Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

viessmann 4500 door Kees van der knijff
Vandaag om 21:46:44
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 21:44:08
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Mijn Amerikaanse georienteerde baan  (gelezen 3841 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #15 Gepost op: 10 February 2025, 16:15:04 »
De foto`s die ik nog niet wou posten.

algemeen



algemeen



afgebroken tresselbridge wegens niet precies genoeg maar geleerd uit mijn fouten en geleerd wat goed was.

gecontrolleerde buiging
De onderkant van het populierhout is nu volledig ondersteund door vierkante houtlatten. deur ze op een bepaalde plaats te laten stoppen en een plaats open te laten kan de buiging krijgen hoe ik wil wat nodig is voor de Big Boy. Anders raken die niet allemaal het spoor



Big Boy alvorens ik all herdaan heb. Kijk naar de achterste wielen van de tender. De MTH DMIR met een even grote tender had daar geen last van



Stijn



Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #16 Gepost op: 10 February 2025, 16:18:27 »
Afgebroken tresselbridge wegens niet nauwkeurig genoeg


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #17 Gepost op: 10 February 2025, 16:24:30 »
De afwerking van de wanden en het dak, is dat definitief? Was het niet handiger geweest om eerst een achtergrond achter de baan te plaatsen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #18 Gepost op: 10 February 2025, 17:10:33 »
Daar is al veel werk verzet. Mooie grote ruimte.
Dat gedoe met die tender herken ik wel.

Goed bezig!  (y)

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
    • Station Lemmer
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #19 Gepost op: 10 February 2025, 18:37:17 »
De afwerking van de wanden en het dak, is dat definitief? Was het niet handiger geweest om eerst een achtergrond achter de baan te plaatsen?
Eerste wat ik ook dacht. Even een paar zaterdagen gipsplaten aanbrengen, dichtsmeren, behangen en sausen en je hebt er een hoop plezier van. Zou daar zelf even voorrang aan geven. (Ook al is het eerst alleen deze hoek)

Verder een mooi plan en benieuwd naar de volgende updates. (y)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #20 Gepost op: 10 February 2025, 19:04:30 »
De afwerking van het dak staat op de planning maar heeft een zeer lage prioriteit!!!!

Stijn

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #21 Gepost op: 10 February 2025, 19:26:10 »
Ach, als je er maar bij kunt komen, voor dat gipsen.

die tender, weet je zeker dat de asjes goed zitten en vrij kunnen bewegen? Die as die tussen de twee op de rails lijkt ook te zweven.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #22 Gepost op: 10 February 2025, 19:36:54 »
Ach, als je er maar bij kunt komen, voor dat gipsen.

die tender, weet je zeker dat de asjes goed zitten en vrij kunnen bewegen? Die as die tussen de twee op de rails lijkt ook te zweven.

Ja ik ben zeker, die broadway limited big boy verbinding met de tender is vreemd. Als je geen soepele overgang van dalen / stijgen naar vlak hebt dan komt dat regelmatig voor. Om 1 of andere reden is die trein veel moeilijker dan de andere DMIR die bijna even groot is. Het is gewoon een moeilijke trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26868
    • Pagina van klaas
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #23 Gepost op: 10 February 2025, 21:16:11 »
De afwerking van het dak staat op de planning maar heeft een zeer lage prioriteit!!!!
Komt pas als die spoorbaan weer is afgebroken. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #24 Gepost op: 18 February 2025, 22:54:45 »
Ik vroeg mij af of ik hier een baanontwerpfout gemaakt heb.



Ondertussen kunnen de treinen weer rijden op lvl0 en lvl1 en dat gaat heel vlot.......
Tot ik er enkele wagonnetjes aanhing. Dat wil zeggen een grote stoomloc met 8 wagonnetjes en een caboose.
Dat gaat helemaal goed tot ik naar beneden kom op het donker groene geselecteerde deel. Van zodra de loc en 2 tot 3 wagonnetjes door de wissel zijn ontspoort de volgende wagon. Wat belangrijk is om weten dat die bacht 2% naar beneden gaat en dat de wissel recht ligt. Ik vermoed dat de caboose en de rest van de wagonnetjes toch een beetje aan het duwen zijn en dat teveel stress geeft op de wagonnetjes als die over de wissel gaan. waarom dat dan altijd bij het 3de of 4de wagonnetje is blijft een vraag. Als ik de wissel zet dat de loc naar het onderste track gaat dan is er geen probleem. Voor de duidelijkheid, de trein komt langs de buitenbocht naar beneden.

Stijn

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #25 Gepost op: 19 February 2025, 09:29:46 »
Ff een vraagje het heeft dr niets met temaken , maar welk merk rails en wissels gebruik je eigelijk

Cor

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #26 Gepost op: 19 February 2025, 09:56:23 »
Beste,

Ik gebruik tillig elite
De meeste wissels zijn 85353 of 85354. De wissel met het probleem is echter een 85343.

Stijn

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #27 Gepost op: 19 February 2025, 09:58:32 »
Ik denk dat de wisselstraat een probleem is. Deze komt meteen na de daling, ligt vlak. De eerste wissel volgt nog de boog van de buitenbocht maar de boog in de tweede wissel is tegengesteld aan die boog. Gesteld dat de rails in de wisselstraat goed aansluiten, denk ik dat het een combinatie is van het door duwen van de wagons op de helling en het trekken van de locomotief na de wissel. Omdat je van boog naar tegen boog gaat over zo'n korte afstand, levert dat in ieder geval frictie op. Ik zou in dit geval een recht stuk tussen de afbuigende sporen van beide wissels plaatsen waardoor de overgang soepeler verloopt. Ik roep maar wat ....

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
de "Gelderse" vallei
Palisade Canyon
  ...

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #28 Gepost op: 19 February 2025, 10:02:22 »
@Robville,

De test die ik nu doe daar ga ik bij de 2de wissel recht door.

Stijn

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2859
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Mijn Amerikaanse georienteerde baan
« Reactie #29 Gepost op: 19 February 2025, 10:38:14 »
Ik gebruik ook de zelfde wissels geen enkel probleem
In zou wat Rob zegt de wissels allemaal in het rechte stuk leggen en niet direct na de bocht dit is ook mijn eerdere ervaringen mee

Cor