Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:08
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 09:19:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49
  

Auteur Topic: Tegengestelde polariteit, LK200  (gelezen 2173 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #15 Gepost op: 05 December 2024, 13:52:52 »


TS geeft aan dat hij geen keerlus heeft dan maakt het toch niet uit of hij digitaal of analoog rijd.
Hij hoeft toch maar biji een van die twee de plus en min te verwisselen, of de dradenb van de digitale centrale.

Jos

Dat maakt dus wel uit want bij een analoge baan kun je niet zomaar de draden verwisselen. daarmee verwissel je dan ook de rijrichting en dat zal niet de bedoeling zijn.

Op een analoge baan kun je geen LK200 inzetten. Onmogelijk.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

RobVille

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #16 Gepost op: 05 December 2024, 13:59:43 »
Ik rijdt digitaal DCC met iTrain-Pro5 als besturing. Rails is van ArnoldRapido.

Zelf gebruik ik een printplaat van Tams Valley (keerlus). Baanspanning aan de ene kant, de aansluiting van de sectie aan de andere kant. Wel de rails aan beide kanten compleet isoleren. Verder geen omkijken naar  ;) Trouwens dit stuk rail kan ook door iTrain gedetecteerd worden door het aansluiten aan een terugmelder module.

Rob


« Laatst bewerkt op: 05 December 2024, 14:02:25 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26702
    • Pagina van klaas
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #17 Gepost op: 05 December 2024, 14:02:04 »
ik kan tussen het baanplan van 2) en de foto van 3) geen overeenstemming vinden.
Kun je verduidelijken hoe dat in elkaar zit?

Je zegt wel dat het tonen van het totaal baanplan de discussie verstoort, maar ik zou toch wel iets meer willen zien, om te kijken of er ergens nog ruimte is om het probleem op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2024, 14:05:28 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #18 Gepost op: 05 December 2024, 14:04:47 »
De geplande koppeling is de eenvoudigste. Ik kan het geïsoleerde deel langer krijgen maar dan op een andere plaats en met veel meer aanpassingen. Maar als het moet, dan moet het. Het gaat nu even over het de bedrading van de LK200.

Dat is toch wel uitgelegd. Het verbindingsspoor(tje) volledig isoleren, dus aan beide kanten en beide railstaven.
De 'J en K out' van de LK200 op dat spoor aansluiten.
De 'J en K in' van de LK200 sluit je aan op de centrale of de booster die het spoor ter plekke voedt. Vandaar ook mijn vraag of je de baan met één centrale aanstuurt (ik bedoel niet het besturingsprogramma Itrain maar welke centrale je hebt) en of de te verbinden baanstukken door dezelfde centrale of booster worden gevoed. 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2024, 14:43:08 »


Bij de pijl links de isolaties zo ver leggen, dat er een hele trein in past.

Aansluiting LK200:  handleiding.    (2 draden aan je baanspanning/ringleiding/centrale, maar niet aan een blok tenzij gewenst.  Maar dat geeft permanente bezetmelding.  Uitgang aan het "keerlusbaanvak" .  Klaar. )
« Laatst bewerkt op: 05 December 2024, 16:49:43 door maartenvdb. Reden: correctie »

Joncheere

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #20 Gepost op: 05 December 2024, 15:10:49 »
Dank aan allen, het is me wel duidelijk.
Nog ter informatie, mijn centrale is IntelliboxII.

De alternatieve oplossing moet ik echt ter plekke op de baan zoeken. Veel hoogte verschillen.

Wat mij betreft discussie gesloten.

Groet Ben

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17924
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2024, 15:17:58 »
Zo  werkt het forum niet, Ben  ;) Draadjes staan open en kunnen ook later voor anderen nuttige info bevatten.

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 309
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2024, 15:57:03 »
Knap als daar tussen de isolatiepunten een hele trein in past.
Of heb je alleen een loc met een hele korte wagon ?

