Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
Vandaag om 22:37:32
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0  (gelezen 7768 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #30 Gepost op: 02 June 2025, 13:31:54 »
Knap staaltje werk (y)
Ik doe het je niet na.
Ben je bijna wel verplicht om ook een 6700 te regelen in ACTS kleuren  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #31 Gepost op: 02 August 2025, 11:00:30 »
Het is even stil geweest omtrent de class 58, maar er zit op het moment weer lekker
progressie in de ombouw van de voormalige British Railways locmotief.

Ik ben langzamerhand begonnen met het aanbrengen van de weathering op het model,
iets waar ik de tijd voor neem en daarom ben ik begonnen met de cabineramen.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Het model is natuurlijk groot en daardoor kan er ook meer op detail gelet worden zoals
de ruitenwissers en hun "bereik" wat betreft het schoonmaken van de frontruiten.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

De ruitenwissers maken een nagenoeg 90 graden slag, maar dat in model vertalen ging
niet zonder slag of stoot, de draaipunten voor de ruitenwissers zaten verkeerd en deze
moesten eerst 2,5mm verder naar buiten verplaatst worden alvorens het plaatje klopte.

Daarna een laagje verdunde Revell n.0. 9 er over gevolgt door een mengseltje acrylverf
met een heel diep donker bruine kleur.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Na het weghalen van het tape het gewenste resultaat, echter, de linkerruit waar de
2e man zit is nagenoeg altijd veel smeriger dan de rechter, dus met verdunde bruine
acrylverf een laagje aangebracht en daar de ruitenwisser doorheen getrokken voor het
maken van strepen over de ruit, het verschil is duidelijk zichtbaar.


De grootste uitdaging is toch wel het onderstel, een hoop details en die moet ik allemaal
zien te vangen middels de weathering, zonder er afbreuk aan te doe.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Een eerste aanzet met bruin om zo meer diepte te krijgen voor de vervolgstappen.

De laagjes volgden elkaar gestaag op, een lichte bruine waas over het geheel, een mengsel
van Ammo "Dust" en "Dark Rust"  en Vallejo "Dark Rust" omdat ik geen passende kleur had.

De verenpakketen en enkele kleine delen zijn verder aangezet met Ammo "Dark Rust" zodat
er wederom meer diepte in de weathering ontstaat.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr


Vanmorgen ze laatste hand gelegd aan de draaistellen, een mixje verdunde acrylverf bruin/zwart over
de aspotten en enkele delen van het draaistel gesmeerd en dat gaf het gewenste resultaat.

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 weathering by Robbert Jan., on Flickr

Alle verfjes zijn aangebracht met de kwast en daarna met een grote fijne kwast ge-drybrushed over de
oppervlakken, er is geen airbrush aan te pas gekomen.

Dadelijk de bufferbalken eens afnemen en voorzien van alle slangen alvorens deze ook nog een laagje
extra vervuiling krijgen en dan komt het einde van de ombouw wel in zicht  :D


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #32 Gepost op: 02 August 2025, 12:30:35 »
Mooi gedaan!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #33 Gepost op: 02 August 2025, 12:37:27 »
Op z'n half engels zou ik zeggen: dit is modelbouw Next level!
Op z'n Grunnigs: schier
Station Baarn HIJSM

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #34 Gepost op: 02 August 2025, 16:29:02 »
oftewel een Groninger die er meer woorden aan besteed: "mooi waark mien jong"
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #35 Gepost op: 03 August 2025, 10:55:10 »
Het is zeker een schiere machine geworden en, Uniek!


Gister tussen de buien door even snel buiten een paar plaatjes geschoten in het
natuurlijke licht, en dat maakte mij erg blij, de weathering ziet er buiten zo veel
beter uit, maar oordeel zelf.

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 outside light by Robbert Jan., on Flickr


Het aanbrengen van diverse laagjes weathering heeft z'n vruchten afgeworpen, de
draaistellen hebben een mooie dieptewerking gekregen, net als bij de echte machine.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« Reactie #36 Gepost op: Vandaag om 20:14:08 »
De afgelopen dagen na het werk bezig geweest met de kleine details in de cabines van de 5814.

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Onder andere de verbanddozen en vluchtmaskers stonden op het programma.

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Een simpele versie gemaakt uit styreen en daarna met acrylverf geschilderd.

Class 58 ACTS 5814 details by Robbert Jan., on Flickr

Met de kap er op ziet het er best realistisch uit, maar klaar is het nog niet, dus vandaag de
dozen met afdekfolie gemaakt en in cabine 2 de kasten voor ATB en ritregistratie aangebracht.

Cabine 1

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Cabine 2

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr

Class 58 ACTS 5814 cab details by Robbert Jan., on Flickr


Achter het licht vervuilde glas ziet het er toch wel super uit, ik ga nog wel een paar kabels etc aanbrengen
rondom de ATB kasten zodat het net even wat fraaier oogt.
Daarna ga ik de details aanbrengen rondom de stuurtafel zoals de Gsmr en ATB-ng data invoerkast.


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5