Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 15:37:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
  

Auteur Topic: Piko 2025  (gelezen 39401 keer)

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3611
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #285 Gepost op: 18 July 2025, 11:35:00 »
2221 heb ik want ik wilde de variant hebben
verder 2218, 2240, 2269, 2272, 2275, 2319, 2338, 2342, 2384 en 302328

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Piko 2025
« Reactie #286 Gepost op: 18 July 2025, 13:56:28 »
Dan mis je er nog 139 stuks  ;D ;D.

Uiteraard off-topic, maar is de Piko 2200 duidelijk fraaier/beter dan de Roco 2200?

Groeten,
Rogier
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
Groet, Frank

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko 2025
« Reactie #287 Gepost op: 18 July 2025, 15:00:06 »
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)

Ik heb de Piko 2200 nog niet (goed, met aandacht) in het echt gezien, ik heb wel een Roco variant dus was even benieuwd...... Ik geef trouwens liever het geld uit aan de modelspoordealer, dan aan de opticien  ;D.

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re: Piko 2025
« Reactie #288 Gepost op: 18 July 2025, 15:02:12 »
Rogier, als je die naast elkaar zet en je ziet het verschil niet / nauwelijks, dan moet je volgende afspraak niet bij je modelspoordealer, maar bij de opticien zijn ;)
Dat vind ik wel meevallen, zo gigantisch is het verschil nu ook weer niet, gezien het feit dat de roco minimaal 40 jaar ouder is

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22502
Re: Piko 2025
« Reactie #289 Gepost op: 18 July 2025, 15:39:22 »
Precies 40 jaar ouder.
Voor beide modellen geldt dat de vorm van een 2200 er goed in zit. De oudste exemplaren van Roco uit de jaren zeventig hadden de bekende knoraandrijving, maar alle modellen daarna en ook die van Piko hebben prima rijeigenschappen.

De Piko is wel duidelijk fijner gedetailleerd en heeft minder foutjes. Verder is de Piko leverbaar met alle hedendaagse snufjes op het gebied van geluid en verlichting. Daar is Roco niet meer aan begonnen. Persoonlijk vind ik vooral het kortkoppelmechaniek van de Piko niet te versmaden.

Dat alles gezegd hebbende. Op mijn baan rijden de 2200’en van Roco en Piko vrolijk door elkaar en dat vind ik er niet vreemd uitzien.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2678
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Piko 2025
« Reactie #290 Gepost op: 18 July 2025, 16:04:09 »
Fijn, dan voor de toelichting!  (y) (y)


hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: Piko 2025
« Reactie #291 Gepost op: Vandaag om 11:09:44 »
Ik ben het met zevensprong eens dat je echt goed het verschil ziet!
Mvg Mark

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3611
    • Flickr
Re: Piko 2025
« Reactie #292 Gepost op: Vandaag om 11:50:21 »
Even terugkomen op de eerstere opmerkingen over de inzet van 500-en. Omdat dat soort dingen enorm bovenop mijn persoonlijke bakje op het bekende spectrum zitten wilde ik even uitzoeken 'hoe zat het ook alweer' met het aantal 500-en door de tijd en dus met de waarschijnlijkheid om een 500 'tegen te komen' in een bepaalde periode, met name in tijdperk IV. Ik had al aangegeven dat de 500-en vooral rangeerwerk deden gezien het ontbreken van een treinrem én het feit dat er afgezien van de afwijkende en vroeg afgevoerde 501-510 sowieso maar 35 waren. Als je er nader naar kijkt is dat laatste eigenlijk nog wat erger.

De serie 501-510 werd tussen 1969 en 1972 afgevoerd. Een opvallende uitzondering was de 508, die weer in dienst kwam en nog reed tot 1975. De reden daarvan weet ik niet meer. Deze hele serie was uiteraard nog groen

De serie 511-520 (wat feitelijk de tweede bouwserie 500 was, de 521-545 en 601-665 is de derde serie) vond al plaats in 1976 en 1977. Ook hier een uitzondering: de 512, die het nog tot 1989 uit hield. Van deze serie waren enkel de 511, 512 en 516 geelgrijs

Na 1977 resteerden dus nog 512 en 521-545. Deze waren als gezegd eigenlijk alleen verdeeld over de grotere emplacementen voor het kleinere rangeerwerk. In de jaren 70 en 80 waren ze meestal te vinden in Amersfoort, Blerick/Venlo, Den Bosch, Eindhoven, Elst, IJsselmonde/Rotterdam Zuid/Feijenoord, Onnen, Roosendaal en Waalhaven en natuurlijk de bekendste: Watergraafsmeer/Rietlanden. Meestal waren er in die stations ook 600-en aanwezig en deden deze het eventuele werk op de hoofdbaan of op raccordementen, maar meestal is niet altijd.

In 1979 en 1980 daalde (onder meer door een herstructurering in het goederenvervoer waarbij Elst sloot) het aantal tot 22 door de afvoer van de 522, 527, 535 en 539

In 1984 werden de 521, 532 en 541 afgevoerd en verkocht (resp. Hoechst, VSM ter vervanging van de 517 en DSM)

Eind 1986 werd het revisieprogramma van de serie stopgezet. Tussen 1986 en 1989 werden uiteindelijk de resterende 19 afgevoerd. De 512 was opvallend genoeg een van de allerlaatste

Van de 1e generatie mobilofoon werden de 522-545 allemaal voorzien in 1955. In 1973 werd deze verwijderd en werden van de 2e generatie mobilofoon voorzien: 523, 524, 526, 528, 532, 527, 528, 541-543 en 545

Ik hoop dat Piko zeker een van de 28 geelgrijze 500-en in model uit gaat brengen
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:54:30 door Sicco Dierdorp »