Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door HJ
Vandaag om 06:20:18
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
digitaal veranderd in 15 jaar door Lobomotion69
Vandaag om 04:53:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Miniature Holland
Vandaag om 03:47:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?  (gelezen 5686 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #45 Gepost op: 25 October 2024, 15:32:57 »
Je hoeft ze toch niet allemaal tegelijk te maken?

Ik heb 20 jaar geleden een boek geschreven en daar moesten er 1000 per jaar van verkocht worden om het in druk te houden. Tegenwoordig kunnen ze één exemplaar van een boek maken dat er nagenoeg even goed uit ziet als een "echt" gedrukt boek dus de uitgevers konden hun pakhuizen grotendeels opdoeken.

Zo radikaal zal het met modeltreinen niet gaan, maar je zal ze vast in oplagen van 100, 200, 500 ofzo exemplaren kunnen maken.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #46 Gepost op: 25 October 2024, 15:38:59 »
Nee, dat gaat niet als je zelf geen fabriek hebt. Kijk maar naar fabrikanten zonder fabriek zoals Artitec, Exacttrain of Dekas. Die brengen meteen tig varianten uit omdat de minimale bestelhoeveelheid gehaald moet worden.

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #47 Gepost op: 25 October 2024, 17:16:40 »
Hm, je hoeft niet per sé aan ieder model te verdienen.

 ;D ;D
Walter

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #48 Gepost op: 25 October 2024, 17:45:36 »
En vergeet ook de licenties niet.

Waarom brengt Piko de 600, 1000, 1100, 1200, 2200 en 2400 uit?
Die zijn inmiddels rechtenvrij.

De 1600 modellen van Fleischmann, zitten rechten aan vast. De designs zijn eigendom van de bedrijven waarvoor de fabrikanten fees moeten betalen om deze te mogen reproduceren. Dit is bijvoorbeeld de reden geweest dat de 1600 blokjesloc nooit is uitgekomen. HSL trok de licenties terug net voor de productie....


Nee hoor. Piko brengt die modellen uit om de simpele reden dat men daar over de tekeningen kan beschikken.
Kijk maar eens goed: zijn allemaal locs die al eens bij Philotrain zijn uitgebracht. Via de Nederlandse importeur
zijn de tekeningen nu in Sonnenberg terecht gekomen. Heeft niks met licenties te maken. Beste bewijs daarvoor
is dat de 1600 in schaal N bij Minitrix én Fleischmann is uitgebracht.

Bor

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • Modelspoor is emotie...
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #49 Gepost op: 25 October 2024, 18:36:29 »
Als je over het betalen van rechten voor het uitbrengen van modellen hebt, is hier een mooi voorbeeld:

https://www.wagons-lits-diffusion.com/en/album/ex-de-licences/

Dat verklaart waarom, in dit geval, de CIWL modellen van de diverse fabrikanten zo aan de prijs zijn.

Wat de schaal N-modellen van de NS betreft: heeft met name te maken met het feit dat de markt voor N een stuk kleiner is dan die voor h0 (ong.30%). Dat betekent niét dat die 30% alleen maar naar NL voorbeeld rijdt, want de meeste rijden waarschijnlijk Duits.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2024, 18:41:05 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #50 Gepost op: 25 October 2024, 19:16:35 »
Het ontwerp en dergelijken gebeurd gewoon in Europa. De fabrikanten kopen of bouwen zelf fabrieken in China,  Vietnam of Hongarije.
Da's niet bij definitie zo. Piko en Heljan in ieder geval niet, daar wordt ook het ontwerp in het verre oosten gedaan. Bij Piko zie je dat in de videos van het productieproces.

Over licenties: voor zover ik ben geïnformeerd mag je wel een schaalmodel produceren van een bestaand voorwerp, maar voor de logo's moet je toestemming hebben. Wat ik heb gehoord ging dat doorgaans gewoon met een verzoekje en werd daar verder niet voor betaald. Wellicht doen ze tegenwoordig wat moeilijker, zoals overal.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #51 Gepost op: 25 October 2024, 19:30:40 »
Ik heb ergens voorbij zien komen dat als je het trademark hebt op het "grote" ding je daarmee niet automatisch modellen daarvan kan tegenhouden of om geld vragen.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #52 Gepost op: 25 October 2024, 19:48:59 »
Vergis je niet
Iemand is terug geblazen bij de rechter omdat hij Ned treinmodellen maakte van de echte Lego stenen.
Ook dit is "markt bescherming".

Ik heb bij het Atomium gevraagd een bouwplaat te mogen uitgeven van hun "model".
De chemische samenstelling (ijzer atoom gekanteld) is niet beschermd, maar beeld materiaal wel.
Een bouwplaat zonder foto's ......

Shell logo is ook niet zomaar te gebruiken etc....

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 888
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #53 Gepost op: 25 October 2024, 20:51:08 »
Ho even! Die meneer is door de rechter niet aangepakt omdat hij Nederlandse treinmodellen maakte, maar omdat hij die van Lego maakte en voor sommige onderdelen lego-steentjes modificeerde.
De rechtszaak was dan ook niet aangespannen door een locomotieffabrikant of spoorwegmaatschappij, maar door Lego. Heel ander verhaal dus.

Bor

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #54 Gepost op: 25 October 2024, 21:34:18 »
Het is in principe heel simpel.

Een bedrijf ontwerpt een locomotief, of de livery voor een bestaande locomotief zoals RailExperts, HSL, DBAG, ACTS etc.. Steekt daar veel geld en energie in. Die gaan het niet leuk vinden als je van hun ontwerp voor commerciële doeleinden modellen gaat maken en dan winsten maakt met hun design.

Dat is hetzelfde als wanneer je mij betaald om een baanontwerp te maken. En vervolgens gaat iemand anders dat ontwerp gebruiken om commercieel die modelbanen te bouwen en te verkopen. Jij hebt ervoor betaald, en een ander gaat er geld mee verdienen achter jou rug om.

Of wanneer je een bedrijf inhuurt om je werkbus te laten bestickeren in een door jouw ontworpen design. En vervolgens gaat een ander daar vele modellen van produceren zonder dat jij er een cent van ziet.

Nu maakt de NS zich niet druk om een kleinseriefabrikant die per jaar eens 50 of 100 modellen verkoopt. Maar een grote jongen als Marklin of Fleischmann die er duizenden modellen van verkopen, vinden ze niet leuk.

Fleischmann en Roco kopen gewoon gebruikslicenties bij de eigenaars. Hoe dat financieel is geregeld doen ze geheimzinnig iver.

Piko zet zich liever in op het verlopen van die patenten. Na meen ik 30 jaar (kan me vergissen) vervallen die naar wat ik begreep van Wim.

Dus ja, licenties zijn absoluut een spelbreker. Zo kondigde Roco ooit de blokkenloc aan. Echter trok HSL de licentie in vanwege een financieel geschil. Dus die kwam nooit op de markt.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #55 Gepost op: 25 October 2024, 21:52:05 »
Bor,  dat probeer ik juist aan te geven......  LEGO.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #56 Gepost op: 25 October 2024, 22:06:31 »
Hoe het exact juridisch zit weet ik niet meer maar volgens mij heeft er ooit een hogere rechter een uitspraak gedaan dat men wel een model van een auto mag maken en verkopen . Als voetnoot de opmerking dat dit niet toegestaan was als het om beschadiging van het merk zou gaan.
Om in het spoorse te blijven een Fyra mag wel maar niet eentje waarbij vanaf het ontwerp de optie "afvallende onderdelen " zit

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #57 Gepost op: 26 October 2024, 12:47:53 »
Er is best veel Nederlands N materieel toch?
Op mijn website heb ik op dit moment 855 modellen staan: https://nlinmodel.nl/n
En ik moet nog het nodige toevoegen want N is nog niet compleet...

En als je vraag specifiek over modern gaat: 168 modellen in tijdperk 6 https://nlinmodel.nl/n/vi

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #58 Gepost op: 26 October 2024, 16:14:02 »
Er is best veel Nederlands N materieel toch?
Op mijn website heb ik op dit moment 855 modellen staan: https://nlinmodel.nl/n

Ja, wel een hoop items, maar als je inzoomt op treinstellen blijven er 36 over. Ik tel ICE niet mee want die is toch iets meer Duits... Veel varianten hondekop, wat treinen die regionale vervoerders waarschijnlijk "van de plank" gekocht hebben dus hetzelfde als modellen die ook elders rijden alleen andere kleuren. Blijft over nog flink wat koplopers, maar volgens mij nergens nieuw te krijgen.

(En op H0 meer dan 500 euro... Oei!)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #59 Gepost op: 26 October 2024, 17:38:49 »
Ik heb bij het Atomium gevraagd een bouwplaat te mogen uitgeven van hun "model".
De chemische samenstelling (ijzer atoom gekanteld) is niet beschermd, maar beeld materiaal wel.
Een bouwplaat zonder foto's ......
Het is niet één ijzeratoom, maar een kristalstructuur bestaande uit negen ijzeratomen. Elke bol stelt een atoom voor
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.