Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
  

Auteur Topic: Nieuwe analoge baan  (gelezen 3011 keer)

vissertje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Nieuwe analoge baan
« Gepost op: 22 November 2024, 15:44:05 »
beste lezer
mijn baan is ongeveer 200cm x 150 cm. met een binnenbaan die los staan van de buitenbaan
nu wil meerdere loks laten rijden op de buitenbaan maar hoe kan ik het beste de stroom onderbreken

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #1 Gepost op: 22 November 2024, 16:11:41 »




vissertje

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2024, 11:20:34 »

bedankt Mark

zo te zien moet ik baanvakken maken
en op verschillende plekken weer aansluiten.
hebben die knoppen een naam

Nico

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5118
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #3 Gepost op: 26 November 2024, 12:21:49 »
Die schakelaars kennen we als miniature toggle switches. Ze bestaan in heel veel varianten en ze hebben een bepaalde nummering systeem
Ik heb hier uitlegd hoe die nummering werkt.

Ik verklap al vast. Jij hebt een MTS103 / ON-OFF-ON nodig. Die hebben 3 standen die niet terugveren. Daarmee kan je een baanvlak op 1 van de 2 transformators zetten, of je kan hem spanningsloos zetten.

Die dingen met die ronde knoppen waar 'cab' bij staat, zijn je transformators.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #4 Gepost op: 26 November 2024, 12:23:01 »
Cab A en Cab B zijn twee trafo's.

Elk blok heeft een schakelaar waarmee je kunt kiezen of dat blok bestuurd wordt met trafo Cab A of met trafo Cab B.

Op die manier kun je twee treinen onafhankelijk laten rijden over de hele baan.

Deze manier van werken heet ook wel Cab Control. Je kunt het ook uitbreiden naar meerdere trafo's, als je schakelaars met meer standen gebruikt. Ik heb het ooit met 4 trafo's gemaakt, maar dat kun je niet meer in je eentje bedienen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #5 Gepost op: 26 November 2024, 13:47:19 »
Wilde het net schrijven  :) Cab control, was een populaire manier van analoog bedienen van je baan met meerdere treinen in de States. Schema van Mark is heel duidelijk (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #6 Gepost op: 26 November 2024, 16:01:25 »
Uit de tekening maak ik op, dat het om 2-rail gaat, en dan ga ik er van uit dat het om gelijkstroom gaat.
Dan zijn de "trafo"s" dus geen trafo maar regelaars waar gelijkspanning uit komt.

Die regelaars zitten aan één uitgang doorverbonden en die common gaat over de gehele baan naar 1 spoorstaaf.

Maar wat gebeurt er als ik de richting schakelaar van 1 van de regelaars omzet  ???  Rook  ???

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18288
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #7 Gepost op: 26 November 2024, 16:03:20 »
Het was ooit zeker bedoeld met trafo's :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #8 Gepost op: 26 November 2024, 16:08:30 »
Uit de tekening maak ik op, dat het om 2-rail gaat, en dan ga ik er van uit dat het om gelijkstroom gaat.

Waarschijnlijk wel. Maar al zou het tweerail-wisselstroom zijn, dan werkt het principe nog steeds.

Dan zijn de "trafo"s" dus geen trafo maar regelaars waar gelijkspanning uit komt.

Dak klopt niet. Het kunnen regelaars zijn. En er kan gelijkspanning uit komen. Maar het kunnen net zo goed trafo's zijn; sterker nog, daar is het decennia geleden voor ontworpen. En als het regelaars zijn, kan er ook PWM uit komen.

Die regelaars zitten aan één uitgang doorverbonden en die common gaat over de gehele baan naar 1 spoorstaaf.

Dat is het gemakkelijkst. Maar als je de schakelaars dubbelpolig uitvoert en de isolaties in de rails in beide railstaven aanbrengt kan dat ook.

Maar wat gebeurt er als ik de richting schakelaar van 1 van de regelaars omzet  ???  Rook  ???

Dat zou alleen gebeuren wanneer je regelaars gebruikt in plaats van trafo's, èn de beide regelaars uit dezelfde bron gevoed worden. Zodra je trafo's gebruikt, of regelaars die elk hun eigen voeding hebben, is er niets aan de hand.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8938
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #9 Gepost op: 26 November 2024, 16:09:35 »
Ik gebruik dit systeem nog steeds, maar ik werk met blokken waarbij beide spoorstaven onderbroken zijn. Dit systeem is zo bruikbaar met een trafo, als met een handregelaar. Het voordeel (voor mij dan) is dat alle blokken op dezelfde manier bedraad zijn en geschakeld worden. Het denkwerk is voor mij logischer.
Een kleine toelichting is te lezen op mijn blog

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 16:11:45 door tothebeach »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #10 Gepost op: 26 November 2024, 16:35:15 »
Maar wat gebeurt er als ik de richting schakelaar van 1 van de regelaars omzet  ???  Rook  ???
Nee, waarom denk je dat? Er ontstaat alleen kortsluiting als een trein over de scheiding rijdt tussen twee secties die op een verschillende trafo/regelaar staan met verschillende rijrichting. Maar dat moet je dus niet doen, Als je naar een andere sectie rijdt moet je eerst zorgen dat die op dezelfde regelaar zit als de sectie waar de trein vandaan komt.
Kortom, het is een flexibel systeem maar je moet wel je koppie er bij houden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #11 Gepost op: 26 November 2024, 16:48:43 »
Nee, waarom denk je dat?
Dat is mijn vraag, want ik weet niet wat er gebeurt.
De ene regelaar geeft +  waar de andere regelaar - geeft. Maar die zitten allebei aan dezelfde (hier blauwe) draad.     Terwijl ik op 2 verschillende baanvakken rijdt, dus niet over een overgang, daar heeft het niet mee van doen.

Wat ik me zelf nog van vroeger (analoge tijdperk) herinner was, dat we (broer en ik)  er dan wel voor zorgden, dat we beide polen per baanvak omschakelden.  Dus dat je volledig onafhankelijk van de andere regelaar reed, welke stand of +/- instelling die ook had.

Zit het verschil er misschien in of je in één richting wil rijden of willekeurig in beide richtingen ?  Dat was bij ons in ieder geval wel zo, maar dat is allemaal te lang geleden om de finesses nog te weten.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 16:52:35 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #12 Gepost op: 26 November 2024, 16:58:22 »
Reden jullie met 1 trafo of met meerdere?
Want met 1 trafo kun je geen Cab Control doen.

MartinRT

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #13 Gepost op: 26 November 2024, 17:01:21 »
maar ik werk met blokken waarbij beide spoorstaven onderbroken zijn.

Ik heb een stukje van je blog ingezien, en dat is precies wat ik bedoel.  Alleen was het toen nog heel primitief (bij ons), dus we kregen soms ruzie, totdat de transistors betaalbaar werden en de baan daarmee verder "beveiligd" werd.  Kwam in het begin wel rook aan te pas.

En voor DirkJ:  uiteindelijk reden we met 4 trafo's, maar daar waren er 2 voor wat langere stukken.  Die stonden dus vrijwel altijd in een vaste  stand. Dan konden we met de andere 2 treinbewegingen maken of elkaar in de weg zitten  :D
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 17:04:09 door MartinRT. Reden: toevoeging »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26874
    • Pagina van klaas
Re: Nieuwe analoge baan
« Reactie #14 Gepost op: 26 November 2024, 17:03:10 »
De ene regelaar geeft +  waar de andere regelaar - geeft. Maar die zitten allebei aan dezelfde (hier blauwe) draad.     
Dat doet er niet toe. Vergelijk het met een apparaat waar 2 batterijen in moeten. Daar zit ook de plus van de ene batterij aan de min van de andere.
Zolang er geen stroomkring ontstaat is er niks aan de hand,.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.