Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:29:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Bartje81
Vandaag om 18:21:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:11:39
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 17:44:39
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:40:31
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 17:30:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MOVisser
Vandaag om 17:14:37
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 17:00:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09

Auteur Topic: Albula 2. 0m  (gelezen 15511 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Albula 2. 0m
« Gepost op: 21 January 2025, 14:45:11 »
Na wat pogingen tot verkoop van de baan "Hoch über dem Fluß Albula" is die definitief in mijn bezit gekomen en staat bij mij thuis.

Voor de bouw door Daniel Schoeren:  zie  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67785.0

Om deze, in principe tentoonstellingsbaan, geschikt te maken voor zowel gebruik thuis als voor het showen buitenshuis, zijn diverse aanpassingen nodig.
In een soort verhaalvorm wil ik deze ombouw laten zien.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2025, 14:49:44 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Albula 2. 0m
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2025, 22:11:16 »
Mijn naam is Wilhelm Zumtell.  Jazeker, verre nazaat van, ergens een zijtak van de familie.  En vergeef me mijn schrijffouten, want ik ben een ouderwets persoon, maar voel me nog jong.  Alhoewel?  Ik maak dus geen gebruik van een of andere goochel Transportfirma, die blijkbaar vertalingen maakt.  Snap ik niks van, vertaalt verzählen als vertellen en erzählen ook als vertellen.

Het ene schijnt met getallen te maken te hebben, het andere met vreemde talen.  Ik spreek alleen onverstaanbaar Duits met enige Retoromaanse invloed en tongval.

Mijn familie bestaat uit ik en mezelf, dus ik heb vaak ruzie. En ik heb ook een kat, die, net als in een verhaal over een station in de Ijvel (?), Moritz heet, maar die laat ik altijd thuis in Sankt, mijn en zijn woonplaats.  Overigens noemt iedereen in Sankt me Wilmi, dus daar houd ik het maar bij.

En na dit veel te lang geschwetz nu waar het eigenlijk om gaat.

Sta ik zoals gewoonlijk op het bruggetje over het spoor naar het stationnetje te kijken, nou ja, tegenwoordig blijkbaar alleen nog als kruisingsstation in gebruik, met wat verlading van goederen,  waait me opeens een krant in mijn gezicht.  Schandalig, want hier in de Zwetserige Hijmat worden kranten gelezen en daarna voor iets anders gebruikt (vroeger tenminste) en niet weggegooid. Blijkbaar door een tourist uit de trein gegooid en door de snelheid omhoog gefladderd.  Schande, maar....

Zie ik daar toch wat staan.  Zijn er plannen om het spoor te gaan veranderen. Nu al, na 75 jaar.  Ben je er net aan gewend wordt het weer veranderd.  Waar halen ze het vandaan. Nogmaals schande, maar het komt toch wel goed uit.  Ik had de laatste tijd weinig meer om op te mopperen.  En ik heb nog wel zo'n positieve instelling, zolang er maar te mopperen valt.
Kan ik me hier in ieder geval flink druk over maken, want stjunge tsjunge, dat wordt wat.
Eerst thuis maar eens goed doorlezen, morgen meld ik me weer op mijn bruggetje.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2025, 22:29:34 »
Verder alles goed Maarten ??  ;D ;D
Mvg Marty,

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2025, 10:01:48 »
Ik denk dat, zolang het gemopper niet te erg wordt , er hier best nog wel iets leuks uit kan komen. 
Ben benieuwd naar de technische aspecten van zo'n renovatie, hoe pak je dat aan en waarom doe je dat ?
« Laatst bewerkt op: 22 January 2025, 10:05:04 door MartinRT. Reden: correctie »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2025, 10:03:42 »

Misschien de baan na renovatie weer aanmelden voor OnTraxs 2026 ?

Denk je? Wil je er gelijk wel bij vertellen dat aanmelden geen nut heeft aangezien OntraXS! uitsluitend op uitnodiging gaat. Je zou het kunnen proberen om Marty of mij te benaderen, das dan weer een ander verhaal.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2025, 10:09:42 door Martin Welberg »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2025, 10:26:17 »
Begint een dorpsgenoot zich ermee te bemoeien.  Bah, heb hem meteen een Milkavlaai voor zijn hoofd gegeven.
Alsof ik me nog van mijn plaats op mijn brug laat wegvoeren.

Maar nou sta ik er wel erg groß op, kan dat niet windiger ?   (Winziger,  kleiner of zoiets)
Heb de plaatselijke fotograaf ingeschakeld, maar of die nou een kleinere foto maakt via perzentage of via piksels of zoiets, het maakt niet uit.  Ik geef geen krimp.
Doe ik niet gaarne, maar ik vraag toch om hilfe:  hoe moet ik mezelf kleiner maken ?
Zelf na verwijzing naar een Engelse verfhandel (peent of zo) wil ik maar niet krimpen.

Ist ingemitteld gelukkig.  (y)
« Laatst bewerkt op: 25 January 2025, 22:15:39 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 January 2025, 10:59:11 »
In mijn kinderjaren stond ik hier eerst in de stoomwalm van een binnenkomende trein, want die was natuurlijk aan het uitlopen om te gaan stoppen.  Werden mijn prille hersenen schoongewassen.
Daarna stond ik in de zware zwarte walm van de vertrekkende trein.  Misschien heb ik daar mijn schwarzgalligheid aan te danken.
Kreeg ik thuis weer op mijn donnerwetter.
Maar ik ga de verwaaide krant er eens bijhalen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 22 January 2025, 11:10:11 »
Hahaha  ;D Je bent toch niet ontspoord?  ;D ;)

Ik volg met interesse (y)

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 January 2025, 11:42:50 »
Je bent toch niet ontspoord?

