Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 23:12:53
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 23:11:25
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen  (gelezen 5819 keer)

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #30 Gepost op: 01 March 2025, 22:27:07 »
Hoi Nico,

Ik weet niet wat je precies bedoelt met de secties A, B en C. Wordt elk van deze secties aangestuurd door de keerlusmodule?

De lengte van een complete trein (in het bijzonder van een trein met stroomafname op diverse plaatsen), moet korter zijn dan de lengte van de keerlus. Dit voorkomt dat er sluiting ontstaat op het moment dat het voorste stuk de keerlus verlaat terwijl het achterste stuk zich nog niet in de keerlus bevindt.

Verder, aan beide zijden van de keerlus moet de voeding vanuit dezelfde booster zijn aangesloten. Met andere woorden, tussen het uiteinde van de keerlus en de wissel, moet nog een stuk rails zitten dat is aangesloten op booster 3, maar wel de polarisatie omkeren ten opzichte van het stuk aan de andere kant van de keerlus.

Ik hoop dat dit helpt.

Met vriendelijke groet,
Wies.

Hallo wies,
Je eerste punt (lengte) is geen issue. Zoals ik in m’n laatste berichtje schreef passen alle treinen er ruim in
Het tweede, dat aan weerszijden van de keerlus dezelfde booster moet zitten… dat is nu niet zo omdat ik niet echt een LUS heb, maar een traject in een soort vork verbinding tussen drie verschillende boosters (rood, groen, blauw). Daartussen heb ik dus de keerlusschakelaar gemonteerd. En deze heeft weer drie secties A,B, C). Dat zijn in de yamorc handleiding de drie secties in de echte lus…



Grtz
Nico
« Laatst bewerkt op: 02 March 2025, 22:13:21 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #31 Gepost op: 02 March 2025, 11:06:31 »
Hallo Nico,

Dank voor de aanvullende info.

Je schrijft dat je niet echt een lus hebt, maar wanneer je uitzoomt zul je zien dat er wel eentje is (anders had je ook geen keerlusmodule nodig, toch?).

Wij hebben op onze baan ook zo'n situatie, waarbij een splitsing volgt na de keerlus. In eerste instantie kreeg de splitsing spanning van booster B, waar de keerlus spanning kreeg van booster A. Dat gaf wat problemen met het functioneren van de keerlusmodule. Op advies van een mede-modelspoorder hebben we toen de spanning van de splitsing aangesloten op booster A. Daarmee was ons probleem verholpen. Vandaar mijn tip over de aansluiting van het gedeelte bij de wissel. Als alternatief zou je ook het volgende kunnen proberen: wissel en aansluitende gedeeltes (treinlengte?) van booster 1 en van booster 2 op booster 3 aansluiten. Of heel rigoureus: boosters 1 en 2 afkoppelen en die gedeeltes op booster 3 aansluiten en kijken wat er gebeurt.

Hoop dat je probleem wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #32 Gepost op: 02 March 2025, 12:12:51 »
Ik begrijp de oplossing booster als keerlusmodule nog niet helemaal, wist ook helemaal niet dat dit kon. Maar ik kan me zo voorstellen dat dit alleen werkt als er maar 1 trein over de boosterscheiding rijdt. Als er 2 treinen tegelijk over de boosterscheiding rijden blijft het apparaat maar omschakelen.en dat kan vast  niet.

Verder lijkt me dat je dit veel gestructureerder moet aanpakken. Ik heb volgens mij nergens gelezen wanneer er sluiting ontstaat. Dat moment lijkt me ook nogal kritisch.dus als trein X op punt Y rijdt. En waar rijden dan andere treinen.

En echt teken eerst eens heel gestructureerd uit hoe de rode en zwarte draad aan de baan zijn gekoppeld. Je kunt wel ergens een keerlusmodule inbouwen, maar als je het grotere plaatje niet overziet is dat misschien niet de meest handige plaats.en het is me nu ook nog niet in 1oogopslag duidelijk wat bij welke boosters hoort.

Probleemoplossing vraagt om een gestructureerde aanpak. Dat is niet altijd even leuk en lijkt een overkill aan werk, maar echt, geloof me, dat is het beste om tot een oplossing te komen
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #33 Gepost op: 02 March 2025, 12:25:54 »
Als aanvulling hierop.

In reactie 17 geeft Ben je de oplossing. Er zijn 3 keerlussen. Haal alle verbindingen links weg en je rijdt van punt naar punt en is er nergens sluiting. Volgens mij moet je het gewoon zo aansluiten.

