Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:13:15
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 22:54:38
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
Vandaag om 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
Vandaag om 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?  (gelezen 5640 keer)

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Gepost op: 23 October 2024, 17:10:08 »
Aan het eind van de straat hier rijden de treinen tussen Den Haag en Leiden langs. Daar zie ik dus de bulk van het huidige NS-materieel langskomen:
  • Koploper
  • DDZ
  • VIRM
  • SLT
  • SNG
  • (Af en toe een verdwaalde thalys, maar ik heb nog geen eurostar gezien)
  • (Een paar keer per dag een vrachttrein)
Even langs Den Haag CS en dan zie ik nog:
  • TRAXX+ICR naar Eindhoven over de HSL
  • ICNG naar Eindhoven over de HSL
Als ik me niet vergis kan ik in schaal N nu alleen die TRAXX+ICR-trein nabouwen. Al die NS-treinstellen zijn volgens mij niet beschikbaar.

Qua ouder spul varianten van de hondekop en 1600/1700/1800-locomotieven. Nu niet meer in dienst. En nog een flink aantal nog oudere NS-locomotieven.

Op schaal H0 is dit in elk geval iets beter.

Aan de ene kant snap ik het wel: voor specifiek Nederlands materieel is er natuurlijk een beperkte markt. TRAXXen rijden in half Europa rond en de extra kosten om die in NS-kleuren te schilderen zijn beperkt.

Maar aan de andere kant snap ik het ook niet. Er zijn zo'n 45000 verschillende stoomlocomotieven beschikbaar op schaal N. En ook wel andere zaken waarvoor de markt me niet enorm lijkt, zoals een thalys met 10 bakken, lengte 1,26 meter...

Het lijkt me dat er een markt moet zijn voor een aantal Nederlandse materieelseries. Zelf lijkt me de koploper de eerste kandidaat. Voordeel is dat die in het groot onder meer als drietjes rijden, wat op bijna elke baan nog wel past. (Vier wagons is kantje boord op mijn kleine baan.) De middenbak bestaat al als ICR, en voor de helft van de kop/staart. Dat scheelt een slok op een borrel. Koploper heeft ook aan de ene kant al een redelijke nostalgie-waarde, maar aan de andere kant blijft-ie ook nog een aantal jaar in dienst dus niet al te belegen.

DDZ is lelijk dus ik schat niet de beste investering. (Ze zitten wel lekker ruim.)  :D

VIRM vind ik als reiziger verschrikkelijk met klein balkon, smalle trappetjes (dolle pret bij halte schiphol!) en smalle zitruimte vanwege het onbegrijpelijk taps toelopen boven en onder, maar het silhouet van een VIRM is wel iconisch. Misschien dat ik die wel op mijn baan wil hebben.

SLT en SNG: dit zijn toch niet specifiek Nederlandse ontwerpen? Zijn er andere landen waar ze (van buiten gezien) in dezelfde configuratie rondrijden? In dat geval is dit al een stuk aantrekkelijker, kan je varianten in verschillende kleuren maken.

ICNG lijkt me nog iets te vroeg en minimaal vijf bakken is ook een uitdaging.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 549
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2024, 17:49:30 »
 :)
45000 verschillende stoomlocomotieven in schaal N?

Vrindelijke groet.

R.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2024, 17:56:05 »
Simpel:
- klein land
- kleine schaal ->geen omzetpotentieel
- meeste modellen alleen voor NS bruikbaar
- tijdperk lastig (vergelijk met 70/80 er jaren, waar wel voldoende modellen voor zijn)

Daarom
« Laatst bewerkt op: 23 October 2024, 17:58:04 door Falkenberg »

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2024, 18:00:12 »
Waarom is het tijdperk lastig??

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2024, 18:02:15 »
Koploper is volgens mij door Minitrix uitgebracht.

Bor

iljitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2024, 18:10:09 »
Koploper is volgens mij door Minitrix uitgebracht.

Ah ja. Maar dat was 20 jaar geleden en nu niet meer leverbaar...

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2024, 18:14:28 »
Wel 2e hanss, al moet je dan wel flink in de buidel tasten. De ICm is er 3- en 4 delig in standaard trim, KLM en Olympische kleurstelling.

Een mal bouwen kost al gauw een kleine ton, bij treinstellen gaat het om meerdere mallen. Dan moet de afzet wel potentieel zijn, of het model er in meerdere kleurstellingen te produceren.

Behalve Piko en Fleischmann durft de rest zich er niet aan te branden. En dat is echt jammer.

Kijk even bij Bisschop Modelbouw, die maakt veel NS materiaal in schaal N.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 887
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2024, 18:14:56 »
30 seconden googlen en ik vond er eentje voor je: https://modeltreinwinkel.nl/minitrix-12500-n-koploper-treinstel-van-de-ns.html

Bor

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #8 Gepost op: 23 October 2024, 19:44:32 »
En ook wel andere zaken waarvoor de markt me niet enorm lijkt, zoals een thalys met 10 bakken, lengte 1,26 meter...
In tegenstelling tot de andere materieeltypes is de Thalys ook verkoopbaar in Frankrijk, Duitsland en Japan (Kato maakt ook de TGV, ICE en Eurostar). De lengte zie ik er niet zo toe doen, 't is maar 125 cm.

Citaat
De middenbak bestaat al als ICR, en voor de helft van de kop/staart. Dat scheelt een slok op een borrel.
De grootste kosten zitten in het maken van de mal, ICR verschilt nogal van de tussenbak van ICM dus daar heb je vrij weinig aan. En als je ervan uitgaat dat ICR in model al bestaat zit je ook vast aan de fabrikant die ICR aanbied en dat is Minitrix, die al een Koploper in model hebben.  ;) Gezien de desinteresse aldaar verwacht ik van hun geen ICR of ICM meer.

Citaat
VIRM vind ik als reiziger verschrikkelijk met klein balkon, smalle trappetjes (dolle pret bij halte schiphol!) en smalle zitruimte vanwege het onbegrijpelijk taps toelopen boven en onder, maar het silhouet van een VIRM is wel iconisch. Misschien dat ik die wel op mijn baan wil hebben.
Geen van die dingen maakt uit voor het produceren van een model, dat er veel varianten van IRM mogelijk zijn is wel een voordeel.

Citaat
SLT en SNG: dit zijn toch niet specifiek Nederlandse ontwerpen?
Jawel en kleurvarianten zijn er ook (nog) niet van. Hooguit een gele in plaats van blauwe neus.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #9 Gepost op: 23 October 2024, 21:03:34 »
30 seconden googlen en ik vond er eentje voor je: https://modeltreinwinkel.nl/minitrix-12500-n-koploper-treinstel-van-de-ns.html

Bor

Dat is nog een schappelijke prijs. Dit model analoog gaat meestal voor 6-700 euro momenteel. Tijdens de pandemie zijn er zelfs momenten geweest dat ze op CataWiki voor bijna 1900 euro gingen.
Zelf heb ik deze helemaal verbouwd, digitale verlichting, stroomvoerende koppelingen, SB Modellbau motor enzovoort. Ik zou er 950 euro voor kunnen vangen schijnbaar.
De olympische gaat vaak gemiddeld 700-800 euro....

Dan te bedenken dat ze 199 gulden waren nieuw, en tot voor de pandemie voor 250 euro op de plank lagen op de beurs. Als je nu een Koploper hebt, heb je een geldkistje liggen.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #10 Gepost op: 23 October 2024, 21:49:42 »
Zo goedkoop, dat kan ik me niet voorstellen. Dan waren ze goedkoper dan een loc in die tijd. 1900 euro kan ik me ook niet voorstellen maar dat is Catawiki.  8)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 844
  • mekkerend het leven door
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2024, 21:56:38 »

Kijk even bij Bisschop Modelbouw, die maakt veel NS materiaal in schaal N.

Deze staat elke keer in Houten dus ga 9 november daar heen en je zie wat zij maken
Groet,

Gerard

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1807
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2024, 01:00:42 »
Klopt, Misha van Crazy-Trains had hem op CataWiki verkocht voor 1890 euro aan een Italiaanse man.

Overigens in de jaren 90 was 199 gulden normaal voor een treinstel, omgerekend 420 euro....
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

C-rails

  • Gast
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #13 Gepost op: 24 October 2024, 05:31:24 »
Kleine correctie. De omrekenfactor naar euro is delen door 2,20371, niet vermenigvuldigen. Dus fl199,00 is dus €90,30.  ;D ;D
Natuurlijk komt dan daar de inflatie bovenop van gemiddeld 2,3%, so do your math.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2024, 05:43:45 door Cor--24. Reden: Zin inflatie toegevoegd »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Waarom zo weinig schaal N NS-materieel?
« Reactie #14 Gepost op: 24 October 2024, 07:21:10 »
Overigens in de jaren 90 was 199 gulden normaal voor een treinstel, omgerekend 420 euro....
Draai je de cijfers niet om, dus 420 gulden en omgerekend zo'n 200 euro? Mijn eerste loc was 300 gulden in de jaren '90 en ik geloof niet dat de Koploper minder kostte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.