Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim1969
Vandaag om 18:59:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Mijn Amerikaanse georienteerde baan  (gelezen 3840 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Gepost op: 09 February 2025, 18:05:28 »
Beste Allemaal,

Ik ben 3 jaar geleden begonnen aan mij allereerste modeltreinbaan. Ik had nog nooit een modeltrein gehad maar het was wachten tot ik de plaats had en toen ben ik er aan begonnen. De plaats die ik heb is ongeveer 6m bij 2m. De mooiste treinen voor mezelf zijn de amerikaanse stoomlocs en dieseltreinen van voor 1950. Ik vind enkele Europese stoomlocomotieven ook mooi. Aangezien ik regelmatig moet terugvallen op Amerikaanse leveransiers van treinen was 1 beslissing gemakkelijk en dat is DCC.
Toen aan een baanplan begonnen en na veel studie werk kwam ik uit op een spoorafstand van 7,5 cm. Stijging liefst niet boven 2,5 en een minimum diameter van 61 cm. Betreffende het thema lap ik veel regels aan mijn laars. Ik wil een mooie baan bouwen met bergen en water en ik trek met niets aan van hoe ze het nu in het echt doen. Links rijden rechts rijden is voor mij niet belangrijk. Er zullen voornamelijk Amerikaanse treinen op rijden maar ook enkele europese. Enkel stoomlocs en diesel en ik vind de moderne europese seinen het mooist dus die zullen het worden.

Hier her volledige baanplan. Oragne en groen zijn secties. Licht blauw zijn keerlussen. Donkerblauw is water. Wit is level 0, grijs is level1 en lichtgrijs is level 2. In totaal is er ongeveer 42 cm hoogte verschil.



Enkel level 0 en level 1


Enkel het hoogste gedeelte


Voor de aanstuuring gebruik ik de DR5000 van Digikeijs en voor de modules gebruik ik ook alles van digikeijs. Wat ik nog niet heb zal in de toekomst van Yamork zijn. Voor de sporen gebruik ik Tillig elite. Als onderbouw gebruik ik populierhout van 8 mm.

Na 3 jaar is het toch al wat geweest.
De bouw ging vrij goed en al vrij snel lag er level 0 en level 1. Mijn eerst trein was een MTH DMIR 2-8-8-4 en die ging er vlot over.
Het eerste probleem was de keerlus. Om 1 of andere reden viel de baan altijd uit in de keerlus. Na wat uitzoeken kon de digikeijs keerlusmodule niet voldoende stroome leveren voor de zware stoomloc. Dit kon verholpen worden door enkele weerstande te vervangen. Niet evident maar toch gelukt.
Ondertussen was de 2de trein toegekomen. De broadway limited Big Boy 4-8-8-4. Ik zetten hem er op en hij ontspoorde ongeveer overal.
Ik zag dat deze trein een stuk gevoeliger was dan de DMIR en dat het hout bij de verbindingen wat geleefd had en voor plotse verhogingen zorgde.
De DMIR kon daar met om, de Big Boy niet. Ik ben dan begonnen met het populierhout over de hele baan te ondersteunen en dat werkt. Het was een enorm werk. Het was beter maar de Big Boy had toch nog enkel plaatsen waar hij altijd ontspoorde. Na het filmen in slow motion zag ik dat bij overgangen van stijgen naar plat of omgekeerd niet alle wielen het spoor raakte. Dus heb ik heel hard naar een oplossing gezocht om en overgang blijvend gecontrolleerd te houden.
In het begin dacht ik dat ik een goedkoop treintje ging kopen om de baan te testen maar al goed dat ik die big boy snel had want die heeft veel problemen aan het licht gebracht. Het heeft veel aan de opbouw van de baan verandert maar ik wil er niet aan denken als ik die trein het laatst had gekocht.

Dus mijn enige tip aan beginners zoals ik. Begin met de moeilijkste trein.

