Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: NS behoort tot de slechtste en duurste spoorwegmaatschappijen van Europa  (gelezen 6707 keer)

Dirk J

• Offline Offline
Re: NS behoort tot de slechtste en duurste spoorwegmaatschappijen van Europa
« Reactie #30 Gepost op: 10 December 2024, 08:43:49 »
Bijna leuk hoe sommige mensen maar niet willen zien dat bijvoorbeeld wegenbelasting meerekenen onzin is als je die auto hoe dan ook nodig hebt.

Bijna leuk hoe sommige mensen maar niet willen zien hoe duur reizen per openbaar vervoer is als er geen OV in de buurt is. Bijvoorbeeld als je om minder dan 10 kilometer te overbruggen, met het ov er ruim 60 af moet leggen.

Bijna leuk hoe sommige mensen zich maar niet kunnen voorstellen dat wandelen soms nog sneller gaat dan het OV.

En dan heb ik het nog niet over een reisplanner die je eerst 6 kilometer laat fietsen naar een bushalte, om met de bus bij een station te kunnen komen waar je goed 2 kilometer vandaan bent.

R1954

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 10 December 2024, 09:43:40 »
 :)
Leuk?
Dus de Dirk Jan van de krantenstrip bestaat!

Bijna leuk.

Vrindelijke groet.

R.

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #32 Gepost op: 10 December 2024, 09:44:41 »
@Eric, de economie van de auto:

Als je randstedelijk woont heb je niet echt een auto nodig. In ruim de meeste gevallen is randstedelijk wonen, naast toegankelijkheid van goed openbaar vervoer, ook veel duurder dan in de meeste buiten gebieden. Neem bijvoorbeeld Rhoon, daar is een gemiddelde eensgezind woning meer dan +/- € 500.000. Daar heb je wel een metro station op loop of fiets afstand bij met bijna elke 10 minuten een metro richting Rotterdam of Splijkenisse.

In Zoutkamp is zo'n woning rond de +/- € 250.000, dan heb je alleen elk half uur een bus naar Groningen (de lijn is een belangrijke ontsluitende lijn van het Marne gebied en doet ook plaatsen als Ulrum en Leens).

In Kloosterzande zit zo'n zelfde type woning op +/- € 285.000 (mits beschikbaar, woning markt zit een klein beetje op slot wat het iets duurder maakt dan Zoutkamp). Ook daar alleen een bus die 1x per uur richting Hulst gaat en 1x per uur richting Terneuzen.

Heel kort door de bocht, als je op locaties woont waar er weinig of geen OV is dan heb je feitelijk een auto nodig voor je dag, dagelijks bezigheden zoals supermarkt, dokter, ziekenhuis, bezoek vrienden en kennissen en zelfs kinderopvang en school. De noodzakelijke auto wordt betaald van de ruimte tussen goedkoop wonen en duur wonen.

Het is geen verdediging van het bezitten van een auto maar een constatering van noodzaak. Helaas zien een heleboel randstedelingen dit niet maar zijn wel de bepalers van accijnzen op auto's, benzine en OV investeringen in de buiten gebieden en denken net als jij, dat wij het bezit van de auto onterecht verdedigen.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2024, 09:47:11 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 10 December 2024, 10:54:34 »
Je kunt de NS en prorail wel uit de wind willen houden maar vraag het eens aan de reizigers die op Wormerveer uit de vertraagde trein worden geschopt en daar op het perron op de volgende mogen wachten terwijl hun trein terug gaat naar A'dam. En wat steekt omdat hij niet het eindpunt heeft gehaald staat het ook niet te boek als vertraagd.
De reizigers die op Wormerveer worden gedumpt hebben er niets aan maar de vertraging wordt wel geteld: https://www.prorail.nl/over-ons/wat-doet-prorail/coordinatie-treinverkeer/punctualiteit

Blijft altijd leuk hoe mensen zich verdedigen over de auto dat die veel goedkoper is. Vergeten voor het gemak altijd de overige kosten.
Dan rekenen we dat toch even voor je na: de afstand woon-werk is voor mij 45 km, maal 240 dagen is 21.600 km. Met een verbruik van 1:20 kom je op zo'n 2150 euro aan benzine bij 2euro/liter. De wegenbelasting is 280 euro per jaar, de verzekering is 350 euro, onderhoud en afschrijving 1800 euro. Samen maakt dat 2150+280+350+1800= 4580 euro waarbij ik ruim reken. De reistijd van deur tot deur is dan zo'n 50 minuten.
Volgens 9292OV is het goedkoopste abonnement voor deze route 5035 euro, daarbij krijg ik een reistijd van 2 uur met drie overstappen en heb ik niet eens de fiets meegerekend die voor het laatste stuk nodig is.

Waar ik woon (buitengebied) rijdt geen bus/trein.
Ik woon niet eens in een buitengebied maar het OV gaat niet naar waar ik heen wil, dan kun je niet anders dan de auto. Volgens Google is 35km fietsen zelfs sneller dan met het OV. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 10 December 2024, 10:57:45 »
Bart, Ik woon in Limburg maar ga regelmatig naar het westen naar familie. Nou geen haar op mijn hoofd die er over denkt om dan de auto te pakken. Die blijft gewoon lekker voor de deur staan.
Met de trein veel relaxter en net zo snel.
En voor een paar euro heb je al een NS abonnement waar je met korting mee kan reizen.
Ben ik nog steeds stukken goedkoper uit met de trein dan met de auto.

En wat de huizenprijzen betreft. Hier ben je helaas al niet meer een stuk goedkoper uit dan de randstad.
Gr.
Eric

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 10 December 2024, 11:09:34 »
@Rick, geen idee hoe jij aan die hoge prijs voor het abonnement komt.
Ik reisde dagelijks 65 km enkele reis met het OV. Lopend naar het station en met de fiets naar mijn eindbestemming.
Voor dat abonnement was ik 4200 Euro kwijt. En als bonus ook nog 40% korting en meereiskorting voor een medereiziger.
Met de auto ben ik meer kwijt. Dus de keus is nog steeds simpel.

En ja als je in een buitengebied woont met weinig OV dan is een auto handiger.
Maar de stelling dat een auto vrijwel altijd goedkoper is gaat echt niet op zoals vaak verkondigd wordt.
Gr.
Eric

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #36 Gepost op: 10 December 2024, 11:42:49 »
Hoe ik eraan kom staat in mijn post, kom op.  ::)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 10 December 2024, 11:44:30 »

Maar de stelling dat een auto vrijwel altijd goedkoper is gaat echt niet op zoals vaak verkondigd wordt.

En de stelling dat een auto vrijwel altijd duurder is gaat ook echt niet op, hoe vaak dat ook verkondigd wordt.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 10 December 2024, 12:16:22 »
Ik woon in Oost Groningen. Ik kan dus niet zonder auto. De vaste lasten tellen dus niet mee. Wil ik eens met de trein dan moet ik met de auto naar Emmen, Veendam of Hoogeveen. Kan ook met de bus maar dat is een theoretische mogelijkheid. Dus ik zit dan toch al in de auto. Kan ik dus net zo makkelijk en goedkoper doorrijden.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 10 December 2024, 12:40:45 »
Of je met de auto goedkoper of duurder uit bent hangt helemaal van de situatie af. Woon je in het buitengebied en heb je de auto nodig voor b.v. woon-werkverkeer, dan zou ik voor een extra reis alleen de benzinekosten meetellen. De vaste lasten zoals wegenbelasting en verzekering worden niet hoger door die extra kilometers.

Zelf verkeer ik in de riante positie dat ik voor werk nergens meer naar toe hoef. Mijn laatste eigen auto is in 1995 gesneuveld in de APK. Daarna geen andere meer nodig. Voor mijn werk had ik een auto van de baas en na mijn pensioen geen auto meer bestuurd. Ik woon op loopafstand van het station en reis bijna uitsluitend op mijn dalurenkaart. Inclusief 7 dagen vrij reizen kost me dat minder dan 100 euro per jaar. Daar kom ik nog steeds mee uit.

Voor mij is de auto dus het goedkoopst, want die kost me niks meer, de trein is iets duurder maar goed te dragen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 10 December 2024, 12:43:59 »
denk dat ze dan de NMBS van belgie vergeten zijn.Treinen massaal vertraging of afgeschaft en vanaf 3 personen stukken goedkoper met je auto
Greetings,salutations,groetjes,

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 10 December 2024, 13:16:43 »
Of de auto of het OV een betere keuze is ligt natuurlijk heel erg aan de bereikbaarheid van je begin en eindpunt, op welke tijden je wilt reizen en met hoeveel personen je bent.

