Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:00:08
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:54:41
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 19:44:37
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 19:14:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:50:58
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
  

Auteur Topic: Mijn Amerikaanse georienteerde baan  (gelezen 3891 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Gepost op: 09 February 2025, 18:05:28 »
Beste Allemaal,

Ik ben 3 jaar geleden begonnen aan mij allereerste modeltreinbaan. Ik had nog nooit een modeltrein gehad maar het was wachten tot ik de plaats had en toen ben ik er aan begonnen. De plaats die ik heb is ongeveer 6m bij 2m. De mooiste treinen voor mezelf zijn de amerikaanse stoomlocs en dieseltreinen van voor 1950. Ik vind enkele Europese stoomlocomotieven ook mooi. Aangezien ik regelmatig moet terugvallen op Amerikaanse leveransiers van treinen was 1 beslissing gemakkelijk en dat is DCC.
Toen aan een baanplan begonnen en na veel studie werk kwam ik uit op een spoorafstand van 7,5 cm. Stijging liefst niet boven 2,5 en een minimum diameter van 61 cm. Betreffende het thema lap ik veel regels aan mijn laars. Ik wil een mooie baan bouwen met bergen en water en ik trek met niets aan van hoe ze het nu in het echt doen. Links rijden rechts rijden is voor mij niet belangrijk. Er zullen voornamelijk Amerikaanse treinen op rijden maar ook enkele europese. Enkel stoomlocs en diesel en ik vind de moderne europese seinen het mooist dus die zullen het worden.

Hier her volledige baanplan. Oragne en groen zijn secties. Licht blauw zijn keerlussen. Donkerblauw is water. Wit is level 0, grijs is level1 en lichtgrijs is level 2. In totaal is er ongeveer 42 cm hoogte verschil.



Enkel level 0 en level 1


Enkel het hoogste gedeelte


Voor de aanstuuring gebruik ik de DR5000 van Digikeijs en voor de modules gebruik ik ook alles van digikeijs. Wat ik nog niet heb zal in de toekomst van Yamork zijn. Voor de sporen gebruik ik Tillig elite. Als onderbouw gebruik ik populierhout van 8 mm.

Na 3 jaar is het toch al wat geweest.
De bouw ging vrij goed en al vrij snel lag er level 0 en level 1. Mijn eerst trein was een MTH DMIR 2-8-8-4 en die ging er vlot over.
Het eerste probleem was de keerlus. Om 1 of andere reden viel de baan altijd uit in de keerlus. Na wat uitzoeken kon de digikeijs keerlusmodule niet voldoende stroome leveren voor de zware stoomloc. Dit kon verholpen worden door enkele weerstande te vervangen. Niet evident maar toch gelukt.
Ondertussen was de 2de trein toegekomen. De broadway limited Big Boy 4-8-8-4. Ik zetten hem er op en hij ontspoorde ongeveer overal.
Ik zag dat deze trein een stuk gevoeliger was dan de DMIR en dat het hout bij de verbindingen wat geleefd had en voor plotse verhogingen zorgde.
De DMIR kon daar met om, de Big Boy niet. Ik ben dan begonnen met het populierhout over de hele baan te ondersteunen en dat werkt. Het was een enorm werk. Het was beter maar de Big Boy had toch nog enkel plaatsen waar hij altijd ontspoorde. Na het filmen in slow motion zag ik dat bij overgangen van stijgen naar plat of omgekeerd niet alle wielen het spoor raakte. Dus heb ik heel hard naar een oplossing gezocht om en overgang blijvend gecontrolleerd te houden.
In het begin dacht ik dat ik een goedkoop treintje ging kopen om de baan te testen maar al goed dat ik die big boy snel had want die heeft veel problemen aan het licht gebracht. Het heeft veel aan de opbouw van de baan verandert maar ik wil er niet aan denken als ik die trein het laatst had gekocht.

Dus mijn enige tip aan beginners zoals ik. Begin met de moeilijkste trein.

Wat wel lastig is met de treinen van MTH en Broadway limited is dat ze geen Railcom ondersteunen. Ik maak ook gebruik van Rocrail en het had toch wel handig geweest. Ik ga echter geen 100 Euro uitgeven om de decoder te veranderen.

De treinen op mijn vervanglijstje zijn.
-Rapido PA1-PB1 Rio grande
-Walthers of Rapido F7 Santa Fe El Capitan
-Broadway Limited Mikado
-Broadway Limited 4-8-4 Green Brier
-..... BR03

Tot zover mijn eerst deel van dit geweldig avontuur.

Veel plezier
Stijn






Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2025, 12:11:10 »
Een vraagje,

Ik merk dat in mijn huidig plan maar 1 plaats is waar een trein kan stil staan zonder dat die in de weg staat voor andere treinen.
In het station is dat eigenlijk niet mogelijk. Op het level 2 is dat wel mogelijk. Daar kan er 1 stil staan.

Daarom heb ik op level 0 een schaduwbaan van 2 sporen toegevoegd.

Hier de nieuwe level 0.



Enige iedeen / opmerkingen?

Stijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7685
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2025, 12:29:56 »
Staat de baan tegen de muur aan? Ergo: kan je er nog fatsoenlijk bij wanneer het misgaat in die sectie?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2025, 12:32:07 »
Links en Rechts staan ze tegen de muur. De achterkant staat ook tegen de muur. Maar de tafel staat op wielen en kan 70 cm rollen zodat ik onder de tafel kan kruipen. Dus ik kan overal aan.

Stijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7685
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2025, 12:43:56 »
Aha, dat is goed bedacht!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2025, 12:46:14 »
Foto's?

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2025, 12:54:20 »
Foto`s van ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26871
    • Pagina van klaas
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2025, 12:55:03 »
....en een minimum diameter van 61 cm.
Ik neem aan dat je hier de minimum boogstraal bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2025, 13:22:16 »
Ik neem aan dat je hier de minimum boogstraal bedoelt.

Beste,

Ik bedoel inderdaad de minimum boogstraal van 61 cm.
Mijn grootste trein is de Big Boy. Hoewel deze een minimum heeft van 18 inch ( 45,72 cm ) ziet dat er niet mooi uit. Om die reden heb ik dat vergroot naar 61 cm

Stijn

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2025, 14:52:18 »
De schaduwbaan herwerkt



stijn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18281
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2025, 14:59:18 »
Foto's?

Foto`s van ?


Eh...... de bouw?:


Ik ben 3 jaar geleden begonnen aan mij allereerste modeltreinbaan.....

....Na 3 jaar is het toch al wat geweest. De bouw ging vrij goed en al vrij snel lag er level 0 en level 1.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2025, 15:06:38 »
Eh...... de bouw?:

Ok, level 0 en level 1 zijn zogoed als herwerkt. Ik heb er hard aan gewerkt deze weeken en het is niet proper genoeg om er foto`s van te trekken. Van zodra ik het opgekuist heb zal ik er maken en posten.

Stijn

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2025, 15:22:09 »
Juist foto's van de bouw zijn leuk om te zien.
Er gaat niks boven een kijkje in de keuken.

Dat perfecte is leuk, maar dan kan ik ook google street view openen

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2025, 15:36:50 »
Waarom kuisen? Ik ben juist geïnteresseerd in je initiële gedachten over de bouw van jouw modelbaan en hoe je dit realiseert. En natuurlijk in het vervolg, waarom afbreken en opnieuw beginnen, gelardeerd met foto's natuurlijk. Op die manier laat je zien welke methoden je gebruikt en waarom deze in sommige situaties niet werken. Erg leerzaam.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26383
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2025, 15:38:19 »
Ik hoop ook dat er foto's komen!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim