Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 17:11:51
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:34:28
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door henk
Vandaag om 15:49:58
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 15:19:33
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13

Auteur Topic: Albula 2. 0m  (gelezen 15559 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Albula 2. 0m
« Reactie #60 Gepost op: 05 February 2025, 18:45:06 »
Also wo waren we dan geblefen  (Frei na Gert Mack)

BAM  BAM  BAM    KRAK   KNAL  (nein, gin 3 slagen maar één in het driedubbel harde kwadraat )

De KRAK heb ich nog wetend meegemaakt, de KNAL is mij achteraan verzählt.
Ik zie de restant stiel van de hammer noch in de rechterhand van Rechter Rechthammer, ik zie daar een blok recht op me afvliegen, maar ik ben gluklig heel schnell, mar zonder mijner schloffen toch niet genug.
. . . . . . . . .
Ich komm weer een beetje tot lebendigheid met wasser en een kalte kopf.  Hebben die een teil gletscher daarop gebonden.

Hebben die mijn kroon op mein tuigenis afgestoten, zodat geen rechtgekroonde getuigenis meer getuigd kan worden, dar enige zweifel over de rechtgekroondheid de rechtgang teniet doet. Denkt man auch noch dat ik een hersengeschudsel zou kunnen hebben, maar dat ist onmöglich dar die bij mij nimmer geconstaangetoond zijn.
Ik had wel een saure smaak in de mund, alsof daar wat karnemilchse pap vrijgekommen was.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 05 February 2025, 19:56:11 »
Ik verges daar dat tussenstuuk van voor deze anschlaag auf de kroongerechtigheid.

De schuldige Obervaardienstleider was natuurlijk als derde schuldige aan de beurt.
Dan fraagt u zich af:  schuldig ?
Jah, bei ons in Sankt ist jeder schuldig totdas das tegenteil bewiesen ist.  Dat macht man nergends anders so, wat wij hier nicht schnapsen.
Wij doen dat veel besser.
Als een schuldige schuldig is, dan wordt eer als schuldige schuldig gevonden en kan das leven weer weiter.  Ist de schuldige NIET schuldig, dan wordt hij freigesprochen en is jeder zeer verheugd en ist es savons een feest met essen en trinken.
Maar ergens anders worden VERDACHTEN schuldig gevonden wat tot grote droefenis zou leiden als die schuldig bevonden zouden worden.  Als die schuldig zijn, allah, maar als die NIET schuldig zijn, dan zijn die also zeer ongerichtig verdacht gewesen.  Dat vinden wij hier seer onmenschlich, so doen wij dat niet.  Wij feiern gerne feest, das is een kwestie van fatsoen.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 05 February 2025, 20:32:55 »
Bent u de Obervaardienstleider ?
Jah.  Maar .....        Ja, maar         Ja maar,        Ja, maar   

IK WAARSCUW, ik wünsch hier geen gejammer meer horen.

Ja, maar ......

En de rest kent u.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 05 February 2025, 20:54:20 »
Tijdens het defilleren van Esel naar het ingemisdelste Hauptbahnhof Sankt, met veel wortels omgeven,  heb ik me laten verzehlen, dat  de schuldige ook werkelijk schuldig bevonden werd.  Hij was ook niet uit Sankt.