Voor de kosten van de auto is het enige wat je direct merkt dat je binnen een paar dagen geld kwijt bent aan benzine. Maar er zijn natuurlijk meer kosten. Wegenbelasting is inderdaad vast, dus als je al een auto voor de deur hebt staan hoef je die niet mee te rekenen voor een losse rit. Hetzelfde voor de verzekering, al kan die wel goedkoper zijn als je weinig kilometers per jaar maakt. Maar kosten die er daadwerkelijk zijn, maar misschien pas een paar maanden/jaren later: extra slijtage van de banden, extra kosten voor onderhoud en reparatie door slijtage, en je auto wordt minder waard als je 'm weer verkoopt door de extra kilometers op de teller. De ANWB heeft daar een mooie rekentool voor.

Om on topic te blijven: ik kan me niet vinden in deze uitslag. De NS kan veel verbeteren, maar als je Nederland vergelijkt met landen waar treinen maar sporadisch gaan met oud materieel dan zou ik verwachten dat de NS hoger eindigt.

Groetjes van iemand die regelmatig met zowel de auto als de trein reist.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #42 Gepost op: 10 December 2024, 13:22:28 »
...met een verbruik van 1:20 kom je op zo'n 2150 euro aan benzine bij 2euro/liter. De wegenbelasting is 280 euro per jaar, de verzekering is 350 euro, onderhoud en afschrijving 1800 euro. Samen maakt dat 2150+280+350+1800= 4580 euro waarbij ik ruim reken. De reistijd van deur tot deur is dan zo'n 50 minuten.

Mazzelaar, ik moet voor mijn werk dagelijks ten minste (ja, werk op verschillende locaties) 45 km enkele reis en doe dat comfortabel per auto. Ik rij dan ook ca 60.000 km per jaar. Wegenbelasting €240 per MAAND, verzekering €110 per maand, afschrijving ga ik hier niet noemen en verbruik van mijn knappe diesel is ca 1:15.
Als ik met de trein zou kunnen (en dat gaat dus niet vanwege totaal onzinnige reisduur  :( ) dan kan ik dat qua comfort alleen vergelijken met een eerste klas en mogelijk is dat goedkoper, maar domweg geen optie.
Voor de ontspanning dagje stad, doe ik dan wel weer vaak met de trein (daluren) met als enige reden de parkeerproblematiek. Zelden dat er parkeerplaatsen zijn waar mijn auto in past en dan ook nog eens het tarief daarvan.... Vakantie dan weer altijd met de auto. Bagage is een ware kriem in het OV. Daar begin ik niet meer aan.

O ja, chips en cola (lekker gekoeld) mee in de auto  (y)

En wie zei dat ook al weer, hobbys kosten geld en laat nu auto rijden daar er bij mij een van zijn  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 December 2024, 13:24:58 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #43 Gepost op: 10 December 2024, 14:35:47 »
Citaat
Met de auto ben ik vanuit huis tot op mijn werkplek 25 minuten kwijt. Per dag bespaar ik dus 1,5 uur reistijd uit, die ik mooi kan besteden aan treintjes. En aangezien, dat hobby is en hobby geld mag kosten, heb ik dus een auto. ;D ;D :angel:

Dat dus.

In het verleden ging ik ook graag en vaak met de trein. Na mijn terugkeer in NL in 2002 had ik nog geen auto en was ik genoodzaakt dat weer te doen. Mijn ervaringen toen met bus en trein waren dermate slecht dat ik heel snel weer een auto heb aangeschaft en mij heb voorgenomen nooit meer het openbaar vervoer te gebruiken. Ronduit onbeschofte behandeling van het personeel was de orde van de dag.
Treintjes is een mooie hobby maar in real life blijf je er liever vandaan.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #44 Gepost op: 10 December 2024, 16:12:55 »
Ik heb jarenlang woonwerkverkeer Lelystad-Amersfoort vv met de trein gedaan. Ging prima, weinig vertraging of uitval en op je dooie gemak de krant of een boek lezen. Om het plezierig te houden wel 1e klas gereisd, de sissende bierblikjes en lallende studenten was ik op een gegeven moment wel zat. De stiltecoupe werd alleen in de eerste klas enigszins gerespecteerd. De oorzaak van het ongemak in de tweede klas is meer te wijten aan de reizigers dan aan NS.
Duitsers zijn al blij met een "stundentakt" op afgelegen plekken, terwijl we in Nederland vaak twee treinen per uur per richting hebben in dunbevolkt gebied. Dat kan veel beter, maar dan moet je wel met Arriva cs in discussie en de provincies die dat alllemaal financieren. NS mag zichzelf bedruipen. Maar ook bij NS kan het beter. Dat dan weer wel.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak