Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Zaagsel? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:16
Piko NS1100, materieelbespreking door Tedo
Vandaag om 16:09:16
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 15:44:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:01:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Piko 1136 van AC naar DC door Lobomotion69
Vandaag om 13:13:03
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:08:47
Ertstreinen in HO door ES44C4
Vandaag om 08:04:33
Rails roestig verven door Ronald Halma
21 June 2025, 23:21:13
  

Auteur Topic: RP25 wel/niet finescale  (gelezen 4547 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #30 Gepost op: 24 December 2024, 15:52:16 »
Omdat niemand de moeite neemt om gewoon de NMRA te raadplegen. NEE: Proto:87 is GEEN fine:H0. De NMRA maakt specifiek onderscheid tussen Proto en fine.

En er is voor 00 ook een finescale versie trouwens: https://doubleogauge.com/finerscale-wheels/

QED

Kunnen we nu gewoon dit afronden en vaststellen dat fine/finescale vastgelegd is en niet hetzelfde is als proto/pur?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #31 Gepost op: 24 December 2024, 15:54:25 »
RP-25/110 is normaal. Voldoet volledig aan NEM310.
Tenminste, als je het voor schaal H0 gebruikt.

Echt letterlijk staat er in NEM311:

Citaat
Das in Abb. 2 dargestellte NEM-Radprofil ist nahezu identisch mit dem NMRA-Radprofil nach RP25.
Nach NMRA-Norm S-4.2 kann sich mit RP 25-Profilen ein geringfügig größeres Radsatz-Innenmaß
B und damit ein größeres Leitmaß K ergeben als nach NEM 310 zulässig.

Dus nee, niet volledig. Werkt het? Ja

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2024, 16:18:11 »
Die opmerking in NEM311 heb ik nooit gesnapt. Zowel RP-25 als NEM311 gaan over de vorm van de wielcontour. Dat staat los van de binnenmaat B.
Vergelijking van de maten van de RP-25/110 met die van NEM310 en NEM311 laat verschillen zien, maar die zijn zo miniem dat ik kan stellen dat ze identiek zijn.
Ik denk ook dat de NEM rechtstreeks is afgeleid van de NMRA standards, aangezien ze voor de maataanduidingen dezelfde letters gebruiken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #33 Gepost op: 24 December 2024, 18:26:25 »
De Finescale die ik gebruik gaan gewoon door huidige nem wissels heen.
Lange radstand (Gbs types) wel rammelend.
Heb inderdaad wat teweeg gebracht.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1548
  • Carpe diem
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #34 Gepost op: 25 December 2024, 09:01:20 »
Maar ff on-topic, voordat dit vermakelijke kerstdraadje gesloten wordt; Is RP25/finescale nu geoorloofd of zijn het twee totaal verschillende zaken?
Carpe Diem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26576
    • Pagina van klaas
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #35 Gepost op: 25 December 2024, 12:59:39 »
Wat er nu gebeurt kan ik alleen maar kwalificeren als stom geleuter.

Ik ga nog één keer de oorspronkelijke vraag herhalen: wat wordt bedoeld met RP-25 finescale?

En ga nou niet zeggen dat dit een stomme vraag is, want stomme vragen bestaan niet. Stomme antwoorden wel, zo blijkt uit dit topic.
Ik vraag dit omdat ik oprecht niet weet wat ik er bij moet voorstellen.

Als er een concreet antwoord komt is het voor mij klaar.
En als het niet komt ook.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #36 Gepost op: 25 December 2024, 13:17:35 »
Ik ga nog één keer de oorspronkelijke vraag herhalen: wat wordt bedoeld met RP-25 finescale?
Dat staat al lang in dit draadje, samengevat hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=113641.msg3222514616#msg3222514616

En als je dat niet voldoende antwoord vindt, zit je hier zelf te stangen, Klaas.

dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7746
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #37 Gepost op: 25 December 2024, 19:28:47 »
Qua links van Falkenberg, ik zou de NMRA nog toevoegen en dan vooral de eerste paar pagina's met intro/achtergrondinfo, daardoor werd het voor mij wat duidelijker. Je wordt alleen gek van de niet-napoleon-maten :)

De NMRA maakt in ieder geval een goed gedefineerd onderscheid tussen "normaal", "fine(scale)" en "proto". Alles gebruikt de verhouding qua wieloppervlakflensenzvorm die in "RP25" is gedefinieerd. Voor H0 is normaal de RP25-110 variant, 0.110 inch brede wielen. Finescale is PR25-88, 0.088 inch breed. Proto is netjes 1:87.
Finescale is volgens de introtekst bedoeld om zo dicht mogelijk richting proto te komen, maar dat het nog wel op "normaal" railmateriaal kan rijden.

Klaas: op deze manier lijkt het toch wel netjes gedefinieerd. Zelf dacht ik dat proto ook onder finescale zou vallen (à la "alles wat beter is dan normaal"), maar qua NMRA wordt er een onderscheid tussen proto en finescale gemaakt.

De oorspronkelijke opmerking in het andere draadje bij de wagen was "RP25-finescale". Dat ging over wielen, dus daar lees ik dan "RP25-88" wielen in.

Reinout-als-normale-sterveling
« Laatst bewerkt op: 27 December 2024, 10:37:14 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

C-rails

  • Gast
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #38 Gepost op: 26 December 2024, 09:06:23 »
Is het een idee om te kijken wat uit dit topic toegevoegd kan worden aan de Encyclopedie?

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #39 Gepost op: 26 December 2024, 15:02:09 »
Goed idee. Heb e.e.a. toegevoegd onderaan het artikel https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Amerikaanse_maten_en_normen.

Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1434
  • Take It Or Leave It
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #40 Gepost op: 26 December 2024, 15:22:21 »
Duidelijker dan dit kan haast niet (y).

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1451
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #41 Gepost op: 26 December 2024, 15:25:23 »
Welke term er ook aan gegeven wordt,  ik rijd graag met wielen met lagere flenzen, puur om het esthetische.
Kibri Uaai 819:


Kibri origineel plastic, te grote diameter en te hoge flenzen



Luck Feinmechanik metaal, kleinere diameter en lagere flenzen




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4923
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #42 Gepost op: 26 December 2024, 15:42:57 »
Ik zie bijna geen verschil.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

  • Gast
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #43 Gepost op: 26 December 2024, 15:45:10 »
Bedankt Fred!  (y) (y)

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #44 Gepost op: 26 December 2024, 16:17:22 »
https://youtu.be/e9uonwpJYY0?si=zJuONMfRaQI38-33 enig uitleg over de normen en vergelijk van van modelrails.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.