En met betrekking tot die korte lange treinen die wel geen sluiting geven zou ik nog maar eens controleren of je eea wel goed hebt aangesloten. Het lijkt me dat de module niet op het goede moment schakelt.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6759
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #34 Gepost op: 02 March 2025, 12:57:34 »
Wellicht lopen er in dit topic twee zaken door elkaar heen: keerlus kortsluitingen die opgelost moeten worden met keerlusmodulen en kortsluitingen tussen boostersecties onderling die je op moet lossen door boosters consequent en eenduidig aan te sluiten.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
  • Eschburg
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #35 Gepost op: 02 March 2025, 13:10:18 »
……….
Het tweede, dat aan weerszijden van de keerlus dezelfde booster moet zitten… dat is nul niet zo omdat ik niet echt een LUS heb, maar een traject in een soort vork verbinding tussen drie verschillende boosters (rood, groen, blauw). Daartussen heb ik dus de keerlusschakelaar gemonteerd. En deze heeft weer drie secties A,B, C). Dat zijn in de yamorc handleiding de drie secties in de echte lus…



Grtz
Nico
Je schrijft het zelf al dat er aan beide zijde van de keerlusmodule de zelfde booster moet zitten en dat is nu hier niet het geval. Dus dat zou je moeten veranderen zodat de keerlusmodule en de beide zijden op dezelfde booster zitten, alles aan de blauwe of alles aan de groene. Als je dat niet doet gaat het nooit werken.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #36 Gepost op: 02 March 2025, 13:43:53 »
Nico,

Ik weet niet of je je wil wagen aan zelfbouw maar ik heb op mijn baan zelfbouw boosterscheidingsmodules in gebruik (doorontwikkeling van de ultieme keerlus ). Deze zijn identiek aan een keerlusmodule met 3 secties echter met dit verschil dat de railvoedingsaansluiting voor de lus gescheiden is van de voedingsaansluiting na de lus. Voor een standaard keerlus sluit je die gewoon aan op dezelfde booster. Voor een boosterovergang sluit je die gewoon aan op verschillende boosters. In een ver verleden heeft Rosoft dit idee van mij ook eens commercialiseerd maar vermoedelijk niet meer leverbaar. Een standaard keerlusschakeling ombouwen naar een boosterscheider vraagt het nodige sloopwerk. Of dat een haalbare kaart is op je module kan ik niet beoordelen. Hangt van de pcb layout en het ontwerp af.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #37 Gepost op: 02 March 2025, 14:13:13 »
Afbeelding zegt meer dan woorden  :).
Helemaal linksonder op de foto (grijs/wit) de voeding van de schakeling, net daarboven 2 x rood/blauw voor beide boosters. Daarboven de aansluitingen naar de 3 secties. Aan de rechterzijde de aansluitingen voor de bezetmeldingen.
Foto kwaliteit is wat minder - ontwerp is van 2014.

Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #38 Gepost op: 07 March 2025, 20:09:41 »
Hallo wies,
Je eerste punt (lengte) is geen issue. Zoals ik in m’n laatste berichtje schreef passen alle treinen er ruim in
Het tweede, dat aan weerszijden van de keerlus dezelfde booster moet zitten… dat is nu niet zo omdat ik niet echt een LUS heb, maar een traject in een soort vork verbinding tussen drie verschillende boosters (rood, groen, blauw). Daartussen heb ik dus de keerlusschakelaar gemonteerd. En deze heeft weer drie secties A,B, C). Dat zijn in de yamorc handleiding de drie secties in de echte lus…



Grtz
Nico

Update 6-3-25:
Ik heb de Yamorc YD7432 aangesloten. Deze wordt getriggert door het wissel dat vlak voor de sectie ligt. En het werkt!
Echter: het werkt alleen voor losse locomotieven of icm bv een goederentrein..
Een treinstel of een trek-duwtrein geeft vaak toch op de boosterovergang een foutmelding.
Ik lees nergens in de Yamorc handleiding iets over lengtes van de secties (die hierboven in de handleidings tekening staat). Ik kan me zo voorstellen dat de hele lengte van de lus op een bepaald moment wordt omgepoold, dus in ieder geval het middelste deel moet langer zijn dan de trein. Maar hoe zit het met die eerste en laatste stukjes (het paarse en het groene stukje in deze tekening?
En 2e vraag: je kan ook expliciet een kortsluit optie aan/uit zetten. Wat doet dat?
Iemand ervaring mee?

Grtz
Nico



DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #39 Gepost op: 08 March 2025, 09:12:36 »
Volgens mij vergeet je de opmerking in reactie 35:

Je schrijft het zelf al dat er aan beide zijde van de keerlusmodule de zelfde booster moet zitten en dat is nu hier niet het geval. Dus dat zou je moeten veranderen zodat de keerlusmodule en de beide zijden op dezelfde booster zitten, alles aan de blauwe of alles aan de groene. Als je dat niet doet gaat het nooit werken.