Doorwegens het aangetoonde feitelijke feit, dat de regelementen inzake de enkelsporigheid niet aan duidelijkheid deden, werd door Rechthamer geoordeeld dat de schuldige schuldig was en dergehalve de volgende bestraffing opgelegd kreeg:
= het met directe inganing moeten verklaren dat de strecke aan de zuidelijke ingangszijde van (ingemiddels) Hauptbahnhof Sankt per direkt, meteen en ook nog ongemiddelijk aan een Vollsperring onderhevig wordt verklaard ter voorkoming van mogelijke beschadigingen aan de daartoe opgeworpen railmatrassen, zijnde bedding met niet beschadiging dienende stenen
= het direct verlaten van de post als Vaardienstleider, waarbij tevens de Oberpositie komt te vervallen
= het, vanwege het regelementair ontbreken in de regelementen van duidelijkheid omtrent het regelement inzake de termijnologie van enkelspoor, aanvaarden van de post van herziener van de regelementen
= het zich vestigen in de Hoofdplaats der Directie van het Albulese Sicherheitsreglementarische Hauptamt en zich daar binnen de abteilung herzieningen benoemen tot Oberhauptdirektor vanwege grondige praxiservaring
= het opstellen van verenderungsvoorslagen tot verbesserung van het begrif betreffende de misvatting over de bebezigde terminologie
= ....
= ....

Erst dann kwam ik tot bewustzijn dat mijn kopf zeer zeer machte en ik ernsthafte behoefte gevoelde aan untersteuning, maar zum glück was daar de Hauptbahnhofsrestauration waar ik met enige verschnapsering kon bijkomen, alles geheel regelementair op uitnodiging en kosten van de Albula Haupdirection Sankt.
Ik werd daarna wederom naar huis gebracht, heb ik later vergenommen.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 06 February 2025, 17:03:51 »
Donnerwetter, tausend blitzen en gerommel  (frei naar Kaptein Karpock)

Moet sofort naar mijn plek, kopfpein oder niet, zijn die daar angevangen met vermetingen.  Willen die daar de baan elektrifiliseren.

Das is nog das, maar mijn brug muss misschien weg omdat die daar een seil ondergedoor willen maken. Was een blootzin, is daar de dampf niet gut genug mehr ?  Das las ik niet passeren.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 06 February 2025, 17:11:26 »
Wat hebben die daar voor meetmethodiek, dat mus wel tot falsche vermeetsels leiten.  Maar bei wijze van gluk heb ik nog een schreiber da, dan kunnen die ja betsere notizen maken en strepen auf de brucke stellen.

En schwarzen donnerwetter bei heiligen Wodan, ich werd die van meiner brucke weg schiesen, als die weggebrochen werden moet.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2025, 18:04:17 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 06 February 2025, 18:24:04 »
Jah, want ik ben daar als freiwillige dienstverpflichtete in de Militair geweest. En met groten erfolg, want ik kreeg daar de schiesgeweren mee nach hause, zoals wij dat allemaal krijgen ter verteidigung van onsere Petres, Heidis, koehen, Milka en anders genoegelijkheden.

En ik heb vanwege uitgezonderde diensten 3 schietgetuigen meegekregen:  een Smeiter, een Muizer en een Loeder..  Dat zijn allemaal van die overgeblevenen van onze noordernachburen.
Dat was een schietgraag folkje, die Duiters, meistens tegen de Fransosen, en die hebben daar vaak genoeg gewonnen.  Maar dan zijn ze iets te wijt gekommen en hebben dan verloren.   Moeten die alle schiesgeweren abliefern.

Maar wij hadden al onsere Hellebaarden mitgegeven aan onze Gardesoldaten naar Rome, dus wir hebben dan niet so veel meer om te schieten. En onsere kreusbogen waren ook niet meer da.

Dus wij hebben tegen een flinke betaling die geschutten van onze buren in versicherte bewaring genomen. Dat was voor beide sijden lucratief, zij hoefden niet so weit te lopen en wij kregen daar nog geld voor bij.  Die moesten ja toch herstelbetalingen doen en daar hebben wij een gut banksysteem voor.

En ik heb daar ook nog een kanone van bewaard, maar dat is meer geschikt om daar de luftzuggen mee te schiesen, niet de gleiszuggen.  Heb daar ook één keer mee geschiest, maar de vogel war geflogen.  En geloof of niet, viel er  ins volgende tal met een laute knal een komeet uit de lucht. Heeft nog een gat in de zeitung van gestaan, een bild meen ik.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 06 February 2025, 18:40:19 »
Ach ja, was mal spas da bei de armee.  Sta ik daar op de historieke Appelplats.  Moeten we daar ter controle in reihen staan en ons gewehr presenteren.  Kwats, want die weten toch dat we da hebben, hebben ons da zelf ausgereicht.

