestie ... 

Bor de Wolf

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 March 2025, 23:53:14 »
Het is heel simpel Marty: de Belgen hebben echt bier en wij alleen maar slootwater dat voor bier door moet gaan.   ;)

Maar vermoedelijk zit het 'm vooral in de volksaard: Vlamingen hebben nog meer het gemeenschapsgevoel, terwijl hier individualiteit hoogtij viert.

Bor

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 22 March 2025, 07:31:30 »
Het doet mij goed te lezen dat ik niet de enige ben, die het liefst alles zelf maakt en bedenkt.  ;D
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #22 Gepost op: 22 March 2025, 10:07:03 »
Voor mij geldt ongeveer ook het zelfde.
Als ik lid ben van een club voel ik mij verplicht om de clubavonden te bezoeken,mee te doen als men naar een beurs of expo gaat met een club baan.
Als ik daar iets laat zien of vraag ,dan verwacht ik direct een antwoord en dat is wel eens lastig als je dat dan niet krijgt,want dat is voor deel van deelname aan een msv/club voor mij wel een must.
Ik heb een probleem en zoek hulp a.s.a.p. ,komt die niet en ik help zover ik kan, andersom wel altijd,dan gaat t voor mij scheef.
Ook vind ik het lastig als je een club hebt,waarbij de ene helft dingen ,zo, doet omdat hun vinden dat dat werkt,terwijl jij gewend bent dingen anders te doen,maar dat mag dan niet want past niet in "het strammien"
Ik kan het weten ik ben korte tijd lid van een msv geweest,en heb er voorbeelden gezien.
Moet er ook eerlijk bij zeggen,er waren er wel een paar die juist geheel tegenovergesteld waren op positieve wijze,maar je in bochten moeten wringen,uberhaupt veel moeten en weinig mogen,das niks voor mij.
Op een forum kan je iets laten zien/vragen,werkwijze's maken niet uit, niemand wordt gedwongen te reageren, en af en toe dan vraagt men wel is hoe je het hebt gedaan  8)
Over het algemeen komt er op dit forum ,altijd wel hulp en hoef je je niet in bochten te wringen.
Als er nooit door iemand wordt gereageerd/hulp word aangeboden, stop je van zelf met het stellen van vragen,of met draadjes aanmaken etc etc,zo simpel is t dan ook weer  ;D
Bovendien kost een club geld, want er worden kosten gemaakt,ik vind dat het niet waard ,voor wat ik ervoor terug krijg en wat ik ervoor moet laten.
Laat mij t maar op mijn tempo doen en op mijn werkwijze en kom ik er dan niet uit dan kom ik met hulp van hier er vaak alsnog uit.
Ik heb overigens niet eens de fut en mee werkende lijfelijke onderdelen om buiten m'n eigen gefreubel om,nog naar een wekelijks clubavondje te gaan,thuis bijkomen vind ik dan de betere optie.

Over het hoe en waarom als t gaat om Belgen en hun doen en laten op dat onderwerp,dat moet je me niet vragen,ik heb m'n opleiding: belgen begrijpen, halfverwege opgegeven.
Ik was er op dat moment namelijk al achter dat het nooit begrijpelijk zou worden voor een hollander  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 10:19:01 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
« Reactie #23 Gepost op: 22 March 2025, 10:13:36 »
Reactie nr 9 van Ronald verwoord precies ook mijn ervaring.

Zeker er zullen uitzonderingen op de regel zijn.
Tevens ligt bij mij de prio op het bouwen van materieel.

( Als ik ooit nog de tijd heb
« Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 10:15:09 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 March 2025, 10:23:26 »
Het doet mij goed te lezen dat ik niet de enige ben, die het liefst alles zelf maakt en bedenkt.  ;D

Frits, herinner je je deze nog?:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112310.msg3222531734#msg3222531734

Je vind het geen sinecure om een modelbaan te starten. Je hebt diverse pogingen ondernomen. Steeds mislukt. Te groot. Klein baantje wil je ook niet. Er is het idee geopperd om eens vrijblijvend een club binnen te lopen ter orientatie. Wil je ook niet. Je wilt het liefst alles zelf maken en bedenken maar dat is je voor wat betreft modelspoor tot op heden niet gelukt zeg je zelf.
Dussssssz, welkom op het forum. Lees en schrijf naar hartelust. En laat eens een plaatje zien van wat je allemaal al zelf hebt bedacht en gemaakt.

Okee; dan over de club: ik ben zelf al lid van Modelspoorgroep Zuidoost Drenthe sinds 2010. Zelfs een paar jaar bestuurslid geweest. Niks voor mij omdat ik knettergek wordt van bureaucratie en nog gekker werd van ledenvergaderingen. Ik ben het gewoon per definitie met alles eens wat een bestuur doet om de doodeenvoudige reden dat dat nou precies de reden is waarom we een bestuur hebben.....

