Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Teun
Vandaag om 09:34:35
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door grossraumwagen
Vandaag om 09:03:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46

Auteur Topic: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets  (gelezen 13236 keer)

orientexpress

• Offline Offline
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Gepost op: 21 October 2024, 14:40:20 »
Hi,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik enthousiaste eigenaar geworden van een stapel messing onderdelen waarin zich hopelijk een LTM 51 in bevindt. Normaal stop ik het meeste van wat ik bouw in mijn generieke Haandrecht draadjes maar ik denk dat deze wel een appart draadje verdient.

Voor degene waar bij het woord Garratt en LTM 51 geen belletje gaat rinkelen verwijs ik graag door naar de site van Garrattfan https://www.modelrailroading.nl/Projects/LTM%2051/nl.html
Waarom? Ik kan dit simpelweg niet beter uitleggen dan daar gedaan word.

Het wachten is voorbij het pakket is op de stoep geland. Eens kijken wat we vinden:

De eerste etsplaat van het middengedeelte van locomotief waar de ketel op moet gaan rusten. Op basis van de informatie van modelrailroading.nl concludeer ik dat er 4 onderdelen missen.

Anderhalf keer de tweede etsplaat, een aantal onderdelen is namelijk al gebruikt voor 1 van de 2 gedeeltelijk gebouwde onderstellen. Geen onderdelen lijken te missen alles wat ontbreekt zit al op het gedeeltelijk gebouwde onderstel.

Het gedeeltelijk gebouwde onderstel.

Wat ontbreekt er dan wel?
Er bestaat een derde ets waarop enkele detaileringsdelen zitten zoals bijvoorbeeld de locschilden. Deze ontbreekt, en zo ook een dom.

Al met al ben ik niet ontvreden met mijn aankoop. Verbeter me als ik het fout heb, maar ik denk dat dit een redelijk Eénhoorn is in de nederlandse modelspoorwereld.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
Re: LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
« Reactie #1 Gepost op: 21 October 2024, 15:38:45 »
Niet alleen een dom mis je, maar eigenlijk alle gietdelen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222484907#msg3222484907

Veel vergelijkbare gietdelen zullen elders wel verkregen kunnen worden, maar problemen (een uitdaging !)  ga je krijgen met:
-verdeeldoos vóór het machinistenhuis
-afsluiters aan weerszijden van de rookkast
-keteklepkast (dubbel) bovenop de ketel
-smeerpunten (4x) voorop de kast van het draaistel.

Succes met de zoektocht naar de ontbrekende delen.... en het bouwen van de loc. (op korte termijn toch?)

Leukst om te maken is de taats (draaipunt) met de daar doorheen lopende stoomleidingen.

PS. Ik had helemaal niks, ook geen etsplaat, toen ik er aan begon en toch staat er een compleet model. Dus het kan. :D
« Laatst bewerkt op: 21 October 2024, 15:51:48 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #2 Gepost op: 21 October 2024, 15:55:28 »
Adriaan,

Ga jij naar Maarn komend weekend?

FritsT.

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2024, 21:52:02 »
Hi,

Nu de roes van het binnenkrijgen van het pakket voorbij is toch maar eens wat voorbereidende werkzaamheden.
Ik ben de website modelrailroading.nl heel aandachtig aan het doorlezen met name de oorspronkelijke instructie de kit (redelijk summier).
Ik ben aandachtig door alle foto's van Frits van zijn loc aan het doorgaan. Jeetje wat een detail. (Mijzelf lijkt het goed om hierbij telkens het besef te hebben wat valt wel en niet te verschalen naar H0)
De oorspronkelijke lijst van onderdelen ben ik maar eens gaan opzoeken van wat daar nog wel en niet meer van bestaat. Ook de lijst van Rene Vink kan ik daarnaast leggen. Een redelijk uitzoekklusje.
Dus voor wat afwisseling ook maar eens de gedraaide delen van de loc uit de oorspronkelijke Kaffa tekeningen maar eens in 3d getekend. Hiermee is niet gezegd dat ik alles op deze manier zal gaan gebruiken maar ik vind het fijn ook een digitale 3d referentie te hebben. Daarnaast geeft het ook een goed idee waar alles gepland was.
De 4 missende etsdelen zal ik waarschijnlijk ook uittekenen die stop ik dan ook meteen in het model.

De werktekeningen laten ook een servocylinder zien die oorspronkelijk gedraaid dient te worden waar zit deze?

@Frits: Ik zou later als ik een beter beeld heb van wat wel en niet nodig heb eens willen kijken wat ik van jou modelen zou kunnen verschalen als dat mag. Ik heb ook contact gezocht met Rene maar nog geen reactie.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2024, 22:29:30 »
Ik heb voor René geprobeerd de ketelklepkast te verschalen naar H0, in messsing. Dat werd geen succes. In 0 hebben we al de allerkleinste maat voor de gieter aangehouden en in H0 kom je onder die grens. Details (handwielen) verdwijnen in het niet. En nu Shapeways er niet meer is hebben we ook niet de mogelijkheid meer om andere onderdelen te testen. Voor ons een hele handicap. We wachten met spanning op de doorstart onder Manuevo.

De Servocylinder zit midden op de brug, rechterkant, op het frame. 2 "cylinders" met stangenstelsel en leidingen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222206385#msg3222206385

« Laatst bewerkt op: 22 October 2024, 22:32:46 door FritsT »

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 October 2024, 20:16:54 »
Hi,

Voor veel delen is dankzij het werk van René Vink op zijn website Modelrailroading.nl mij redelijk duidelijk waar al het etswerk moet. Echter het ketelframe gaf mij toch wat uitdagingen van delen die ik niet begreep. Dus met wat foto's van de Garratt van Frits probeerde ik het toch een beetje uit te zoeken.

De groene delen en de paarse delen vinden hun weg onder de ketel.  Echter voor het gele delen bevind zich maar 1 deel in de oorspronkelijke ets. (Rene heeft destijds zelf een tweede gefabriceerd). Bij mij was dit 1 van de 4 missende delen dus een orgineel heb ik niet. Hier zal ik dus wat aan moeten doen en gaan bepalen of ik er niet meteen 4 maak zoals het origneel.

Wat betreft de knietjes. De ets bevat 6 knieën. De oplettende kijker zal zien dat 1 kant van de garratt al 11 knieen bevat x2 dus 22knietjes.... Rijkelijk te kort met 6 stuks. Deze zijn verder ook niet allemaal gelijk er is verschil in breedte en hoogte.
Ik denk:
4 stuks totaal voor en achter
4 stuks laag en breed
4 stuks hoog en breed
8 stuks laag en smal

Verder wat ook opvalt is dat Frits het frame zoals in het echt verstijfd heeft. Afhankelijk van de breedt die dit oplevert in 1:87 is dit wellicht ook de moeite waard voor wat extra stijfheid en looks.

De vraag die wel in mij op begint te komen is of ik een aantal zaken niet moet gaan uittekenen en misschien eens ergens laten etsen voor de delen die ik mis. Heeft iemand een goed adres?

Met vriendelijke groet,

Adriaan

Beeldmateriaal van https://www.flickr.com/people/71654212@N00/

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #6 Gepost op: 23 October 2024, 20:24:38 »

De vraag die wel in mij op begint te komen is of ik een aantal zaken niet moet gaan uittekenen en misschien eens ergens laten etsen voor de delen die ik mis.
Heeft iemand een goed adres?

PPD in Schotland.
Je stuurt ze een PDF van je tekening en zij sturen een offerte en bij goedkeuring door jou (alles per email) sturen ze je de etsplaat.

https://ppdltd.com/services/model-rail

Daar komt mijn Gerrit en veel ander werk ook vandaan. En je zal niet de eerste Nederlandse modelbouwer zijn die daar aanklopt.
Ze doen ook laserwerk.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2024, 20:28:22 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #7 Gepost op: 23 October 2024, 20:39:43 »
Adriaan,

Die stijfheid heb je in de grotere schalen gewoon nodig. Massa is in H0 niet zo belangrijk, maar vanaf 0 en zeker 1 zijn het bewegende machines en die moeten degelijk worden gebouwd. Ik bouw dan ook zoals 1:1, alleen wat kleiner. Probleem bij het bouwen was dat er geen bouwtekeningen en/of fabriekstekeningen zijn. Er is dus heel wat besproken met andere stoomdeskundigen en ik vermoed dat we heel erg dicht bij de waarheid zijn gekomen. En zo niet, dan toch.
Neem de vrijheid om dat te vertalen naar H0. En wie weet...misschien bouw je nog wel eens een 0 model.  ;D

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 October 2024, 09:37:32 »
Hi,

Even een project besluit. Ik ga de Garratt toch maar eens grof in 3d eerst opbouwen. Waarom?
Ik merkte in de verslag legging van René dat er toch best wat zaken niet passen of aangepast worden naar de laatste inzichten.
Daarnaast zijn er een aantal delen die ik sowieso zelf moet gaan fabrieken.
Om de fabricage hiervan te ondersteunen was ik al van plan door middel van 3d naar etsontwerp toe te gaan. Daarnaast ik heb geen draaibank dus alles wat ik kan laten printen/etsen heeft denk ik mijn voorkeur.

