Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
  

Auteur Topic: ROCO en RP25  (gelezen 2193 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #15 Gepost op: 12 November 2024, 12:49:45 »
ik heb zelden problemen met verschillende koppelingshoogte. En als het wel zo is, dan ga ik meten wie de boosdoener is. NEM 360 is dan de maatstaf.
https://morop.org/downloads/nem/de/nem360_d.pdfhttp://
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ROCO en RP25
« Reactie #16 Gepost op: 12 November 2024, 12:54:40 »
Het valt tegenwoordig wel mee inderdaad. Ik gebruik Profi-koppelingen en bijna altijd zitten die op de juiste hoogte. Waar dat niet het geval is - Piko coupé rijtuigen schieten me te binnen - gebruik ik een in hoogte verstelbare variant van de profi.

https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #17 Gepost op: 12 November 2024, 12:57:45 »
Nog een opmerking over dat Pieter Bon wagentje met te hoge flenzen. Zou zomaar kunnen dat daar niet de originele wielen onder zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ROCO en RP25
« Reactie #18 Gepost op: 12 November 2024, 13:32:24 »
Hoewel de keuze is gemaakt, kon bijna al mijn materieel over Roco Line, behalve bv Marklin Hamo en oud Fleischmann (we hadden een clubbaan met Roco line).

Qua koppelingen, ik gebruik nu alleen nog maar materieel met kortkoppelingschachten en profi koppelingen. Daarmee ben ik van al het gezeur af.

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #19 Gepost op: 12 November 2024, 14:17:19 »
Märklin Hamo heeft Märklin flenzen. Die zijn 1,35 mm hoog, net te veel voor RocoLine.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2720
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: ROCO en RP25
« Reactie #20 Gepost op: 12 November 2024, 15:35:45 »
Klopt, dat reed heerlijk over de dwarsliggers  ::)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ROCO en RP25
« Reactie #21 Gepost op: 13 November 2024, 04:23:19 »
Vanaf begin jaren tachtig werden ook Hamomodellen met correcte wielen uitgerust. Mijn 1139 uit 1980 ratelde vrolijk op de flex van Rocoline, de motorpost van een paar jaar later al niet meer.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: ROCO en RP25
« Reactie #22 Gepost op: 13 November 2024, 08:45:01 »
De volgende vraag betreft de koppelingen. Dat is nu een rommeltje van Roco, Piko, Saksenmodelle, Fleischmann, enz.
Maar ongeacht welke koppeling je kiest, de hoogte bij de diverse wagens verschilt per merk.
Hoe lossen jullie dat op?

M.vr.groet,

Aad

Hoogte verschil in koppelingen heb je ook bij de plan E van Artitec.
Ik heb dit opgelost met magnetische koppelingen, geven ook direct de stroom door.
Het hoogteverschil is dermate klein dat de speling in de magneetkoppeling dit perfect opvangt.

Groet
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1436
Re: ROCO en RP25
« Reactie #23 Gepost op: 13 November 2024, 08:56:22 »
Vanaf begin jaren tachtig werden ook Hamomodellen met correcte wielen uitgerust. 

Klopt.  Maar weet niet of het standaard was vanaf een zekere datum, of een keuze van de klant. De Märklin-Hamo doos kreeg een extra stickertje (voor) "Roco-Line". Was in de overgangsperiode naar "Trix" als Märklin-2-rail merknaam.

 

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #24 Gepost op: 13 November 2024, 10:11:16 »
Het hangt er misschien vanaf over welke Hamo modellen het gaat. De Hamo's de ik heb meegemaakt waren oorspronkelijk Märklin modellen, omgebouwd door de firma Keuterman. Wielen werden bij die ombouw eenzijdig geïsoleerd en voorzien van stroomafnameveertjes. Flenzen werden niet aangepast en de speermaat stond op de Märklin afstand van 14 mm, in plaats van de 14,4 mm die voor 2-rail nodig is.
Ik heb de firma Keuterman daar indertijd over aangesproken, maar ze vonden dat ze goed bezig waren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: ROCO en RP25
« Reactie #25 Gepost op: 13 November 2024, 10:25:13 »
Kan best dat Keuterman heeft omgebouwd. Maar meestal werden de Hamomodellen gewoon in Göppingen geproduceerd. De modellen uit de heruitgave van de aloude 1200 in de jaren tachtig rijden ook prima over Rocoline evenals de Hamoversies van ICR. Logisch, want tegen die tijd leverde Märklin ook wielstellen voor tweerail die keurig aan nem 310 versie 1977 voldeden. De overname van Trix was veel later.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.