Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
PB Models, ICR-rijtuigen door Michiel 80
28 October 2025, 23:24:22
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
28 October 2025, 22:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 October 2025, 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
28 October 2025, 21:26:01
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
28 October 2025, 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
28 October 2025, 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
28 October 2025, 16:29:54
  

Auteur Topic: Nieuwe analoge baan  (gelezen 2991 keer)

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #15 Gepost op: 26 November 2024, 17:19:21 »
Voorbeeld batterijen snap ik, maar hier zou dat dus betekenen als er een stroomkring ontstaat van groen over blauw naar geel.
  Dus bij overschrijden van de isolatie van de baanvakken, die in tegengestelde richting staan. En dat mocht nou juist niet,  dus duidelijk.  (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #16 Gepost op: 26 November 2024, 22:11:17 »
Ter verduidelijking heb ik in het plaatje van Mark wat plussen en minnen  gezet.
Stel dat cab B plus is ten opzichte van blauw (de gemeenschappelijke) . Die plus komt via de groene draad bij schakelaar 1 en dan via rood bij blok 1.
Cab A is min ten opzichte van blauw. De min komt via de gele draad bij schakelaar 2 en dan via rood bij blok 2.

Bij de rode pijl komen plus en min tegenover elkaar te staan. Omdat daar een onderbreking in de spoorstaaf zit is er niks aan de hand. Maar zodra je een trein over de scheiding stuurt krijg je daar een kortsluiting.
Dat moet je dus niet doen.


Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #17 Gepost op: 26 November 2024, 22:29:15 »
Die uitleg snap ik. Maar w aar staat er op de gemeenschappelijke taal dan. +, of - ? Uitgaande van gelijkstroom,. Want de stroom gaat toch van de plus naar de mij via de motor?

Groet,
Michel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5117
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #18 Gepost op: 26 November 2024, 22:50:58 »
De spanning is hier een relatief begrip. In principe mag je dit toepassen.

Je kan hier stellen dat blauw "0V" is en dat beide rode draden elk tussen de -12V en +12V worden geregeld. Maar het blijft relatief aan elkaar. Er is dat opzicht niet echt een keiharde "0V"


Je mag met 1 geleider meerdere trafo's aan elkaar hangen. Dit kan met meer dan 2. Sterker nog, je kan dit zelfs doen met een combinatie van een DCC centrale, een marklin trafo, whatever.

Maar je moet er voor waken (vooral met zo'n DCC ding, want die zegt poef) dat die andere geleiders mekaar niet raken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #19 Gepost op: 27 November 2024, 08:24:12 »
Het blijft voor mij een beetje abacadabra. Volgens mij gaat er toch echt iets mis. Als Cab A links de min voert en Cab B links de plus, geeft de draad aan de andere kant (volgens mij) de tegenovergestelde spanning weer (in rood weergegeven):



En dan heb je in mijn ogen een probleem. En een zoemende trafo , of rook.

Maar als ik jou goed begrijp is dat dus niet zo. Dan is er dus sprake van een nuldraad en een draad die +12 en -12 geeft? Maar dan loopt de stroom dus van plus (of min) naar nul, in plaats van plus naar min ???

Groet,
michel



Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #20 Gepost op: 27 November 2024, 08:30:29 »
Cab Control wordt al minstens een halve eeuw gebruikt. Alleen daarom al kun je er vanuit gaan dat het goed werkt.

De stroom loopt van hoger naar lager. Dat kan van +12 naar 0 zijn. Maar van 0 naar -12 is ook van hoger naar lager.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2935
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #21 Gepost op: 27 November 2024, 09:54:16 »
En dan heb je in mijn ogen een probleem. En een zoemende trafo , of rook.

Nee. Zoals ik het zie (zelf geen ervaring mee) heb je in de basis één stroomkring vanwege de "common connection", met twee parallel geschakelde spanningsbronnen. Dat kan geen kortsluiting geven. Op het moment dat je de "+" en de "-" (zoals je die in je tekening noemt) met elkaar verbindt dan zullen beide spanningsbronnen op dat moment de resultante van hoe ze ingesteld staan afgeven.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 11:51:49 door 1200blauw. Reden: Foutje hersteld »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5117
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #22 Gepost op: 27 November 2024, 13:23:35 »
Het blijft voor mij een beetje abacadabra. Volgens mij gaat er toch echt iets mis. Als Cab A links de min voert en Cab B links de plus, geeft de draad aan de andere kant (volgens mij) de tegenovergestelde spanning weer (in rood weergegeven):

Dat gaat ook mis omdat je daar op dat moment de rails niet gelijk heb geschakeld. Als dan de trein komt, verbindt die beide geleiders tegelijk. Afhankelijk van wat voor regelaar je er aan heb hangen, gaan ze wel of niet stuks. Ik denk dat sommige PWM regelaars het niet zouden overleven, fleischmann trafo's wel. Maar je moet natuurlijk niet te lang wachten met ingrijpen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18282
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #23 Gepost op: 27 November 2024, 14:55:42 »
NMRA, beginners pagina: https://www.nmra.org/beginners-guide-part-5-adding-power  Wordt daar echt al jaaaaaren toegepast!  :)



Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #24 Gepost op: 27 November 2024, 22:08:56 »
Zoals ik het dus versta.
Je gaat in feite een zwevend spanningsverschil maken. Men spreekt dan ook beter niet meer van '+' en '-' maar van 'basis' en 'spanning'. Naargelang de hoogte van de 'spanning' die varieert van +12V (tranfo compleet rechtsom) tot -12V (trafo compleet linksom) krijg een andere 'polariteit' over de sporen staan.
Je analoge trein weet niet waar het spanningsverschil vandaan komt, hij merkt het alleen en reageert op het spanningsverschil.
is de 'spanning' hoger dan 'basis' (positieve polariteit) draait de motor rechtsom, in de 'spanning' lager dan 'basis' (negatieve polariteit) draait hij linksom en je trein dus vooruit of achteruit.

Het komt er op aan om je schakelaars zo te verbinden dat ze altijd in de rijrichting 'geschakeld' staan, dan wordt het gelijk ook visueel veel logischer.

Als je in de schets van Klaas nu de schakelaar '2' zou omleggen, dan staat die in de zelfde richting als schakelaar '1' en kan de trein van blok 1 naar blok 2 rijden zonder kortsluiting. Zoals de schakelaars nu staan, zie je dat de trein bij de overgang van blok 1 naar blok 2 andersom moet gaan rijden. Dat wil je niet en zal dus ook een kortsluiting geven.
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 22:11:07 door Frans Peeters »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #25 Gepost op: 27 November 2024, 22:40:52 »
Pfff wat een discussie.

Ik dacht, ik post het plaatje en het is duidelijk, treintjes rijden zoals ze dat 50 jaar geleden al deden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #26 Gepost op: 27 November 2024, 23:01:12 »
Ja Mark, voor jou is het duidelijk en voor mij ook. Ik ken dit systeem al 50 jaar.
Maar er zijn onder ons ook elektrotechnische analfabeten (niet rottig bedoeld) die er weinig van begrijpen.
Ik vind het lastig om het op een forum uit te leggen. Het gaat makkelijker als je één op één aan tafel zit, want dan merk je aan de reacties meteen waar het misloopt met het begrip.

ik denk dat het probleem vooral er in zit dat de "analfabeten" te veel naar de spanningen kijken. Als elektrotechniker kijk je eerder naar de stroomkringen. Zolang er geen gesloten kring is kan er ook geen stroom lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #27 Gepost op: 28 November 2024, 07:45:08 »
Cabcontrol is mij ook al decennia duidelijk, alleen dan met beide rails door geslepen. Op één baan na heb ik al mijn banen zo gebouwd (die was digitaal, maar dat nooit meer). Maar met maar 1 rail door geslepen blijf ik niet begrijpen.
Ik ga eens in gesprek met iemand die mij dit uit kan leggen en neem een boel papier mee.

groet,
michel

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 717
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #28 Gepost op: 28 November 2024, 14:15:24 »
@Michel

Dat lijkt mij geen verschil behalve dat jij ze dan allebei door slijpt bij 1 kant dan moet je alle rails aan 1 kant door slijpen bijvoorbeeld de buitenste rail oftewel de rode + draad.

Edit: nu ik plaatje beter bekijk snap ik er dus ook niks meer van  ::) :o
« Laatst bewerkt op: 28 November 2024, 14:23:03 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26873
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #29 Gepost op: 28 November 2024, 16:36:14 »
Nog maar een poging dan. Daarbij heb ik de situatie teruggebracht tot de essentie, met weglating van alles wat er niet toe doet.

Beide Cabs staan tegengesteld gepoold.
Van Cab 1+ loopt een stroom naar de blauwe spoorstaaf, via trein 1 naar blok 1 rood en via schakelaar S1 en groen naar Cab 1-
Een tweede stroom loopt van Cab 2+ via geel en schakelaar S2 naar blok 2 rood, via de trein naar blauw en dan terug naar Cab 2-.

Tot zover niks aan de hand, behalve dat volgens de polariteitsregels van de Morop de treinen naar elkaar toe rijden. Dus wel zorgen dat ze op tijd stoppen.

Bij de isolatiescheiding staan plus en min tegenover elkaar. Geen probleem. Totdat je de scheiding overbrugt, b.v. door een treinwiel.
Dan gaat er een stroom lopen van Cab 2+ via S2 naar blok 2 rood, door naar blok 1 rood, via S1 naar Cab 1- en van Cab 1+ via blauw naar Cab2-.

Aangezien er in dit circuit geen noemenswaardige weerstand aanwezig is gaat het hier dus om een kortsluitstroom. En dat moet je vermijden.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.