Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Rails poetsen  (gelezen 7357 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Rails poetsen
« Reactie #60 Gepost op: 03 February 2025, 13:47:28 »
heb de grootste drama's gezien met IPA, niet met wasbenzine, maar waarschijnlijk was t resultaat ongeveer hetzelfde geweest. Voor mn idee haal je met wasbenzine of ipa het soepele vet van t spoor en blijft alleen oxidatie, stof en hard vet achter, dat ook nog verplaatst is (uit kuiltjes en kieren getrokken en over de hele rail uitgesmeerd), plus t vonkdempende effect van atf (of ander olieachtig vloeibaar spul) valt weg. Poetsen met wasbenzine kan best op korte termijn even helpen, maar tis dan meer het poetsen zelf en niet de wasbenzine die helpt. Je bent dan eigenlijk weer terug bij een railgum, maar dan minder effectief. (heb vroeger wel wasbenzine en spiritus geprobeerd, maar dan met een houten wasknijper die ik vol had laten zuigen ermee. (doekje pluist uit elkaar en ik had een wasknijper bij de hand) Uiteindelijk bleek een droge wasknijper beter te werken.)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 03 February 2025, 13:58:05 »
Als ik het allemaal zo lees kan je net zo goed Bulgaarse yoghurt gebruiken om je rails te poetsen. Uiteindelijk gaat het om de wrijving en niet om het middel
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #62 Gepost op: 03 February 2025, 14:40:16 »
nouja t gaat er meer om dat je de boel fysiek schoon veegt en daarna de boel weer heeeeeeel licht vettig maakt. Tis eigenlijk beetje zoiets als schoenen poetsen.

henk

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 03 February 2025, 14:43:27 »
heb de grootste drama's gezien met IPA ...

In je mik of op de rails?
https://nl.wikipedia.org/wiki/India_Pale_Ale
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 03 February 2025, 15:17:27 »
nouja t gaat er meer om dat je de boel fysiek schoon veegt en daarna de boel weer heeeeeeel licht vettig maakt. Tis eigenlijk beetje zoiets als schoenen poetsen.

Of je hoofdhaar grondig wassen & spoelen en vervolgens meteen insmeren met gel of zo   ;)[

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 03 February 2025, 16:49:22 »
Vroeger hadden we thuis een dag in de maand (of zo) om al het koperwerk te poetsen. Mijn messing Fleischmann Modell-Gleis moest daarmee ook maar eens een behandeling krijgen. Dat pakte even anders uit dan gedacht. Railtoppen blonken als goud, maar de zijvlakken en de bielzen kon ik niet meer schoon krijgen. Dat moest met petroleum, die we in huis hadden voor de oliekachel. Koperpoets is voor voegen van huisjes, niet voor het oppoetsen van rails.

Sindsdien doe ik het zonder middelen. Twee vingertoppen over de rails en wrijven maar. Bij hardnekkig vuil de nagels erbij inzetten. Bekijk je vingertoppen en er zitten donkerbruine strepen op, het vuil van de rails. Een ouderwetse zakdoek om de vingers (lekker dun, pluist niet) en het gaat nóg beter, dwz de vingers blijven schoner.
Ik heb al een trein

brutus

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 03 February 2025, 17:01:12 »
Op onze  clubbaan hebben we ook ATF gebruikt. In eerste instantie werkt het FANTASTISCH . Maar op de lange duur , ELLENDE.
DE ATF brand in op de wielen en ook plekjes op de rails. Je krijgt een soorty antislipbandjes. Die je met grof geweld eraf moet beitelen . Dan ga je de lok wielen reinigen , maar je vergeet de wagons, die wielen blijven weer de rotzooi op de rails opnieuw aanbrengen .
WE hebben 1 seizoen iedere week de rails schoongemaakt met alcohol , en een aantal keren alle wagon wielen , toen pas reed de baan weer normaal.

Brutus

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #67 Gepost op: 03 February 2025, 18:31:37 »
Soms gaat het hier wel erg stroef. >:(
Is het nou echt zo moeilijk om dat antwoord hier te geven? Of wil je dat ik die 65 pagina's over ATF ga doorworstelen, met het risico dat ik dat antwoord niet vind? Dat ga ik dus niet doen.
Je kan er boos van worden,maar dat helpt niks.
Ik zei het omdat ik weet dat het daar besproken is,maar waar exact dat wist/weet ik dus ook niet meer  ::)
Het was een handreiking jouw kant op omdat ik me herinnerde dat het daar besproken was ,maar dat word dus niet gewaardeerd,doe ik dus in t vervolg ook niet meer  >:(
Zo goed als dat JIJ er die moeite voor had moeten doen,had IK dus ook die pagina's moeten gaan doorploegen.
Mazzel dat Floris Dilz,het wel vlot vond voor je/door die pagina's is gaan pluizen  (y)
Verder maak ik er geen letter meer aan vuil  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 03 February 2025, 19:51:45 »
Op onze  clubbaan hebben we ook ATF gebruikt. In eerste instantie werkt het FANTASTISCH . Maar op de lange duur , ELLENDE.
DE ATF brand in op de wielen en ook plekjes op de rails. Je krijgt een soorty antislipbandjes. Die je met grof geweld eraf moet beitelen . Dan ga je de lok wielen reinigen , maar je vergeet de wagons, die wielen blijven weer de rotzooi op de rails opnieuw aanbrengen .
WE hebben 1 seizoen iedere week de rails schoongemaakt met alcohol , en een aantal keren alle wagon wielen , toen pas reed de baan weer normaal.

