Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Baanbouw Rehausen2
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Silvolde
Vandaag
om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2
door
Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel
door
orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa
door
ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken?
door
Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze
door
Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen?
door
Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk
door
Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
141R420 sncf messing Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: 141R420 sncf messing Spoor-0 (gelezen 10338 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #15 Gepost op:
30 December 2024, 23:13:31 »
Twee lagen Motip primer en voilá....
Zie vorig bericht (blz terug)
...die zou er zo beter tegen kunnen. (de 141R420 is ook wel compleet zwart geweest)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113664.msg3222516322#msg3222516322
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 23:15:17 door FritsT
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 5019
Vinnie the who?
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #16 Gepost op:
31 December 2024, 09:37:49 »
De foto's laten wel weer een indrukwekkend detailniveau zien...
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #17 Gepost op:
31 December 2024, 10:16:44 »
Bewonderenswaardig zoals het model ontworpen is. De gedrevenheid en de beschikbaarheid van een volledige professionele werkplaats maken dat mogelijk. Hobby is omgeslagen in werk (brood op de plank). Daarvoor moet er in het ontwikkelen ook tempo zitten en geen getreuzel. Een waarlijk "artisan". En dat in de tijd dat er nauwelijks/geen computers waren, laat staan 3D. Freesmachine en draaibank, dat was er. Verder allemaal handwerk.
Voor mij een leerschool en met de huidige 3D technieken komen we in de bouwgroep een heel eind (zie LTM-51 en NS-6000), maar wat Semblat heeft gemaakt is uitzonderlijk.
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 10:20:22 door FritsT
»
Gelogd
peterha
Offline
Berichten: 1193
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #18 Gepost op:
31 December 2024, 15:05:59 »
Ook bij hem staat ontwikkeling niet stil. Bij de 241P heeft hij handmatig uitgebreiden en gedetailleerde tekeningen gemaakt, tegenwoordig is alles via CAD getekend.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #19 Gepost op:
31 December 2024, 18:54:52 »
Maakt hij dan ook 3D tekeningen zodat de gietdelen (in wording) direct in was geprint worden en daarna in messing kunnen worden afgegoten ?
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2926
Aachenau West
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #20 Gepost op:
31 December 2024, 19:41:48 »
Volger.
Groet, Bas
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #21 Gepost op:
31 December 2024, 20:27:44 »
Zo zag de ketel er een uurtje geleden nog uit, klaar om te zandstralen.
En nu ziet het er zo uit.
16 jaar geleden heb ik samen met Erik.v.G. de allerdunste (op schaal) ketelbanden er op gezet. Ik trekken met de vingers en hij branden..Ik kan het me nog heel goed herinneren
. Maar ze zaten er op.
Nu bij het zandstralen bleken die dunne dingen niet bestand tegen zandstralen. Toch niet vast genoeg gesoldeerd of in de loop van de afgelopen jaren losgekomen. Wie zal het zeggen? Door het grotendeels losliggen heeft het straalgrit op die losse plekken zijn verwoestende werk gedaan.
Wat te doen?
Even de ketelbanden vervangen door andere exemplaren gaat niet lukken want de omloopplaat zit er strak tegen aan en dan heb je al die leidingen nog.
Niet getreurd, ik heb besloten er een gratis kit van te maken...slopen dus en de ketel opnieuw (versie 2.0) te gaan maken. Onverwacht, maar niet vervelend. (nu even wel, maar ok).
1960
«
Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 20:36:52 door FritsT
»
Gelogd
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 721
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #22 Gepost op:
31 December 2024, 21:47:26 »
Pff...wel een goede optimistische houding. Ik zou er toch wel een paar dagen ziek van zijn denk ik.
Maar ja heb je niks aan, jouw houding is beter. Gelukkig heb ik geen straalmachine.
Gelogd
Station Baarn HIJSM
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #23 Gepost op:
31 December 2024, 23:13:51 »
Alles is van oud soldeer ontdaan en glimt. Geen beschadigingen. Gereed om alles weer in elkaar te zetten.
De eerste ketelband zit al weer. Nu niet 0,05mm maar 0,2mm "dun".
Niet vanavond, maar morgen zitten die banden er wel op. Dat is routinewerk. De rest moet ik goed nakijken al heb ik veel foto's gemaakt voordat ik de "snijbrander" er op los liet. Komt goed, 2-3 dagen vertraging...ik heb geen haast.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #24 Gepost op:
01 January 2025, 14:30:53 »
Het nieuwe jaar begonnen met de resterende ketelbanden. Ze zitten er nu allemaal weer op.
De zandstraler er overheen......en zo hoort het.
Nu weer opbouwen.
2349
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #25 Gepost op:
01 January 2025, 21:32:32 »
Ik ben blij dat ik veel foto's heb genomen want onthouden hoe het zat.....
Het meeste zit al weer en zonder schade. Misschien nog wel steviger. Nu laat ik de soldeer echt vloeien en destijds...... Sommige onderdelen lieten wel erg snel los bij het slopen, dus dat was "geplakt" met soldeer. Ach, het was dan ook mijn eerst bouwwerk in messing. Daarom vind ik het ook niet erg om het over te doen. Leerzaam en weer een leuk werkje.
Morgen zal alles wel hersteld zijn.
En het komt zo ook mooi uit om er achter te komen of alle onderdelen en leidingen er destijds wel op zijn gezet. Dat moest toch worden nagelopen.
2466
«
Laatst bewerkt op: 01 January 2025, 21:36:38 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #26 Gepost op:
02 January 2025, 20:58:43 »
Vanmorgen had ik de ketel weer 100,000% goed en kon dus verder met spuiten en tegelijkertijd het frame demonteren.
Zo ziet het cylinderblok er uit na 16 jaar onbeschermd staan.... Mooie patina, maar toch niet wat ik wil.
Zo ziet de sorteerbak met delen van het frame er er uit, een hele verzameling messing. Wel Vooraf wel veel foto's gemaakt.
En dan komt het leuke...de segmenten met de 1e dunne laag primer.
Zelfs het frame heb ik nog mee kunnen nemen in deze spuitronde
2867
«
Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 21:02:33 door FritsT
»
Gelogd
Benelux795
Offline
Berichten: 5019
Vinnie the who?
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #27 Gepost op:
02 January 2025, 21:34:47 »
Hoe haal je dit trouwens allemaal weer uit elkaar..? Verwarmen? Neem aan dat het niet zo slecht in elkaar zat, dat het direct los komt..?
Gelogd
De groeten! Vincent
Arlbergbahn...?
Bf Kibronn
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #28 Gepost op:
02 January 2025, 22:14:42 »
Goed doordachte modellen bevatten veel schroefjes en bouten, veelal uit het zicht. Maar je ontkomt nooit 100% aan solderen. Ooit moet bv. een rookkast vast aan de ketel of een dak aan een machinistenhuis (of dus niet). Veel kleinserie-fabrikanten lijmen in dat stadium, zeker na aflakken. Dan wordt het moeilijk om zoiets uit elkaar te halen. Daar moet je als ontwerper vooraf goed over nadenken. Semblat heeft goed doordacht en er zitten dus veel schroefverbindingen in.
Pen/gatverbindingen komen ook veelvuldig voor.
Voorbeelden van zaken doe je nooit moet solderen:
Dom en veiligheden: schroeven door de ketel heen, dus een gat van onderen. Lange schroevendraaier nodig.
Buffers: schroeven met 1 bout van achteraf, of 4 mini-boutjes vanaf de voorkant.
Mijn NS-6000: ketel zit horizontaal geschroefd aan machinistenhuis. Schroevendraaier door de ramen in achterwand.
Hoe meer je soldeert, hoe moeilijker het uiteindelijk wordt.
Per geval moet je uitzoeken wat het makkelijkst is tov zichtbaarheid.
Je gaat het echt leren als je gaat spuiten. Dan zie je wat in de weg zit.
-De windleiplaten belemmeren het spuiten van de rookkast..schroeven dus.
-Een luchtpomp naast de rookkast belemmert....
-enz. enz.
Bewegende delen/scharnieren zijn soms ook een probleem, afhankelijk van de soort verf. Als het kan los afhangen. Motip primer spuit ik zo over iedere scharnier heen zonder dat die vast gaat zitten. Met Motip gekleurde lak moet je dat zeker niet doen. Met Valejo lakken kan het goed gaan, maar 100% zekerheid... Testen dus.
«
Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 22:24:29 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11391
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
«
Reactie #29 Gepost op:
02 January 2025, 22:52:58 »
Een tank moet je nooit aan het frame solderen want hoe kom je later rondom met de verf?
Beplating cylinderblok wilde Semblat zonder soldeerresten, dus schroeven.
Wat zit hier nog aan dat gesoldeerd is?
Zelfs de leibanen,
Maar veel onderdelen op het bouwsegment "ketel" zitten gesoldeerd. Sommige moest ik dus losbranden met de Proxxon brander.
-voetplaat
-zandleidingen
-leidingen langs de ketel.
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
141R420 sncf messing Spoor-0