Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Ronald69
Vandaag om 19:27:56
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 19:16:30
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 18:49:49
Aachenau West door Overet
Vandaag om 18:47:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23

Auteur Topic: De Hasseberg (spoor nul op 9mm)  (gelezen 26676 keer)

Scratchbuilt

• Offline Offline
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
« Gepost op: 29 December 2024, 17:26:59 »
Korte bochtjes met 16,5 mm spoor heeft toch zijn beperkingen. Ik wil iets wat nog kneuteriger lijkt. We kennen wel On18. Respect voor de liefhebbers maar ik krijg jeuk van het Uncle Sam Narrow Gauge. Weer een steengroeve, mijn of een houthakkersbos met Lucky Luke en een oude T-Ford. Niks voor mij. De bijbehorende dieselcritters daarentegen vind ik dan wel weer leuk. Thema vind ik lastig omdat ik veel te wispelturig ben om me aan een specifiek thema te houden. Met een smalspoormuseum kan ik alle kanten op. Ik ga voor 1:45 omdat ik dat zo gewend ben. De Hasseberg is een natuurlijke zandhoogte bij mij in de buurt. Het is een natuurgebied dus daar is niks en daar komt niemand. Ruimte zat dus voor een smalspoormuseum.

Ik heb de hand weten te leggen op een N-spoor stomertje en enkele N-spoor karretjes. Het zal analoog zijn, met een pulsbreedtegenarator uit China. Die wordt ergens ingebouwd in de rand. Dus alleen een jackplug voor een oud 12V adaptertje. Meer electriek komt er niet aan te pas. Geen batterijen en radiografie deze keer. Ik kan het in een onderhavig geval gewoon ergens neer zetten, stekker er in en rijden zonder moeilijke storingsgevoeligheden. 1 of 2 wisseltjes en een cirkeltje denk ik.

Een oefening om aan de verhoudingen te wennen: de N-spoor schamelwagen is 10cm. Dat wordt in model dus een lel van 4,5 meter op 405mm spoorwijdte. Daar moet ik nog even over nadenken.......

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
Re: De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2024, 18:18:16 »
Hé, da’s leuk!  (y)

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2024, 20:49:30 »
Dit is zeker leuk (y)

Groet,
Michel

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2024, 10:24:32 »
Interessant, dit ga ik zeker volgen.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2024, 13:02:40 »
Ik ben van plan de wissels en rails zelf te maken/leggen. Ik kwam gedurende het vooronderzoek dit tegen op internet: https://blog.wieduwilt.org/2020/03/319-weichen-zeichnen/

Een wisseltekenprogramma van Frank Wieduwilt. Gratis te downloaden. Reuze handig. Ik heb een gebogen wissel getekend om een inhaalspooor in een boog te kunnen maken. Ik ben uitgegaan van de maten van de rail zoals ik die hier heb: een stuk N-spoor flex. Code onbekend.

Nu twijfel ik of ik niet toch liever code 83 zal nemen. Dat ziet er wat smalspoorachtiger, lomper zo u wilt, uit.

Met behulp van deze tekeningen kan ik een sporenplan uitleggen. Eens dat klaar is kan ik de uiteindelijke afmetingen van de bak/plank/module bepalen.
Op shows zie wel eens baantjes uit Engeland die een gelikt uitgevoerde bak hebben met ingebouwde besturing en met deksel of kist. Zoiets wil ik ook. Ik ben me er van bewust dat ik hierdoor serieus werk moet gaan maken van plannen en netjes werken. Plannen en netjes werken zijn niet mijn sterkste kanten dus datis een uitdaging.

Albert

ps: Ik vind die N-spoor wieltjes wel belachelijk klein. Zou daar geen mooier alternatief voor zijn? Iemand ideeen?
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 13:04:58 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2024, 18:51:08 »
In de tijd dat je hem tekent kun je hem ook bouwen  ;D Ik volg! (y)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2024, 20:50:27 »
ps: Ik vind die N-spoor wieltjes wel belachelijk klein. Zou daar geen mooier alternatief voor zijn? Iemand ideeen?

ik kocht ze voorheen bij modellbahn-radsatz.de, de laatste jaren deden ze wel wt moeilijk over het versturen naar het buitenland, maar ik zie nu dat ze gestopt zijn. Wel jammer, want ze hadden ook mooie buffers.

Gelukkig voor jou ben ik de wieltjes aan het omruilen, want het loopt niet altijd lekker op de N-spoor wissels die ik gebruik (lekker low budget, zonder al te veel moeite). Dus ik kan even uitzoeken hoeveel ik er heb en die jou toesturen/ meegeven op een beurs oid. Ze zijn een slag groter, maar hoeveel weet ik op dit moment niet. Volgend jaar waarschijnlijk weer wel :D

Groet,
michel

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2024, 21:58:48 »
Dat is aardig Michel. Ik wacht rustig af. N- spoor wielen zijn 6 mm. Dat is 27 cm in het echt. Aan de andere kant doen veel smalspoorders het met 6 mm wieltjes. Kweenie.

Albert.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2025, 15:50:43 »
Ook hier even naar gekeken:

Dit kan dus echt niet meer, al zie je er in bedrijf niks van. Zie de foto in mijn eerste bijdrage.
Met name de asafstand vind ik lelijk, en hij ligt te laag t.o.v. de schamelwagen.
Dat wordt dus anders. Ik wacht even op de postbode.

Verder is de breedte van dit karretje 29mm wat overeen komt met wat ik zag in Voie Libre #117.

Albert

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2025, 16:42:20 »
Met grotere wieltjes, moet je waarschijnlijk wel iets uit de originele bodem halen. Want daar zijn die N-wagonnetjes weer niet voor gebouwd  :-\

Groet,
Michel

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
« Reactie #10 Gepost op: 07 January 2025, 07:30:54 »
Leuk idee Albert, dit ga ik zeker volgen!
Lucien

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 January 2025, 15:28:35 »
Met grotere wieltjes, moet je waarschijnlijk wel iets uit de originele bodem halen. Want daar zijn die N-wagonnetjes weer niet voor gebouwd

Michel,

Dat kan ook niet want de nieuwe asjes zijn 17,5 mm lang ipv de 15 mm voor N-spoor. Maar dat komt mij juist heel goed uit want ik heb zoiets in gedachten als onderstaande foto maar dan voor 9mm.
Voor de Hasseberg maak ik dan smallere chassis en laat de dekplanken oversteken tot een breedte van 25 to 30 mm. (net als in het echt)

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2025, 17:21:53 »
Dat was om half vier. Nu is het 20 over 5 en dit is het resultaat. 1 asje gecompenseerd want dat zal het nodig hebben vrees ik want ik wil het spoor zelf leggen en de wissels ook zelf maken. De volgende karretjes worden netter hoor...

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2025, 21:27:47 »
Ik wilde het N-spoor onderstel (10 euro) onderbrengen in het roest-blauwe kapje wat ik jaren geleden al eens maakte voor 0e (16,5mm). Maar het past niet. Het onderstel is zelfs te lang voor een Spoorijzer railtractor in 1:45. Dus maak ik nu een freelance railbrommertje. Ik heb een kapje gemaakt wat om het chassis past als een handschoen. Dat ga ik nu met stukjes plastic bekleden tot het op een locje lijkt. Al met al zijn N-spoor spulletjes als donor voor 0f niet eens zo heel geschikt... Een wijze les.

Albert

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 17 January 2025, 13:01:58 »
Om even de sfeer aan te geven, zo ziet de Hasseberg er uit..... Voor de schapen is al een ander plekje gevonden, die gaan naar Hongerige Wolf.

Albert