Brutus

(y) (y) (y) houd het hoofd koel, de voeten warm en de rails droog  ;D

Vonken komen er doordat de wielen de rails niet goed raken. Ik heb rails en wielen die groeven hebben gekregen. Die ben ik aan het glad polijsten in 3 etappes, voordat ik ze ga gebruiken op de baan.
Ik heb al een trein

741230

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 03 February 2025, 19:58:55 »

Ja dat is wel zo, maar 't is net als met een fietsketting. Die moet ook gesmeerd worden maar daarna zal die smering ook weer juist vuil aanhangen of oppikken.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #70 Gepost op: 04 February 2025, 13:31:50 »
licht vettig, niet verzuipen in de olie zoals een fietsketting.

@brutus: klinkt, ja t wordt eentonig, weer alsof je teveel gebruikt hebt.

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 04 February 2025, 16:03:05 »
Fleischmann adviseerde vroeger om de rails met lap en wasbenzine schoon te maken en daarna op beide spoorstaven een drupje olie te leggen en de wielen van een trein deze olie te verdelen zodat het al genoemde filmpje ontstond.
Werkte perfect op mijn vroegere Fleischmann nostalgie baan.
Maar als je een trein naar Keulen reed en dat was bvb 350 rondjes dan was op het einde de rails wel heel smerig geworden door het rubber van de ASB's.
Als je dan de wagengarnituur met een V60 wilde afrangeren van het Hbf naar het Betriebsbahnhof dan moest de baan eerst weer schoon gemaakt worden omdat de V60 er geen zin in had vanwege contactproblemen.

Dus dan maar weer de Putzfrau uithangen pfff.

Mijn les voor andere 2 rail baantjes was om zoveel mogelijk de antislipbanden uit te sluiten en vervangen waar nodig door wielen zònder ASB's. Dat scheelt enorm aan vervuiling op en ook naast de rails.

En wat nostalgie rijden betreft, blij dat ik nu Märklin M Gleis rij, daar is de problematiek van vieze rails nauwelijks een thema.

Groeten,
Richard

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #72 Gepost op: 04 February 2025, 16:30:33 »
licht vettig, niet verzuipen in de olie zoals een fietsketting.

Een goede fietsenmaker verzuipt de ketting zeker niet in olie maar gebruikt het uiterst spaarzaam ;)

Rolando

• Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
« Reactie #73 Gepost op: 04 February 2025, 20:26:13 »
Ik maak mijn rails als die echt lange tijd niet gebruikt is heel licht met een railgum schoon en daarna nog even met een doek nawrijven.
Kan ik er weer maanden tegenaan. Maar ik rijd analoog, dus dat zal ook wel schelen waarschijnlijk met contact maken.
Ik heb geen ervaring met digitaal. (nog niet tenminste)
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

Stefan88

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 04 February 2025, 20:36:12 »
Fleischmann adviseerde vroeger om de rails met lap en wasbenzine schoon te maken en daarna op beide spoorstaven een drupje olie te leggen en de wielen van een trein deze olie te verdelen zodat het al genoemde filmpje ontstond.
Werkte perfect op mijn vroegere Fleischmann nostalgie baan.
Maar als je een trein naar Keulen reed en dat was bvb 350 rondjes dan was op het einde de rails wel heel smerig geworden door het rubber van de ASB's.
Als je dan de wagengarnituur met een V60 wilde afrangeren van het Hbf naar het Betriebsbahnhof dan moest de baan eerst weer schoon gemaakt worden omdat de V60 er geen zin in had vanwege contactproblemen.

Dus dan maar weer de Putzfrau uithangen pfff.

Mijn les voor andere 2 rail baantjes was om zoveel mogelijk de antislipbanden uit te sluiten en vervangen waar nodig door wielen zònder ASB's. Dat scheelt enorm aan vervuiling op en ook naast de rails.

En wat nostalgie rijden betreft, blij dat ik nu Märklin M Gleis rij, daar is de problematiek van vieze rails nauwelijks een thema.

Die bandjes vervangen voor assen zonder is echt het beste wat hier genoemd wordt
Ik kan dat alleen maar beamen.