In dit voorbeeld zijn de rode delen al door de rest van de constructie aan het gaan. Daarnaast is de bovenkant van de powerunit niet koud op het onderstel gezet. Deze lijkt toch een beetje speling nodig te hebben om de correcte hoogte te halen.
Afijn noemt het een beroepsdeformatie die ik heb als ingenieur maar ik wil dat het klopt voordat het bouwprocess begint. Kleine zaken kunnen natuurlijk altijd in het werk opgelost worden, maar de basis moet goed en correct zijn.

@Frits dank voor de contact gegevens.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2024, 12:06:44 »
Wordt het hiermee makkelijker of juist moeilijker...  ;D

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #10 Gepost op: 25 October 2024, 12:28:19 »

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 October 2024, 14:45:11 »
Frits,

Dit geeft wel goed inzicht. De draaipunten zitten dus verdiept in de powerunits. Dit is bij de Kaffa ets niet zo. Dat kan dus ook het hoogte verschil verklaren.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #12 Gepost op: 26 October 2024, 15:45:55 »
Alles kan, maar ik heb het zo gemaakt dat het in model makkelijk te maken en te onderhouden is.
Het gat in het onderste messing blok is net iets groter dan de bout die er doorheen gaat. Dan heb je de benodigde bewegingsvrijheid tussen draaistel en brug. Voor de vergrendeling van onderaf een veer.

René wilde iets met een kogel maken maar ik meen me te herinneren dat dat geen succes is geworden.

Door dat grote gat lopen bij mij de stoombuizen. Of dat in H0 lukt of nodig is, is natuurlijk aan jou.

Op de voetplaat (in schaal-0/1 zie je naast het messing blok nog twee vlakke stukken. Op de etsplaat in H0 zij die afwezig. Dat zijn de glijvlakken voor twee veertjes die aan de dwarsverbinding van de brug zitten. Opgesloten in een buisje (zie foto hieronder) Die veren zitten er 1:1 ook.

« Laatst bewerkt op: 26 October 2024, 17:58:48 door FritsT »

orientexpress

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2024, 08:02:39 »
Hi,

Even een Aha moment van de kit vast leggen.

De werktekening van de kit die Rene heeft, laat 2 verzonken groeven zien. Ik heb een tijdje gedacht waarom is dat toch? is dat in het echt ook zo?

Ik heb de volgende conclusie getrokken. De 2 lange strips met klinknagels zijn ketelbanden die hier in vallen. Dit lijkt me wel een lastig soldeerklusje als ik het zo ga doen.

De band moet immer strak om de ketel. De ketel is dikker en de strip erg dun ben bang dat het makkelijk krom gaat trekken. Afijn ik heb ook nog geen ei gelegd hoe ik de ketel uiteindelijk doe dus word vervolgt.

@Frits, dank voor het inzicht in de draaipunten.

Met vriendelijke groet,

Adriaan

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #14 Gepost op: 30 October 2024, 11:40:52 »
1. ehhh..klinknagels op de ketelbanden? De beplating moet wel los kunnen en met klinknagels is dat wat lastig.
Ik neem echter aan dat je de klinknagels op de rookkast bedoeld. Die heb ik nog nooit als strip gezien. Die moet je in model zelf klinknagelen in het etsdeel.

2. Moeten de echte ketelbanden wel gesoldeerd worden? Iedereen lijkt dat (uit gewoonte) te doen, maar........ leuk dilemma. Dat staat los van die groef. Dat is alleen een handigheidje om de band recht te houden gesoldeerd of niet.

In het echt:
Dikke stalen ketel. Daar wil je echt geen groef..Boem, explosie.
Op die ketel zitten profielen
Op die profielen rust de ketelbeplating
Over de naad van twee platen zit de ketelband, met een aantrekkende bout aan de onderkant of bovenkant van de "ketel"
Tussen ketel, beplating en profielen zit isolatiemateriaal om de ketel warm te houden.

In model heb je dat allemaal niet en kan (hoeft niet) je een groef draaien met de draaibank.

In het echt is een ketelband 2mm dik. In 1:87?...0,02mm
Dan kan je de groef zo diep insteken dat de ketelband van bv 0,3mm dan 0,02mm buiten de groef steekt. Maar dat is meer theorie dan praktijk.

Waar die twee strips op de etsplaat voor zijn....geen idee tenzij je geen klinknagelpers hebt (of kunt lenen).
« Laatst bewerkt op: 30 October 2024, 15:15:09 door FritsT »