Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:26:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:57:18
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Menno 1846
Vandaag om 16:38:11
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:23:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
  

Auteur Topic: ROCO en RP25  (gelezen 2186 keer)

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
ROCO en RP25
« Gepost op: 26 October 2024, 10:19:34 »
Ik raak het spoor een beetje bijster momenteel; ik heb een prachtige nieuwe loc op marktplaats gekocht van Roco, nl.  een 151 070-0, nummer 73368. Deze loc is uitgevoerd met RP25 wielen. Nu is mijn vraag of alle nieuwe modellen worden uitgevoerd/geleverd met deze wielen. Ik kan dat nergens vinden. Ik denk van wel aangezien roco line rails een hoogte hebben 2,1 mm, code 83.
Wie kan hierover duidelijkheid geven.

M.vr.groet,

Aad

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
Re: ROCO en RP25
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2024, 10:52:07 »
Blijkbaar is dat de nieuwe standaard van Roco.
Voor sommige locomotieven kan je wel de wielen met hogere flens appart bestellen, maar ja , dan zal je weer moeten bijbetalen.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: ROCO en RP25
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2024, 10:53:48 »
Geen idee wat Roco line te maken heeft met het type wielen, maar sommige locs van roco gebruiken fijnere wielen. Staat gewoon op de Roco site:





aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: ROCO en RP25
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2024, 10:59:27 »
Volgens mij kan je nl. niet op roco line rijden met zgn. pizza snijders, vandaar.

M.vr.groet,

Aad

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2024, 11:03:22 »
Ik kan nergens vinden dat de flenzen volgens RP-25 zijn. Wel geconstateerd dat Roco tegenwoordig vaak flenzen heeft van 1 mm hoog. Dat kan, aangezien de Morop norm zegt dat de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm moet liggen.

RP-25 flenzen liggen daarbinnen, om precies te zijn code 250, dat is 0,635 mm.

Voor Roco line is dat allemaal geen probleem, die kan flenzen tot 1,2 mm makkelijk aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2335
Re: ROCO en RP25
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2024, 11:04:33 »
Is het echt RP25? Sommige Roco locs hebben wielen met een flenshoogte van 1mm, dat is lager dan gebruikelijk, maar het is geen RP25, dat heeft een flenshoogte van 0,64mm. Overigens Roco line heeft geen RP25 nodig, daar kan alles met wielen volgens de NEM normen (uitgezonderd Marklin) gewoon op rijden.

Groet Meino

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ROCO en RP25
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2024, 11:22:14 »
Het is allemaal gebaseerd op NEM310. NEM310 houdt ook zoveel als mogelijk rekening met RP25, maar dat is een Amerikaanse term en ook niet precies hetzelfde.

https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem310_en_2009_20111116.pdf

Het is zeker niet per se nodig voor Rocoline.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 11:23:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: ROCO en RP25
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2024, 11:35:47 »
Ok, geen RP 25 dus, maar wel een nieuwe vraag: Op Roco-line rijden dus zowel de Roco locs met "Räder mit niedrigen Spurkränzen", alsook de "oude" loc's met hoge flenzen? Wat voor flenzen hanteert Piko tegenwoordig en rijdt dit probleemloos over Roco-line?
Ik hoor het graag want ik kan nu nog kiezen welke rail ik toepas.

M.vr.groet,

Aad

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1550
  • Carpe diem
Re: ROCO en RP25
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2024, 11:46:24 »
Denk ook eens aan PECO streamline code 75 of naar mijn smaak de PECO Bullhead code75.
Hier rijd zelfs mijn Holland Rail NS2488 met z'n pizzasnijders probleemloos overheen.
Bijkomend voordeel dat de prijs op hetzelfde niveau ligt als overige standaard rails.
Ze hebben zelfs mooie lange wissels SL-U1188 en SL-U1189 die uiteraard wel iets duurder zijn maar niet de spuigaten uit.
Carpe Diem

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: ROCO en RP25
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2024, 12:31:38 »

     Peco code 75 (1,9mm) heeft namelijk iets lagere/bescheidenere  "kleinijzers"  dan Roco Line code 83 (2,1mm).
     Beide modelrails zijn reeds decennia op de markt, dus bijna àlles rijdt hierop behoudens nog oudere Kleinbahns, Jouefs, Lima's, Hamo's, enz..
     (langer verhaal ingekort...)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ROCO en RP25
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2024, 12:34:36 »
Aad, Roco gebruikt al van meet af aan wielen die voldoen aan nem310, dus al voordat die norm bestond. Ik heb Roco-modellen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw die prima rijden op mijn baan met Rocolinerails. Piko bestond al in de DDR en in die tijd werden er nog hogere flenzen door Piko toegepast. Het latere Piko heeft vanaf het begin in de jaren negentig wielen volgens nem310 toegepast. Piko A-gleis heeft hogere railstaven (2,5 mm) om rijden met de oudere modellen mogelijk te maken.

De eerste versie van nem310 is volgens mij van 1977. Sommige merken - Röwa en Roco - gebruikten al eerder wielen die daarmee overweg konden. Een merk als Fleischmann veranderde de wielen vrijwel onmiddelijk. Andere merken - Märklin voor tweerail, Lima - hadden daar meer tijd voor nodig, maar gingen in de jaren tachtig overstag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2024, 12:37:11 »
Hier rijd zelfs mijn Holland Rail NS2488 met z'n pizzasnijders probleemloos overheen.
Definieer "pizzasnijders".
Ik gebruik al jaren uitsluitend Peco code 75, en flenzen van 1,2 mm (het maximum volgens Morop) passen hier net overheen. Hoger gaat ratelen over het kleinijzer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2024, 12:49:05 »
De eerste versie van nem310 is volgens mij van 1977.
De versie 1977 is de vorige, niet de eerste.
Ik weet niet het exacte jaar, maar de NEM310 bestond al in de jaren '60.

De NEM 310 is overigens gebaseerd op een overeenkomstige norm bij de NMRA. De meeste maten van het wielprofiel zijn hetzelfde, met een geringe aanpassing. Dat komt doordat de NMRA de maten in duizendsten inches aangeeft. Bij het omrekenen naar millimeters zijn de maten aangepast naar de dichtstbijzijnde tiende.

Alleen de flenshoogte verschilt. De NEM staat hogere flenzen toe dan NMRA, maar door het minimum van 0,6 mm past RP-25 geheel binnen NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ROCO en RP25
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2024, 13:17:47 »
Laat ik het dan anders zeggen. In 1977 werd de maximale flenshoogte verlaagd naar 1,2 mm. Dat is nog steeds de maximale hoogte volgens nem310.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
Re: ROCO en RP25
« Reactie #14 Gepost op: 12 November 2024, 12:02:47 »
Nou, ik heb uiteindelijk gekozen voor Rocoline zonder bedding.
De nieuwe Roco loc rijdt er uitstekend op, ook op de wissels en het merendeel van de andere merken idem.
Gek genoeg: 1 ketelwagentje (Pieter Bon) van Roco heeft te hoge flenzen. Daar moet ik dan andere wielen voor halen.
De volgende vraag betreft de koppelingen. Dat is nu een rommeltje van Roco, Piko, Saksenmodelle, Fleischmann, enz.
Maar ongeacht welke koppeling je kiest, de hoogte bij de diverse wagens verschilt per merk.
Hoe lossen jullie dat op?

M.vr.groet,

Aad