Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door tijgernootje
Vandaag om 12:07:35
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:02:54
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ronald Halma
Vandaag om 11:49:42
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:57
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 11:35:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
  

Auteur Topic: 030TU SNCF Messing Spoor-0  (gelezen 15343 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #30 Gepost op: 14 April 2025, 13:04:11 »
Punt 10. Remmen.

De verbinding tussen hevels en cylinder heb ik gemaakt met een zeskant bout ipv draad . Iets meer detail (het kan dus  ;D)


De vertellers zijn aan de binnenkant gesoldeerd.
In de verstellers heb ik gaatjes 0,9 geboord 2-3 mm diep, om de trekstangen later in te kunnen schuiven (demontabel)


Voor het zicht heb ik het reeds gemaakt cylinderblok er ook alvast maar op gezet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #31 Gepost op: 14 April 2025, 20:55:27 »
Punt 11. Remsysteem.
Semblat heeft de kit origineel uitgebracht met remschoenen/hangers, maar zonder gietdelen voor het treksyteem onder de lok. Dat moest je maken uit draad. Mijn Vs.2009 heeft die gietdelen wel.
Maar niet getreurd, in mijn SOV-voorraad onderdelen heb ik trekplaten liggen en die verbind ik tzt. op maat met draad 1 mm zodat er toch een acceptabel remsysteem gaat komen.



De 3 gemonteerde trekplaten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #32 Gepost op: 14 April 2025, 21:49:00 »
Punt 12, Drijfwerk, ophanging.

Dat was weer makkelijk want het was al gemaakt. Alleen even zandstralen.
Het zit geschroefd aan het frame, demontabel.





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #33 Gepost op: 14 April 2025, 21:57:41 »
Punt 13, cylinderblok,

Ook dat was al gemaakt en zit al (gezandstraald) op het frame geschroefd.

Naar onderdeel 233  moet ik nog even kijken of ik de stang/aangietdeel moet/kan/mag laten zitten of niet. Afslijpen is zo gebeurd, maar is dat wel handig. Ik wil het eigenlijk demontabel hebben omdat 233 vernikkeld is en het cylinderblok nog gespoten moet worden.
Solderen/afplakken of loslaten/lijmen ? (Semblat zegt: solderen)
Nakijken bij Vs.2009 dus.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #34 Gepost op: 14 April 2025, 22:02:43 »
Vs.2009: NIET solderen dus.







Onderdelen 233 en 252. Die moeten in elkaar schuiven.


In elkaar schuiven lukt niet. Dus de aangietboom van 233 slijpen en het gat ruimen zodat 252 er door kan. Semblat had dus weer gelijk. ;D
233 moet ik dus aan het cylinderblok lijmen.


De leibanen en tussenblokjes ben ik vergeten te vernikkelen. Werkje voor morgen.


4769
« Laatst bewerkt op: 14 April 2025, 22:18:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #35 Gepost op: 15 April 2025, 12:27:40 »
De rechter kruiskoop loopt. Duurde wel een uurtje voordat de gietstukken 100% op elkaar waren afgesteld.


4950
« Laatst bewerkt op: 15 April 2025, 12:32:55 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #36 Gepost op: 15 April 2025, 23:03:17 »
Punt 15 en 16 betreft het plaatsen van de plunjers. Dat doe ik pas na het spuiten.

Punt 17: Koppelstangen.
Even voorzichtig solderen dat de twee delen niet aan elkaar vast komen te zitten.
De pen is 1,5mm draad die aan de binnenzijde glad is geslepen omdat die anders gaat aanlopen.


Punt 18, de Schaar.
Appeltje-eitje.


Punt 19: het drijfwerk.
De schaar en stang 253 heb ik gemonteerd, demontabel met een bout M1x10 om te kijken of alles soepel loopt. De rest komt allemaal na het spuiten.


Punt 20, smeerpers.
Dat is een lastig werkje om die recht te zetten. Aanhouder wint met getrapt solderen. De pers is op het tableau vastgezet met 220 graden soldeer en het geheel op de cylinder met 140 graden soldeer.
Vooraf het asgat geboord en een tapje M0,6 gezet. Hierin zit een zeskantbout waarvan de kop is afgeslepen.
Onderdeel 241 miste in de kit, dus ik heb zelf een stripje gemaakt.




Tussendoor nog even de dwarsstang voor de handrem. 1mm draad met een gaatje 0,5 waar later een 0,5 draadje/oog met ketting doorheen gaat.

Dan toch maar de wielen er opgezet om het remwerk af te kunnen maken.


Maar dan lijkt het onderstel van de lok eigenlijk al klaar.



5194

« Laatst bewerkt op: 15 April 2025, 23:07:24 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #37 Gepost op: 16 April 2025, 13:07:53 »
Punt 21. Wielen:
Dit komt bij de eindmontage.

Punt 22. Plaatwerk bij machinistenhuis:


Deze plaat ONDER de voetplaat solderen.


Bodem kolenbak even rond vijlen en BOVENOP de voetplaat solderen




Als het kan vervang ik sleuf-schroeven door kruiskopjes. M1,6


Semblat heeft een tapje M1,6 in de voetplaat gezet. Het kan, maar ik vind het aan de magere kant en heb er een moertje M1,6 bovenop gesoldeerd.


