Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 02:58:18
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dave.......
Vandaag
om 02:21:00
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 00:13:50
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 00:07:56
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Piko 2025
door
Railpassie
16 July 2025, 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Eric B
16 July 2025, 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
Railpro 607
door
Bob11
16 July 2025, 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje
door
grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Sikje 225
door
Huup
16 July 2025, 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale
door
Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
Bauarbeiten im gange
door
tijgernootje
16 July 2025, 12:29:54
Station Roodeschool
door
Eric B
16 July 2025, 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
16 July 2025, 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
16 July 2025, 11:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 (gelezen 6713 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #15 Gepost op:
18 February 2025, 19:51:59 »
@DV modelspoor, absoluut, met de voldoening dat het allemaal zelf uitgevoerd is
Vandaag even aan de puzzel geweest om te kijken hoe ik een Tang Band T1-1931S
speaker in de Class 58 kan frotten, laat ik het zo zeggen, het past, maar niet zonder
enig freeswerk aan het chassis.
IMG_20250218_123451
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250218_123421
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250218_123358
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Als eerste heb ik alle gietdelen verwijderd, o.a. de staanders voor de decoder bevestiging
en de ESU rookgenerator, die laatste ga ik toch niet plaatsen.
De decoder zal ik toch pas later installeren, er is ondanks de grote speaker nog ruimte genoeg
onder de kap om deze een plekje te geven.
De te frezen opening heb ik al uitgezet met tape, deze wordt pakweg 5mm diep zodat de speaker
strak in het chassis ligt en de bevestigingsogen bruikbaar zijn, althans aan één kant, de uitsparing
links was voor een serie dipswitches om de verlichting voor analoog gebruik in te stellen.
Komende vrijdag gaat de frees d'r in, maar eens kijken hoe dat verloopt, het is wederom van dat
lekkere plakkerige gietspul dus het zal wel weer wat voeten in aarde hebben.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #16 Gepost op:
22 February 2025, 10:30:46 »
Gister zoals in het vorige bericht stond de frees in het chassis van de Class 58 gezet
om ruimte te maken voor de zware TB T1-1931S speaker.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Eerst een poosje bezig geweest met opspannen, dat was wel even een uitdaging
want de machineklem was net even te klein dus alles middels een opspanset geklemd
op het bed van de freesmachine.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En dan is het een kwestie van binnen de lijntjes blijven en lekker materiaal weghalen.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Uiteindelijk pakweg 10mm diep gegaan waarbij het chassis nog stevig genoeg is in
het midden maar de speaker wel grotendeels verzonken kan worden.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En uitendelijk hou je dan een enorme lading spanen over
, overigens niet dat je
er wat aan hebt, het is waardeloos materiaal, en het verkleeft ook heel makkelijk aan
de frees, ik gebruik ook altijd een beetje snijolie, dat scheelt enorm.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En uiteindelijk na bijna 3 uurtjes klooien is het klaar, de speaker past prima en heeft rondom
nog een goeie millimeter speling, aan de onderzijde van het chassis is er ook ruimte genoeg
voor de conus, zodat deze niet tegen het chassis aan komt.
En dan vanmorgen, als eerste een blokje gemaakt (resin gietstuk van een mislukte kit) welke aan
één kant van de speaker bevestigd is om zo voor het gat in het chassis te compenseren.
Dit gat is waar een serie dipswitches zaten, ik kon er dus zoizo niet onderuit dat er een blokje
materiaal onder de speaker geplaatst moest worden.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Aan de andere kant echter is er vlees genoeg en kan er 2 maal een 3mm gat geboord en verzonken
worden voor een paar boutjes die geheel door het chassis heen steken.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En aan de bovenkant ziet het er dan zo uit, netjes enigszins verzonken in het chassis en
netjes vast met 2 boutjes m3, het nu nog zwevende blokje resin gaat nog vastgelijmd worden
wanneer ik de installatie definitief maak.
Fitting an EM-3 or TB T1-1931S speaker
by
Robbert Jan.
, on Flickr
In ieder geval is de sound nu heel erg verbeterd en is er genoeg ruimte over voor de installatie
van de decoder en alle aanverwante randapparatuur welke ik t.z.t. verwacht.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
jarag
Offline
Berichten: 12
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #17 Gepost op:
22 February 2025, 13:57:11 »
Prachtig Robbert Jan,
Ik ben echt benieuwd.
groet Jan
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #18 Gepost op:
23 March 2025, 11:27:44 »
Eindelijk mooi weer, tijd om eens een laagje verf aan te brengen op de class 58, ACTS 5814.
IMG_20250322_200047
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250322_200037
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Lekker fel oranje als basis voor de band op de zijkant van de locomotief.
IMG_20250322_203514
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De neus is ook geheel geel gespoten en daarna afgeplakt ter voorbereiding op het
aanbrengen van het zwart.
IMG_20250322_205936
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Na een laagje zwart de boel uitgepakt en vannacht lekker laten drogen.
