Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 20:27:45
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
  

Auteur Topic: 030TU SNCF Messing Spoor-0  (gelezen 16511 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2025, 13:00:45 »
Je hebt van die dagen dat het niet in de vingers zit en dat de oogjes de plek van de "fout" niet zien. Het scheelde niks, maar net genoeg om de vocabulaire uit te breiden (zoals John zegt). De wielen staan nu echt gekwarterd, koppelassen zitten er op en de pinnen zitten vast én het loopt.
De bijgeleverde motor met gearbox; ook die is aangepast zodat de overbrenging 100% is zodat de kunststof tandwielen heel blijven. Goedkoop exemplaar dus. Ik ben er steeds meer van overtuigd...Slaters is zo gek nog niet. Mag dan duurder zijn, maar wel goed.
Nu volgt een lange testperiode want zien is geloven.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2025, 17:44:19 »
De kap en onderstel zijn klaar. Alleen de electra (plunjers) nog aanleggen en die zijn van onderaf zonder probleem bereikbaar.



Film:


2328
« Laatst bewerkt op: 23 January 2025, 17:46:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2025, 20:51:07 »
Bijna klaar,

Trekstangen voor de zanddommen en de trekdraad voor de fluit.


Kolen,


Nummerplaat,


Naast de andere Franse projecten van afgelopen 4 maanden.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #18 Gepost op: 24 January 2025, 14:16:37 »
Heel fraai setje zo  (y)
Toch veel mooier dan dat kale, verweerde messing?
Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #19 Gepost op: 24 January 2025, 16:05:40 »
Kaal messing is ook niet lelijk.  ;D


tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #20 Gepost op: 24 January 2025, 16:09:44 »
Maar dat is dan weer niet Frans  ;D  ;)
Overigens (met) frans spul freubelen lijkt besmettelijk te worden,heb recent een 1:43 Berliet model gekocht met de intentie om t ding echt werkend en rijdend te krijgen,als dat maar goed komt  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #21 Gepost op: 24 January 2025, 17:56:52 »
Niet zelf gebouwd, maar wel erg Frans.....
Moet dus ook nog.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #22 Gepost op: 25 January 2025, 17:00:51 »
Plunjers aangesloten en remwerk er onder gezet...KLAAR.

Film:


3123
« Laatst bewerkt op: 25 January 2025, 17:03:05 door FritsT »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5479
  • Modelspoor is emotie...
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #23 Gepost op: 25 January 2025, 22:30:59 »
J U W E E L T J E  (y) (y) (y)
Tbinnebarretije…

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #24 Gepost op: 13 April 2025, 11:25:50 »
Ooit, destijds, vroeger toen we helemaal in de ban waren van het aanschaffen van de Semblat bouwpakketten (ik blijf ze prachtig vinden) had een van de leden van de bouwgroep er ook eentje gekocht, een 030TU. Het bouwen ervan is telkens uitgesteld en nu met nog vele bouwprojecten in het verschiet kwam het verzoek.........

Dat wordt dus een tussendoor project en kijken waar ik het nu anders zou doen dan tig jaar (2009 ?) geleden. Gelukkig toen al een gedetailleerd fotoverslag gemaakt.

Gisteren op het terras (was lekker weer en de beurs in Dortmund voor mij onbereikbaar) ben ik begonnen met het vernikkelen van het drijfwerk.
2 minuten stand:1-5V. Stroomsterkte ca. 1,5A.(laatste stelt zichzelf in)







4100

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #25 Gepost op: 13 April 2025, 15:01:12 »
Dit was al gebouwd.


Maar daar zat gelijk al een probleem als ik de positie van de driehoeksteunen vergeleek met Vs.2009. Ze zitten net iets te hoog. Dus alles er weer af.


"Semblat heeft altijd gelijk"... De vloer moet aansluiten tegen de bufferbalk.


De eerste soldering,


Doorsolderen met een passende steun er onder,


Dan blijkt de voetplaat niet horizontaal te lopen. Nakijken bij Vs.2009, leert dat er een fractie van het verticale deel afgeslepen moet worden.


Dan staat alles horizontaal.


4186
« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 15:07:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #26 Gepost op: 13 April 2025, 20:02:55 »
Punt 1. van de handleiding beschrijft de plaatsing van de assen.
Net zoals Vs.2009 bewegen de assen niet echt vrij in de gefreesde gaten en zullen met een ruimer op maat moeten worden gebracht.

Punt 2. is al gebouwd.

Punt.3. van de handleiding beschrijft het plaatsen van de motorsteun.
[

De getekende steun zit niet in de kit en heb dat destijds ook bij de VS.2009 beschreven.
https://spoor0.blogspot.com/2009/12/030tu.html?m=0

Dus zelf een steun maken.
Vs.2009:
« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 21:20:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #27 Gepost op: 13 April 2025, 20:50:03 »
De motor kan je op 2 manieren op de messing behuizing van de gearbox schroeven. Slechts 1 manier is de goede.

Messing gearbox steunt op het U-profiel. FOUT


Zwart kunststof deel van de motor steunt op het U-profiel: GOED


Dan moet ook nog het voorste deel van de messing-gearbox worden geslepen en een draad rond de motor worden aangebracht.
Dit moet het worden. (handig die Vs. 2009  ;D)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #28 Gepost op: 13 April 2025, 22:22:55 »
Punt 4. betreft de steunen tegen de bufferbalk waarbij die tegen de bufferbalk aan de achterkant 0,8mm verdiept moet worden (zie eerder)
De bufferbalk is 9,0mm hoog
De hoeksteun 8,6mm
Het is geen gezicht als de hoeksteun er onderuit gaat steken, dus vijlen. Dat kan aan beide kanten, maar het minst in het oog lopend is het om de bovenkant af te vijlen. Daar is maximaal 0,6 mm te bereiken. Dus voldoende ruimte.

Plat geslagen stukje soldeer en wat vloeimiddel en onder aandrukken de vlam er op.


Voilá,


4346
« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 22:28:41 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11503
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #29 Gepost op: 13 April 2025, 23:22:18 »
Punt 5. Koppelingsplaat
Kijk, dat schiet op. Die zit er al op en is passend gemaakt voor de bijgeleverde koppeling. Voor en achter.



Punt 6. Buffers.
Die had ik losgehaald, maar zitten er na schoonmaken weer op. Klaar.

Punt 7. Trap
Zit er ook al op

Punt 8. Baanruimers,
idem.



Punt 9, remcylinders.
Ook al gedaan.



Maar met punt 10 moet ik weer aan de slag...

Ondertussen heeft het ultrasoonbad de aanslag van wat jaren er af getrild en de zandstraler het werk afgemaakt.





« Laatst bewerkt op: 13 April 2025, 23:35:53 door FritsT »