De steun komt BOVENOP het frame. Solderen.






5443
« Laatst bewerkt op: 16 April 2025, 13:10:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2025, 12:35:59 »
Punt 24:
Het monteren van de injecteur is een driedimensionale puzzel. Alles moet wel recht zitten en er zijn geen positieplekken aangebracht.

Origineel hangt de injecteur aan 2 strips van 1,5mm. Zie die maar eens recht en parallel te krijgen. Ik heb die twee vervangen door 1 enkele strip van 6mm.

Vs.2009.


De stangen worden gemaakt van 0,5mm draad. In het gietdeel heb ik gaatjes 0,5 geboord zodat de stangen er in kunnen worden gestoken.
Ik soldeer de stangen niet aan het gietdeel ivm. overtollig soldeer. Solderen op/boven de voetplaat en in ook nog eens Albion buisjes vanwege het vrij ruime doorvoergat.


De trap is origineel te maken uit strips. Ik heb die vervangen door een gietdeel. Een traptrede meer, maar het zij zo.


6011
« Laatst bewerkt op: 17 April 2025, 12:45:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #39 Gepost op: 17 April 2025, 18:09:59 »
Semblat heeft 1,5mm messing draad bijgevoegd. Het lijkt me MS-58 en breekt zodra je het buigt...Kliko. Daarom loodgieteren met electradraad. 1,5mm zacht koper.
De afsluiter van Semblat die onder de voetplaat moet komen lijkt me meer iets voor H0. De aansluiting met de 1,5mm draad is echt niet passend te maken. Daarom uit mijn eigen voorraad een maatje groter gepakt,



6185
« Laatst bewerkt op: 17 April 2025, 18:14:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #40 Gepost op: 17 April 2025, 22:09:13 »
Stand van zaken:
-Buffers zijn afgedraaid (ruw gietwerk)
-Voetplaat is klaar
-Frame is klaar.

Volgende fase...punt 25, Watertanks.





6293

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #41 Gepost op: 18 April 2025, 12:48:45 »
Punt 25, Watertanks.

Dit zit in de kit.


Soldeerplaat met pinnetjes.


Niet in de kit zit een strip die onder de traanplaat gemonteerd kan worden. Wel even voorvertinnen, net zoals de traanplaat.
Met deze extra srtrip voorkom je het met soldeer vollopen van de traanplaat.




En dan is het met veel geduld, precisie en vijlwerk aan de slag.




Dan volgt punt 25b of eerst de ketel, punt 26 ? Eerst koffiepauze en dan de juiste volgorde uitzoeken.. ;D


6569
« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 12:50:46 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #42 Gepost op: 18 April 2025, 21:40:36 »
Het antwoord op boven gestelde vraag... de ketel dus.

Begonnen met het keterlfront.


Vervolgens de ring tussen ketel en rookkast. Plaatwerk bij elkaar gehouden door zacht messing draad.


Een extra plaatje messing aan de binnenkant om de uiteinden bij elkaar te houden.




De beplating van de rookkast is reeds voorzien van gaten, ook een hele grote (11mm) voor de schoorsteen.
Het is een kit en ik kan die werkwijze begrijpen, maar ik zou die gaten niet maken voordat er gerold wordt. Nu is het plaatwerk geknikt. Terugbuigen tot een perfecte cirkel...vergeet het maar.
Ik heb buis 30mm genomen en die in de draaibank op maat gebracht zodat die paste in de rookkast.




Onder goed aandrukken met messing draad solderen.


De rookkast daarna aan de ketel gesoldeerd.


Vervolgens komen de twee steunplaten aan de beurt.
Eerst het schroefgat onder de rookkast uitgeboord.




Dan kijken of de ketel waterpas staat. Nee dus (maar dat komt vaker voor). De steunen (gietdeel in in het frame) afgevijld en een 0,5mm plaatje extra onder de rookkast. Laatste is gesoldeerd aan het cylinderblok. 


Voorzijde machinistenhuis is een vast gegeven, dus dat helpt.


En dan heb ik de ketel zodat ik de steunen tussen waterkast en rookkast passend kan maken of  eerst het machinistenhuis zodat alles vast geschroefd kan worden en er geen onzekere ruimte meer kan zijn. Laatste dus.


Ik wijk nu dus af van de volgorde die Semblat aangeeft, maar met reden.

6762

« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 21:48:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #43 Gepost op: 18 April 2025, 22:56:15 »
Ook Vs.2009 had het manco dat de beplating van het cylinderblok te kort was. Nu vang ik 2 vliegen in 1 klap.
-extra stoel/hoogte ketel compensatie
-wegwerken van het gapende gat.



strip 1,0mm er tussen.


Vijlen.
Nu zie je die 2 extra strepen messing nog. Na het spuiten...zero.


Dat was het weer voor vandaag. Hoop opgeschoten. Nog een bulk werk te doen.

« Laatst bewerkt op: 18 April 2025, 22:58:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11242
    • nulpunt
Re: 030TU SNCF Messing Spoor-0
« Reactie #44 Gepost op: 19 April 2025, 13:16:18 »
Staf 9mm afgedraaid zodat zie "zuigend" in de schoorsteen paste.
Staat die recht of niet?




7037