Nee, juist GEspoert.   Vanaf ongeveer mijn 5e lebensjaar, toen ik voor het eerst op de brug stond.  Ze hebben me er nooit meer wegbekommen.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 January 2025, 12:47:22 »
Zo, heb die vlegel van een Martin, die bij mij het ABC volgens het Lenze systeem nog heeft geleerd, meegenomen om met mijn 6x9 camera op statief een foto te maken van de situatie nu.
Mooi hè,  met danke  aan de bouwer van de baan Herrn Daniel, die mij zo'n prominente platz heeft gegeven.

Ik moet ook nog irgends een plattebodem hebben liggen, komt er an.
En ook dit bild komt er weer zo groot op, maar ja, een 6 x 9 negatief is ook niet klein meer te noemen.
Maar zie ik het goed ? Komt daar al een bau-element aan ?

De bodemgrond gevonden, dus zoals het op de foto te aanzien is.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2025, 22:17:17 door maartenvdb »

Boertje

• Offline Offline
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
« Reactie #10 Gepost op: 22 January 2025, 13:40:28 »
 ;D

Neugierig naar vervolg

Eddy

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 January 2025, 14:20:57 »
...en dit stond er in de AZ   (Albula Zeitung).   2 hoofdplanen, waarauf ik geen invloed op kan hebben.

Lezer, mijn verhaal wordt eentonig (vrij naar Veeltalig, een bekende Neederlandese schrijver):   SCHANDE, alles wat er straks achter mijn rug om passeert.

Moet ik de treinen ook nog eens BUITEN in de gaten blijven houden

Komen de treinen in ieder geval nog een keer terug van voren.
« Laatst bewerkt op: 22 January 2025, 15:08:54 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2025, 12:33:19 »
Wat me nu toch overkomen is:  gaat de telefoon, neem de hoorn van de haak (want de telefoon hangt bij mij aan de muur) en krijg ik alleen maar piepen en kraken te horen.
Denken zeker dat ik een diginiebeet ben.  Vergissen ze zich toch mooi, want ik ken héél goed het verschil tussen 0 en 1.   Ik sta zelf altijd op 0, dan valt er tenminste overal over te schwatzen.

Nou goed, ik heb ze aan het eind in niet mis te verstane analoge woorden meegegeven, dat ik ze aan de andere kant beschouw als een stel Grote Nullen, en dat als een normaal gesprek niet mogelijk is ik niet meer van contact gediend ben.
Ben benieuwd of de boodschap is overgekomen.

Terug op mijn brug heb ik wel al enige werkzaamheden waargenomen.  Lijkt mij dat ze nog niet precies weten wat ze willen.

« Laatst bewerkt op: 25 January 2025, 22:18:20 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2025, 21:14:56 »
"Spreken we met meneer Zumtell ?"  Scheitze, de naam is Wilmi !

Schelden ze me uit voor MENEER.  Alsof ik fatsoen in mijn lijf heb.

PATS, hoorn op de haak, haak krom.

5 minuten later weer gebel.   Na wat gewurm de hoorn toch nog van de haak gekregen.
"Hallo Wilmi ! " ( Kijk, dat klinkt een stuk beter )  "kunnen we even met je spreken ?
Ja, als het maar niet te kort is, want ik hou niet van korte gesprekjes, want ik heb veel te vertellen.

Maar om  toch niet vervelend te doen:  ze willen me uitkomsten geven over de plannen, want ze hebben inmiddels op een of ander forum gelezen, dat ik zo mijn eigen gedachtenissen heb over veranderingen, welke dan ook.  Ze willen voorkomen, dat ik een referendum ga houden, hier zeer gebruikelijk.

Want dat doen we hier graag en dat gaat ook gemakkelijk.  Ik ga in Sankt langs de deur en dan moet iedereen tekenen.   Wie dat niet doet krijgt een pak slaag.  En de lijst van alle 10 volwassen inwoners breng ik naar het stadhuis.
Nou zal je denken: 10 handtekeningen, is dat niet een beetje weinig voor een referendum ?  Jasicher, maar daar hebben we iets op gevonden.  Net als overal gaat het er bij ons behoorlijk eikenhouten bureaukraters aan toe.  Dus die lijst moet eerst door het gemeentehuis en iedereen die de lijst in behandeling heeft gehad dient dat met een paraaf af te ..... (censuur) vogelen. Dan gaat het verder naar het Krijsgebieds bureau, dan naar het Kanton en dan na nog wat tussenstappen komt het in Bern terecht.  Ook daar eerst aftekenen.
Tegen de tijd dat alle ambsterdaren klaar zijn staan er een slordige 15.000 handtekeningen of wat daar voor moet doorgaan.
Nou, dan wordt er wel gereferendeerd, dat kan ik je verzekeren .

En daarna wordt ingevuld waar het over gaat.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2025, 21:25:50 »
Omdat ik ook met bildmaterie de veranderingen wil vastleggen heb ik die zotte Martin opdracht gegeven om in de toekomst met een platencamera te werken, want de vorige meetfoto vind ikzelf niet bestemd overgetuigd.  Dat kan beter !  Blijkt die modernist met een draagbare telefoon, hoe bestaat het, ook nog eens plaatjes te kunnen maken.
Gelukkig zijn de uitkomsten zo beroerd, dat ik daar wel wat Rappen voor over heb.  Rappen ja, geen rapen, en dat zijn hundertste delen van onze eigen Frank. Wij accepteren geen vreemde muntigheden.