Wat wel lastig is met de treinen van MTH en Broadway limited is dat ze geen Railcom ondersteunen. Ik maak ook gebruik van Rocrail en het had toch wel handig geweest. Ik ga echter geen 100 Euro uitgeven om de decoder te veranderen.

De treinen op mijn vervanglijstje zijn.
-Rapido PA1-PB1 Rio grande
-Walthers of Rapido F7 Santa Fe El Capitan
-Broadway Limited Mikado
-Broadway Limited 4-8-4 Green Brier
-..... BR03

Tot zover mijn eerst deel van dit geweldig avontuur.

Veel plezier
Stijn






Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #1 Gepost op: 10 February 2025, 12:11:10 »
Een vraagje,

Ik merk dat in mijn huidig plan maar 1 plaats is waar een trein kan stil staan zonder dat die in de weg staat voor andere treinen.
In het station is dat eigenlijk niet mogelijk. Op het level 2 is dat wel mogelijk. Daar kan er 1 stil staan.

Daarom heb ik op level 0 een schaduwbaan van 2 sporen toegevoegd.

Hier de nieuwe level 0.



Enige iedeen / opmerkingen?

Stijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #2 Gepost op: 10 February 2025, 12:29:56 »
Staat de baan tegen de muur aan? Ergo: kan je er nog fatsoenlijk bij wanneer het misgaat in die sectie?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2025, 12:32:07 »
Links en Rechts staan ze tegen de muur. De achterkant staat ook tegen de muur. Maar de tafel staat op wielen en kan 70 cm rollen zodat ik onder de tafel kan kruipen. Dus ik kan overal aan.

Stijn

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7675
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2025, 12:43:56 »
Aha, dat is goed bedacht!  :)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2025, 12:46:14 »
Foto's?

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2025, 12:54:20 »
Foto`s van ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26867
    • Pagina van klaas
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2025, 12:55:03 »
....en een minimum diameter van 61 cm.
Ik neem aan dat je hier de minimum boogstraal bedoelt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2025, 13:22:16 »
Ik neem aan dat je hier de minimum boogstraal bedoelt.

Beste,

Ik bedoel inderdaad de minimum boogstraal van 61 cm.
Mijn grootste trein is de Big Boy. Hoewel deze een minimum heeft van 18 inch ( 45,72 cm ) ziet dat er niet mooi uit. Om die reden heb ik dat vergroot naar 61 cm

Stijn

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2025, 14:52:18 »
De schaduwbaan herwerkt



stijn

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18279
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2025, 14:59:18 »
Foto's?

Foto`s van ?


Eh...... de bouw?:


Ik ben 3 jaar geleden begonnen aan mij allereerste modeltreinbaan.....

....Na 3 jaar is het toch al wat geweest. De bouw ging vrij goed en al vrij snel lag er level 0 en level 1.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2025, 15:06:38 »
Eh...... de bouw?:

Ok, level 0 en level 1 zijn zogoed als herwerkt. Ik heb er hard aan gewerkt deze weeken en het is niet proper genoeg om er foto`s van te trekken. Van zodra ik het opgekuist heb zal ik er maken en posten.

Stijn

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2025, 15:22:09 »
Juist foto's van de bouw zijn leuk om te zien.
Er gaat niks boven een kijkje in de keuken.

Dat perfecte is leuk, maar dan kan ik ook google street view openen

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2025, 15:36:50 »
Waarom kuisen? Ik ben juist geïnteresseerd in je initiële gedachten over de bouw van jouw modelbaan en hoe je dit realiseert. En natuurlijk in het vervolg, waarom afbreken en opnieuw beginnen, gelardeerd met foto's natuurlijk. Op die manier laat je zien welke methoden je gebruikt en waarom deze in sommige situaties niet werken. Erg leerzaam.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26383
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2025, 15:38:19 »
Ik hoop ook dat er foto's komen!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim