Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door Pauldg
Vandaag om 19:37:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:07:11
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 19:02:32
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 19:00:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door puntenglijder
Vandaag om 18:58:57
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 18:56:16
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door JohnRobertGrunn
Vandaag om 18:31:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marco1044
Vandaag om 18:10:03
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
  

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 507507 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec DE1
« Reactie #1035 Gepost op: 04 januari 2010, 21:49:00 »
Hoi Gerard ( Weerd ),

Ik heb voor de overzichtelijkheid jouw draadje toegevoegd aan het al lopende draadje over de De-1.

Gr. Remco.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Artitec DE1
« Reactie #1036 Gepost op: 04 januari 2010, 21:49:55 »
 (y)
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

TonM

  • Online Online
  • Berichten: 2396
Re:Artitec DE1
« Reactie #1037 Gepost op: 04 januari 2010, 21:55:07 »
@Weerd,

De door jou geplaatste foto's tonen inderdaad aan dat het omgekeerde L-sein al voor 1963 werd gevoerd. (Ik ga er van uit dat de datering van de foto's klopt.) Dit zijn echter foto's van latere uitvoeringen van de Blauwe Engelen: De DE-2 met gele biezen en gele snor en de DE-1 met donkergrijze schortplaten en dak.
Het doet in mijn ogen dus niets af aan de stelling dat voor de huidige versie van Artitec's DE-1 (afleveringstoestand met lichtgrijze schortplaten en dak) het seinbeeld beter kan worden gewijzigd in een tweepunts-sein.
Of zijn er ook aanwijzingen dat de Blauwe Engelen al vroeg na aflevering het omgekeerde L-sein voerden?

Grtz,
Ton

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec DE1
« Reactie #1038 Gepost op: 04 januari 2010, 21:56:31 »
Hm, dan zijn ze toch een belangrijke versie vergeten: de gele 88 met blauwe dakkoelers en ononderbroken grijze band tussen de frontseinen

Dat is de enige gele die ik wil hebben... :'(

Die maken we straks dus maar zelf uit een standaard gele... 8)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Artitec DE1
« Reactie #1039 Gepost op: 04 januari 2010, 22:00:10 »
@ Henk en Gerard (Weerd) : Ik geloof niet zo in het L-sein avant la lettre. Eerder denk ik aan de reflector in het sein, die zijn werk doet en het (zon)licht reflecteert (vooral bij de onderste foto). Of het is een sluitsein, dat men vergeten is uit te doen, maar waarbij dan wel de kleurschijf is verdraaid. Ik zie in ieder geval geen reden waarom men het derde sein zou gebruiken als daar nog geen verplichting voor was, dat werkt dan juist verwarrend. De Duitsers wilden wel een A-sein in die tijd, maar de DE-I kwamen niet verder dan Nieuweschans en Mantgum ligt ook niet aan een grensbaanvak.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

TonM

  • Online Online
  • Berichten: 2396
Re:Artitec DE1
« Reactie #1040 Gepost op: 04 januari 2010, 22:03:56 »
haha precies ;). Laten we hopen dat vanaf nu alles op rolletjes zal verlopen, en we snel kunnen gaan genieten van al die prachtige modellen die nog uitgebracht zullen worden  (y).


.... Maar ook weer niet te snel: Als ze nu in sneltreintempo gaan verschijnen, dan kunnen veel verzamelaars het (financieel) niet meer bijhouden. Met een beetje pech krijg je dan het Plan E-verschijnsel dat er versies onverkocht in de schappen blijven liggen en volgende versies daardoor niet meer komen.

Grtz,
Ton

Gert1

  • Gast
Re:Artitec DE1
« Reactie #1041 Gepost op: 04 januari 2010, 22:10:04 »
Inderdaad Ton. En dus is het niet meer dan logisch dat ze de overige versies gaan uitsmeren over de komende jaren. En terecht.

mvg,
Gert

Johan Keuterink

  • Bouw Welgelegen vordert gestaag!
  • Offline Offline
  • Berichten: 857
  • Tijdperk III
Re:Artitec DE1
« Reactie #1042 Gepost op: 04 januari 2010, 22:39:50 »
.... Maar ook weer niet te snel: Als ze nu in sneltreintempo gaan verschijnen, dan kunnen veel verzamelaars het (financieel) niet meer bijhouden. Met een beetje pech krijg je dan het Plan E-verschijnsel dat er versies onverkocht in de schappen blijven liggen en volgende versies daardoor niet meer komen.

Grtz,
Ton

daar heb je zeer zeker gelijk in!  ;). Dan zouden de verkoopcijfers weleens heel erg tegen kunnen gaan vallen. Het gaat mij erom dat het geen 3-4 jaar meer gaat duren  :P. Dat zou ook weer jammer zijn natuurlijk. Maar voorlopig zijn we nog even zoet met modellen die de komende tijd uitgebracht zullen worden!  (y). Ik ben zeer benieuwd naar de volgende modellen! ;).

Greetz Johan

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re:Artitec DE1
« Reactie #1043 Gepost op: 04 januari 2010, 22:41:01 »
 ;D je moet er niet aan denken dat er elke maand een andere DE uitkomt.

Dan komt er heel wat minder vlees op tafel in veel huishoudens  8)
met de groeten van Maarten

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re:Artitec DE1
« Reactie #1044 Gepost op: 04 januari 2010, 23:10:26 »
Ten aanzien van wel / geen L-frontsein: in 'Op de Rails' 1963/4 (het aprilnummer dus) staat een bijdrage van F.J. Hoevenagel over de 'Wijziging N.S.-treinseinen per 180363". Toen werd het L-frontsein ingevoerd, korte tijd later gewijzigd in het omgekeerde L-sein dat jarenlang in gebruik bleef. Indien dat door en defecte lamp noodzakelijk was, mocht echter het omgekeerde L-beeld vanaf 180363 ook worden gevoerd. In het artikel wordt aangegeven dat het L-seinbeeld reeds bestond: de L betekende "Er komt een buitengewone trein uit tegengestelde richting". Die betekenis van het L-sein is dus in 1963 vervallen. Een L-sein voor 1963 kan dus, een omgekeerd L-sein eigenlijk niet.
Groet, Frank

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Artitec DE1
« Reactie #1045 Gepost op: 05 januari 2010, 00:51:21 »
;D je moet er niet aan denken dat er elke maand een andere DE uitkomt.

Dan komt er heel wat minder vlees op tafel in veel huishoudens  8)

Zou Artitec samenwerken met de Partij voor de Dieren en aanverwante groepen? :D
Ik zeg kom maar met die varianten! Ik zie er sowieso 3 DE-1'en en 5 DE-2 'en die in mn tijdperk passen... keuzes keuzes keuzes...

(maar serieus, je hebt een goed punt, te snel en ze snijden zichzelf op termijn ook in de vingers. De 'no-dump' policy gaat dan tegen ze werken)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Artitec DE1
« Reactie #1046 Gepost op: 05 januari 2010, 08:17:41 »
Nog een keer over dat L-sein. Zoals Spoorzeven terecht opmerkt, bestond het L-sein al langer, maar dan met een andere betekenis. Maar dan nog lijkt het me onwaarschijnlijk dat beide foto's een trein tonen, die een buitengewone trein aankondigen uit tegenovergestelde richting, waarbij dan kennelijk de juiste lamp om dit seinbeeld te tonen defect is. Ik hou het op reflectie, dan wel een onjuiste datering van de foto's  ;)

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1047 Gepost op: 05 januari 2010, 09:45:51 »
DE-1 met donkergrijze schortplaten en dak.
Het doet in mijn ogen dus niets af aan de stelling dat voor de huidige versie van Artitec's DE-1 (afleveringstoestand met lichtgrijze schortplaten en dak)
Is het ueberhaupt zeker dat er een gewijzigde beschildering was en er dus geen sprake is van vervuiling (die afleveringstoestand was zéér besmettelijk)?
Als je al ziet hoe het heldere blauw en rood grauw waren geworden. Het dak van de DE-1 met ATB-kanalen is best geloofwaardig als 13~14 jaar vervuild lichtgrijs dak.

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Artitec DE1
« Reactie #1048 Gepost op: 05 januari 2010, 09:49:23 »
Eerder denk ik aan de reflector in het sein, die zijn werk doet en het (zon)licht reflecteert (vooral bij de onderste foto).
Onwaarschijnlijk. De reflectie op de bak is ruim rechts ervan, de zon komt van rechts.
De eerste foto is zonloos.
Of het is een sluitsein, dat men vergeten is uit te doen, maar waarbij dan wel de kleurschijf is verdraaid.
Er is geen enkele reden om de kleurschijf te verdraaien als je niet wit i.p.v. rood wilt tonen en die dingen draaiden echt niet vanzelf.
Ik geloof dus nog minder dat er "abusievelijk" wit werd getoond dan de onwaarschijnlijke reflectie.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re:Artitec DE1
« Reactie #1049 Gepost op: 05 januari 2010, 10:34:16 »
Hallo Illya,

Wat de eerste foto betreft heb je gelijk dat het waarschijnlijk geen reflectie is, maar bij de tweede kan het wel degelijk. Je gaat er van uit dat er altijd maar 1 reflectie per object is, maar dat klopt alleen bij een één-dimensionaal vlak. Juist omdat de reflector een andere hoek heeft dan het vlak waarop jij de reflectie ziet, kan deze een eigen reflectie hebben naar het oog van de toeschouwer.

De kleurschijftheorie is inderdaad wat vergezocht, maar niet onmogelijk. Uiteindelijk hou ik het bij de tweede foto op reflectie, bij de eerste op een foutieve datering.

grt. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo