Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 14:18:46
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 14:07:56
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:05:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 13:59:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 11:56:44
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:52:13
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
Vandaag om 10:25:29
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 10:20:10
verlichting inbouwen voor beginners door bask185
Vandaag om 10:18:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 10:12:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:12:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:43:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 08:36:16
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door AartvN
Vandaag om 07:48:51
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
23 October 2025, 22:57:52
Artitec 6300 door ModelWessel
23 October 2025, 22:11:28
roco kraan 40108 adres wijzigen door jerrytrein
23 October 2025, 21:53:06
Raadplaatje door Hatsune Miku
23 October 2025, 21:28:22
  

Auteur Topic: ROCO en RP25  (gelezen 2345 keer)

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
ROCO en RP25
« Gepost op: 26 October 2024, 10:19:34 »
Ik raak het spoor een beetje bijster momenteel; ik heb een prachtige nieuwe loc op marktplaats gekocht van Roco, nl.  een 151 070-0, nummer 73368. Deze loc is uitgevoerd met RP25 wielen. Nu is mijn vraag of alle nieuwe modellen worden uitgevoerd/geleverd met deze wielen. Ik kan dat nergens vinden. Ik denk van wel aangezien roco line rails een hoogte hebben 2,1 mm, code 83.
Wie kan hierover duidelijkheid geven.

M.vr.groet,

Aad

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 572
Re: ROCO en RP25
« Reactie #1 Gepost op: 26 October 2024, 10:52:07 »
Blijkbaar is dat de nieuwe standaard van Roco.
Voor sommige locomotieven kan je wel de wielen met hogere flens appart bestellen, maar ja , dan zal je weer moeten bijbetalen.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: ROCO en RP25
« Reactie #2 Gepost op: 26 October 2024, 10:53:48 »
Geen idee wat Roco line te maken heeft met het type wielen, maar sommige locs van roco gebruiken fijnere wielen. Staat gewoon op de Roco site:





aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: ROCO en RP25
« Reactie #3 Gepost op: 26 October 2024, 10:59:27 »
Volgens mij kan je nl. niet op roco line rijden met zgn. pizza snijders, vandaar.

M.vr.groet,

Aad

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #4 Gepost op: 26 October 2024, 11:03:22 »
Ik kan nergens vinden dat de flenzen volgens RP-25 zijn. Wel geconstateerd dat Roco tegenwoordig vaak flenzen heeft van 1 mm hoog. Dat kan, aangezien de Morop norm zegt dat de flenshoogte tussen 0,6 en 1,2 mm moet liggen.

RP-25 flenzen liggen daarbinnen, om precies te zijn code 250, dat is 0,635 mm.

Voor Roco line is dat allemaal geen probleem, die kan flenzen tot 1,2 mm makkelijk aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2372
Re: ROCO en RP25
« Reactie #5 Gepost op: 26 October 2024, 11:04:33 »
Is het echt RP25? Sommige Roco locs hebben wielen met een flenshoogte van 1mm, dat is lager dan gebruikelijk, maar het is geen RP25, dat heeft een flenshoogte van 0,64mm. Overigens Roco line heeft geen RP25 nodig, daar kan alles met wielen volgens de NEM normen (uitgezonderd Marklin) gewoon op rijden.

Groet Meino

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22622
Re: ROCO en RP25
« Reactie #6 Gepost op: 26 October 2024, 11:22:14 »
Het is allemaal gebaseerd op NEM310. NEM310 houdt ook zoveel als mogelijk rekening met RP25, maar dat is een Amerikaanse term en ook niet precies hetzelfde.

https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem310_en_2009_20111116.pdf

Het is zeker niet per se nodig voor Rocoline.
« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 11:23:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: ROCO en RP25
« Reactie #7 Gepost op: 26 October 2024, 11:35:47 »
Ok, geen RP 25 dus, maar wel een nieuwe vraag: Op Roco-line rijden dus zowel de Roco locs met "Räder mit niedrigen Spurkränzen", alsook de "oude" loc's met hoge flenzen? Wat voor flenzen hanteert Piko tegenwoordig en rijdt dit probleemloos over Roco-line?
Ik hoor het graag want ik kan nu nog kiezen welke rail ik toepas.

M.vr.groet,

Aad

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: ROCO en RP25
« Reactie #8 Gepost op: 26 October 2024, 11:46:24 »
Denk ook eens aan PECO streamline code 75 of naar mijn smaak de PECO Bullhead code75.
Hier rijd zelfs mijn Holland Rail NS2488 met z'n pizzasnijders probleemloos overheen.
Bijkomend voordeel dat de prijs op hetzelfde niveau ligt als overige standaard rails.
Ze hebben zelfs mooie lange wissels SL-U1188 en SL-U1189 die uiteraard wel iets duurder zijn maar niet de spuigaten uit.
Carpe Diem

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: ROCO en RP25
« Reactie #9 Gepost op: 26 October 2024, 12:31:38 »

     Peco code 75 (1,9mm) heeft namelijk iets lagere/bescheidenere  "kleinijzers"  dan Roco Line code 83 (2,1mm).
     Beide modelrails zijn reeds decennia op de markt, dus bijna àlles rijdt hierop behoudens nog oudere Kleinbahns, Jouefs, Lima's, Hamo's, enz..
     (langer verhaal ingekort...)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22622
Re: ROCO en RP25
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2024, 12:34:36 »
Aad, Roco gebruikt al van meet af aan wielen die voldoen aan nem310, dus al voordat die norm bestond. Ik heb Roco-modellen uit de jaren zeventig van de vorige eeuw die prima rijden op mijn baan met Rocolinerails. Piko bestond al in de DDR en in die tijd werden er nog hogere flenzen door Piko toegepast. Het latere Piko heeft vanaf het begin in de jaren negentig wielen volgens nem310 toegepast. Piko A-gleis heeft hogere railstaven (2,5 mm) om rijden met de oudere modellen mogelijk te maken.

De eerste versie van nem310 is volgens mij van 1977. Sommige merken - Röwa en Roco - gebruikten al eerder wielen die daarmee overweg konden. Een merk als Fleischmann veranderde de wielen vrijwel onmiddelijk. Andere merken - Märklin voor tweerail, Lima - hadden daar meer tijd voor nodig, maar gingen in de jaren tachtig overstag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2024, 12:37:11 »
Hier rijd zelfs mijn Holland Rail NS2488 met z'n pizzasnijders probleemloos overheen.
Definieer "pizzasnijders".
Ik gebruik al jaren uitsluitend Peco code 75, en flenzen van 1,2 mm (het maximum volgens Morop) passen hier net overheen. Hoger gaat ratelen over het kleinijzer.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: ROCO en RP25
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2024, 12:49:05 »
De eerste versie van nem310 is volgens mij van 1977.
De versie 1977 is de vorige, niet de eerste.
Ik weet niet het exacte jaar, maar de NEM310 bestond al in de jaren '60.

De NEM 310 is overigens gebaseerd op een overeenkomstige norm bij de NMRA. De meeste maten van het wielprofiel zijn hetzelfde, met een geringe aanpassing. Dat komt doordat de NMRA de maten in duizendsten inches aangeeft. Bij het omrekenen naar millimeters zijn de maten aangepast naar de dichtstbijzijnde tiende.

Alleen de flenshoogte verschilt. De NEM staat hogere flenzen toe dan NMRA, maar door het minimum van 0,6 mm past RP-25 geheel binnen NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22622
Re: ROCO en RP25
« Reactie #13 Gepost op: 26 October 2024, 13:17:47 »
Laat ik het dan anders zeggen. In 1977 werd de maximale flenshoogte verlaagd naar 1,2 mm. Dat is nog steeds de maximale hoogte volgens nem310.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: ROCO en RP25
« Reactie #14 Gepost op: 12 November 2024, 12:02:47 »
Nou, ik heb uiteindelijk gekozen voor Rocoline zonder bedding.
De nieuwe Roco loc rijdt er uitstekend op, ook op de wissels en het merendeel van de andere merken idem.
Gek genoeg: 1 ketelwagentje (Pieter Bon) van Roco heeft te hoge flenzen. Daar moet ik dan andere wielen voor halen.
De volgende vraag betreft de koppelingen. Dat is nu een rommeltje van Roco, Piko, Saksenmodelle, Fleischmann, enz.
Maar ongeacht welke koppeling je kiest, de hoogte bij de diverse wagens verschilt per merk.
Hoe lossen jullie dat op?

M.vr.groet,

Aad