Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:41:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MaraNCS
Vandaag om 21:41:16
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 21:40:55
NS Postrijtuigen door Rob Ellerman
Vandaag om 21:40:51
Lichtbeeld Hondekop met proefsnor L omgekeerd L of 2 gele? door henk
Vandaag om 21:37:48
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 21:35:48
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:32
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 21:27:09
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 21:21:45
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 21:16:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 21:08:07
Modelspoorbaan van Einte door Mark D.
Vandaag om 21:05:52
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:02:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 21:00:40
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 20:53:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 20:53:17
Transfers AD reclame voor ombouw sprinter door hmmglaser
Vandaag om 20:49:46
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 20:46:59
NS-1000 in spoor-1 door defender
Vandaag om 20:42:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 20:41:21
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door defender
Vandaag om 20:24:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Frank 123
Vandaag om 20:15:50
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:09
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Bahn-AG
Vandaag om 18:07:06
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 15:38:12
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 14:44:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:04:19
Pecorama Dicht door Noordpool
Vandaag om 13:47:10
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren  (gelezen 156643 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #210 Gepost op: 28 October 2009, 09:04:21 »
Ik zou niet aan de buffers gaan vijlen, dan worden ze inderdad te klein. Je kan ook op de beurs in Houten bij de Limaman de juiste kopen. Ook zou je ze zelf kunnen maken van styreen.

O ja, de cylinders voor de stroomafnemers; waar zijn die? :P

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #211 Gepost op: 28 October 2009, 11:14:59 »
Zelf nieuwe buffers maken is simpel: rechthoekjes snijden uit 0,5 mm styreen, daar aan een hoek weer een schuin stukje afhalen, en op een 1 mm staafje lijmen.
Die cylinders van de stroomafnemers worden door Sommerfeld helaas niet meer bijgeleverd. Bestellen als onderdeel bij Roco misschien? Een tijdje geleden kwam op dit forum de naam van een Roco onderdelenman voorbij.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #212 Gepost op: 28 October 2009, 12:31:50 »
Ik heb nog een bestelling bij Roco uitstaan voor cylinders (besteld via de plaatselijke winkelier). Dit keer duurt het erg lang, maar over het algemeen heb ik Roco-onderdelen na hooguit 2 weken binnen. Als je echt fanatiek ben kan je ook de cylinders zelf maken.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #213 Gepost op: 28 October 2009, 15:10:43 »
@prutser: Weet je trouwens zeker dat die binnenste lampringen turkoois zijn en niet blauw? Als ik goed naar bovenstaande kleurenfoto van de echte kijk geloof ik dat die ringen dezelfde kleur hebben als de omringende bies, en dat ze alleen door de lichtval lichter lijken. Van de zwart-witfoto's krijg ik ook die indruk (dat er dus geen kleurverschil is)

Jan

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #214 Gepost op: 28 October 2009, 21:20:53 »
@prutser: Erg mooi geworden (y)

Verder dacht ik dat die trapjes misschien van styreen te maken zijn, het moet mogelijk zijn, maar dat lijkt me wel een heel gepriegel om het mooi te krijgen. Verder zou ik dan wel meteen alle 4 trapjes vervangen omdat de zelfgemaakte waarschijnlijk iets anders zullen worden. Of kan ik beter met een schone lei beginnen door een andere kap aan te schaffen?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6791
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #215 Gepost op: 28 October 2009, 21:45:14 »
@prutser: Weet je trouwens zeker dat die binnenste lampringen turkoois zijn en niet blauw? Als ik goed naar bovenstaande kleurenfoto van de echte kijk geloof ik dat die ringen dezelfde kleur hebben als de omringende bies, en dat ze alleen door de lichtval lichter lijken. Van de zwart-witfoto's krijg ik ook die indruk (dat er dus geen kleurverschil is)

Jan

Ik zie ze daar eerder als grijs, maar eens waren ze turq.. en ik ga er maar vanuit dat ze de bies om de lampringen hebben geschilderd, maar niets is echt zeker, dus ruimte voor een beetje artistieke vrijheid  ;D.
Op die foto is het dak en de panto's ook niet meer agaatgrijs/wit en de draaistellen ook niet echt meer grijs.
Ik zou eerder de roosters turq. laten want die zie ik nergens Alu. of grijs, tenzij ze vuil zijn, maarja Alu. staat wel weer mooier.