Koos Jabaaij.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #40 Gepost op: 09 March 2025, 16:01:59 »
Ik heb er uitgebreid over gedacht, maar aan weerszijden van de keerlus detector dezelfde decoreer, zoals hierboven gesuggereerd, zal dus niet gaan.
Daarnaast lost het probleem niet op, want dan heb je nog steeds de overgang van twee decoders wat eigenlijk het probleem is…

Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #41 Gepost op: 09 March 2025, 16:51:04 »

Heel schematisch is de situatie dus als volgt:



Ik doe maar weer eens een gooi ... Volgens mij moet de wissel geen deel uit maken van de keerlus. Je hebt geen lus maar je kunt de "keerlus" als een lang gestrekt blok zien dat de ompoling regelt.

Arbeitsweise des YD7432 Kehrschleifenmodul
Auf der Anlage wird ein Kehrschleifenabschnitt bestehend aus zwei Sensorgleisen (Sensor 1 und Sensor 2) und der eigentlichen Kehrschleife (Track Out) ein-
gerichtet. Die Sensorgleise (Sensor 1 und Sensor 2) müssen beidseitig getrennt werden. Gleiches gilt für das eigentliche Kehrschleifengleis (Track Out). Das
Kehrschleifengleis (Track Out) muss so lange sein das der komplette Zug hineinpasst. Der ein– bzw. ausfahrender Zug wird auf dem jeweiligen Sensorgleis
erkannt und je nach dem welches Sensorgleis befahren wird, wird die Kehrschleife korrekt gepolt. Für die sichere Erkennung des Zuges ist es unbedingt
notwendig, dass sich an der Spitze eine Lok, ein beleuchteter Wagen oder ein Wagen mit Widerstandsachsen befindet. Unter Umständen können auch
Wagen mit nicht leitenden Achsen, aber metallischen Rädern, bei Einfahrt das Umpolen der Kehrschleife auslösen.
Bei Erkennen des Zuges auf dem einfahrenden Sensorgleis wird die Kehrschleife vor Einfahrt des Zuges korrekt gepolt, sodass es hier zu keinem Kurzschluss
kommen kann. Hat der Zug das Kehrschleifengleis (Track Out) durchfahren und erreicht das ausfahrende Sensorgleis, so wird der Zug erkannt und die kor-
rekte Polarität hergestellt, so das bei der Ausfahrt kein Kurzschluss entsteht.

Es wird keine externe Spannungsversorgung benötigt, da die Einspeisung über die Digitalspannung erfolgt. Für die Weichenansteuerung wird ein Anschluss
am LocoNet® benötigt

De digitale spanning komt dan van Booster 3. De module zorgt dan verder voor de verdeling van de spanning over de drie sporen, de twee sensortrajecten en de eigenlijke keerlus. De wissel, geen onderdeel meer van booster 3, wordt dan gekoppeld aan booster 1 of booster 2.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #42 Gepost op: 09 March 2025, 19:04:53 »
Ik doe maar weer eens een gooi ... Volgens mij moet de wissel geen deel uit maken van de keerlus. Je hebt geen lus maar je kunt de "keerlus" als een lang gestrekt blok zien dat de ompoling regelt.

De digitale spanning komt dan van Booster 3. De module zorgt dan verder voor de verdeling van de spanning over de drie sporen, de twee sensortrajecten en de eigenlijke keerlus. De wissel, geen onderdeel meer van booster 3, wordt dan gekoppeld aan booster 1 of booster 2.

Rob

Dank je wel voor het mee-denken Rob!
Ik vind het best een logische gedachte om het wissel eruit te halen, en afhankelijk van de wisselstand aan Booster 1 of 2 te hangen. Dan moet ik er op een of andere manier een bistabiel relais tussen zetten en de spoorspanning dus uit die (blauwe of groene) booster te halen...
Even nadenken hoe ik dat doe. Parallel aan de wissel aandrijving meeschakelen op de wisseldecoder? Of een apart wisseladres aanmaken en door iTrain laten schakelen als schakelaar.... ???

Groet
Nico

DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #43 Gepost op: 09 March 2025, 19:37:13 »
Zou je het kunnen oplossen door de wissel slechts te koppelen aan een booster. Misschien te simpel gedacht ...



Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Graag hulp bij kortsluiting tussen boosterkringen
« Reactie #44 Gepost op: 09 March 2025, 20:00:26 »
Volgens mij kun je het ook helemaal anders oplossen. Daarvoor heb je wel 2 keerlusmodules nodig , maar misschien wordt het er wel gewoon makkelijker en duidelijker van.

Als je hier de keerlusmodules plaatst heb je wellicht genoeg rijlengte om ze te plaatsen en dan heb je niets meer met wissels en moeilijke boosterovergangen van doen.



zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch