Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Locsound voor 2400  (gelezen 11216 keer)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Locsound voor 2400
« Reactie #15 Gepost op: 28 May 2008, 15:38:47 »
@ klaas
Het bewuste schemaatje staat op de link ( zie boven ) de reden van de potmeter staat in de tekst.

De decoder uitgang ( luidspreker) wordt zo gebruikt als ingangssignaal voor de versterker.
Aan de versterkeruitgang hangen dan de luidsprekers(s) die je onder /achter/boven de baan hangt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 28 May 2008, 16:49:44 »
Han, ik neem aan dat je de link bedoelt in je eerste reactie. Ik kan daar met de beste wil van de wereld geen potmeter ontdekken.

Bovendien is dit nog geen antwoord op alle vragen die ik stelde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 28 May 2008, 17:11:23 »
Citaat
Zonder een schema blijft dit een vaag verhaal.
Waarom is die potmeter nodig, en hoe zit die dan geschakeld?
En waarom is er überhaupt een versterker nodig als je maar 1 luidspreker hebt?

Het is geen vaag verhaal, Klaas. Dat maak jij er van. De bewuste schakeling is door mij jaren gebruikt. Hierbij werd het geluid van de decoder de versterker ingebracht via een normale ingang. Wat ik daarbij deed was een potmeter er tussen zetten op aanraden van een audioexpert. Dit om te zorgen dat het geluid uit de decoder (dat rond de 1 a 1,5 Watt zat) "gecontroleerd" de versterker in te krijgen zonder die te oversturen.

Ik deed dit om een mooi dieselgeluid te krijgen, en dat lukte aardig. Met de bewuste Soundtraxx lukte het om een audioingang te nemen en daarbij links en rechts een decoder te zetten zodat ik met 1 versterker 2 dieselgeluiden kon produceren.

Later heb ik het met 2 esu's geprobeerd, maar daar kreeg ik het niet voor elkaar om ze beide op 1 versterker te krijgen omdat ze elkaar vreselijk stoorden.

Ik zal het schema'tje morgen on-line zetten, want je maakt het nu moeilijker dan het is, en dat is helemaal niet nodig. Een beetje geduld kan soms verhelderend werken.

Grtz,  8) Ronald 8)

stig

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 May 2008, 17:13:40 »
Zelfs ik snap het al...  :D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 28 May 2008, 17:48:24 »
En dat zegt wat...... :o ;D ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 28 May 2008, 19:08:56 »
Ik zal het schema'tje morgen on-line zetten, want je maakt het nu moeilijker dan het is, en dat is helemaal niet nodig. Een beetje geduld kan soms verhelderend werken.
Ik denk niet dat ik het moeilijker maak dan het is. Ik probeer alleen de zaak absoluut helder te krijgen. En als ik dan vraag hoe het zit met die potmeter, dan word ik verwezen naar een plaatje waar die potmeter helemaal niet te bespeuren is.

Blijft nog de belangrijkste vraag: waarom een versterker? Als ik helemaal terugga naar de oorspronkelijke vraag, dan wilde Hans alleen maar een decoder onder tafel met een luidspreker er aan. Dus wie maakt de dingen nou moeilijker dan ze zijn?  ;D

Maar goed, ik ga nu geduldig wachten op dat schema.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #21 Gepost op: 28 May 2008, 19:12:21 »
Ik snap inderdaad ook niet wat die potmeter er mee te maken heeft. Voor mij als leek klinkt het alsof je eerst het signaal wil afknijpen (met de potmeter) en daarna weer gaat versterken met de versterker  :-|. Where is the science behind this, guys?

@ Sven, inbouwen zou kunnen, maar 1) ik vind het rijgedrag nu heel mooi. Ik weet niet of ik hetzelfde krijg met de nieuwe decoder 2) ik wil niet meteen het mes zetten in mijn nieuwe loc (daar heb ik in het verleden al ervaring mee opgedaan  :'() 3) Ik kan met mijn constructie ook 1 van mijn andere loc van locsound voorzien (2200) wanneer ik het adres van de locsound wijzig. Misschien met een simpel knopje ..... (laat de uitvinder hiervan zich even melden  :))

Verder sluit ik mij aan bij de vraag van Klaas (die net een berichtje had gemaakt toen ik aan het schrijven was)

Groeten
Hans
« Laatst bewerkt op: 28 May 2008, 19:14:21 door Rocodil »
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

stig

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 28 May 2008, 19:50:22 »
Heren, de decoder lever anderhalve watt ofzo, hoe wil je daarmee in vredesnaam een fatsoenlijke luidspreker aansturen? Je gaat toch niet onder de tafel eenzelfde zielige koptelefoonspeakertje verbergen, die dan net zo goed in een loc had kunnen zitten. Daarom gebruik je dus een versterker, om er een flinke 100W luidspreker aan te hangen, evt. een subwoofer eraan.

Kunnen jullie dat nou echt niet zelf bedenken? ::)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 28 May 2008, 20:53:19 »
He he, jij begrijpt het...... Want dat bedoelde ik dus!

Grtz,  8) Ronald 8)

Rocodil

• Offline Offline
    • My Railroad
« Reactie #24 Gepost op: 28 May 2008, 21:28:24 »
Ronald,
Die versterker lukt nog wel. Ik had een PC speakerset voorgesteld (die hebben een ingebouwde versterker. Subwoofer erbij misschien (afhankelijk van de kwaliteit van de decoder) levert dat misschien iets aardigs op. Stereo kan later wel  ;D.
Maar nu die potmeter.... the misterious piece  8), wat moet ik daarmee aanvangen.
Groeten
Hans

stig

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 28 May 2008, 21:45:01 »
Probeer het gewoon eens zonder die potmeter op een goedkope pc luidspreker set. Volgens mij kun je die al vanaf een tientje kopen. Gaat het goed, dan gaat het goed. Gaat het niet goed, koop je een nieuwe en ga je met die potmeter aan de slag. Wie weet... ;)

Rocodil

• Offline Offline
    • My Railroad
« Reactie #26 Gepost op: 29 May 2008, 21:09:24 »
Een nieuwe decoder? Ik kan me niet voorstellen dat de speakerset het zomaar begeeft. Ik heb nog een goedkoop setje liggen geloof ik.

Nu heb ik nog een tweede vraag gesteld: Is het type sound de meest geschikte: een V60 is een 12 cylinder sound. Een 2400 is dat ook. Ik neem dus aan dat het motorgeluid wel overeenkomt, maar hoe zit het met de andere functies: Opstartgeluid, hoorn etc. Ik rij overigens 3-rail dus ik moet er een hebben die geschikt is voor het M* formaat. En is ESU de beste?

Groeten
Hans

Rocodil

• Offline Offline
    • My Railroad
« Reactie #27 Gepost op: 01 June 2008, 16:51:00 »
Ik heb inmiddles ook eens naar de oplossing van Sven gekeken, maar de dieseltank onder de bodem van de lok is niet hol. Daar zit een stuk metaal, vast meegegoten met de bodemplaat, asl contra-gewicht. Dit even voordat iemand denkt, dat lijkt me een goede oplossing  :P.
Groeten
Hans

Sven Kerkvliet

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 01 June 2008, 19:55:43 »
Dag Hans,

Dat stukje meegegoten balastgewicht vormt weliswaar een hindernis maar met een beetje goede wil en inspanning en daarbij een vijzelboor (voor metaal maar zélfs voor hout schijnt ook goed te werken) met de diameter naar gewenste speakerdiameter is ook deze hindernis heel goed te nemen.

Op de site van Christian Noetzel staan een drietal foto's die dit (weliswaar bij een Roco V100/BR211) verduidelijken:

http://www.noetzel24.de/v100/index.php

Zolang er geen 2400 sound te verkrijgen is kun je volstaan met een mix van reeds bestaande soundfiles met geluiden die dicht bij het door jou gewenste komen.
Hierbij kan het motorgeluid van de éne file komen maar de tyfoon of compressor of wat dan ook kan weer van andere files genomen worden.
Je maakt ahw je eigen compositie op je decoder voor je 2400.
Er zijn vast handige mensen met een lokprogrammer die zoiets voor je kunnen programeren. Het uitzoeken van de juiste geluiden is waarschijnlijk moeilijker :).

Uiteindelijk heb je dan als resultaat wel een eigen unieke 2400 mét sound.
Geloof me wanneer ik je zeg dat een goed afgeregelde loc met een kwalitatief goede sound echt iets extra's aan een modelloc toevoegd wat je naderhand écht niet meer wilt missen...

Groet,

Sven 

Rocodil

• Offline Offline
    • My Railroad
« Reactie #29 Gepost op: 01 June 2008, 21:46:02 »
Hallo Sven,
Zo'n locsound die je zelf kunt afregelen, is dat een speciaal type van ESU, of kan je dat met elke decoder van ESU doen. Ik had de sound van een V60 in gedachte.
Groeten
Hans