Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0  (gelezen 8165 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #30 Gepost op: 02 June 2025, 13:31:54 »
Knap staaltje werk (y)
Ik doe het je niet na.
Ben je bijna wel verplicht om ook een 6700 te regelen in ACTS kleuren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #31 Gepost op: 02 August 2025, 11:00:30 »
Het is even stil geweest omtrent de class 58, maar er zit op het moment weer lekker
progressie in de ombouw van de voormalige British Railways locmotief.

Ik ben langzamerhand begonnen met het aanbrengen van de weathering op het model,
iets waar ik de tijd voor neem en daarom ben ik begonnen met de cabineramen.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Het model is natuurlijk groot en daardoor kan er ook meer op detail gelet worden zoals
de ruitenwissers en hun "bereik" wat betreft het schoonmaken van de frontruiten.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

De ruitenwissers maken een nagenoeg 90 graden slag, maar dat in model vertalen ging
niet zonder slag of stoot, de draaipunten voor de ruitenwissers zaten verkeerd en deze
moesten eerst 2,5mm verder naar buiten verplaatst worden alvorens het plaatje klopte.

Daarna een laagje verdunde Revell n.0. 9 er over gevolgt door een mengseltje acrylverf
met een heel diep donker bruine kleur.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Na het weghalen van het tape het gewenste resultaat, echter, de linkerruit waar de
2e man zit is nagenoeg altijd veel smeriger dan de rechter, dus met verdunde bruine
acrylverf een laagje aangebracht en daar de ruitenwisser doorheen getrokken voor het
maken van strepen over de ruit, het verschil is duidelijk zichtbaar.


De grootste uitdaging is toch wel het onderstel, een hoop details en die moet ik allemaal
zien te vangen middels de weathering, zonder er afbreuk aan te doe.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Een eerste aanzet met bruin om zo meer diepte te krijgen voor de vervolgstappen.

De laagjes volgden elkaar gestaag op, een lichte bruine waas over het geheel, een mengsel
van Ammo "Dust" en "Dark Rust"  en Vallejo "Dark Rust" omdat ik geen passende kleur had.

De verenpakketen en enkele kleine delen zijn verder aangezet met Ammo "Dark Rust" zodat
er wederom meer diepte in de weathering ontstaat.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr


Vanmorgen ze laatste hand gelegd aan de draaistellen, een mixje verdunde acrylverf bruin/zwart over
de aspotten en enkele delen van het draaistel gesmeerd en dat gaf het gewenste resultaat.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Alle verfjes zijn aangebracht met de kwast en daarna met een grote fijne kwast ge-drybrushed over de
oppervlakken, er is geen airbrush aan te pas gekomen.

Dadelijk de bufferbalken eens afnemen en voorzien van alle slangen alvorens deze ook nog een laagje
extra vervuiling krijgen en dan komt het einde van de ombouw wel in zicht  :D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #32 Gepost op: 02 August 2025, 12:30:35 »
Mooi gedaan!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #33 Gepost op: 02 August 2025, 12:37:27 »
Op z'n half engels zou ik zeggen: dit is modelbouw Next level!
Op z'n Grunnigs: schier
Station Baarn HIJSM

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #34 Gepost op: 02 August 2025, 16:29:02 »
oftewel een Groninger die er meer woorden aan besteed: "mooi waark mien jong"
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #35 Gepost op: 03 August 2025, 10:55:10 »
Het is zeker een schiere machine geworden en, Uniek!


Gister tussen de buien door even snel buiten een paar plaatjes geschoten in het
natuurlijke licht, en dat maakte mij erg blij, de weathering ziet er buiten zo veel
beter uit, maar oordeel zelf.

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr


Het aanbrengen van diverse laagjes weathering heeft z'n vruchten afgeworpen, de
draaistellen hebben een mooie dieptewerking gekregen, net als bij de echte machine.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #36 Gepost op: 06 August 2025, 20:14:08 »
De afgelopen dagen na het werk bezig geweest met de kleine details in de cabines van de 5814.

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Onder andere de verbanddozen en vluchtmaskers stonden op het programma.

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Een simpele versie gemaakt uit styreen en daarna met acrylverf geschilderd.

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Met de kap er op ziet het er best realistisch uit, maar klaar is het nog niet, dus vandaag de
dozen met afdekfolie gemaakt en in cabine 2 de kasten voor ATB en ritregistratie aangebracht.

Cabine 1

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Cabine 2

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr


Achter het licht vervuilde glas ziet het er toch wel super uit, ik ga nog wel een paar kabels etc aanbrengen
rondom de ATB kasten zodat het net even wat fraaier oogt.
Daarna ga ik de details aanbrengen rondom de stuurtafel zoals de Gsmr en ATB-ng data invoerkast.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #37 Gepost op: Vandaag om 07:36:36 »
Heel mooi gedaan.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #38 Gepost op: Vandaag om 09:57:48 »
Mooi werk aan een stoere loc. Ik woon vlak bij de boog van Harderwijk en wat maakte dat ding een herrie. In Ermelo hoorde je hem al aankomen.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

jan47

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #39 Gepost op: Vandaag om 12:41:51 »
Mooie gedaan zo die cabine  (y)

Groeten,
Jan