Uiteindelijk komen er toch wel kleine dingetjes aan het licht die niet geheel
netjes zijn geworden, maar dat is middels een kwastje en verf snel te verhelpen.
IMG_20250322_211930
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Met name rondom de roosters is het oranje nog her en der goed zichtbaar en dat
is inmiddels weggepoetst met een beetje zijdeglans zwart.
IMG_20250323_110822
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250323_110810
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250323_110838
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250323_110906
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En zoals hier boven staat ze d'r nu bij, ik ben best tevreden met het resultaat ondanks
dat het nu voornamelijk zwart is, wat uiteindelijk wel gaat veranderen als de transfers
er eenmaal op zitten.
Ondertussen liggen er nog een hoop losse delen klaar die er nog weer op moeten, enkele
moeten ook nog gespoten worden alvorens ze geïnstalleerd kunnen worden, o.a. de winddeflectoren
naast de cabinedeuren, deze zijn inmiddels oranje maar moeten nog afgeplakt en vervolgens zwart
gespoten worden.
Zoals al gezegt, tevreden, meer kan ik ook niet verwachten van het omspuiten met
Tamiya spuitbusjes, dat is toch altijd wel een uitdaging op zich.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #19 Gepost op:
26 March 2025, 13:20:15 »
Na het spuiten van de class 58 en het bijwerken van een aantal onvolkomenheden
ben ik wel heel tevreden met het resultaat tot zover.
IMG_20250323_183206
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250326_130142
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250326_130450
by
Robbert Jan.
, on Flickr
IMG_20250326_130509
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Voor dat ik nu verder kan/ga met de losse onderdelen op de kap wil ik eigenlijk
eerst alle transfers er op hebben en deze aflakken, echter, transfers.....
Wie kan mij helpen met het ontwerp en maken van transfers voor de loc.
Foto's van de echte machine zijn er voldoende, maatvoering is wel om te
schalen naar het model. (uiteraard tegen vergoeding etc!)
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 697
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #20 Gepost op:
26 March 2025, 19:25:21 »
Je bent wel een MEESTER Robbert Jan.
Uiteraard in de dubbele betekenis.
Met transfers kan ik je niet helpen helaas.
Gelogd
Station Baarn HIJSM
Simplex
Offline
Berichten: 7284
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #21 Gepost op:
26 March 2025, 19:48:01 »
Al aan Gerco gedacht.
Gelogd
Mvh Steef
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #22 Gepost op:
10 May 2025, 20:53:08 »
Een beetje progressie, de Class 58, 5814 is geheel voorzien van transfers
Met dank aan Gerco van Beelen voor het maken van de transfers, op basis van foto's
heb ik zelf de maten bepaald en wellicht is de ene transfer wat te groot en de ander
te klein, het ging mij om het eindresultaat, dat mag er wezen, dank Gerco!
Transfers are done ACTS 5814
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Transfers are done ACTS 5814
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Transfers are done ACTS 5814
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Transfers are done ACTS 5814
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Transfers are done ACTS 5814
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Transfers are done ACTS 5814
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De boel moet nu eerst even goed drogen en dan kan er ergens in de loop van de komende week
een keer blanke lak overheen om alles te sealen.
Daarna kan ik dan ook verder met het weer aanbrengen van de losse onderdelen en het installeren
van de front -en sluitverlichting zodat het model straks geheel compleet de baan op kan.
(uiteraard na een laagje subtiele weathering
)
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
BartvD
Offline
Berichten: 2156
Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #23 Gepost op:
11 May 2025, 20:32:01 »
Is heel mooi geworden. Met die grote ramen en de doorkijk denk je nog om een machinist te plaatsen?
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #24 Gepost op:
11 May 2025, 20:41:41 »
Dank je wel Bart, er komt uiteindelijk een machinist in,
die ligt al klaar, geschilderd en wel.
Op verzoek is er een passend figuurtje gemaakt bij Modelu
op basis van een Engelse class 66 machinist waar mijn eigen
hoofd op is gezet, gekopieerd van één van mijn eigen 3d scans.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
BartvD
Offline
Berichten: 2156
Relax, it is only a hobby.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #25 Gepost op:
11 May 2025, 21:09:01 »
Ik ben benieuwd.
Gelogd
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen
www.flickr.com/photos/bvdoorn
De Fabriek een avontuur in spoor 0;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0
Bij voorkeur in Schaal 0.
Stefan88
Offline
Berichten: 752
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #26 Gepost op:
17 May 2025, 21:33:05 »
Leuk gedaan vind zulke ombouw klusjes altijd wel leuk te volgen.
Shiny fox past er wel bij als naam
Of ga je hem nog ouder maken?
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #27 Gepost op:
18 May 2025, 10:29:26 »
Hoi Stefan,
Ja ik ga de loc wel verouderen, daar ben ik ook al mee
begonnen gistermiddag na dat ik er zeker van was dat
de blanke lak die de transfers verzegeld goed droog was.