Die hefcilinders ga ik nog wel bestellen, ik heb al vele maanden roco ns 1100 onderdelen in backorder staan en daar kunnen ze wel bij, stel je voor dat roco ineens gek gaat doen en besluit te gaan leveren.

groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 28 October 2009, 22:17:34 door prutser »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #216 Gepost op: 28 October 2009, 22:54:05 »
Eens waren ze turquoise -- ja, voor de bies erop was geschilderd. Maar kijk maar eens goed in het boek van Bouman: als de bies erop zit, hebben de lampringen de kleur daarvan. Bij het gehypte M* -model van laatst is dit ook niet goed gegaan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6791
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #217 Gepost op: 28 October 2009, 23:10:20 »
O.k., maar vind je het erg als ik het zo laat  ;D, misschien wat voor de volgende.
Bij de bruine zijn de ringen trouwens niet oranje/geel.

Groet Stephan.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #218 Gepost op: 28 October 2009, 23:20:39 »
Nee, ik kom persoonlijk bij je langs om ze blauw te kwasten. Waar woon je? >:(

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #219 Gepost op: 28 October 2009, 23:31:43 »
Trouwens, ik kom niet: in Bouman, op p. 50 en 51 staat eerst de 1204 met turkooise lampringen en daarna de 1207. Er waren blijkbaar varianten. Overigens staat op p. 42 de 1207 met blauwe lampringen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6791
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #220 Gepost op: 28 October 2009, 23:40:35 »
Pffffft, ik zat al onder de tafel te bibberen, maar op het nippertje gered, geef Bouman een zoen van mij  :-*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #221 Gepost op: 28 October 2009, 23:42:02 »
Hoho, niet zo optimistisch: kom dan eerst maar eens met een foto van de 1210! :-[

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6791
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #222 Gepost op: 28 October 2009, 23:47:11 »
Eh, die is er niet dan? Mooi artistieke vrijheid dus.

Ik heb trouwens nog wel schildjes voor de 1207 en 1214, de 1207 waren dus blauw maar is er van de 1214 een foto?

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #223 Gepost op: 28 October 2009, 23:54:23 »
Kijk en huiver.

Dit is mijn Lima:




Wat een ding hè !  ;D.

Groet Stephan.



Ik huiver van bewondering, wat een zeldzame mooie loc. Mijn complimenten (y)
« Laatst bewerkt op: 14 November 2022, 17:47:28 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is. »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Lima 1200 verbeteren
« Reactie #224 Gepost op: 14 November 2009, 23:49:01 »
Weer tijd gehad om iets te doen.

Toch maar Daans idee overgenomen en de draaistellen elk 2 mm naar buiten gezet. Ziet er inderdaad beter uit.


Motordraaistel: aan de binnenkant 2 laagjes 1 mm styreen toegevoegd aan de  draaicirkel. Gelijmd met Revell Contacta, waarmee het Lima-plastic ontzettend goed is te lijmen. Aan de buitenkant was het iets ingewikkelder, omdat er daar materiaal af moet en er nogal weinig materiaal overblijft . Dus eerst de gaten waar ooit het Lima-lichtarmatuur in stak, opgevuld met styreen. Toen de nieuwe 'halve maan' in 1 mm styreen gesneden, en op z'n plaats gelijmd; vervolgens het Lima-plastic teruggesneden tot aan de nieuwe rand. Daarna het geheel nog verder versterkt met wat stukjes styreen.
Loopdraaistel verplaatsen is simpel: oude gat dichtmaken en nieuw gat boren 2 mm verder. Aan de onderkant de meegegoten ring tussen onderstel en draaistel aanvullen.
Verder een styreen pijpje om de kap aan het onderstel mee te kunnen schroeven, systeem-Floris. Het schroefje gaat door de onderbak, onder het gewicht. Het gewicht moest doorboord worden (diameter 5 mm.) De meeste Lima 1200en hebben trouwens een gewicht waar al een gat in zit.
De stapeltjes styreen die je hier op de foto links van de motor ziet, dienen niet ter versterking maar om het gewicht op te laten rusten, zodat dit niet meer kan wiebelen en niet meer het pijpje uit z'n lijmverbinding aan de kap kan doen afbreken.


Handgrepen gemaakt: 0,3 mm verenstaal bij de neusdeur en de bufferbalk, 0,5 mm messing bij de cabinedeuren. Blauw dekt nog niet 100%.






Extra stroomafnemer in loopdraaistel. Bovendien de middenas ook een stroomafnemertje op de as gegeven (vastgesoldeerd aan Lima-opnemer in het draaistel). De loc neemt nu dus stroom op van 8 [edit] wielen, en rijdt vlekkeloos. Misschien ooit nog een CD-Rom motor inbouwen, maar eigenlijk gaat het zo ook goed genoeg (langzaam rijden blijft een zwak punt).

« Laatst bewerkt op: 15 November 2009, 02:56:27 door janw »