Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:14:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:58:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:41
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
Vandaag om 20:51:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door ruudns
Vandaag om 20:39:50
Camp 3 door Lucien
Vandaag om 20:35:09
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:34:37
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 20:33:37
Duits transport, waar in NL? door Oosterspoor
Vandaag om 20:27:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
  

Auteur Topic: 141R420 sncf messing Spoor-0  (gelezen 10574 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2024, 23:13:31 »
Twee lagen Motip primer en voilá....
Zie vorig bericht (blz terug) ...die zou er zo beter tegen kunnen. (de 141R420 is ook wel compleet zwart geweest)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113664.msg3222516322#msg3222516322

« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 23:15:17 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #16 Gepost op: 31 December 2024, 09:37:49 »
De foto's laten wel weer een indrukwekkend detailniveau zien... :o (y)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #17 Gepost op: 31 December 2024, 10:16:44 »
Bewonderenswaardig zoals het model ontworpen is. De gedrevenheid en de beschikbaarheid van een volledige professionele werkplaats maken dat mogelijk.  Hobby is omgeslagen in werk (brood op de plank). Daarvoor moet er in het ontwikkelen ook tempo zitten en geen getreuzel. Een waarlijk "artisan". En dat in de tijd dat er nauwelijks/geen computers waren, laat staan 3D. Freesmachine en draaibank, dat was er. Verder allemaal handwerk.

Voor mij een leerschool en met de huidige 3D technieken komen we in de bouwgroep een heel eind (zie LTM-51 en NS-6000), maar wat Semblat heeft gemaakt is uitzonderlijk.



« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 10:20:22 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #18 Gepost op: 31 December 2024, 15:05:59 »
Ook bij hem staat ontwikkeling niet stil. Bij de 241P heeft hij handmatig uitgebreiden en gedetailleerde tekeningen gemaakt, tegenwoordig is alles via CAD getekend.


Met vriendelijke groet,
Peter

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #19 Gepost op: 31 December 2024, 18:54:52 »
Maakt hij dan ook 3D tekeningen zodat de gietdelen (in wording) direct in was geprint worden en daarna in messing kunnen worden afgegoten ?

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2969
  • Aachenau West
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2024, 19:41:48 »
Volger.

Groet, Bas

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #21 Gepost op: 31 December 2024, 20:27:44 »
Zo zag de ketel er een uurtje geleden nog uit, klaar om te zandstralen.


En nu ziet het er zo uit.


16 jaar geleden heb ik samen met Erik.v.G. de allerdunste (op schaal) ketelbanden er op gezet. Ik trekken met de vingers en hij branden..Ik kan het me nog heel goed herinneren ;D. Maar ze zaten er op.
Nu bij het zandstralen bleken die dunne dingen niet bestand tegen zandstralen. Toch niet vast genoeg gesoldeerd of in de loop van de afgelopen jaren losgekomen. Wie zal het zeggen? Door het grotendeels losliggen heeft het straalgrit op die losse plekken zijn verwoestende werk gedaan.


Wat te doen?
Even de ketelbanden vervangen door andere exemplaren gaat niet lukken want de omloopplaat zit er strak tegen aan en dan heb je al die leidingen nog.
Niet getreurd, ik heb besloten er een gratis kit van te maken...slopen dus en de ketel opnieuw (versie 2.0) te gaan maken. Onverwacht, maar niet vervelend. (nu even wel, maar ok).

1960
« Laatst bewerkt op: 31 December 2024, 20:36:52 door FritsT »

MaraNCS

  • niks gebouwd, niet geleefd
  • Offline Offline
  • Berichten: 721
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #22 Gepost op: 31 December 2024, 21:47:26 »
Pff...wel een goede optimistische houding. Ik zou er toch wel een paar dagen ziek van zijn denk ik.
Maar ja heb je niks aan, jouw houding is beter. Gelukkig heb ik geen straalmachine.
Station Baarn HIJSM

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2024, 23:13:51 »
Alles is van oud soldeer ontdaan en glimt. Geen beschadigingen. Gereed om alles weer in elkaar te zetten.

De eerste ketelband zit al weer. Nu niet 0,05mm maar 0,2mm "dun".
Niet vanavond, maar morgen zitten die banden er wel op. Dat is routinewerk. De rest moet ik goed nakijken al heb ik veel foto's gemaakt voordat ik de "snijbrander" er op los liet. Komt goed, 2-3 dagen vertraging...ik heb geen haast.


FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #24 Gepost op: 01 January 2025, 14:30:53 »
Het nieuwe jaar begonnen met de resterende ketelbanden. Ze zitten er nu allemaal weer op.


De zandstraler er overheen......en zo hoort het.


Nu weer opbouwen.

2349

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2025, 21:32:32 »
Ik ben blij dat ik veel foto's heb genomen want onthouden hoe het zat.....

Het meeste zit al weer en zonder schade. Misschien nog wel steviger. Nu laat ik de soldeer echt vloeien en destijds...... Sommige onderdelen lieten wel erg snel los bij het slopen, dus dat was "geplakt" met soldeer. Ach, het was dan ook mijn eerst bouwwerk in messing. Daarom vind ik het ook niet erg om het over te doen. Leerzaam en weer een leuk werkje.
Morgen zal alles wel hersteld zijn.
En het komt zo ook mooi uit om er achter te komen of alle onderdelen en leidingen er destijds wel op zijn gezet. Dat moest toch worden nagelopen.





2466
« Laatst bewerkt op: 01 January 2025, 21:36:38 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #26 Gepost op: 02 January 2025, 20:58:43 »
Vanmorgen had ik de ketel weer 100,000% goed en kon dus verder met spuiten en tegelijkertijd het frame demonteren.

Zo ziet het cylinderblok er uit na 16 jaar onbeschermd staan.... Mooie patina, maar toch niet wat ik wil.


Zo ziet de sorteerbak met delen van het frame er er uit, een hele verzameling messing. Wel Vooraf wel veel foto's gemaakt.


En dan komt het leuke...de segmenten met de 1e dunne laag primer.
Zelfs het frame heb ik nog mee  kunnen nemen in deze spuitronde


2867

« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 21:02:33 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #27 Gepost op: 02 January 2025, 21:34:47 »
Hoe haal je dit trouwens allemaal weer uit elkaar..? Verwarmen? Neem aan dat het niet zo slecht in elkaar zat, dat het direct los komt..? ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #28 Gepost op: 02 January 2025, 22:14:42 »
Goed doordachte modellen bevatten veel schroefjes en bouten, veelal uit het zicht. Maar je ontkomt nooit 100% aan solderen. Ooit moet bv. een rookkast vast aan de ketel of een dak aan een machinistenhuis (of dus niet). Veel kleinserie-fabrikanten lijmen in dat stadium, zeker na aflakken. Dan wordt het moeilijk om zoiets uit elkaar te halen. Daar moet je als ontwerper vooraf goed over nadenken. Semblat heeft goed doordacht en er zitten dus veel schroefverbindingen in.
Pen/gatverbindingen komen ook veelvuldig voor.

Voorbeelden van zaken doe je nooit moet solderen:
Dom en veiligheden: schroeven door de ketel heen, dus een gat van onderen. Lange schroevendraaier nodig.
Buffers: schroeven met 1 bout van achteraf, of 4 mini-boutjes vanaf de voorkant.
Mijn NS-6000: ketel zit horizontaal geschroefd aan machinistenhuis. Schroevendraaier door de ramen in achterwand.

Hoe meer je soldeert, hoe moeilijker het uiteindelijk wordt.
Per geval moet je uitzoeken wat het makkelijkst is tov zichtbaarheid.

Je gaat het echt leren als je gaat spuiten. Dan zie je wat in de weg zit.
-De windleiplaten belemmeren het spuiten van de rookkast..schroeven dus.
-Een luchtpomp naast de rookkast belemmert....
-enz. enz.

Bewegende delen/scharnieren zijn soms ook een probleem, afhankelijk van de soort verf. Als het kan los afhangen. Motip primer spuit ik zo over iedere scharnier heen zonder dat die vast gaat zitten. Met Motip gekleurde lak moet je dat zeker niet doen. Met Valejo lakken kan het goed gaan, maar 100% zekerheid... Testen dus.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2025, 22:24:29 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11504
    • nulpunt
Re: 141R420 sncf messing Spoor-0
« Reactie #29 Gepost op: 02 January 2025, 22:52:58 »
Een tank moet je nooit aan het frame solderen want hoe kom je later rondom met de verf?


Beplating cylinderblok wilde Semblat zonder soldeerresten, dus schroeven.


Wat zit hier nog aan dat gesoldeerd is?


Zelfs de leibanen,


Maar veel onderdelen op het bouwsegment "ketel" zitten gesoldeerd. Sommige moest ik dus losbranden met de Proxxon brander.
-voetplaat
-zandleidingen
-leidingen langs de ketel.