Ik ga met name de naden en kieren inwassen, de grote
vlakken probeer ik zo goed mogelijk schoon te houden
met slechts een dun waasje weathering.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #28 Gepost op:
19 May 2025, 20:40:52 »
De afgelopen week tussen de bedrijven door weer aan het stoeien geweest met de 5814.
De transfers zijn verzegeld op het model met een laagje spuitlak en na een paar dagen
kon ik dan ook beginnen met een eerste laag weathering in de vorm van verdunde revell 9.
ACTS 5814 in 0 gauge.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Het meeste is er ook direct weer afgehaald zodat er verf blijft zitten in de naden en alle
hoeken en gaten, een gebruikt uiterlijk maar toch ook wel vuil.
Wordt wel mooi zo
Gr,
Robbert Jan.
ACTS 5814 in 0 gauge.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Aan de beide cabine's heb ik al aandacht besteed, enkele losse onderdelen zijn weer
teruggeplaatst zoals de handrail en de multiple kabels.
Ook de front -en sluitseinen zijn fisiek weer aanwezig, de frontseinen onder hebben
nieuwe lenzen gekregen die gemaakt zijn van lichtgeleiders voor paneelmontage (gekocht bij conrad)
ACTS 5814 in 0 gauge.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De sluitseinen hebben een iets kleinere lens, die kon ik hergebruiken van het originele model maar
daarvan heb ik de buitenzijde rood gekwast gezien de echte loc daar ook rode lenzen had zitten.
Naast dit alles op de zijkant van de loc de openslaande deuren voorzien van een deurklink, deze
waren af fabriek niet meegeleverd maar in Engeland heb ik 3d geprinte exemplaren weten te bemachtigen.
ACTS 5814 in 0 gauge.
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Voorlopig is er nog genoeg te doen, inmiddels heb ik de cabine's aan de binnenkant even in
de verf gezet, een passende kleur gemengd, want er is niks gangbaars wat er op lijkt.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3526
Mcn NSR Groningen.
Re: Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
«
Reactie #29 Gepost op:
01 June 2025, 21:44:53 »
De afgelopen week lekker verder gewerkt aan de 5814, de front, sluit en rangeerseinen zijn nu
volledig functioneel en via de decoder te bedienen
Het frontsein is een combinatie met het apart schakelbare rangeerlicht boven de frontruit.
Via de lokprogrammer in geprogrammeerd en zo worden beide tegelijk aangestuurd.
All lights wired up and functional
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Bij het veranderen van rijrichting gaan de sluitseinen (desgewenst) aan, deze zitten op een
aparte functietoets en kunnen in of uitgeschakeld worden wanneer nodig, dus nooit geen
brandende sluitseinen wanneer er een trein achter hangt.
All lights wired up and functional
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Het rangeerlicht is enkel het lampje boven de cabineramen, deze brand aan beide kanten
tegelijk ongeacht de rijrichting.
All lights wired up and functional
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En als laatste gevaarsein waarbij de sluitseinen en het bovenste frontsein gekoppeld zijn
onder één functietoets.
All lights wired up and functional
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Onderhuids is alles middels gekleurde lakdraad bedraad naar een setje strokenprintjes
waarop de weerstandjes zitten voor de individuele groepen.
Class 58 lights and wiring
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Class 58 lights and wiring
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Deze printjes en ook de regeling voor de werkende ventilatoren is via een kabel met stekker
verbonden aan de decoder, zo kan de kap gemakkelijk aan de kant gelegd worden.
All lights wired up and functional
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Na het testen van de verlichting kon alles aan de binnenkant van de kap netjes afgewerkt worden
door er als eerste een laagje verf over aan te brengen.
Voor de frontseinen eerst wit, dit maakt dat de lichtgeleiders niet geheel zwart worden als je ze
van buiten bekijkt, de sluitseinen idem, maar dan met rood.
20250530_210234
by
Robbert Jan.
, on Flickr
En uiteindelijk een paar laagjes mat zwart tot dat er geen lichtlekkage meer waarneembaar is.
Gevolgd door een laagje grijs over de wanden en het dak van de cabine zodat de bedrading
niet zo zichtbaar is.
20250601_201452
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De laatste loodjes onder de kap bestonden uit het maken van 2 bakjes voor een paar speakers
die onder de ventilatieroosters zitten, geheel uit styreen en passend gemaakt zodat ze niet
in de verdrukking komen als de kap er op komt.
20250601_201156
by
Robbert Jan.
, on Flickr
De speakertjes zijn van Visaton, type BF 32 en zijn 31x31mm in het vierkant.
Alle gaatjes heb ik dichtgemaakt zodat de achterzijde van de speaker in een
luchtdichte kamer zit wat het volume weer ten goede komt.
20250601_123336
by
Robbert Jan.
, on Flickr
Wat dadelijk nog rest is het weer aanbrengen van de handrail die over de lengte van de kap loopt
en nog een paar andere kleinere onderdelen alvorens ik de loc verder kan gaan weatheren met de
kap weer vastgezet op het chassis.
Gr,
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0