Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 505938 keer)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1050 Gepost op: 05 januari 2010, 12:30:37 »
Wat de eerste foto betreft heb je gelijk dat het waarschijnlijk geen reflectie is, maar bij de tweede kan het wel degelijk. Je gaat er van uit dat er altijd maar 1 reflectie per object is, maar dat klopt alleen bij een één-dimensionaal vlak. Juist omdat de reflector een andere hoek heeft dan het vlak waarop jij de reflectie ziet, kan deze een eigen reflectie hebben naar het oog van de toeschouwer.
De kleurschijftheorie is inderdaad wat vergezocht, maar niet onmogelijk. Uiteindelijk hou ik het bij de tweede foto op reflectie, bij de eerste op een foutieve datering.
Het enige dat in dit geval kan reflecteren (gezien de stand van de zon) is het glazen lensje.
De "reflector" (voorzover die er was) was verdiept en kan dus alleen behoorlijk van voren invallend licht reflecteren.
De kleurschijftheorie is zeker niet onmogelijk, dat wilde ik ook niet beweren  :)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re:Artitec DE1
« Reactie #1051 Gepost op: 05 januari 2010, 15:23:14 »
Is het ueberhaupt zeker dat er een gewijzigde beschildering was en er dus geen sprake is van vervuiling (die afleveringstoestand was zéér besmettelijk)?
Als je al ziet hoe het heldere blauw en rood grauw waren geworden. Het dak van de DE-1 met ATB-kanalen is best geloofwaardig als 13~14 jaar vervuild lichtgrijs dak.

Of het nu gaat om een gewijzigde beschildering of over vervuiling is eigenlijk niet relevant: Waar het om gaat is dat bij de zichtbare lichtgrijze kleur geen omgekeerd L-sein hoort.

Overigens gaat het volgens mij wel degelijk om een gewijzigde beschildering. Zeker in het geval van de DE-2 met gele biezen en snor. Dat kan met de beste wil van de wereld geen vervuiling zijn. En verder blijkt uit de posters die eerder in dit draadje werden getoond, dat Artitec ook nog versies met donkergrijze schortplaten en dak wil uitbrengen.

Grtz,
Ton

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1052 Gepost op: 05 januari 2010, 15:29:18 »
Of het nu gaat om een gewijzigde beschildering of over vervuiling is eigenlijk niet relevant: Waar het om gaat is dat bij de zichtbare lichtgrijze kleur geen omgekeerd L-sein hoort.
Ik trok het daar los van.
Overigens gaat het volgens mij wel degelijk om een gewijzigde beschildering. Zeker in het geval van de DE-2 met gele biezen en snor. Dat kan met de beste wil van de wereld geen vervuiling zijn. En verder blijkt uit de posters die eerder in dit draadje werden getoond, dat Artitec ook nog versies met donkergrijze schortplaten en dak wil uitbrengen.
Ik doelde op (en zei) de originele beschildering van "licht" blauw met rode biezen.
Bij de "wings" geloof ik je direct (en ik vraag het me ueberhaupt alleen maar hardop af).

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Artitec DE1
« Reactie #1053 Gepost op: 06 januari 2010, 21:23:57 »
Wel is de interieurverlichting te blauw en de frontseinverlichting te groen. Daar moet echt wat aan gedaan worden...Naar aanleiding van de tip van Floris wat gaan testen met te blauwe witte LED's. En dat klopt inderdaad!
Je verwacht dat de kleur naar groen gaat, maar deze wordt gelig wit licht. Prima en goedkope oplossing dus.

Foto's volgen!

Gideon
Zo als belooft hier wat foto's.



Hier zien we zo'n fiets lichtje met witte Led's waar ik de middelste ongemoeid heb gelaten. Links de LED met Oranje verf en rechts de LED met Gele verf.



Op een wit vlak schijnend zien we dat de Geel gekleurde LED naar groen kleurd en de Oranje gekleurde LED gaat naar Geel.



Hier zien we de DE-1 met standaard verlichting.



En hier de DE-1 met Oranje geverfde Led's.
Het verschil mag duidelijk zijn, minder koud licht en een stuk beter dan standaard. En dat alles met een tipje transparante oranje acryl verf van Tamiya.

Gideon


Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec DE1
« Reactie #1054 Gepost op: 06 januari 2010, 21:24:50 »
Dat is zeker een aanzienlijke verbetering zeg (y)

Gr. Remco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Artitec DE1
« Reactie #1055 Gepost op: 06 januari 2010, 21:26:39 »
Gesjellig hoor.
Ik ga de wijze raad van Floris ook maar eens opvolgen. Moet het ding alleen weer open.  :( ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re:Artitec DE1
« Reactie #1056 Gepost op: 06 januari 2010, 21:29:09 »
Ach ja, heb ik ook moeten doen! Ut ging al een stuk vlotter dan de eerste keer! ;D

Gideon

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #1057 Gepost op: 06 januari 2010, 21:34:59 »
euh. Wel erg donker nu hoor in die DE1.

