heb de grootste drama's gezien met IPA ...
nouja t gaat er meer om dat je de boel fysiek schoon veegt en daarna de boel weer heeeeeeel licht vettig maakt. Tis eigenlijk beetje zoiets als schoenen poetsen.
Soms gaat het hier wel erg stroef. Is het nou echt zo moeilijk om dat antwoord hier te geven? Of wil je dat ik die 65 pagina's over ATF ga doorworstelen, met het risico dat ik dat antwoord niet vind? Dat ga ik dus niet doen.
Op onze clubbaan hebben we ook ATF gebruikt. In eerste instantie werkt het FANTASTISCH . Maar op de lange duur , ELLENDE.DE ATF brand in op de wielen en ook plekjes op de rails. Je krijgt een soorty antislipbandjes. Die je met grof geweld eraf moet beitelen . Dan ga je de lok wielen reinigen , maar je vergeet de wagons, die wielen blijven weer de rotzooi op de rails opnieuw aanbrengen .WE hebben 1 seizoen iedere week de rails schoongemaakt met alcohol , en een aantal keren alle wagon wielen , toen pas reed de baan weer normaal. Brutus
licht vettig, niet verzuipen in de olie zoals een fietsketting.
Fleischmann adviseerde vroeger om de rails met lap en wasbenzine schoon te maken en daarna op beide spoorstaven een drupje olie te leggen en de wielen van een trein deze olie te verdelen zodat het al genoemde filmpje ontstond.Werkte perfect op mijn vroegere Fleischmann nostalgie baan.Maar als je een trein naar Keulen reed en dat was bvb 350 rondjes dan was op het einde de rails wel heel smerig geworden door het rubber van de ASB's.Als je dan de wagengarnituur met een V60 wilde afrangeren van het Hbf naar het Betriebsbahnhof dan moest de baan eerst weer schoon gemaakt worden omdat de V60 er geen zin in had vanwege contactproblemen.Dus dan maar weer de Putzfrau uithangen pfff.Mijn les voor andere 2 rail baantjes was om zoveel mogelijk de antislipbanden uit te sluiten en vervangen waar nodig door wielen zònder ASB's. Dat scheelt enorm aan vervuiling op en ook naast de rails.En wat nostalgie rijden betreft, blij dat ik nu Märklin M Gleis rij, daar is de problematiek van vieze rails nauwelijks een thema.