Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 18:11:41
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door MOVisser
Vandaag om 18:09:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:58:52
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 17:49:07
De prachtige reeksen van Bemo door Hasenwald
Vandaag om 17:42:08
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 17:34:46
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:23
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Een leuke vrachtwagen door Peter45
Vandaag om 15:40:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
  

Auteur Topic: RP25 wel/niet finescale  (gelezen 4937 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #15 Gepost op: 24 December 2024, 09:58:19 »
Ik concludeer dat niemand zin heeft om een echt antwoord te geven op mijn vraag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #16 Gepost op: 24 December 2024, 10:43:36 »
Maak anders even een lijstje in de trant van:

Pizzasnijders: voorbehouden aan Märklin
Nem: nog steeds te grote wielen, maar who cares?
RP25: het begint er op te lijken, maar is nog niet helemaal wat het moet zijn, dusch niet conform het grote veurbeeld.
Proto87: bingo!

Maar dan echt, met de onderlinge verschillen, dan wordt het echt duidelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk

Spoor 0 adept

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7581
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #17 Gepost op: 24 December 2024, 11:48:23 »
Ik concludeer dat niemand zin heeft om een echt antwoord te geven op mijn vraag.

Het antwoord is er toch? Het is een begrip wat in sommige kringen onderling wordt gebruikt en begrepen, maar niet vastgelegd in een norm. Anders was die inmiddels wel boven water
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
    • Mijn website
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #18 Gepost op: 24 December 2024, 11:51:56 »
Ik concludeer dat niemand zin heeft om een echt antwoord te geven op mijn vraag.
Alle antwoorden hier: https://sncf231e.nl/spoorwijdte-en-schaal/
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2360
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #19 Gepost op: 24 December 2024, 12:00:20 »
FREMO werd al eens genoemd. Die hebben wel degelijk het een en ander vastgelegd. Uit de  FREMO_H0aEUR_Modular_Standard haal ik het volgende stukje:

Due to wheel standards with differing distances between the inside faces of flanges (back to back)
and different flange depths and the resulting differences in turnouts, not all systems listed below are
compatible. FREMO:87 modules, for instance, track work modelled to scale clearances, which means
that only rolling stock with Proto:87 and NMRA RP25/88 (H0fine) wheels can be run on them.
This document defines the following FREMO modular systems and their respective track and wheel
standards:
1. H0-Europa NEM (+RP25/110)*
2. H0-Hauptbahn (mainline) – double-track modules NEM (+RP25/110)*
3. H0-RE-QS (H0 standard gauge quality standard) NMRA RP25/110
4. FREMO-E – operation with live catenary NMRA RP25/110
5. H0-P – private railways NMRA RP25/110
6. H0-Hafen – harbour railways NMRA RP25/110
7. H0fine NMRA RP25/88
8. H0fine – Kleinbahn (small railways) NMRA RP25/88
9. FREMO:87 NMRA Proto:87
Most FREMO modules are set in the still popular German era III with its wide variety of ...


Groet Meino

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1208
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #20 Gepost op: 24 December 2024, 12:13:16 »
 :police:  recommended practice is geen fine scale, anders zouden we het wel fine scale noemen.

met smallere wielbandjes komt het wel in de buurt.  Maar dat zou ik dan weer niet recommendend noemen, dat is de nem norm hier nog eerder.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #21 Gepost op: 24 December 2024, 12:16:47 »
Het antwoord is er toch? Het is een begrip wat in sommige kringen onderling wordt gebruikt en begrepen, maar niet vastgelegd in een norm. Anders was die inmiddels wel boven water
Nou wordt'ie helemaal mooi. Ze gebruiken het en ze begrijpen het zonder precies te weten wat het is. ???
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7581
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2024, 12:31:18 »
Ik snap dat dit voor een doorgewinterde béta ingenieur onbestaanbaar is. Ik zou de aandacht maar verleggen, fijne kerst  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #23 Gepost op: 24 December 2024, 12:39:48 »
met smallere wielbandjes komt het wel in de buurt.  Maar dat zou ik dan weer niet recommendend noemen, dat is de nem norm hier nog eerder.
NEM niet alleen hoor, de NMRA heeft het in de S3 en S4 als standaard vastgelegd (gebruikmakend van de RP25). En daar ook fine(scale) vastgelegd

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #24 Gepost op: 24 December 2024, 12:56:48 »
Fine Scale is helemaal geen norm, maar een verzamelbegrip voor wielen en rails die fijner zijn dan normaal, met allemaal verschillende specificaties, zoals RP25, Proto:87, HoPur, code 75, code 70, noem ze allemaal maar op...... ;D

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8793
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #25 Gepost op: 24 December 2024, 12:59:09 »
Tamelijk nutteloze toevoeging dus.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #26 Gepost op: 24 December 2024, 13:04:40 »
Fine Scale is helemaal geen norm, maar een verzamelbegrip voor wielen en rails die fijner zijn dan normaal, met allemaal verschillende specificaties, zoals RP25, Proto:87, HoPur, code 75, code 70, noem ze allemaal maar op...... ;D
Joh, lees de nmra S3 en S4 eens, zou ik zeggen. Je haalt hier railhoogtes, wielafmetingen en groepsdefinities door elkaar

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7754
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #27 Gepost op: 24 December 2024, 14:46:28 »
De "finescale als verzamelbegrip voor wielen en rails die fijner zijn dan normaal"-uitspraak, dat is voor m'n gevoel het reguliere taalgebruik. Ik heb Menno's FREMO-lijstje even wat opgeschoond:

1. H0-Europa NEM (+RP25/110)*
3. H0-RE-QS (H0 standard gauge quality standard) NMRA RP25/110
7. H0fine NMRA RP25/88
9. FREMO:87 NMRA Proto:87

- Standaard NEM, da's niet finescale.
- De HO-RE-QS klinkt alsof standaard NEM wissels enzo nog gebruikt worden, maar dat het voornamelijk de flenshoogte is die aangepast: nog niet finescale voor mij.
- De H0fine-RP25/88: lage flens, smallere wielen, mooiere wissels waar je met standaard NEM spul niet meer door kunt rijden: finescale wat mij betreft.
- De H0pur/proto/87: da's het toppunt van finescale.

Of is "finescale" ergens officieel gedefinieerd als "dat proto 87 spul"?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18140
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #28 Gepost op: 24 December 2024, 15:45:30 »
Meino bedoelde denk ik met NEM de RP25/110 wielen en die zijn al een stukkie fijner als normaal :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26821
    • Pagina van klaas
Re: RP25 wel/niet finescale
« Reactie #29 Gepost op: 24 December 2024, 15:51:02 »
RP-25/110 is normaal. Voldoet volledig aan NEM310.
Tenminste, als je het voor schaal H0 gebruikt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.