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Artitec DE1
« Reactie #1058 Gepost op: 06 januari 2010, 21:38:38 »
Valt wel mee Chris.
De sfeerverlichting brand alleen.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Artitec DE1
« Reactie #1059 Gepost op: 06 januari 2010, 21:45:22 »
Is het mischien een idee om een topic "pimp my DE  te beginnen"
Wim ( sneek ) heeft al een aantal punten gegeven waar je en DE mee zou kunnen pimpen?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Artitec DE1
« Reactie #1060 Gepost op: 06 januari 2010, 21:46:07 »
Precies goed die verlichting zou ik zeggen. De meeste binnenverlichting in modelrijtuigen zet de wijde omgeving in het licht. Dan is een realistische verlichting even wennen.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #1061 Gepost op: 06 januari 2010, 21:49:43 »
Ik heb nog geen enkel verlicht rijtuig Henk.
De hele rechter kant van de DE1 is nu donker.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re:Artitec DE1
« Reactie #1062 Gepost op: 06 januari 2010, 21:53:27 »
Is het mischien een idee om een topic "pimp my DE  te beginnen"

Welke bedoel je Harm, Douwe Egberts of DE1???  ;D 8)

Maar ziet er goed uit die binnenverlichting  (y)

mvg,

Matthijs

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1063 Gepost op: 06 januari 2010, 22:09:53 »
Gesjellig hoor.
Ik ga de wijze raad van Floris ook maar eens opvolgen. Moet het ding alleen weer open.  :( ;D
Nou, zeg daar maar  :-[ :-X :-\ >:( :'( tegen.
Kwalitatief uitermate teleurstellend die "mogelijkheid" om dat ding open te krijgen om een decoder aan te brengen.
Half uur (zo voorzichtig mogelijk, met nagels en vooral geen mes anders had ik inderdaad krassen gehad) zitten kloten, minstens een van de "ogen" in het aan de binnenkant geplakte ruitenmateriaal kapot en de ander net-niet-helemaal (een zijde gebroken en half weggebogen).

Bovendien verdenk ik de decoderaansluiting van ... matig contact. Ik heb in ieder geval nog geen enkele verlichting werkend met mijn top of the line Zimo MX64D, dus ook niet wat Artitec als standaard werking noemt. Tijdens proberen werkend te krijgen hield-ie helemaal op met rijden en reageren en weer met de brugstekker deden eerst alleen binnenverlichting en sluitseinen en even later alleen frontseinen en sluitseinen maar geen binnenverlichting. Afijn, nog eens heel zorgvuldig de Zimo er opnieuw opgehangen (de term drukken is niet eens nodig, zo weinig weerstand is er van de pennen) en nu rijdt-ie in ieder geval weer maar doet geen enkele verlichting het. Om oplopende bloeddruk tegen te gaan maar gestopt voor vandaag met dat ge$%^&*(.
Oh en pardon Artitec? "Bij sommige decoders moet je het wandje 3mm inkorten"? Waar was die hele 21MTC specificatie nou voor bedoeld?!? Dat je elke 21MTC decoder er zo in kon drukken op de enige manier die mogelijk is en dat er de juiste en voldoende ruimte voor dat ding vrijgehouden was toch?!

Het model zelf is prachtig, alleen die cabineramen vind ik echt tegenvallen. Niet zo erg als het DKM model dat meer op een Fliegende Hamburger leek, maar de kieren en kleurverschillen met de omringende bak vind ik toch echt storen - het handmonster was juist perfect in dat opzicht.
Aannemend dat het met gietwerk en ingezette ramen had gekund (lijken andere fabrikanten wel te kunnen, maar ik kan me vergissen en dat zal ik dan wel horen ::) ), heb ik de indruk dat een heel makkelijke overgang naar een verbouwde DE-2 bij gelijkblijvende kopmal hier tot een m.i. foutieve keuze heeft geleid (voor max. 3 uitvoeringen zo'n beetje 90% van de lijn op dit punt tot een matig niveau veroordelen) - ik zou vele malen liever wat extra betalen voor de verbouwde DE-2.
Ik hoop dat het bij de 41 nog wat beter is (maar ik houd mijn adem niet in).

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec DE1
« Reactie #1064 Gepost op: 06 januari 2010, 22:17:33 »
Ik kan alleen zeggen : Ik kreeg de Zimo ook niet aan de praat en ben doorgegaan met de ESU. De rest van de ervaringen heb ik (gelukkig) niet.