Jos

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26702
    • Pagina van klaas
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2024, 16:23:57 »
Wat mij betreft discussie gesloten.
Een topic met een frustrerend slot dus.
Weet je wat je doet: zoek het lekker zelf uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #24 Gepost op: 05 December 2024, 16:36:44 »
Dit is nu een typisch voorbeeld van verkeerde of helemaal geen planning. Met een klein beetje denkwerk vooraf was dit hele probleem nooit opgetreden. Laat het voor iedereen een goede les zijn.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3450
    • Mijn van-alles website
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2024, 16:37:50 »
Allen, dank voor de reacties.
Ik rijdt digitaal DCC [..]
Bij digitaal is er een gemeenschappelijke nul en het stuursignaal
Oh, sinds wanneer? Beide rails voeren steeds elkaars geïnverteerde signaal: als de ene hoog is, is de andere laag. Dat het signaal niet door nul gaat is een ander verhaal.
De geplande koppeling is de eenvoudigste. Ik kan het geïsoleerde deel langer krijgen maar dan op een andere plaats en met veel meer aanpassingen. Maar als het moet, dan moet het. Het gaat nu even over het de bedrading van de LK200.
Ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet. Je hebt twee, naar jou zeggen, geïsoleerde banen, allebei digitaal bestuurd. Waarom dan niet gewoon twee draadjes omdraaien? Dan ben je in 1 keer van je probleem verlost.
Ter verduidelijking drie bijlagen.
1) vereenvoudigde situatie. Beschouw het als twee individuele banen die op een punt worden verbonden.
2) deel van de baanplan tekening. Het totaal baanplan verstoort de discussie.
Aha! Wacht even, het zijn dus wél twee gekoppelde banen. Tja. Als ik (2) dan lees: denk ik hetzelfde als Klaas...

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #26 Gepost op: 05 December 2024, 16:48:17 »
Veel hoogte verschillen.
Ik heb er niet zo'n last van om dingen zelf uit te zoeken (pensioen  ;D)   maar kun je me misschien uitleggen wat hoogteverschillen met een polarisatieprobleem of met de oplossing middels een LK200 te maken hebben ?

Dat probeer ik uit te zoeken, maar dat gaat me denk ik niet lukken.  Dus graag wat hulp hierbij.

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #27 Gepost op: 05 December 2024, 16:54:22 »
Kun je verduidelijken hoe dat in elkaar zit?
Links van wissel 16 is een extra wissel gelegd die verbonden is met een extra wissel links van nr.17.  Dus een overgang van de 2 naast elkaar lopende sporen.

En toen was er ineens een probleem  ;)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
  • Confusius zei het al.
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #28 Gepost op: 06 December 2024, 00:17:09 »
Oh, sinds wanneer? Beide rails voeren steeds elkaars geïnverteerde signaal: als de ene hoog is, is de andere laag. Dat het signaal niet door nul gaat is een ander verhaal.
Sinds de introductie van DCC wisselt het signaal rond de nul. Ieder separaat commando eerst als positief signaal. Daarna als negatief signaal.

Ik snap echt niet waarom je zo moeilijk doet. Je hebt twee, naar jou zeggen, geïsoleerde banen, allebei digitaal bestuurd. Waarom dan niet gewoon twee draadjes omdraaien? Dan ben je in 1 keer van je probleem verlost.
En hoe denk je dat de stroomdetectiemelders dan zullen werken?

Aha! Wacht even, het zijn dus wél twee gekoppelde banen. Tja. Als ik (2) dan lees: denk ik hetzelfde als Klaas...
Ja, sinds se aanpassing met de verbinding wel. En daarbij ontstond dus dit probleem.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Tegengestelde polariteit, LK200
« Reactie #29 Gepost op: 06 December 2024, 02:56:31 »
Ik heb er niet zo'n last van om dingen zelf uit te zoeken (pensioen  ;D)   maar kun je me misschien uitleggen wat hoogteverschillen met een polarisatieprobleem of met de oplossing middels een LK200 te maken hebben ?

Dat probeer ik uit te zoeken, maar dat gaat me denk ik niet lukken.  Dus graag wat hulp hierbij.

Er wordt bedoeld dat het vanwege de hoogteverschillen lastig is om elders een verbinding tussen beide banen te maken.
Ben vooral benieuwd wat de oplossing gaat worden.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.