En nou hoor ik zeggen, da ist appèlplats.  FALSCH.   Ist APPELPLATZ !  Da heeft mein overaltgroosvater maar dan noch davorne selbst  iets gemacht en dan hebben die de plats Appelplatz vernoemd.
En wir Zwetsers lachen om die hele welt, die da gelauben der Wilhelm, von Familien Tell, die appel vom kopf van de soon geschieten hat.
Was een blootsin, natuurlich niet, viel te gefaarlijk.

Da staat de soon voor de appelboom, Wilhelm met zijn kreusboog schiest natuurlich over die hoofd heen een appel uit de appelboom, die daar achter staat, en ja, de appel valt niet ver van de appelboom, want anders was het peerboom geweest met een peer daarin, en die valt daar natuurlich op de kopf van de soon.

Da sind de ganse wereld toch dumkopfe, haben we toch maar mooi bij de neus genommen en mooi verzelling versonnen.  Ook goed voor unsere weerbarheit, die durfen ons nooit meer te aanvallen.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 06 February 2025, 18:49:53 »
Als ich dan de schieserei mitneme op de bruuk, dan sollen die mal echte angst haben.  weil ik kan nog ganz gut schiessen mit scherpen blik.
Mein augen sind noch so goet, das ik op 50 meter abstand nog een koeh van een pfeerd kan ondergescheiden. Dan is zo een root elektrikerlokemetief toch gemutlich te zielen, was ?

Dan mus ik wel mijn brille aufhebben, maar die mus ich suchen en kan ik niet so gut finden want ik heb mijne brille niet auf.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 07 February 2025, 13:00:07 »
Ah, is de kneipe toch bijnahe leer !   Is da was loos ?
Ja, daar hebben viele leute de grip auf de grippe verloren, weil da gene grifstang war.  Maar mij krijgen die niet.  Ik heb mechzelver in festen grip. Ich neme genoegend medicinalien naar eigen groot genoegen. Worden alle beesten direct getotet. Kost was, gibt kopfpeinen, aber bleibt man im festen grip auf de grippe.

De kwats van een differens tussen bakken teer en een stel russen gaat me vollig voorbei.  Russen kommen hier niet in, laat staan VIER russen. Wodka is al opgetronken !

« Laatst bewerkt op: 07 February 2025, 13:01:38 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 07 February 2025, 13:13:28 »
Komt da mein buurman auf besuch.  Die kennen sie al, maar hier noch mal voor de deutelichheit.

Buurman ist mein buurman, en voor de deutelichkeit, man weets ja nie, omdat ich sein buurman bin.  Anders waren we ja geen buren, klar !
Maar omdat wij also buurmannen zijn, is dat een wenig verwirrend, want wer is nou welche buurman ?  Denk mal nach, dumkopfe,  als buurman mijn buurman ist, dan is das also mijn BUUR.   Bleibt voor mich MAN over.  Wij zijn dus BUUR en MAN. 
Das onsere gegenpolen niet aus Polen kommen maar uit tzechien, vormalig  tzecheslowaakkeien, ist so, maar ik was eerder, en dan heten die auch nog pat en mat.  Als ob die aan het schaakspel deelnemerds sein.
Pat ?, da weis ik nie, maar mat veeg ik mijn voeten op.  Was een namen !

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 07 February 2025, 17:28:00 »
Kwam mij daar iemand hahlen om mee te begleiden naar onze burgersemeester.
Zit daarneben de ZAK.  Dat ist de Zwetserische Armeeliche Kantonalsoberstaatsgewaltsdirektor.
Ob ik daareven verantwoordiging wil neerleggen, maar dat kunnen die wissen, da mach ich nimmer. En wafuur dan ?

Die gevallen komeet im anderen tal was hellemaal geen komeet, maar iets van een dron (of deronder of zo etwas) en wel wis en ook nog zeker ener van buitenstaatsgrenzelijke komaf.

Sagen die, ich heb daar toch één RUS van de VIER met mein kanonenschuss naar heronder gehaald.

Ob ich me niet meer wil bemuuhen met de arbeiten van het Kantonaloberstaatsgewaltsdirektoraat, anders dienen die zich te entlassen en anders arbeit te suchen.

Maar ik bekome wel een ontkurking op mijne aktiviteit middels een genoeglijk rijkelijk gevuld glaasje en beglijding naar hause.  Alles in ordnung mus sein.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 07 February 2025, 17:39:36 »
Aargh, moregen is gener meer da, alle naar ein of een andere plats in Houten.  Hoe ver zint je soiets.  Warom geen Stalen, ijzeren, plastieken  ?  En wat voor soortgeboomte hout dan ?  Dat sagen die er weer niet bij.

Als die dan toch niet willen zuluisteren, dan spreche ik ook maar nicht.  En Sontag is roehetag, dan sitse ich  bei de pastor um de geistelijke vermogens weer wat bij te laten komen.  Moet ik nog een flasjen wein uit de keller hahlen,  gesang machen we selber en weib, nah ja.   Kan nich alles haben.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 10 February 2025, 09:57:28 »
Nah und ? Noch een neue tafelpoot gekauft ?  Of een stuhlpoot ?   En een bisjen kwaleteet holts ?
En ungelovelig (zat niet bij de geesteliche dienstverlener) war ik daar ook.

Jungen friend haalt me op, ik ken die war niet, maar war vriendelich, dus ik been mitgegaan. Woheen weeis ik niet so gut, heb ook kein hout gesehen, want hab mijn brille nog niet gefunden. Wel gesehen junger freiend geeft etwas aan ander meest alten vriend en bekomt dan geld daarvor.  Vruger hat dat meine ich ruilbeurse geheten, maar so gaat das nu mit geldswaardenpapieren.
Heb ich me mar vergenuugd met zwetsen und als die dan vollig doorgezwetst waren haben die meinen jungen friend ook noch etwas gefragt.  Maar warum ? Ik weis toch alles, warum junger freund fragen ?

Maar gluklig ook vragende aan friend door jonge friend zu alten friend doorgeschikt met fragen over dampf, want die nieuw elegelektrieke dingen weis ik niks af en junger friend wel, maar die weet niks van dampf.

En ach, junger friend is so goeter friend, krijg ik spieltuig. Alleen zit kein aufwindschleutel bei, maar ik heb mijn eigene aufwindschleutel. Ha !  Maantag nimt er alles mit.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 10 February 2025, 10:09:40 »
En dann Sonnentag.  Kein sonne mar zsehr sonvollen tag.

Ich mag mit scheune frau mit. Sits me in koetsje.  Frag wo ist pferd. Scheune frau segt, sein wel 95 pferde !
KWATS, ist nie één daarvoorne.  werd ik schoon beuse, moet me niet voor lapchen houden en auch niet daarachter !
Ach ja, ist doch scheune frau, die maacht me fest mit reepschnoer, so blijb sitsen. En ohne pferd davoorne ganen we fortweerts. Misschien ist pferd dahinter duuwen?

Onderwegs:  bling,  bling,   alarm,   rote lampe.  Koetsje naar zeide der koetjesvaarbaan.  Reepsnoer niet meer fest.   Ja, was een beeschen fest getrokken, hab ich losgemacht.  Scheune frau bose, reepschnoer weer fest.
Also:  reepschnoer is los = rote lampe = bose rote frau.
 Aber schjeun.