Ik kom daar vooral voor de gezelligheid: koffiedrinken en kletsen met oude bekenden en een beetje aan een On30 baantje prutsen en daarna een blikje 0.0. En ik kijk naar hoe anderen hun treinen laten rijden op de clubbaan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #25 Gepost op: 22 March 2025, 10:25:54 »
Als ik het goed begrijp aarzel je en zoek je daarin medestanders  ???
Die zijn er er volop en de argumenten (vnl contra) zijn zoals genoemd legio.
Wel mis ik het simpele argument gezelligheid....
Maar goed iig heb je mij weer aan het denken gezet nu ik op 20 min van Edegem woon

Grtz Gerard

PS en ik poste dit net na Albert.......gezelligheid dus

hervé

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 March 2025, 10:39:21 »
Wel mis ik het simpele argument  gezelligheid....Maar goed iig heb je mij weer aan het denken gezet nu ik op 20 min van Edegem woon .Grtz Gerard 

Reactie #19 Gepost op: 21 March 2025, 23:50:11 »
 "Inderdaad zijn Het Spoor (St.-Niklaas) en MTD (Edegem) actieve en gezellige verenigingen"       ;)
« Laatst bewerkt op: 22 March 2025, 10:42:58 door hervé »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 22 March 2025, 10:44:19 »
.....en nog gekker werd van ledenvergaderingen.
Ik heb ook wel ledenvergaderingen meegemaakt die eindeloos duurden omdat sommige mensen maar blijven doorzeuren. Hangt ook van de voorzitter af. We hebben ooit een doortastende voorzitter gehad. Legde aan het begin van de rondvraag uit wat de bedoeling van de rondvraag is. Was er toch iemand die terugkwam op een punt dat al besproken en afgehandeld was. Reactie voorzitter: ik heb net uitgelegd dat dit geen onderwerp is voor de rondvraag, volgende vraag.

We hebben nu een zeer efficiënt systeem voor de ledenvergadering. Op zaterdag hebben we een bouwmiddag. Aan het eind van de middag is de vergadering gepland met daarna een barbecue. Je moet eens zien hoe snel de vergadering klaar is. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 March 2025, 11:15:36 »
Leuke discussie

Ik bouw al lang (met weinig voortgang) aan mijn eigen baan op zolder en heb tot voor kort nooit lid willen worden van een modelbaan vereniging. Ik was te vaak op reis en ik had een vooroordeel over hoe leden zouden zijn. Nu ik met pensioen ben, ben ik alweer een jaar geleden toch lid geworden van de club in Enschede (na wat aandringen van mijn vrouw). En ik moet zeggen dat ik het leuker vind dan ik vooraf had verwacht.

Ik ben er 2 keer per week:  maandagavond en donderdagmorgen. Donderdagavond is de club ook open, maar dan sla ik over. Twee maal per maand zijn er de rijavonden. Dat zijn duidelijk de avonden dat er de meeste leden zijn. Voor velen is het lidmaatschap vooral het af en toe kunnen rijden op een grote baan.

Voor mij is dat rijden minder boeiend. Het leukste voor mij zijn de donderdagochtenden, waar een clubje (van 5 to 10) digitaal geïnteresseerden bijeenkomen. Koffiedrinken en kletsen is dan een belangrijk element. Maar wat ik vooral waardeer, is het sociale contact tussen verschillende types mensen. We hebben allemaal verschillende kennis en ervaringen, en samen komen we verder.

Natuurlijk waren en zijn er bij ons ook wel eens problemen (geweest). Een extreem voorbeeld: de ene wil graag op de minuut nauwkeurig rijden, de ander gebruikt de baan het liefst als racebaan. Dat kan spanningen geven. Daar kom je uit, zolang er wederzijds begrip en respect is. Je kan het dan zo organiseren dat je de ene avond dit doet, de andere avond dat.

Mijn gevoel is dat een modeltreinen vereniging niet anders is dan allerlei andere verenigingen of vrijwilligers werk. Je hebt altijd en overal wel een aantal “dwarsliggers”, die eigenlijk niet kunnen samenwerken. Maar je hebt ook altijd en overal wel veel meer mensen die dat wel kunnen.

Of er verschil tussen Nederland en België is, kan ik niet bepalen. Ik kan me echter wel voorstellen dat in de Randstad (waar veel mensen dicht opeen wonen) de gemiddelde inwoner wat individualistischer is dan in België of buiten de Randstad.

Groet, Aiko

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #29 Gepost op: 22 March 2025, 11:36:37 »
Modelspoormensen zijn gewoon eng. Ik kan me dus goed voorstellen dat je daar niet mee gezien wilt worden en dus met z'n allen ergens achteraf bijeen komt. En een enkele enkele keer hebben we een 'coming out day' en dan zijn we even allemaal openbaar te aanschouwen.

En in België vallen de verschillen misschien wat minder op?? Dat pleit wel voor ze.

Met andere woorden, onze eigen trots zit ons teveel in de weg om iets te delen en daarmee samen iets op te bouwen. Het is niet voor niets dat MTC Het Spoor zo'n succes is. Je hebt er de kans om je te ontwikkelen. Er worden workshops gegeven, en de goede bouwers hebben de intentie om de minder goede bouwers  mee te nemen in de technieken.

En als je de bovenstaande reacties leest, wil iedereen gewoonweg zelf bouwen. Misschien uit negatieve ervaringen, maar misschien ook wel uit angst niet tot volle bloei te komen binnen een club? Terwijl juist en club dat kan stimuleren, want je hoeft je dan niet bezig te houden met zaken die je minder liggen. Met andere woorden, je kan je niveau opkrikken als je lid bent van een club.

Zelf geen lid van een club. Ben al lid van twee andere clubs, dus er zijn sowieso al twee dagdelen per week gevuld. een derde kan daar niet bij.

Groet,
Michel