Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Baanbouw Rehausen2  (gelezen 18258 keer)

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #30 Gepost op: 20 November 2024, 11:30:41 »
Nou, dat als de beste betwijfel ik (beetje bescheiden blijven). Maar toch zeker niet als enige.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #31 Gepost op: 20 November 2024, 13:12:17 »
Als de beste nog wel, dat valt te betwijfelen (beetje bescheiden blijven  :D). En zeker niet als enigste enige.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2024, 02:01:04 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #32 Gepost op: 20 November 2024, 20:03:47 »
Nee, enigste is het mooiste meisje van de klas ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #33 Gepost op: 21 November 2024, 02:03:40 »
Goed gezien Bas.
Enig zo een mooi meisje in de klas, je vergeet bijna te leren. Treffend over de trap.
Is gecorrigeerd.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #34 Gepost op: 21 November 2024, 17:45:04 »
Afleiding is nooit goed ;)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #35 Gepost op: 22 November 2024, 12:49:33 »
De treintjeshobby is toch een afleiding uit de dagelijkse beslommeringen? Dat is altijd reuze goed.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #36 Gepost op: 22 November 2024, 16:45:14 »
Dat is ook wel weer waar, Henk :)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #37 Gepost op: 28 November 2024, 14:53:58 »
Onlangs ben ik begonnen met het aanleggen van het lokaalbaan gedeelte van Schaduwstation 1. Iets meer dan de helft van de rails en wissels, compleet met melders en aandrijvingen liggen al op hun plek. Uiteraard is er altijd wel iets wat niet gepland was. Eén van de wissels ligt precies boven een stalen spant. Daar moet dus een platte aandrijving in. En aangezien er totaal geen ruimte is tussen staal en plaat heb ik daar slechts 16mm inbouw diepte. Dat is verrekte weinig, maar nog net genoeg. Door het houten tussenplaatje weg te laten en de alu servohouder direct op het pertinax te lijmen past het precies. Dit houdt wel in dat de servoarm in de kortste configuratie moet worden gebruikt opdat deze niet tegen het wissel aanloopt. Voorlopig ziet het er naar uit dat het allemaal precies past en werkt. Morgen het ding afmaken en monteren (als ik er aan toe kom, we moeten eerst weer proviand inslaan). Daarna weten we het zeker.

De plaatjes:














En ondertussen weten we het ook zeker. De extra platte aandrijving werkt als een droom. Nee, niet in mijn droom, in realiteit.  :D
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #38 Gepost op: 28 November 2024, 15:40:53 »
Vandaag zeven aandrijvingen ingebouwd aan de oostzijde van het stationsemplacement. Eén van deze zeven is ook een platte aandrijving die ik eerst nog even moest maken, want niet op voorraad. Daar hebben we ondertussen handigheid in gekregen dus dat was zo gepiept. Het langst duurde het de lijm te laten drogen. Gelukkig kun je dan ondertussen wat andere dingen doen. Voor mij nieuw was de inbouw van een halve Engelsman. Voortvarend als ik ben had ik alle wissels afgetekend en de plaats van de gaten voor de aandrijvingen bepaald. Toen het zover was om de Engelsman in te bouwen kwam ik erachter dat daarbij de aandrijvingen niet midden onder het wissel hangen maar midden onder een doorgaand spoor. En dan mag je zelf kiezen welke van de twee, er zitten namelijk twee gaatjes voor de stelnaald in de balk. Dus toen moest er even vlijtig met de vijl gewerkt worden. Tot het wel past, als resultaat krijg je dan aan de andere kant kieren. Dat is natuurlijk niet heel erg mooi maar dat camoufleren we straks met een reepje karton. Ballast er overheen en je ziet er geen barst meer van.



Toen alles weer op zijn plek lag de draadjes weer aangesloten en konden we nog een half uur met de treintjes rijden. Dolle pret.

Morgen de elektrische aansluitingen voor de wissels maken. Eerst de DCCNext configureren. Ook altijd dolle pret.
En daarna weer een nieuwe batch met servo houders produceren dan kunnen we weer verder met bouwen.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #39 Gepost op: 28 November 2024, 16:45:14 »
Ik had even je draad terug gelezen omdat ik blijkbaar je constructie gemist had onder je wissels :) Interessante optie! Alleen:

En in samengebouwde toestand ziet dat er dan zo uit:



Is die steldraad niet wat dik? Zo loop je de kans dat bij een iets te grote slag je gat in de biels uitlubberd. Dit zelf al gehad met Tortoise motoren met een dunnere draad.


Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #40 Gepost op: 28 November 2024, 17:43:25 »
Steldraad is 0,8mm verenstaal. Dat is toch zeker niet te dik. Het uitlubberen van de servo-arm gebeurt eerder door de servo een relatief te grote slag te laten maken. Wat ik hiermee bedoel is dat een aanliggende wisseltong niet nog verder aangedrukt hoeft te worden. Dat veroorzaakt niet alleen slijting van de gaten in de servo arm maar ook van de servo zelf. Het afstellen van een servo doe ik met behulp van een Amp-meter in het 5 Volt voeding circuit. Een servo in ruststand trekt nagenoeg geen stroom. Zodra deze in beweging komt loopt de stroom op totdat het eindpunt bereikt is dan keert ze terug in de ruststand. echter een servo die is ingesteld met een te hoge aandrukkracht kan niet de eindstand bereiken en daardoor ook niet in de ruststand terugkeren. Het motortje blijft proberen de eindstand te bereiken, er blijft een (te hoge) stroom lopen. Daardoor verslijt de servo veel sneller. Met een Amjpere meter kun je dat controleren en voorkomen.

Servo's zijn eigenlijk bedoeld voor het gebruik van besturing op afstand (RC). Daarbij heb je de servo met servo-arm, een trek- of duwstang of bowdenkabel en aan het andere einde weer een hevel voor flap, roer of wat dan ook. Dat geheel heb ik in alle vliegtuigen, schepen, auto's altijd zo gebouwd dat de volledige uitslag van de servo benut wordt. Dan heb je geen problemen met een servo die niet in ruststand terug kan keren en de besturing wordt daardoor ook veel fijner te regelen. Echter als directe aandrijving van een wissel wordt bij lange na niet de volledige stelweg benut. Op de manier waarop ik ze inbouw loopt de servo slechts 10 graden van links naar rechts. Dan moet je wel terdege rekening houden met de ruststanden. Dus bij de afstelling controleren.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #41 Gepost op: 28 November 2024, 18:12:36 »
 (y)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #42 Gepost op: 28 November 2024, 19:41:14 »
Echter als directe aandrijving van een wissel wordt bij lange na niet de volledige stelweg benut. Op de manier waarop ik ze inbouw loopt de servo slechts 10 graden van links naar rechts.
Dat is een van de zaken die ik minder geslaagd vind bij dit gebruik van servo's. Je zou de mechanische overbrenging naar de wisseltongen anders moeten inrichten, waardoor de servo een veel grotere slag kan maken. Dan kun je het wissel langzamer omleggen en het instellen van de eindstanden wordt makkelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Confusius zei het al.
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #43 Gepost op: 29 November 2024, 01:52:18 »
Je zou de mechanische overbrenging naar de wisseltongen anders moeten inrichten, waardoor de servo een veel grotere slag kan maken.
Ja, dat zou mooi zijn. Maar dan kom je al gauw aan tandwielkasten of een hevelstelsel wat heel veel plaats in gaat nemen die er niet echt is.
Een andere manier is om alle servo's aan de rand van de baan te plaatsen. Dan kun je meteen daarachter een overbrenging met een of twee hevels maken om de stelweg aan te passen. Dan van daaruit met een bowdenkabel naar het wissel.
Maar die methode maakt het ook omslachtig.
Citaat
  Dan kun je het wissel langzamer omleggen en het instellen van de eindstanden wordt makkelijker.
Langzamer omleggen vind ik niet echt nodig. De snelheid waarmee het nu gaat is prima, die hoeft niet te veranderen. Iets wat trouwens heel makkelijk is bij gebruik van een DCCNext. En het afstellen doe ik comfortabel op mijn werkplek. Daarvoor hoef ik niet in een onmogelijke houding onder de baan te liggen. Dus ook daar heb ik geen probleem mee. En eenmaal goed ingesteld hoef je er niets meer aan te veranderen. Ook niet na het inbouwen.

En de door mij genoemde voordelen van gemak bij het afstellen en inbouwen wegen voor mij zwaarder dan alle andere issues.
« Laatst bewerkt op: 29 November 2024, 01:55:01 door Lobomotion69 »
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25982
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Baanbouw Rehausen2
« Reactie #44 Gepost op: 29 November 2024, 06:08:18 »
Goed bezig Henk  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim