Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
13 August 2025, 15:23:07
  

Auteur Topic: Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen  (gelezen 2510 keer)

C-rails

  • Gast
Ervaringen met de verschillende kortkoppelingen
« Gepost op: 14 December 2024, 11:44:16 »
Ik heb gekeken naar de informatie, die vermeld is over koppelingen in de encyclopedie hier op het forum. Daar staan best wel de nodige soorten koppelingen en ik denk, dat de uitleg ook wel volledig is.

Ik heb nog geen vaste baan (verbouwing,enz.), maar ben wel het één en ander aan het verzamelen van rijdend materieel en getrokken materieel. Daar zit veel tweedehandsspul tussen en dus ook de nodige diverse soorten koppelingen.
Ik zal een keuze moeten maken welke koppelingen ik op mijn baan wil gaan gebruiken. Op mijn baan zal het nodige gerangeerd gaan worden en dus zal de samenstelling van treinen wisselen. Ik ga voor de baan geen bogen gebruiken, kleiner dan 425mm.

Om een goede keuze te maken ben ik erg benieuwd naar gebruikerservaringen van diverse koppelingen. Ik zou het fijn vinden, als jullie deze ervaringen zouden willen delen en dan bij voorkeur je pro's en contra's van eigen ervaringen, zodat ik een keuze kan maken welke in wil gaan gebruiken.
Het zal wel niet lukken, maar misschien proberen om geen discussies te starten en het te houden bij persoonlijke ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2024, 13:10:57 door Cor--24. Reden: Aanpassen vraag »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: Koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 14 December 2024, 11:56:21 »
Persoonlijk kies ik voor Profi wegens serieus kortkoppelen, prima verbinding en naar mijn mening het minst lelijk van de gangbare koppelingen. Belangrijkste nadeel is dat Profi alleen met enige kracht aankoppelt en dat maakt de koppeling minder geschikt voor rangeren.
Als rangeren belangrijk is dan beter het zijdezacht aankoppelen van de Roco Universal. Wel een net iets grotere koppelafstand.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 14 December 2024, 12:12:46 »
Wil.je beugel- of kortkoppelingen, Cor?

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 14 December 2024, 12:16:08 »
Ik heb geen keuze gemaakt nog. Zoals al geschreven wil ik kunnen rangeren en rijden.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2867
  • Duitsland TP III/IV
Re: Koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 14 December 2024, 12:27:12 »
Ik heb al mijn materieel omgezet naar Roco Universalkupplungen vanwege de bedrijfszekerheid. Omdat mijn materieel ook op beursbanen rijden heb ik toen besloten om dit te doen vanwege(eventuele) diefstal. Met de Roco Kurzkupplungsköpfe mit Vorentkupplung of de FLEISCHMANN-PROFI-Steckkupplung kunnen de wagens zo uit de stam genomen worden wat dus niet kan met de Universal kupplung.
Grt, Ronald.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 14 December 2024, 12:29:08 »
Voor al het materieel wat ik heb, gebruik ik profi koppelingen. Ik heb jaren geleden van alles getest. Bij mij geen twijfel meer. Als de stam te zwaar wordt  (bijvoorbeeld 3 mtr lange stam 6-assige zelflossers peine salzgitter, of stam van 7 dubbeldekkers met verlichting), kan het voorkomen dat de stam in mijn klimspiraal breekt. Dan vervang ik de eerste paar wagens/rijtuigen door starre koppelingen. Die heb je in verschillende lengtes, dus kortkoppelen kan dan ook. Materieel er zo tussenuit kunnen pakken is een voordeel (als je niet op de beurs staat ;-)
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 12:30:48 door Hasenwald »
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 14 December 2024, 12:33:39 »
Kunnen profi koppelingen automatisch ontkoppeld worden? (nodig bij rangeren)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 14 December 2024, 12:36:15 »
Ben je wel gebonden aan vaste locaties, plus er ligt iets in de baan "wat er niet hoort".
(Dit is hopelijk geen begin van een discussie  ;) )

Andere opmerking: Wil je met hoogteverschillen in je baan gaan werken, bijvoorbeeld klimspiraal, zijn koppelingen waarbij je wagens verticaal zo uit de trein kunt trillen vaak niet handig.

Mijn baan zo veel mogelijk horizontaal. Ik gebruik de Profi-koppelingen ook. Minst lelijk, koppelen goed en makkelijk te ontkoppelen daar waar je wilt.
Paar treinstammen waar verder niet mee wordt gerangeerd zijn wel voorzien van kortkoppelingen, ik had ze toch en dan is het zonde van het geld ze te vervangen. Paar containerwagens van Acme voorzien van Universeel-koppelingen, die ontkoppelen lastiger. Reden om deze wagens van dit soort koppelingen te voorzien is de gebruikte maatvoering van Acme.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 12:40:46 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 14 December 2024, 12:39:48 »
Daar heb je zeker een punt, maar dat is pas een punt als ik voor mijzelf helder heb, welke koppelingen in mijn situatie het 'handigste' zijn. Voor het ontkoppelen ga ik vast wel iets bedenken, wat minder opvalt in de baan.  8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 14 December 2024, 12:45:31 »
De meeste koppelingen zijn automatisch te ontkoppelen. Dat gebeurt door een "ding" in de baan waarmee je de naar beneden hangende piefjes van de koppeling omhoog drukt. Maar dat kan alleen op vaste locaties.

Je kunt ook denken aan Kadee koppelingen. Die worden ontkoppeld door een magneet die je bijna onzichtbaar in de baan kunt inbouwen.
Maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen, ze hebben zowel in langsrichting als dwarsrichting wat speling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: Koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 14 December 2024, 12:57:11 »
Profi koppelingen + rangeren = No bueno

Profi koppelingen zijn erg goed voor tussen rijtuigen en tussen loc en rijtuigen.

Het nadeel van deze koppelingen is dat ze erg veel kracht nodig hebben (tov beugelkoppelingen) om aan te kunnen koppelen.
Als je dan een los wagonnetje wilt aankoppelen, dan moet je echt hard botsen.

Voor rangeren, heb je feitelijk 3 keuzes
Beugel
Kadee
Tensionlocks. (hornby)

Tensionlocks als zowel beugel koppelingen kunnen ook in flauwe bogen aankoppelen, die zijn vrij tollerant. Die koppelen wel.
Tensionlocks zijn iets meer lelijk dan beugelkoppelingen, maar ze koppelen wel korter. En zo groot zijn ze niet.
Beugelkoppelingen zijn minder geneigd los te laten dan tensionlocks. Tensionlocks hebben iets meer speling. Dat kan evt verholpen worden door zelf een betere haak te maken.
Als je gaat voor beugel koppelingen, zou ik kijken of die van marklin je bevallen. Dit omdat die met dat lipje voorontkoppeling hebben. In dat opzicht zijn die erg fijn voor rangeerwerk, alleen je wagon afstand is ietwat groot.
Kadees zijn kleiner en koppelen en ontkoppelen beter, maar die zijn veel minder tollerant. Dus die moeten echt goed gemonteerd worden.

Ik zou zelf zou niet die roco kortkoppelingen nemen. Ook die moeten best wel recht zitten en die zijn gevoelig voor oneffenheden. Ik heb zelf veel gereden met die marklin equivalent kortkoppelingen. Als je wilt dat je niet zonder ingrijpen feilloos kan aankoppelen en ook wilt dat ze spontaan ontkoppelen tijdens de rit, dan moet je deze kiezen.  Moet wel toevoegen dat Roco die ook in hoogte instelbare schachten hebben. Dus dat goed krijgen van die dingen, is dan wel te doen denk ik.

Die assymetrishe dingen van Roco, koppelen wel goed en zo, maar die gaan uiteindelijk stuk en ze zijn giga groot.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
Re: Koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 14 December 2024, 13:23:30 »
Fleischmann Profi, niet mee te rangeren. het koppelt gewoonweg niet.


<a href="https://www.youtube.com/v/YMlecU-ozTo" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/YMlecU-ozTo</a>


Roco kortkoppeling, idem. Ook geen aanrader dus.


<a href="https://www.youtube.com/v/bnN4WOI6cYw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/bnN4WOI6cYw</a>


Roco Universeel: het beste resultaat.


<a href="https://www.youtube.com/v/e1KYQZgeL-0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/e1KYQZgeL-0</a>


Marklin standaard koppeling werkt ook prima maar alleen toe te passen op Marklin materieel i.v.m. buffer hoogte.


<a href="https://www.youtube.com/v/GaQ2l9hnCwk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/GaQ2l9hnCwk</a>


Gr, Ben.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4735
    • Filmpjes op YouTube
Re: Koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 14 December 2024, 13:28:55 »
Waarom is de bufferhoogte daarin een factor?
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

C-rails

  • Gast
Re: Koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 14 December 2024, 13:31:41 »
Mooie illustratieve filmpjes, Ben. Bedankt Zouden wat mij betreft, toegevoegd kunnen worden in de encyclopedie bij de koppelingen.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 13:58:19 door Cor--24 »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6724
Re: Koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 14 December 2024, 13:35:02 »
Marklin zet z'n buffers standaard iets hoger waardoor de koppeling er onderdoor kan in de bogen. Zet je een Marklin koppeling op niet-Marklin materieel dan gaat het verkeerd.

Links Marklin, rechts ander merk (in dit geval Artitec).




Overigens heeft Marklin nu een nieuwe versie die platter is waardoor dit probleem zich niet meer voordoet maar mijn filmpjes dateren uit 2019.
« Laatst bewerkt op: 14 December 2024, 13:40:29 door Ben »